handdator

Visa fullständig version : Vitamin under keto...


Dk1ng
2003-04-21, 13:57
Går på ketodiet för tillfället o har i stora drag eliminerat kolhydrater helt ur kosten, bortsett från de lilla man får i sig via ägg, kesella, keso, bacon etc.
Men till frågan, bör jag sluta äta Friggs Multivitamin o mineral brustablett (sockerfri) som jag tar 1 om dan under dieten och bör jag sluta äta betakaroten tabletter..?

Tacksam för svar!!

z_bumbi
2003-04-21, 14:11
Hur mycket kolhydrater kan en sådan där tablett innehålla ? 1 g ? 3 g ? Om den nu innehåller några överhuvudtaget...

Kolhydrater i bacon och ägg ?

King Grub
2003-04-21, 14:14
Originally posted by z_bumbi
Hur mycket kolhydrater kan en sådan där tablett innehålla ? 1 g ? 3 g ? Om den nu innehåller några överhuvudtaget...

Kolhydrater i bacon och ägg ?

Vet du inte att bacon innehåller hela 0.002 gram kolhydrater per 100 gram? :D

Dk1ng
2003-04-21, 17:22
Det var egentligen inte själva kolhydratsinnehållet i sig som var poängen utan det faktum att vissa påverkats negativt av sötningsmedel (aspartam) under ketodieter... sedan har det diskuterats huruvida antioxidanter i viss mån hämmar fettförbränning (något jag läst nån gång nånstans...)
Vad gäller just bacon kanske d var ett dåligt exempel, men kesella, keso o vissa andra vanligt förekommande livsmedel i samband med ketodieter innehåller nåt gram kollisar per 100g o ni vet vad man säger, "många bäckar små..."

z_bumbi
2003-04-21, 17:51
Originally posted by King Grub


Vet du inte att bacon innehåller hela 0.002 gram kolhydrater per 100 gram? :D

Hade jag faktiskt ingen aning. :D

Dk1ng: Många bäckar små kan ju stämma men hur högt kan du gå med kolhydraterna utan att lämna ketotillståndet ? Du ligger väl antagligen en bra bit under den gränsen vid en ketodiet för att inte riskera att sabba något och då har väl inte ett eller några gram så stor betydelse.

Att antioxidanter skulle hämna förbränning har jag inte hört förut är iofs inte så bra på keto men var har du läst det ?

Janna
2003-04-21, 22:11
nej för tusan när man sänker sitt energiintag får man lättare vitaminbrist än när man ligger på normalnivå .. om det är nångång du behöver extra vtaminer o mineraler är det under dieten .. du kommer inte tappa rätt sorts vikt om du få för svagat immunförsvar och blir sjuk

Sverker
2003-04-22, 06:08
Vitaminer och keto.

Äter du kött, mer än bacon,ägg olja under ketodieten så får du i dig rejält med de flesta B-vitaminerna,D-vit,A-vit järn,zink, selen, cobolt osv.

Det som ligger lite risigt till är de vitaminer och mineraler som förljer med vegetabilierna.
-Kalium, magnesium och möjligen kalcium kan det bli brist på samtidigt som du äter rejält med natrium( koksalt ).

- Antioxidanter som C-vitamin och Beta-karoten.
Kan inte för mitt liv tro att dessa skall bromsa fettförbränningen utan snarare hålla dig vid bättre hälsa.

- Andra antioxidanter/ färgämnen som lycopen, antocyanider mfl.


Egentligen kommer du aldrig att hinna få någon brist på dessa näringsämnen under de veckor du kör din keto-diet.

...men om du ändå vill vara på den säkra sidan så skulle kanske lite kolhydratfattiga grönsaker som strimlad vitkål, rödkål, broccolie, tomater, gurka vara till nytta.

Dk1ng
2003-04-22, 18:18
Minns tyvärr inte vart jag läst det där om antioxidanter då det för tillfället då inte var relevant, men det kan ha varit M&F (Muscle & Fitnes)...?

Gammelyxan!
2003-04-28, 15:45
Det finns c-vitaminer 1000mg7st utan tillsattser..köpte mina på häsokosten, twinlab..
Tar 3 st om dagen..tar även zink och magnesium på kvällen..och multivitamin.. .)

tenchi
2003-04-30, 08:54
Originally posted by Dk1ng
Går på ketodiet för tillfället o har i stora drag eliminerat kolhydrater helt ur kosten, bortsett från de lilla man får i sig via ägg, kesella, keso, bacon etc.
Men till frågan, bör jag sluta äta Friggs Multivitamin o mineral brustablett (sockerfri) som jag tar 1 om dan under dieten och bör jag sluta äta betakaroten tabletter..?

Tacksam för svar!!

Kalcium, magnesium och kalium så redan nämnst.
Sen kan du inför ätardagen ta dimetikon 200 mg som kommer att dämpa ev gasbildningar och äta fiberform under dieten för att överhuvudtaget kunna gå på toa och göra något annat än att pissa. :)

Gammelyxan!
2003-05-01, 12:37
Jag tar även 5g psyliumfrö till mina "måltider"..håller igång magen bra.;)