handdator

Visa fullständig version : Fråga om nackdelarna med att springa på löpband.


fwickbom
2007-10-09, 19:14
Hej. Jag sitter här och gör ett arbete om löpning.
Det jag undrar över är om någon kan ge mig nackdelarna med att springa på löpband kontra springa utomhus/terräng.

Vad jag har läst innan är det sämre för benen att springa löpband då man hela tiden springer på ett monotont underlag och löper större risk för förslitningsskador. Har även en polare som skadat knät pga att han sprang på ett monotont underlag med skor utan dämpning så jag tycker väl att det räcker som bevis.

Om jag har fel eller om jag har rätt så kan ni väl gärna ge mig några källor att referera till.

Tack på förhand!

Andy.da.wohoo
2007-10-09, 19:22
En nackdel är väll att man inte får den friska luften som man får om man springer ute i en park/skog osv?

Whistler
2007-10-09, 19:31
Jag tycker att asfalt är ganska monotont också...

loztdignity
2007-10-09, 19:48
Det är väl en fördel att springa ute i vacker natur, t ex en skog och få i sig frisk luft.

Solve
2007-10-09, 20:07
Mindre syre i luften? Iaf när det regnar är de som mest syre i luften och de gör ju att man orkar mer, sen är de väl mer avkylande ute ocksåx?

Mpet
2007-10-09, 20:16
sedan blir man van av det monotoma underlaget o om man byter o springer i skogen så har man mycket lättare att vricka foten.. är ultimat att springa i skogen!! har också hört att det spelar roll att det är underlaget som rör sig på ett löpband och inte kroppen som flyttar sig framåt men har ej underlag för det..

jontet
2007-10-09, 20:21
Mindre syre i luften? Iaf när det regnar är de som mest syre i luften och de gör ju att man orkar mer, sen är de väl mer avkylande ute ocksåx?

varför är det mer syre i luften när det regnar?

frisk luft är väl ändå bara en klyscha?

mks
2007-10-09, 21:05
varför är det mer syre i luften när det regnar?

frisk luft är väl ändå bara en klyscha?

Kall luft har högre densitet, mer syre per volymenhet. Regn kyler förvisso luften, men man kan ju även påpeka att det är ännu mer syre i luften när det snöar ;)

phrack
2007-10-09, 21:31
Hörde någon "hälsoexpert" på radio uttala sig om att benen inte ansträngs i samma grad på löpband eftersom att själva bandet förflyttar benen bakåt, till skillnad från hamstrings när du löper "fritt". Om nu detta stämmer eller inte, har jag inte någon aning om. Någon mer bildad kan säkert förklara. Jag skulle tro att det är bättre att springa fritt på grund av variationen för benen. Lite som skillnaden på knäböj och benpress. Min uppfattning är att det som känns mest naturligt är bäst för kroppen.

Rahf
2007-10-09, 22:52
varför är det mer syre i luften när det regnar?

frisk luft är väl ändå bara en klyscha?

Skojar du?

regus
2007-10-09, 22:59
Hörde någon "hälsoexpert" på radio uttala sig om att benen inte ansträngs i samma grad på löpband eftersom att själva bandet förflyttar benen bakåt, till skillnad från hamstrings när du löper "fritt". Om nu detta stämmer eller inte, har jag inte någon aning om. Någon mer bildad kan säkert förklara. Jag skulle tro att det är bättre att springa fritt på grund av variationen för benen. Lite som skillnaden på knäböj och benpress. Min uppfattning är att det som känns mest naturligt är bäst för kroppen.

Jag håller med "hälsoexperten", Det känns som man bara sätter ner benet och håller imot på ett löpband. Man trycker aldrig riktigt ifrån på samma sätt.

jontet
2007-10-09, 23:44
Skojar du?

nä, har aldrig hört det förr. i moderna hem har jag svårt att tro att man mår bättre av att andas utomhusluft än inomhus, speciellt inte om man kör ac eller luftavfuktare så luften binder mindre skit, eller varför inte på sommaren då utomhusluften är rejält mycket sämre än inomhus för oss pollenallergiker. men länka på du, jag är ganska nyfiken på ämnet =)

jontet
2007-10-09, 23:52
Kall luft har högre densitet, mer syre per volymenhet. Regn kyler förvisso luften, men man kan ju även påpeka att det är ännu mer syre i luften när det snöar ;)

jo det är ju faktiskt sant men då har det ju inte så hemskt mycket med själva regnet att göra, då kan man ju likaväl springa när det mörknat eller på kalla dagar och det förutsätter ju både att det är bättre att springa med högre syrekoncentration och att koncentrationen är ansenligt mycket högre när det är kallare, någon som vet om det är så?

Dandersen
2007-10-10, 06:45
Konstigt nog så känns benen "obalanserade" efter en runda på löpbandet.
Kan nog även påstå att mitt balanssinne känns avtrubbat på något vis efter bandet med och att jag ibland måste kolla var jag sätter fötterna; för annars känns det som om att jag skulle trampa genom golvet.
Har ingen aning om vad detta kan bero på. Om jag springer på löparbanan, som finns i närheten istället, så är det inga problem.

Kanske stött på någon form av tillstånd som någon läkare kommer försöka att göra sig att namn på: "rullbandshypnos"? :D

z_bumbi
2007-10-10, 06:55
Hörde någon "hälsoexpert" på radio uttala sig om att benen inte ansträngs i samma grad på löpband eftersom att själva bandet förflyttar benen bakåt, till skillnad från hamstrings när du löper "fritt". Om nu detta stämmer eller inte, har jag inte någon aning om. Någon mer bildad kan säkert förklara. Jag skulle tro att det är bättre att springa fritt på grund av variationen för benen. Lite som skillnaden på knäböj och benpress. Min uppfattning är att det som känns mest naturligt är bäst för kroppen.

Om man lutar bandet några grader så får man en rörelse som är mer lik att springa på slätmark vad gäller hamstring (och i förlängningen knähälsan).

Att det är ett enformigt underlag och att man riskerar förslitningskador pga detta beror nog mycket på hur man använder bandet, springer man varje dag så kan man få förslitningskador oberonde av underlag men kör man 2-3 pass i veckan och varierar med andra träningsformer så minskar risken markant. Det finns väldigt få löpare som inte varierar sin träning över en vecka men på gymen är det nästan mer praxis än undantag att man kör samma typ av konditionsmaskiner varje pass och i de flesta fallen dessutom på samma typ av belastning och med samma längd på träningen.

z_bumbi
2007-10-10, 06:58
Konstigt nog så känns benen "obalanserade" efter en runda på löpbandet.
Kan nog även påstå att mitt balanssinne känns avtrubbat på något vis efter bandet med och att jag ibland måste kolla var jag sätter fötterna; för annars känns det som om att jag skulle trampa genom golvet.
Har ingen aning om vad detta kan bero på. Om jag springer på löparbanan, som finns i närheten istället, så är det inga problem.

Kanske stött på någon form av tillstånd som någon läkare kommer försöka att göra sig att namn på: "rullbandshypnos"? :D

Jag gissar att balanssinnet har ställt om sig till ett rörligt underlag ungefär som när man åker båt och det tar sen ett tag att återställa balansen till ett fast underlag, testa att skaka huvudet lite fram och tillbaka för att få innerörat att kalibreras eller vad man nu ska säga att man gör.

Dandersen
2007-10-10, 08:15
Skaka på huvudet? Tja det kan vara värt ett försök antar jag.

Tänkte föresten "rätt" men skrev fel ang. rullbandshypnos. Det finns ju redan. Jag tänkte på löparbandshypnos. Men nåja, det e strunt samma eftersom jag gissar på att det förstods ändå.

Det plus som rullband har är väl att man kan ha löpträning även om det regnar.
Minus blir det för att man inte kan köra intervall hur man vill. -- På löparbanan brukar jag köra med explosivt snabba, men utsträckta, steg in emellan så snart jag orkar; sedan ner till jogging tempo igen och så varvar jag det så i ungefär 20-30 minuter. (Stegen ser lite ut som om man ska sätta sitt knä i bröstkorgen på någon från ett avstånd.)
Om man ska se det ur kampsports synpunkt så tycker jag att det ger bra grund för när man behöver göra snabba "step-ins".
Detta är något som man inte kan få av löparbandet, som jag för övrigt undviker och tränar med motionscyckeln istället för flåsets skull.

Ironwoman
2007-10-10, 09:05
En kompis till mig skrev detta i våran interntidning i min löpklubb


Brittiska forskare har undersökt hur
blodtrycket och den mentala hälsan
påverkas vid löpning i olika miljöer.
Undersökningen gjordes på 100 personer i
åldrarna 18-60 år, som delades in i fem
grupper. Under ett 20 minuter långt pass på
ett löpband spelades bilder från en
projektor upp framför löparna. Bilderna var
av fyra olika slag: (1) trevlig skogs-
/lantmiljö, (2) otrevlig skogs-/lantmiljö, (3)
trevlig stadsmiljö och (4) otrevlig
stadsmiljö. Den femte gruppen fungerade
som kontrollgrupp och fick således inte
några bilder visade för sig. Man fann att
den totalt sett mest positiva effekten hade
exponeringen för trevlig skogs-/lantmiljö.
Även om löpningen i sig påverkade
blodtryck, självkänsla och humör i positiv
riktning, så var dessa effekter betydligt mer
uttalade i den grupp som fick se bilder på
trevliga skogs-/lantmiljöer. Kombinationen
av löpning och trevlig omgivning ger alltså
en extra bonus till hjärt-kärlhälsan och det
mentala välmåendet. Tänk på detta när du
lägger upp dina träningsrundor, tag vara på
de möjligheter som bjuds; att springa på
skogsstigar, lummiga parkmiljöer och fina
landsvägar!

Pretty et al. The mental and physical
health outcomes of green exercise. Int J
Enviro Health Res 2005 Oct;15(5):319-37.

LadyG
2007-10-10, 09:31
Om man lutar bandet några grader så får man en rörelse som är mer lik att springa på slätmark vad gäller hamstring (och i förlängningen knähälsan).

I Runners World skrev Szalkai att man kan springa alla sina löppass på löpband om man vill (han har testat), om man bara kommer ihåg att luta bandet cirka 1% för att som du säger få rätta frånskjutet i steget. Han hade fått frågan av löpare som har svårt att löpa när luften blir kall (astma) och med lite få justeringar så går det alldeles utmärkt. Man kan till och med springa långpass på 3 timmar som Szalkai själv gjort.

Cilia
2007-10-10, 09:37
jag har sprungit mycket på band.
Det är lite annorlunda än att springa ut men det är helt ok.
Man måste bara motivera sig mentalt för det är inte så stimulerande.

Lyset
2007-10-10, 10:23
Om man lutar bandet några grader så får man en rörelse som är mer lik att springa på slätmark vad gäller hamstring (och i förlängningen knähälsan).



I Runners World skrev Szalkai att man kan springa alla sina löppass på löpband om man vill (han har testat), om man bara kommer ihåg att luta bandet cirka 1% för att som du säger få rätta frånskjutet i steget.

Jag tror inte på pratet om att hamstring skulle arbeta annorlunda när man springer på ett löpband. Att foten "dras" bakåt av bandet motsvaras ju av att man vid banlöpning har med sig fart framåt. Däremot är det sant att man bör luta bandet ca 1% om man vill att tid och ansträngning skall bli jämförbar med slätlöpning utomhus, men det beror ju på att man inte har något luftmotstånd att kämpa mot när man springer på band.

LadyG
2007-10-10, 10:49
Jag tror inte på pratet om att hamstring skulle arbeta annorlunda när man springer på ett löpband. Att foten "dras" bakåt av bandet motsvaras ju av att man vid banlöpning har med sig fart framåt. Däremot är det sant att man bör luta bandet ca 1% om man vill att tid och ansträngning skall bli jämförbar med slätlöpning utomhus, men det beror ju på att man inte har något luftmotstånd att kämpa mot när man springer på band.


Anders Szalkai säger: "Löpbandet går av sig själv" så egentligen beöver du inte driva på utan "bara lyfta fötterna" och dessutom slipper du vindmotstånd. Detta innebär att om du kan löpbandstekniken blir det lite "lättare" att springa fort på band än ute.

Anders Szalkai säger: Jag förespråkar att man alltid ska springa på ett motlut motsvarande 1% för att på så vis få ett bra driv/bra löpsteg. Om man är ovan vid löpbandsträning kan man börja med 0% lutning och sedan öka upp till 1% motlut när man känner sig säker.


I en chat med sektledaren Szalkai :)

Hela chatten: http://wwwc.aftonbladet.se/vss/halsa/story/utskrift/0,3258,428726,00.html