handdator

Visa fullständig version : Första deffen!


KaptenKnäsvag
2007-10-10, 20:02
Nu skall jag deffa för första gången!

dagens mat:

3 skivor grovt bröd med 50g skinka
4 skivor vitt bröd med kyckling och curry på (vet att detta mål var ganska dåligt, men jag fick välja mellan det eller McDonalds beroende på situationen)
40g nötter/frukt
250 kessella 1%
100g fullkornsskorpor
kycklingfilebitar med sallad (isbergsallad, annanas, paprika)
250 kessela 1%
två klasar vindruvor
planerat kvällsmål: Ingen aning än

Vad säger ni? Är jag på rätt väg?
Är detta för mycket eller för lite mat? Saknar jag för mycket kolhydrater?

Väger: 104 kilo
Längd: 196 cm
Ålder: 19

för övrigt ser jag ut såhär:

Heniin
2007-10-10, 21:01
alldeless för mycket mat och kolhydrater.
hade inte kallat det där en deff. det är enormt mkt mat, och råvaror med mycket kalorier.

KaptenKnäsvag
2007-10-10, 21:23
alldeless för mycket mat och kolhydrater.
hade inte kallat det där en deff. det är enormt mkt mat, och råvaror med mycket kalorier.

Oj! Räknas det som mycket för deff?

Magen har ju kurrat hela dagen.

Det där är kanske hälften av vad jag brukar äta

JohnRick
2007-10-10, 21:27
Vad ligger din vanliga kalorikonsumtion på? Vad ligger din nuvarande på nu när du ska deffa? Kan du inte ligga kvar på samma kalorimängd några veckor och smyga in mer cardio till att börja med, innan sänkning av kaloriintaget?

Heniin
2007-10-10, 21:32
Läs king grubs deffguide

Torwald
2007-10-10, 21:41
Är du seriös när du säger att du står still i vikt av att äta dubbla det du specificerade? Om du dessutom känner att du kan bygga muskler är det ju bara att gratulera. Kör hårt!

KaptenKnäsvag
2007-10-10, 21:43
Vad ligger din vanliga kalorikonsumtion på? Vad ligger din nuvarande på nu när du ska deffa? Kan du inte ligga kvar på samma kalorimängd några veckor och smyga in mer cardio till att börja med, innan sänkning av kaloriintaget?

Räknar inte kalorier...
Well, jag går kanske 1-2 timmar om dagen, samt 50 minuter intensiv, explosiv styrketräning 5 dagar i veckan.
Vanligtvis äter jag 3 lagade mål om dagen plus ett par mellanmål

KaptenKnäsvag
2007-10-10, 21:45
Är du seriös när du säger att du står still i vikt av att äta dubbla det du specificerade? Om du dessutom känner att du kan bygga muskler är det ju bara att gratulera. Kör hårt!

Jag står inte still på min normala kost, jag går sakta men säkert uppåt, både muskler och fett såklart...

Eddie Vedder
2007-10-11, 04:17
alldeless för mycket mat och kolhydrater.
hade inte kallat det där en deff. det är enormt mkt mat, och råvaror med mycket kalorier.

Vilket skitsnack, varför skulle det först och främst vara för mycket kolhydrater? Det bestämmer väl KaptenKnäsvag själv hur pass stor andel av sitt energiintag som läggs på kolhydrater.
Jag gissar att han tränar och om man ligger på kcalunderskott och tränar är ett förhållandevis högt kolhydratintag bara bra tror jag.

En deff kan innehålla all sorts mat, jag tycker bara det är glädjande att läsa om en person som äter annat än "typisk deffmat" trots att man vill ner i vikt. Vikten förloras av ett underskott och inte av hur tråkig och "deffvänlig" kosten är.

Att det sedan är för mycket mat kan jag inte heller förstå vart du får det ifrån. Har du räknat ut vad BMR är för en nästan 2 meter lång kille, 19 år gammal på 104 kg?


KaptenKnäsvag: Du räknar inte kcal säger du, med andra ord är det bara att köra på och se vad som händer. Jag vet inte hur pass aktiv du är men kolhydratmängden är helt klart för en person med ett relativt aktivt liv. Du behöver mycket mat fortfarande då du har en stor kropp.
Om du sedan märker att inget händer på vågen är det bara att äta lite mindre och/eller röra på sig lite mer.

Lycka till.:thumbup:

KaptenKnäsvag
2007-10-11, 06:36
Vilket skitsnack, varför skulle det först och främst vara för mycket kolhydrater? Det bestämmer väl KaptenKnäsvag själv hur pass stor andel av sitt energiintag som läggs på kolhydrater.
Jag gissar att han tränar och om man ligger på kcalunderskott och tränar är ett förhållandevis högt kolhydratintag bara bra tror jag.

En deff kan innehålla all sorts mat, jag tycker bara det är glädjande att läsa om en person som äter annat än "typisk deffmat" trots att man vill ner i vikt. Vikten förloras av ett underskott och inte av hur tråkig och "deffvänlig" kosten är.

Att det sedan är för mycket mat kan jag inte heller förstå vart du får det ifrån. Har du räknat ut vad BMR är för en nästan 2 meter lång kille, 19 år gammal på 104 kg?


KaptenKnäsvag: Du räknar inte kcal säger du, med andra ord är det bara att köra på och se vad som händer. Jag vet inte hur pass aktiv du är men kolhydratmängden är helt klart för en person med ett relativt aktivt liv. Du behöver mycket mat fortfarande då du har en stor kropp.
Om du sedan märker att inget händer på vågen är det bara att äta lite mindre och/eller röra på sig lite mer.

Lycka till.:thumbup:

Tack så mycket.

Tolkia
2007-10-11, 06:44
En detalj ang. lagad mat vs. "icke lagad" mat:
Det är lätt att tro att lagad mat alltid innehåller mer energi/kalorier än icke-tillagad, som kesella, mackor etc. Så är inte alls alltid fallet; det beror ju helt på vad du lagar till och hur du lagar till det. Det är, när man ser många "deffades" matsedlar, lätt att tro att man "måste" låta en stor del av "deffkosten" bestå av saker som kesella direkt ur burken, men det finns, som Eddie påpekar ovan, inga sådana "måsten". Ofta upplever man det som om man blir mer mätt på tillagad, varm mat än på icke-tillagad. Min rekommendation: Skaffa en bra kokbok med "smala" recept (det finns många kokböcker att låna på biblioteket; det kan vara en bra idé för att ta reda på vilken man gillar innan man köper en; det finns t.ex. en som heter "Hjärtats kokbok" som inte är så dum) och laga mat.

Heniin
2007-10-11, 08:22
Vilket skitsnack, varför skulle det först och främst vara för mycket kolhydrater? Det bestämmer väl KaptenKnäsvag själv hur pass stor andel av sitt energiintag som läggs på kolhydrater.
Jag gissar att han tränar och om man ligger på kcalunderskott och tränar är ett förhållandevis högt kolhydratintag bara bra tror jag.

En deff kan innehålla all sorts mat, jag tycker bara det är glädjande att läsa om en person som äter annat än "typisk deffmat" trots att man vill ner i vikt. Vikten förloras av ett underskott och inte av hur tråkig och "deffvänlig" kosten är.

Att det sedan är för mycket mat kan jag inte heller förstå vart du får det ifrån. Har du räknat ut vad BMR är för en nästan 2 meter lång kille, 19 år gammal på 104 kg?



KaptenKnäsvag: Du räknar inte kcal säger du, med andra ord är det bara att köra på och se vad som händer. Jag vet inte hur pass aktiv du är men kolhydratmängden är helt klart för en person med ett relativt aktivt liv. Du behöver mycket mat fortfarande då du har en stor kropp.
Om du sedan märker att inget händer på vågen är det bara att äta lite mindre och/eller röra på sig lite mer.

Lycka till.:thumbup:



Jag sa bara vad jag själv tyckte och om du räknar ut ca vad han får i sig i kaloriemängd på det han skrev upp så blir det en hel del.Räknade lite på det och fick det till ca 3800.. svårt och beräkna allt när han inte skriva vikten på brödet,ifall han använder smör eller dricker mjölk till varje måltid.

Fick ett ungefärligt intag på 3800 kalorier. sen har jag inte räknat ut hur mycket han behöver dagligen men det är nog inte rimligen mer än så.

KaptenKnäsvag
2007-10-11, 11:58
Har ytterligare en fråga!

Räcker det med runt 200g protein/dag och explosiv styrketräning för att bibehålla optimalt mycket muskelmassa?

(jag väger över 100 kilo)

Torwald
2007-10-11, 12:12
Enligt vad jag har lärt mig: Det bör räcka med god marginal. Har svårt att tänka mig att du skulle behöva mer än 1.2-1.6g/kg?

Jay-Z
2007-10-11, 12:17
Enligt vad jag har lärt mig: Det bör räcka med god marginal. Har svårt att tänka mig att du skulle behöva mer än 1.2-1.6g/kg?


På deff vetitusan om du har rätt.

Raggis
2007-10-11, 12:19
På deff vetitusan om du har rätt.

Håller med. Under bulk är inte proteinintaget "lika" viktigt. Men, under deff däremot, så är det en förutsättning för att ens kunna behålla styrkan/musklerna.

KaptenKnäsvag
2007-10-11, 14:17
Idag har vi gjort ett nytt försök, får se om ni gillar detta bättre!

schema för idag:

2 skivor grovt bröd med 4 skivor skinka (191 kcal)
300g kycklingfilé med lite paprika och vattenkastanjer
1 näve nudlar
250 kessella 1%
8 äggvitor, 2 riskakor med 2 skivor skinka
50g jordnötter

Heniin
2007-10-11, 14:51
äter du kesella för det är gott eller av vilken anledning?

KaptenKnäsvag
2007-10-11, 19:11
äter du kesella för det är gott eller av vilken anledning?

13% protein, 3,5% kolhydrat, 1% fett
smakar inte allt för dåligt

Torwald
2007-10-11, 19:15
Håller med. Under bulk är inte proteinintaget "lika" viktigt. Men, under deff däremot, så är det en förutsättning för att ens kunna behålla styrkan/musklerna.

Jo det är jag med på, men trodde ändå att det skulle räcka med kanske 0.8g/kg under bulk, och att man kanske borde satsa på 1.2-1.6g under deff. 2g/kg, det är rätt MYCKET protein på en dag, är det inte? Blir ni inte helt sega av att ha så stor del av ett energiintag som protein under deff?

King Grub
2007-10-11, 19:17
Upp till 2 gram gör ingen skada utan kan t o m vara befogat, särskilt under diet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738

Eddie Vedder
2007-10-11, 19:18
2g protein/kg kroppsvikt är inte särskilt mycket alls. Jag äter ganska proteinfattig kost men kommer för det mesta upp i 1.5/kg kroppsvikt iaf, på ca.2000kcal.

Dom flesta med ett hyfsat kcalintag kommer upp i 2g/kg kroppsvikt utan att ens fundera över det. T.o.m. utan tillskott.

Torwald
2007-10-11, 19:21
Ok jag ger mig ;) Brukar inte räkna så noga på mitt eget intag, men ni har säkert rätt att det är uppemot 2g/kg.

Grub: Tack för länken!

Raggis
2007-10-11, 19:44
äter du kesella för det är gott eller av vilken anledning?

Mycket protein och en liten andel fett. Kvarg är guld värt. Det är dessutom jättegott. En perfekt dessert.

Heniin
2007-10-11, 22:06
Raggis då tar jag hellre en protteshake

KaptenKnäsvag
2007-10-12, 06:43
Raggis då tar jag hellre en protteshake

Kvarg smakar faen så mycket godare än Whey-80.

dude
2007-10-12, 07:19
Raggis då tar jag hellre en protteshake

Blanda det med fun light sa har du yogurt. Samma smak nastan iallfall

Mourten
2007-10-13, 14:44
Hehe vore jag 19 år å 2 meter skulle jag shita i allt vad deff hette å bara bli ett monster. Tyvärr är man bara 178 så även om man blir RIKTIGT stor så e man rätt liten :). Du har förutsättningar varför inte utnyttja dem!

KaptenKnäsvag
2007-10-13, 16:33
Hehe vore jag 19 år å 2 meter skulle jag shita i allt vad deff hette å bara bli ett monster. Tyvärr är man bara 178 så även om man blir RIKTIGT stor så e man rätt liten :). Du har förutsättningar varför inte utnyttja dem!

Jag deffar för att bevisa för mig själv att jag kan - inga andra anledningar.
Kommer inte vara svårt att gå upp till 105 kilo åter igen ;P

Haakan
2007-10-15, 19:41
jag brukar då vilja ligga nånstans mellan 200-300g protein under diet iaf....men det kan iofs bero på att jag också vill hålla nere kolhydraterna ganska mycket å ändå äta mig någorlunda mätt :)