handdator

Visa fullständig version : Vänster arm mindre än höger


Richyboy
2007-10-10, 20:05
Hej... Som tråden lyder sså har jag problem med storleken på mina armar.

Problemet är att min vänster är betydligt mindre än min höger arm, nu skulle jag vilja vet om det är någon som har/haft samma problem, och isåfall hur ni fixade det eller om ni ignorerar det.

Jag har talat med en doktor och han säger att jag bara ska fortsätta träna vänster lika mycket som höger, och på så sätt ska vänstern växa ikapp.
Jag har haft samma problem med mina axlar men dom har "rätat" till sig nu på sistone :thumbup:

Men som sagt vill gärna ha hjälp med detta. Vill gärna ha tips på övning och vilka övningar jag ska undvika etc.

Tack på förhand

Allan
2007-10-10, 20:07
Undvik ingenting. Fortsätt bara träna. Ja, det kommer att rätta till sig. I varje fall kommer problemet att minska. Även på Olympiascenen har du deltagare som har markant skillnad i storlek på kroppsdelar, eftersom vi inte alls är symmetriska

pony
2007-10-10, 22:41
Har också haft det "problemet", i större utsträckning tidigare än nu. Erfarenheten påvisar: din läkare snackar inte skit, den kommer ikapp. Det går inte supresnabbt men det går. Att hellre använda hantlar än stänger kan tänkas påskynda processen något.

Martinl
2007-10-10, 23:34
Undvik ingenting. Fortsätt bara träna. Ja, det kommer att rätta till sig. I varje fall kommer problemet att minska. Även på Olympiascenen har du deltagare som har markant skillnad i storlek på kroppsdelar, eftersom vi inte alls är symmetriska

Detta verkar vara en standardkommentar. Skulle inte bli allt för besviken om det inte blir så dock, inget har kommit ikapp för mig iaf på ett par år fast jag blev "lovad" det.

DjiinZ
2007-10-11, 13:06
Detta verkar vara en standardkommentar. Skulle inte bli allt för besviken om det inte blir så dock, inget har kommit ikapp för mig iaf på ett par år fast jag blev "lovad" det.


ta de lungt de kommer ta en tid innan den ena kommer ikapp, jag har samma skit som du förutom att min högra axel är mindre än min vänstra har haft så i 2 eller 3 år nu men de har blivit mkt bättre sen jag sist kollade :P

Solve
2007-10-11, 18:07
typiskt exempel på runkmuskel... dags o variera sej? :D

KidZap
2007-10-11, 20:58
Inte för att hijacka tråden men...jag såg två killar köra bänkpress på gymmet men de hade bara vikter på ena sidan stången! Trodde de fulade sig först men de var högst seriösa och körde ett pass så (tror det var en 20kg-skiva på ena sidan bara, tror även de bytte sida på vikten). Vad är det bra för?

pony
2007-10-11, 23:37
Inte för att hijacka tråden men...jag såg två killar köra bänkpress på gymmet men de hade bara vikter på ena sidan stången! Trodde de fulade sig först men de var högst seriösa och körde ett pass så (tror det var en 20kg-skiva på ena sidan bara, tror även de bytte sida på vikten). Vad är det bra för?

Ehm, blir det inte väldigt svårt att hålla balansen då?
Jag förstår om man vill lägga lite krut på ena sidan av tutorna. Men då känns hantelpress som ett mer givet alternativ. Hanteln ligger ändå mitt i handen medan vikten i bänk hänger ett par decimeter utanför. Knepigt om man inte har motvikt på andra sidan...

panzerpig
2007-10-11, 23:45
jag tror dom flesta har det, det blir naturligt att är man högerhänt så blir högerarmen större, jag har en cm skillnad på armarnas omkrets, det ser ut som att många proffesionella bodybuilders också har det. att det "skulle växa ikapp naturligt" är jag skeptisk till, vi använder vår högerhand (eller vänster om man är vänsterhänt) mycket mer och mer naturligt, jag tycker tex vissa curlövningar är svårare att utföra med vänstern (jag är "extremt högerhänt").
testa att prioritera vänsterarmen:
kör du enarmsövningar, kör vänsterarmen först, kör på samma vikt och reps med högern (eller lägre), blir armarna lika starka så är du på god väg.
kanske köra vänsterarmen hårdare?
hur stor skillnad är det? mer än en cm?

KidZap
2007-10-12, 09:36
Ehm, blir det inte väldigt svårt att hålla balansen då?
Jag förstår om man vill lägga lite krut på ena sidan av tutorna. Men då känns hantelpress som ett mer givet alternativ. Hanteln ligger ändå mitt i handen medan vikten i bänk hänger ett par decimeter utanför. Knepigt om man inte har motvikt på andra sidan...

Jo precis, det såg väldigt knepigt ut, stången var ju helt sned. Har aldrig sett det förr så jag undrar bara om det är nån mirakelövning? :)

piraten99
2007-10-12, 11:49
jag har större underarm på högersida än vänster.
anledningen är att jag spelar gitarr ibland. alltså använder jag höger mer än vänster, så om jag tränar höger lika mkt som vänster så kommer det ju inte jämna ut sig då höger får mer träning ändå. hur ska man göra?
som igår då körde jag bara vänster underarm

Damien Thorne
2007-10-12, 12:33
Jag tror att alla har dom problemen, mer eller mindre.

Jag är högerhänt. Men min vänsterarm är 1cm grövre än högerarmen (triceps är större.)

Så har jag haft i minst 10år. Så det har inte gått till sig.
Det är inget jag bryr mig om eftersom det bara är jag som ser det.

Samma sak med låren, där skiljer det också 1cm.

Även ena bröstmuskeln tror jag är mindre (de är iallafall olika fästa, så de ser inte likadana ut)

Skönt att man slipper bry sig i sånt nu när man tränar styrkelyft :D

Tidigare hade jag ruggiga komplex över de problemen.
Då testade jag alla tips som man fick. "Kör med hantlar", "Kör enarmsövningar i cablecrossen" "Börja alltid med den mindre armen".
Men det fungerade inte för mig.

Så mitt tips är att träna på som vanligt och igognera problemet eftersom det förmodligen bara är du som ser det (om du inte ska tävla i bodybuilding)

Richyboy
2007-10-12, 18:48
jag tror dom flesta har det, det blir naturligt att är man högerhänt så blir högerarmen större, jag har en cm skillnad på armarnas omkrets, det ser ut som att många proffesionella bodybuilders också har det. att det "skulle växa ikapp naturligt" är jag skeptisk till, vi använder vår högerhand (eller vänster om man är vänsterhänt) mycket mer och mer naturligt, jag tycker tex vissa curlövningar är svårare att utföra med vänstern (jag är "extremt högerhänt").
testa att prioritera vänsterarmen:
kör du enarmsövningar, kör vänsterarmen först, kör på samma vikt och reps med högern (eller lägre), blir armarna lika starka så är du på god väg.
kanske köra vänsterarmen hårdare?
hur stor skillnad är det? mer än en cm?

Skillnaden är 2cm

jojjep91
2007-10-12, 20:44
Jag har ställt samma fråga. Svaret jag fick var desamma. Bara fortsätt nöta, och ät mycket så växer den ikapp. Mina skiljer bara 1cm mellan varje nu, om inte bara 0,5 ispänd. Innan var det 1,5 cm.

Allan
2007-10-12, 21:04
Skillnaden syns kanske mer om man inte har så mycket muskler???

jojjep91
2007-10-12, 21:25
aaa, när armarna är 40+ så ser man nog inte så stor skillnad .

Linger
2007-10-12, 22:36
Min vänstra biceps är tydligt mindre än min högra, jag kör skivstångscurls och hantelcurl och det märks att min vänster är svagare. Ska jag ta bort skivstångscurlen och istället köra en till övning med hantlar tillexempel concentrationcurl?