handdator

Visa fullständig version : Bänkpress (stång grepp?)


Cyran
2007-10-10, 15:50
Är lite fundersam hur man ska hålla stången när man kör bänkpress, syftar mest på tummen. Ska den gå in under stången som de flesta håller eller ovanför ?? Har fått höra av min kusin att man ska hålla tummen ovanför stången (böjd) , tror även jag har sett Arnold köra så också i pumping iron.

bertbert
2007-10-10, 15:52
Spelar mindre roll så länge handleden är ordentligt flekterad. Jag tycker personligen det känns säkrast med tummen på motsatt sida övriga fingrar.

Greg
2007-10-10, 15:54
Spelar mindre roll så länge handleden är ordentligt flekterad. Jag tycker personligen det känns säkrast med tummen på motsatt sida övriga fingrar.

+1.

Känns mycket mer stabilare.

Liten Men Fet
2007-10-10, 15:57
Jag kör med tummen på samma sida som resten av fingrarna, känns bra och jag har aldrig haft några problem med stabiliteten eller tappad stång.
Jag tror inte det spelar någon större roll hur man håller så länge som handen är "bakåtböjd".

Gnusram
2007-10-10, 16:21
Jag tror inte heller det spelar någon roll för träningsresultatet.
Men vill man tävla så måste man hålla om stången.

bubbe
2007-10-10, 16:26
Jag tror inte heller det spelar någon roll för träningsresultatet.
Men vill man tävla så måste man hålla om stången.

Av säkerhetsskäl, vilket även skvallrar om vilken metod man borde använda även på träning.

Liten Men Fet
2007-10-10, 16:49
Av säkerhetsskäl, vilket även skvallrar om vilken metod man borde använda även på träning.

På 10 år har jag aldrig varit nära att tappa en stång, det är större risk att tappa stången om man håller om stången med tummen men försöker köra med raka handleder. Anledningen är att man tappar större delen av greppstyrkan om handen böjs "frammåt", som man gör när man ska spänna underarmen.
Kör man med tummen på samma sida som resten av fingrarna hoppas jag att man inte är så dum så man försöker köra med raka handleder.

bertbert
2007-10-10, 16:56
På 10 år har jag aldrig varit nära att tappa en stång, det är större risk att tappa stången om man håller om stången med tummen men försöker köra med raka handleder. Anledningen är att man tappar större delen av greppstyrkan om handen böjs "frammåt", som man gör när man ska spänna underarmen.
Kör man med tummen på samma sida som resten av fingrarna hoppas jag att man inte är så dum så man försöker köra med raka handleder.

Ja! Kör man med raka handleder och stången tippar mot magen kommer delar av muskulaturen som ger greppstyrka i aktiv insufficiens och då hamnar stången på magen. Mycket obra.

Men självklart är det säkrare att ha tummen på motsatt sida om fingrarna.

Doctor Snuggles
2007-10-10, 17:11
JA! Det är speciellt viktigt att tummen är på exakt 4.79 mm avstånd från pekfingret i en 14 graders vinkel. :D

Däremot kan jag finna det anatomiskt behjälpligt att hålla tummen på samma sida vid smala tricepsbänkar.

C.E.J.
2007-10-10, 17:14
Förstår dock inte varför man vill ha tummen på samma sida som övriga fingrar, det är ju inte precis naturligt. Eller håller ni även så när ni cyklar eller runkar? Didn't think so :cool:

bertbert
2007-10-10, 17:16
JA! Du driver med oss.

Medhåll om smalbänken dock.

Liten Men Fet
2007-10-10, 23:55
Förstår dock inte varför man vill ha tummen på samma sida som övriga fingrar, det är ju inte precis naturligt. Eller håller ni även så när ni cyklar eller runkar? Didn't think so :cool:

Jag började med det för att någon gymnisse nån gång sa att det belastar tummen onödigt mycket om man bänkar mycket, det var förmodligen dravel från hans sida men det har blivit en vana och det känns rätt bra. Har inte haft någon anledning att ändra på det heller.

@bertbert:
Må vara att det kan vara lite säkrare att hålla om stången men det är ju ingen överdriven risk att hålla som jag gör heller. I det hela känns det som en icke viktig fråga, smaksak så att säga.

panzerpig
2007-10-11, 00:01
det är lättare att få problem med handlederna om man har tummen på samma sida som de andra fingrarna, du måste hålla handleden böjdare och det blir mer stress på ovansidan av handleden. (har läst det nånstans plus att jag fått erfara det själv när jag körde med det greppet förr i tiden.)
plus att det är lättare att tappa kontrollen över stången..

Liten Men Fet
2007-10-11, 00:17
det är lättare att få problem med handlederna om man har tummen på samma sida som de andra fingrarna, du måste hålla handleden böjdare och det blir mer stress på ovansidan av handleden. (har läst det nånstans plus att jag fått erfara det själv när jag körde med det greppet förr i tiden.)
plus att det är lättare att tappa kontrollen över stången..

Läst någonstans? Jag vill nog ha mer konkreta anledningar för att ändra mitt grepp. Tappa kontrollen över stången?
Vad jag har HÖRT så stressas tummuskulaturen av att belastningen hela tiden ligger på tummen när man håller om stången och bänkpressar. Men vi kan ju inte gärna bara dra upp vad vi hört nånstans eller läst nånstans.
Är det nån som vet nånting konkret och kan dra lite anatomiska anledningar för det? Jag kan det inte..

bertbert
2007-10-11, 06:53
Vad jag har HÖRT så stressas tummuskulaturen av att belastningen hela tiden ligger på tummen när man håller om stången och bänkpressar. Men vi kan ju inte gärna bara dra upp vad vi hört nånstans eller läst nånstans.
Är det nån som vet nånting konkret och kan dra lite anatomiska anledningar för det? Jag kan det inte..

Stressa muskulaturen går vi ju faktiskt till gym för att göra och det är inget farligt. Dessvärre stressas muskulaturen i tummen knappast alls av bänkpress, vilket man träna upp tummen får man välja en annan övning.

Du kan ju höra med någon av de starkare styrkelyftarna här på forumet som bänkar 200 - 345,5 kg om någon av problem med att tummuskulaturen stressas. ;)

interpx
2007-10-11, 07:30
Kör vad du tycker känns bäst.. Jag brukade få ont i handlederna av att "greppa stången" men när jag började köra tummen på samma sida som de andra fingrarna, fick jag mer kontroll. Brukar göra det på hantlarna när jag kör hantelpress också :-)

Det känns ju först lite äckligt, Men det blir ju en vana som precis som andra saker. :hbang:

Liten Men Fet
2007-10-11, 10:52
Stressa muskulaturen går vi ju faktiskt till gym för att göra och det är inget farligt. Dessvärre stressas muskulaturen i tummen knappast alls av bänkpress, vilket man träna upp tummen får man välja en annan övning.

Du kan ju höra med någon av de starkare styrkelyftarna här på forumet som bänkar 200 - 345,5 kg om någon av problem med att tummuskulaturen stressas. ;)

Stressa tumleden skulle det nog stå men min mening med det inlägget var att jag hade HÖRT nån säga det på ett gym precis så som panzerpig hade "läst nånstans" att:
"det är lättare att få problem med handlederna om man har tummen på samma sida som de andra fingrarna, du måste hålla handleden böjdare och det blir mer stress på ovansidan av handleden"

ingen av oss har nån tillförlitlig källa eller kan förklara det hela anatomiskt därför skrev jag så här:
"Men vi kan ju inte gärna bara dra upp vad vi hört nånstans eller läst nånstans."

Kontentan: Jag har inga bevis för att det är bättre att hålla med alla fingrarna på samma sida om stången än att hålla runt den, jag har heller aldrig sett några bevis för att det ska vara skadligt att hålla med alla fingrarna på samma sida därför tycker inte jag att man ska förkasta något av greppen utan man kör som man vill.
Kan du lägga upp trovärdiga argument för att det är väsentligt sämre att hålla som jag gör så kommer jag förmodligen ändra mitt grepp men jag ser inga sådana anledningar till det nu.

ChrisDEFC
2007-10-11, 11:13
Hej där, detta har inte med ämnet att göra men kanske med topicen? Hur brett i förhållande till axelbredd ska man hålla i bänk för att lyfta så mycket som möjligt om man ska generallisera lite?

130kg finsk sisu
2007-10-11, 13:40
Om man inte lägger tummen runt stången så KAN det gå så här. youtube är full av dylika klipp då folk tappar stången pga sitt grepp:

cSJCDcAKShA

Raggis
2007-10-11, 13:42
Om man inte lägger tummen runt stången så KAN det gå så här. youtube är full av dylika klipp då folk tappar stången pga sitt grepp:

cSJCDcAKShA

Jag fick ont bara av att kolla på det där klippet. *cry*

bertbert
2007-10-11, 13:52
ingen av oss har nån tillförlitlig källa eller kan förklara det hela anatomiskt därför skrev jag så här:
"Men vi kan ju inte gärna bara dra upp vad vi hört nånstans eller läst nånstans."


Anatomiskt sett är det inga som helst problem att ha vilket grepp som helst, det är jag 100% säker på.

Enda invändningen skulle som sagt vara säkerheten, sisus hemska klipp är talande. (Och återigen: raka handleder är betydligt värre igen).

Jag delar din uppfattning om att man ska ha på fötterna när man uttalar sig.

Gnusram
2007-10-11, 15:04
Hej där, detta har inte med ämnet att göra men kanske med topicen? Hur brett i förhållande till axelbredd ska man hålla i bänk för att lyfta så mycket som möjligt om man ska generallisera lite?

Det där är nog väldigt svårt att svara generallt på då det varierar en del. Det beror ju på hur man kommer åt att trycka, om man är starkast i triceps eller bröst, osv, osv. Själv håller jag pekfingret runt ringen på en SL-stång, jag är 181cm lång. Man får prova sig fram.

Jag skulle gissa att majoriteten, för att inte säga de allra flesta håller iaf något finger runt ringen på stången. En och annan håller kanske smalare.

Arne Persson
2007-10-11, 15:27
Raka handleder är ett modernt jävla hysteriskt BP/PT trams!

bertbert
2007-10-11, 15:36
Raka handleder är ett modernt jävla hysteriskt BP/PT trams!

Jag har för mig att jag har sett ett relativt invecklat inlägg rörande tummens position på stången här på kolo av dig Arne...

panzerpig
2007-10-11, 15:51
Läst någonstans? Jag vill nog ha mer konkreta anledningar för att ändra mitt grepp. Tappa kontrollen över stången?
Vad jag har HÖRT så stressas tummuskulaturen av att belastningen hela tiden ligger på tummen när man håller om stången och bänkpressar. Men vi kan ju inte gärna bara dra upp vad vi hört nånstans eller läst nånstans.
Är det nån som vet nånting konkret och kan dra lite anatomiska anledningar för det? Jag kan det inte..

som jag också skrev så har JAG fått erfara åroblem med handlederna för att jag de första åren körde med tummen på samma sida som de andra fingrarna. eftersom du inte kan hålla handleden rak (då rullar stången ut) så måste du böja handleden, tyngden pressar på senorna på handledens ovansida (exakt där fick jag ont och kan få än idag om jag inte ser till att hålla handlederna raka när jag kör bänkpress.

mitt "har jag läst" kan sammanfattas med: kolla böcker, websidor, tidningsartiklar om styrkelyft eller bänkpress. har aldrig sett någon som rekommenderar tummen på samma sida som fingrarna, tvärt om. för säkerhet och handleder.
Jo när jag började träna (ca 1990) då läste jag att tummen på samma sida skulle koppla in bröstmusklerna mer :) låter verkligen som humbug.

panzerpig
2007-10-11, 16:12
tillägg till min post. googlade nu, hittade inget som står om skaderisken (kanske bara är jag som fått handledsproblem av "thumbless" greppet)
många poängterar dock risken att man kan tappa stången.
hittade tex:
http://www.usapowerlifting.com/newsletter/13/coaching/coaching.html
http://bodybuilding.com/fun/staley4.htm
http://chetday.com/howtobenchpress.htm
så nej, det kanske inte är farligare för handleder, men det är definitivt lättare att tappa stången och många rekommenderar att man ska låsa stången med tummen.

Arne Persson
2007-10-11, 16:25
Jag har för mig att jag har sett ett relativt invecklat inlägg rörande tummens position på stången här på kolo av dig Arne...

He he! Jo... jag har bl.a påtalat skaderisken med sk raka (eller "neutrala") handleder på den mycket viktiga leden (sadelleden) mellan tummens metacarpalben och det stora mångkantsbenet (Os trapezium) i handloven (Art. carpometacarpalis pollicis). Skadar man denna led så blir man minst sagt ordentligt handikappad i sina händer.

interpx
2007-10-11, 16:41
O_O bäst att börja byta grepp nu hahaha.. Speciellt när jag har en "uppsliten" bröstkorg efter en hjärtoperation :P kanske inte är så populärt att få en skivstång med vikter på sig :|

Baan
2007-10-11, 17:04
Hur raka är raka handleder då? Jag kan inte tänka mig att pressa med helt raka handleder, jag kan inte heller tänka mig att böja handen maximalt bakåt för att få så oraka som möjligt. Det som käns naturligt är väl något mellanting...

GolDog
2007-10-11, 17:13
En lite halvt OT fråga, men vart håller man händerna i förhållande till "markeringarna" på skivstången i bänkpress, på tävlingar etc ?

z_bumbi
2007-10-11, 17:18
En lite halvt OT fråga, men vart håller man händerna i förhållande till "markeringarna" på skivstången i bänkpress, på tävlingar etc ?

Fingrarna ska vara på ringarna, de olättrade områdena som sitter 81 cm från varandra på en styrkelyftstång.

bubbe
2007-10-11, 17:21
En lite halvt OT fråga, men vart håller man händerna i förhållande till "markeringarna" på skivstången i bänkpress, på tävlingar etc ?

På tävling får man som bredast hålla så pekfingret täcker ringen på SL-stången (81cm). Sen kan det vara lite olika, men rätt brett brukar de flesta hålla. Själv håller jag maximalt för att få kortast möjliga lyftväg.


Edit: Men bumbi FFS!!!

Damien Thorne
2007-10-11, 20:27
På tävling får man som bredast hålla så pekfingret täcker ringen på SL-stången (81cm). Sen kan det vara lite olika, men rätt brett brukar de flesta hålla. Själv håller jag maximalt för att få kortast möjliga lyftväg.


Edit: Men bumbi FFS!!!

Jag håller också alltid maxbrett.

Men kanske inte alla vet att det finns 2 olika stänger som har olika brett mellan ringarna.
Jag har jämfört en Styrkelyftstång (SL-stång) med en Tyngdlyftarstång (OL-stång).
Maxbrett som man får hålla på tävlingar (som är med SL) är som Bubbe skrev, pekfingret på ringarna. Det är lika brett som ringfingret på ringen på OL-stången.

GolDog
2007-10-11, 21:04
Jag håller också alltid maxbrett.

Men kanske inte alla vet att det finns 2 olika stänger som har olika brett mellan ringarna.
Jag har jämfört en Styrkelyftstång (SL-stång) med en Tyngdlyftarstång (OL-stång).
Maxbrett som man får hålla på tävlingar (som är med SL) är som Bubbe skrev, pekfingret på ringarna. Det är lika brett som ringfingret på ringen på OL-stången.

låter bra, ungefär så jag håller när jag kör också, rätt lång själv så håller så brett som möjligt, i början körde jag med lillfingret på ringen, men blev lite för tätt (jag är 189 lång) men gått finger efter finger längre ut.... tack för svaren!

exevision
2015-10-24, 20:43
Bumpar istället för ny tråd.

Bör man hålla så här? Tänker mest på den sidovinklade handen. Att vikten inte bör ligga så mycket mot fingrarna verkar ju logiskt.
http://www.styrkelabbet.se/wp-content/uploads/2012/11/Bänkpress-rak-och-dorsalflexad-handled.jpg
http://stronglifts.com/wp-content/uploads/bench-bulldog-grip.jpg
På det sätt som förklaras här: http://stronglifts.com/bench-press/#Bench_Grip

StarkaUlf
2015-10-25, 10:19
Bumpar istället för ny tråd.

Bör man hålla så här? Tänker mest på den sidovinklade handen. Att vikten inte bör ligga så mycket mot fingrarna verkar ju logiskt.

http://stronglifts.com/wp-content/uploads/bench-bulldog-grip.jpg
På det sätt som förklaras här: http://stronglifts.com/bench-press/#Bench_Grip

Det där funderar jag också på faktiskt. Om man ska vinkla handen inåt och armbågarna då en del utåt.

Damien Thorne
2015-10-25, 21:53
Bumpar istället för ny tråd.

Bör man hålla så här? Tänker mest på den sidovinklade handen. Att vikten inte bör ligga så mycket mot fingrarna verkar ju logiskt.
http://www.styrkelabbet.se/wp-content/uploads/2012/11/Bänkpress-rak-och-dorsalflexad-handled.jpg
http://stronglifts.com/wp-content/uploads/bench-bulldog-grip.jpg
På det sätt som förklaras här: http://stronglifts.com/bench-press/#Bench_Grip

Det är väl det där som kallas för "Öjebygreppet"?
Jag har testat det, tycker det känns obekvämt.