handdator

Visa fullständig version : Men orka idioter


Purren
2007-10-09, 16:09
Min kompis var nere i Husbyhallen och spelade fotboll med sin lillebror och ett par andra nissar. När dom är klara så börjar dom röra sig hemåt, klockan är typ 20.30 alltså rena barnet. Ett ungdomsgäng på 10 pers kommer då fram och säger "Varför tittar du snett för?" och börjar puckla på honom, smälla till och sparka på hans huvud.

Jag blir så sjukt arg över detta. Inte över att det hänt. Det är ett problem som vilket annat problem som helst, men med andra problem tänker man "hur kan jag stoppa detta från att hända igen?" och jag finner inget svar på den frågan. Ska man behöva bära ett vapen på sig eller gå och lära sig någon kampsport?

Handcuff
2007-10-09, 16:13
Det är häftigt med slagsmål + att det ger fett med status (givetvis i deras värld) . Många idioter som drömmer om hårda rykten osv.

Uppenbart är att dessa mäniskor saknar något eller mycket. Vett, moral, sunda värderingar, respekt osv....ligger nära att påstå att det är saker som föräldrar bör pränta in i sina barn.

Tricklev
2007-10-09, 16:17
Det är väll inte riktigt så enkelt att man alltid kan skylla på föräldrarna också. Kan ni ge några konkreta förslag på vad man gör när ens son redan har börjat hamna i fel umgänge?

Men ja, det är skit, och det finns tyvärr inte så mycket vettigt att göra.

Stoltz
2007-10-09, 16:21
Väldigt tradigt att höra att angående din polare.

Hur illa tog smällarna?

Muskelbyggaren
2007-10-09, 16:23
Det är väll inte riktigt så enkelt att man alltid kan skylla på föräldrarna också. Kan ni ge några konkreta förslag på vad man gör när ens son redan har börjat hamna i fel umgänge?
Beklagar sig över att man inte lyckats ge sin son en uppväxtmiljö som skapat en trygg individ med vettiga värderingar. Och gör vad som göras kan där man står. Oftast handlar det om att börja bry sig mer och ägna barnet tid. Det behöver inte vara för sent att ge barnet möjlighet att odla nya intressen som i sin tur leder till bättre umgänge.

Tricklev
2007-10-09, 16:24
Beklagar sig över att man inte lyckats ge sin son en uppväxtmiljö som skapat en trygg individ med vettiga värderingar. Och gör vad som göras kan där man står. Oftast handlar det om att börja bry sig mer och ägna barnet tid. Det behöver inte vara för sent att ge barnet möjlighet att odla nya intressen som i sin tur leder till bättre umgänge.

Kort sagt, du har inga konkreta förslag?

Muskelbyggaren
2007-10-09, 16:26
Kort sagt, du har inga konkreta förslag?
Konkreta förslag? Om han är ute och ställer till oreda om kvällarna får han inte gå ut på kvällarna. Men det är knappast roten till problemet.

Fatalist
2007-10-09, 16:30
Tråkigt med kompisen, är läget stabilt med honom? Gav de sig på hans lillebror också?

Kort sagt, du har inga konkreta förslag?

Klart det är föräldrarnas fel i grund och botten. Någon i gänget lär ju vara värst, troligen den som har värst förhållanden hemma och känner att han måste skapa sig en identitet genom att vara ute och härja och ha sig. Allt grundar sig i osäkerhet, och den får dem i hemmet. Om jag haft en unge som umgicks med något riktigt idiotbarn hade jag i första hand sökt upp idiotbarnets föräldrar och försökt lösa det genom dem.

Tricklev
2007-10-09, 16:34
Klart det är föräldrarnas fel i grund och botten. Någon i gänget lär ju vara värst, troligen den som har värst förhållanden hemma och känner att han måste skapa sig en identitet genom att vara ute och härja och ha sig. Allt grundar sig i osäkerhet, och den får dem i hemmet. Om jag haft en unge som umgicks med något riktigt idiotbarn hade jag i första hand sökt upp idiotbarnets föräldrar och försökt lösa det genom dem.

Självklart är jag medveten om att föräldrarna spelar stor roll i det, men huruvida det alltid är föräldrarnas fel ställer jag mig väldigt tveksam till, även folk med säker och stabilt hem blir idioter som vill hävda sig.

Fatalist
2007-10-09, 16:37
Självklart är jag medveten om att föräldrarna spelar stor roll i det, men huruvida det alltid är föräldrarnas fel ställer jag mig väldigt tveksam till, även folk med säker och stabilt hem blir idioter som vill hävda sig.

På grund av kompisar som utövar dåligt inflytande på dem med sina dåliga slagsmålsvanor, som i sin tur grundar sig i ett par föräldrar som inte bryr sig om vad deras son sysslar med på stan. ;)

När ungar kommer upp i en viss ålder lär de uppfostra varandra mer än vad deras föräldrar uppfostrar dem. Hamnar en riktig supertrevlig unge i umgänge med enbart busar lär han också bli en buse för att kunna passa in. Busarna är busar p g a att alla andra är busar - och det är de p g a att någon från början haft en elöler två föräldrar som inte satt stopp för dem när de börjat busa.

Handcuff
2007-10-09, 16:37
Självklart är jag medveten om att föräldrarna spelar stor roll i det, men huruvida det alltid är föräldrarnas fel ställer jag mig väldigt tveksam till, även folk med säker och stabilt hem blir idioter som vill hävda sig.

Sen hade Tricklev på sig sina filterglasögon som sorterar bort information. Jag skrev "ligger nära till hands" att de önskvärda och grundläggande egenskaperna jag nämde borde komma hemifrån, vem ska uppfostra barnen till ansvarfulla människor om inte föräldrarna?. Inte att det absolut är föräldrarnas fel.

Klistrar in så kan du läsa igen:

Uppenbart är att dessa mäniskor saknar något eller mycket. Vett, moral, sunda värderingar, respekt osv....ligger nära att påstå att det är saker som föräldrar bör pränta in i sina barn.

hultman
2007-10-09, 16:40
Vad hände med hämnd?

Tricklev
2007-10-09, 16:41
Sen hade Tricklev på sig sina filterglasögon som sorterar bort information. Jag skrev "ligger nära till hands" att de önskvärda och grundläggande egenskaperna jag nämde borde komma hemifrån, vem ska uppfostra barnen till ansvarfulla människor om inte föräldrarna?. Inte att det absolut är föräldrarnas fel.

Klistrar in så kan du läsa igen:

Det var inte ett direkt argument emot dig, utan snarare emot den allmäna "Men ffs föräldrar"-attityden som har existerat i alla liknande trådar den senaste veckan.

Det sista stycket i ditt ursprungsinlägg håller jag även med om, lite halft.

Fatalist
2007-10-09, 16:42
Vad hände med hämnd?

Tillsammans med korståg och kristen tro försvann den som intelligent handling runt 1100-talets början...

Handcuff
2007-10-09, 16:46
Det var inte ett direkt argument emot dig, utan snarare emot den allmäna "Men ffs föräldrar"-attityden som har existerat i alla liknande trådar den senaste veckan.

Det sista stycket i ditt ursprungsinlägg håller jag även med om, lite halft.

Ok. Jo det är det klassiska att man skyller på föräldrarna (som har ett stort ansvar givetvis). Men sedan finns det många (starka) påverkansfaktorer, framförallt i en tonårings värld som en förälder inte kan sätta så mycket emot...

Mitt påpekande var inte heller riktat personligt utan mer mot kolomentaliteten där man tolkar fritt ibland.

regus
2007-10-09, 16:48
En del idioter behöver spö..

faktiskt

mela
2007-10-09, 16:54
Det sjuka med där här är väl att jag knappt reagerar längre.
Det är alldeles för vanligt. Får flytta ut på landet eller något.

Bolio
2007-10-09, 16:55
Förortsinvandrare är bland de värsta problemen vi har i Sverige idag. Hur löser vi det egentligen? Finns det några erfarenheter från andra länder där man har lyckats bättre än Sverige? Danmark? USA? Frankrike? Hur ser det ut i de länderna? Vilka är skillnaderna och vilka är likheterna?

Bolio
2007-10-09, 16:55
Det sjuka med där här är väl att jag knappt reagerar längre.
Det är alldeles för vanligt. Får flytta ut på landet eller något.

Rasist!

Pez
2007-10-09, 16:56
Det sjuka med där här är väl att jag knappt reagerar längre.
Det är alldeles för vanligt. Får flytta ut på landet eller något.
Är inte du politiskt engagerad?

mela
2007-10-09, 16:57
Rasist!

Mot mänskligheten ja ;)

mela
2007-10-09, 16:58
Är inte du politiskt engagerad?

Vad har det med saken att göra? Jag sitter som ersättare i en gymnasienämnd. Hade jag haft mer makt hade vi haft betydligt många fler poliser med mer rättigheter, betydligt hårdare straff. Fängelse på all form av misshandel.

Bolio
2007-10-09, 16:59
Mot mänskligheten ja ;)

Som sagt - inte nog med att du har blivit snyggare: du har även blivit klokare. Vote mela 2008?

Yankeee
2007-10-09, 17:01
Frågan kvarstår ju. Varför tittade han snett?

Pez
2007-10-09, 17:03
Vad har det med saken att göra? Jag sitter som ersättare i en gymnasienämnd. Hade jag haft mer makt hade vi haft betydligt många fler poliser med mer rättigheter, betydligt hårdare straff. Fängelse på all form av misshandel.

Naej.. tänkte mest på hur du får ihop saker och ting.
Men om det är politik du tänkt satsa på i längden så är du på rätt väg.

Saxat ur tråden: "Brinner du för något?"
Liberalism är det enda självklara som jag kan komma på just nu.
*whistle*

Ja. Jag är på det humöret nu.

Bolio
2007-10-09, 17:06
Frågan kvarstår ju. Varför tittade han snett?

Var dina polare tvungna att överdriva oavsett varför han tittade snett?

Dumleman
2007-10-09, 17:07
Vad har det med saken att göra? Jag sitter som ersättare i en gymnasienämnd. Hade jag haft mer makt hade vi haft betydligt många fler poliser med mer rättigheter, betydligt hårdare straff. Fängelse på all form av misshandel.
Det låter för trevligt det där när mer än halva befolkningen sitter i fängelse och andra halvan är fångvaktare eller poliser. Den importerade låglönearbetskraften sköter resterande sysslor.

mela
2007-10-09, 17:07
Naej.. tänkte mest på hur du får ihop saker och ting.
Men om det är politik du tänkt satsa på i längden så är du på rätt väg.

Saxat ur tråden: "Brinner du för något?"

*whistle*

Ja. Jag är på det humöret nu.

Hur går det inte ihop?

mela
2007-10-09, 17:08
Det låter för trevligt det där när mer än halva befolkningen sitter i fängelse och andra halvan är fångvaktare eller poliser. Den importerade låglönearbetskraften sköter resterande sysslor.

Halva befolkningen är inte kriminella. Och hälften kommer inte att vara poliser/fångvaktare.

Men om du tycker att det är bättre att folk åker på stryk/blir mördare/våldtagna var och varannan dag så varsågod.

mela
2007-10-09, 17:11
Det låter för trevligt det där när mer än halva befolkningen sitter i fängelse och andra halvan är fångvaktare eller poliser. Den importerade låglönearbetskraften sköter resterande sysslor.

Halva befolkningen är inte kriminella, det är en minoritet. Och hälften kommer inte att behövas som poliser/fångväktare. Men det finns betydligt många fler som vill och kan vara poliser och det behövs.

Men om du tycker att det är bättre att folk går och dör och blir våldtagna och misshandlade var och varannandag så varsågod.

Pez
2007-10-09, 17:15
Hur går det inte ihop?

Liberalism är mer än privatisering och en marknadsstyrd ekonomi. Ja?

Daniiiel
2007-10-09, 17:16
Vad har det med saken att göra? Jag sitter som ersättare i en gymnasienämnd. Hade jag haft mer makt hade vi haft betydligt många fler poliser med mer rättigheter, betydligt hårdare straff. Fängelse på all form av misshandel.

Ja vi får väl hoppas du aldrig kommer till makten då.

mela
2007-10-09, 17:36
Liberalism är mer än privatisering och en marknadsstyrd ekonomi. Ja?
Men hur hänger det ihop med att jag är van vid att folk blir misshandlade och funderar på att flytta till landet?
Ja vi får väl hoppas du aldrig kommer till makten då.

Varför? Kan vara 1 månad i fängelse för misshandel. Räcker sällan med böter. Tycker jag.

Viktor_Balck
2007-10-09, 17:51
Men hur hänger det ihop med att jag är van vid att folk blir misshandlade och funderar på att flytta till landet?


Varför? Kan vara 1 månad i fängelse för misshandel. Räcker sällan med böter. Tycker jag.

Skulle bli hyfsat fullt på fängelserna vilket det väl redan är.

Och seriöst, jag personligen tror knappast att längre fängelsestraff är någon lösning, måste väl vara bättre att lägga pengar på att kunna hitta riskgrupper i samhället och kunna erbjuda dom någon slags hjälp eller liknande.

Handcuff
2007-10-09, 17:55
Skulle bli hyfsat fullt på fängelserna vilket det väl redan är.

Vi har faktiskt oftast sån platsbrist på anstalter + (framförallt) häkten att åklagare blir tvugna att underlåta att anhålla för mindre brott.

Viktor_Balck
2007-10-09, 17:56
Vi har faktiskt oftast sån platsbrist på anstalter + (framförallt) häkten att åklagare blir tvugna att underlåta att anhålla för mindre brott.

Ja, hade för mig att det var ungefär så, jobbigt om mela kommer till makten då.

mela
2007-10-09, 17:56
Skulle bli hyfsat fullt på fängelserna vilket det väl redan är.

Och seriöst, jag personligen tror knappast att längre fängelsestraff är någon lösning, måste väl vara bättre att lägga pengar på att kunna hitta riskgrupper i samhället och kunna erbjuda dom någon slags hjälp eller liknande.

Finns väl inget som hindrar att vi kan bygga fler fängelse? Norrland är fullt av skog.

Hjälp kan de få i fängelset. Brott ska skraffas.

Ryska_raketen
2007-10-09, 17:57
Frågan kvarstår ju. Varför tittade han snett?

Han var kines?

Pez
2007-10-09, 17:58
Men om du tycker att det är bättre att folk åker på stryk/blir mördare/våldtagna var och varannan dag så varsågod.
Du verkar ju tycka det.. det är du som vill ge upp och flytta till "landet".

Förresten, det här "landet" där ingen råkar illa ut - är det Nangijala?
Akta dig för Tengil bara. Ruskig prick. Fruktansvärt oliberal i sitt tänk.

mela
2007-10-09, 17:59
Du verkar ju tycka det.. det är du som vill ge upp och flytta till "landet".

Förresten, det här "landet" där ingen råkar illa ut - är det Nangijala?
Akta dig för Tengil bara. Ruskig prick. Fruktansvärt oliberal i sitt tänk.

Nu är du bara dryg.

Jag vill inte ge upp. Men jag vill inte få stryk själv. Räcker att bli hotad nån gång i veckan, faktiskt.

"Landet" = landsbygden. Det räcker att komma till Orust så är det betydligt mycket lugnare än Göteborg.

Ryska_raketen
2007-10-09, 18:00
Så mela istället för att ta tag i problemet så ska man behöva "fly" ?

n1tro
2007-10-09, 18:00
seriöst? fysatan alltså fyhelvette, jag ser husbyhallen precis från mitt fönster alltså ;/. är iofs en 300 meter men ändå .. ingen allvarligt skadad? vad ere för jävla kryp som håller på i flock alltså...

mela
2007-10-09, 18:01
Så mela istället för att ta tag i problemet så ska man behöva "fly" ?

Och jag kan inte "ta tag i problemet" från landet. Jag kan knappast göra något själv utan får gå den politiska vägen.

Trance
2007-10-09, 18:05
Och jag kan inte "ta tag i problemet" från landet. Jag kan knappast göra något själv utan får gå den politiska vägen.

De bara trollar, läs trådnamnet och sedan bara ignorera vad de säger.

Pez
2007-10-09, 18:10
Och jag kan inte "ta tag i problemet" från landet. Jag kan knappast göra något själv utan får gå den politiska vägen.

Såja. Där kom det. Jag var mest fundersam över hur man kan vara politiskt engagerad och inte vilja verka för en förändring i en samhällsfråga man uppenbarligen har en åsikt i. :)

TV-tips för kvällen:
Hjärnstorm 21.30 SVT2:
"Vems är dina åsikter?

Om någon ska kunna genomskåda politiska klyschor så är det väl politikerna själva?
Henrik Fexeus kollar den politiska retoriken i sista avsnittet av Hjärnstorm."

mela
2007-10-09, 18:14
Såja. Där kom det. Jag var mest fundersam över hur man kan vara politiskt engagerad och inte vilja verka för en förändring i en samhällsfråga man uppenbarligen har en åsikt i. :)


Jag gör så mycket jag kan. Dock kan jag inte göra mycket mer än en som inte är engagerad typ, eftersom jag bara är ersättare. Jag får inte tala i talarstolen, jag får inte lämna in motioner osv. Däremot har jag lättare till att kontakta de som sitter på makten. Dessutom informerar jag andra politiker om olika saker. Skriver en del rapporter, håller på med en om migrationspolitik just nu.

Pez
2007-10-09, 18:17
Jag gör så mycket jag kan. Dock kan jag inte göra mycket mer än en som inte är engagerad typ, eftersom jag bara är ersättare. Jag får inte tala i talarstolen, jag får inte lämna in motioner osv. Däremot har jag lättare till att kontakta de som sitter på makten. Dessutom informerar jag andra politiker om olika saker. Skriver en del rapporter, håller på med en om migrationspolitik just nu.

Det var inte vad min invändning handlade om.
Det var en liten sak som kallas "inställning".

Handcuff
2007-10-09, 18:17
Jag gör så mycket jag kan. Dock kan jag inte göra mycket mer än en som inte är engagerad typ, eftersom jag bara är ersättare. Jag får inte tala i talarstolen, jag får inte lämna in motioner osv. Däremot har jag lättare till att kontakta de som sitter på makten. Dessutom informerar jag andra politiker om olika saker. Skriver en del rapporter, håller på med en om migrationspolitik just nu.

Och jag tycker det är riktigt bra gjort. Allt för många som tittar passivt på och klagar likt förbaskat på allt. :thumbup:

Vinter
2007-10-09, 18:17
Man behöver inte vara politiskt engagerad, det finns en allmän motions period varje år för de som verkligen är engagerade och bryr sig lite. Eller det är så det är tänkt att fungera.

mela
2007-10-09, 18:18
Det var inte vad min invändning handlade om.
Det var en liten sak som kallas "inställning".

Och du bedömmer min inställning utifrån ett inlägg?

mela
2007-10-09, 18:19
Och jag tycker det är riktigt bra gjort. Allt för många som tittar passivt på och klagar likt förbaskat på allt. :thumbup:
Tack!
Man behöver inte vara politiskt engagerad, det finns en allmän motions period varje år för de som verkligen är engagerade och bryr sig lite. Eller det är så det är tänkt att fungera.

Tänkte mer på till fullmäktige i kommunen osv där jag är engagerad "på riktigt".

Pez
2007-10-09, 18:20
Och jag tycker det är riktigt bra gjort. Allt för många som tittar passivt på och klagar likt förbaskat på allt. :thumbup:

Det är inte alltid lätt att finna motivationen att engagera sig när de som faktiskt har större möjligheter att påverka säger "Nu är jag trött på det här - jag drar! See you suckers!". Typ.
Det var väl det jag ville få fram. Bland annat.

Purren aktualiserar och tar upp frågan - det är en bra start.

Pez
2007-10-09, 18:21
Och du bedömmer min inställning utifrån ett inlägg?

Ursäkta. Välj nedan för förklaring.
Jag trodde du stod för dina åsikter alt. hade koll på hur politik fungerar.

Trance
2007-10-09, 18:22
Det är inte alltid lätt att finna motivationen att engagera sig när de som faktiskt har större möjligheter att påverka säger "Nu är jag trött på det här - jag drar! See you suckers!". Typ.
Det var väl det jag ville få fram. Bland annat.

Purren aktualiserar och tar upp frågan - det är en bra start.

Hur motverkar du våldet?

Pez
2007-10-09, 18:30
Hur motverkar du våldet?

Inte speciellt mycket. Inte alls i ett makroperspektiv.

Handcuff
2007-10-09, 18:35
Det är inte alltid lätt att finna motivationen att engagera sig när de som faktiskt har större möjligheter att påverka säger "Nu är jag trött på det här - jag drar! See you suckers!". Typ.
Det var väl det jag ville få fram. Bland annat.

Purren aktualiserar och tar upp frågan - det är en bra start.

Och jag är inte hälften så engagerad som jag skulle vilja vara.

Sen kan man påverka och göra något på olika sätt. Ett exempel kan vara att visa att man bryr sig och inte blundar för saker som sker i omgivningen. Skulle aldrig bara gå förbi om jag blev vittne till en misshandel eller ett annat brott. Har många gånger sagt ifrån eller ingripit vid sådana situationer. Bor på ett stundtals stökigt område där ungomar driver omkring och stökar allt som oftast. Tar ofta en sväng förbi "centrumet" när jag är ute och går med hunden på kvällarna, pratar kanske lite med kidsen som hänger eller säger bara hej åt dom. En sväng förbi parkeringarna och carportarna (där det ofta stjäls ur parkerade bilar där) när jag ändå är ute och går. Alltså inga stora uppoffringar eller någon form av "patrullerande", är ju ändå ute och går med hunden. Jag vet inte men tror att det är bra för kidsen och har en "dämpande" effekt att de ser att det finns vuxna som rör sig ute på kvällarna....ser sällan någon annan vuxen ute då..tråkigt.

Purren
2007-10-10, 19:46
Min vän mår fysiskt bra. Det blev ett par smällar och dom fick åka ner till sjukhuset, sy och röntga huvudet. Men inte så farligt fysiskt.

Psykiskt så har han berättat att han tänker som jag gör, men det är antagligen betydligt närme och intensivare för honom. Samma frågeställningar dyker upp för honom. Han är väldigt social av naturen och han kände det nu att han nästan har blivit lite skygg, man vet ju aldrig när någon bestämmer sig för att flippa och tar till våld, så det kanske är bäst att inte prata med folk. Typ.

Nitrometan
2007-10-10, 19:55
Vad hände med hämnd?
Hämnd leder till hämnd som leder till mer hämnd som leder till ännu mer hämnd.

PowPow
2007-10-10, 20:31
Men om du tycker att det är bättre att folk åker på stryk/blir mördare/våldtagna var och varannan dag så varsågod.

Och hårdare straff är bra eftersom det finns ett kasualt samband mellan straffskalans hårdhet och antalet våldsbrott i samhället (hårdare -> mindre)?

fintelligens
2007-10-10, 20:42
Han var kines?

omg :laugh:

Handcuff
2007-10-11, 17:14
Och hårdare straff är bra eftersom det finns ett kasualt samband mellan straffskalans hårdhet och antalet våldsbrott i samhället (hårdare -> mindre)?

Vad anser du (flashigt ord) ?

PowPow
2007-10-11, 19:16
Vad anser du (flashigt ord) ?

Jag anser att om man vill höjja straffen för att sänka antalet brott, så får man väl börja med att se huruvida hårdare straff leder till minskad brottslighet. Och det verkar det inte göra. Sen kan man såklart höjja straffen ändå, men av någon annan anledning.

Edit: och "(flashigt ord)"?

Handcuff
2007-10-11, 20:11
Jag anser att om man vill höjja straffen för att sänka antalet brott, så får man väl börja med att se huruvida hårdare straff leder till minskad brottslighet. Och det verkar det inte göra. Sen kan man såklart höjja straffen ändå, men av någon annan anledning.

Edit: och "(flashigt ord)"?

Hittade inga flashiga ord.
Längre straff i preventivt syfte = Dålig effekt. Tid är för subjektivt. 3år eller 4år..ingen skillnad i upplevd känsla innan. Ej avskräckande. Däremot stjäl ingen en bil med en "Bandios" logotype på. Våld är mer konkret än tid.

Längre straff för bättre samhällsskydd = Medelbra effekt. Buset inlåst, ej ute och begår de 40-50 brott denne normalt hinner med mellan anstaltsvistelserna. (visste ni att det ofta går så många brott/1 fällande dom?).

Längre straff för tillfredsställelse hos allmänheten/brottsoffer (hämd) = Medel ---> god effekt. Men vart går gränsen. Vad är rimligt? Återigen så är tid ett luddigt begrepp.

Längre straff i syfte att rehabilitera/återanpassa = Medelbra effekt. I vissa fall god effekt. Gäller främst kortare straff. Nästan alla som arbetar med rehabiliteringsinriktad verksamhet är överens - tiden räcker vanligvis inte till vilket ger att klienterna ej är redo när de friges. (framförallt vid missbruk).


Sammanfattning, ska straffen skärpas? Kanske inte bara för skärpandets skull utan isåfall med ett syfte - ex bättre återanpassning, bättre samhällsskydd osv. Och då leder tankarna till ett system där straffet blir strängare för varje gång du döms. T ex. Dom 1 = 75%, dom 2 = 100%, dom 3 = 125% osv till ett maxtak på säg kanske 200%.

Dessa skattningar bygger på mina upplevelser och tankar. Ej vetenskapligt på något vis utan endast fria tankar här och nu.

PowPow
2007-10-12, 16:31
Hittade inga flashiga ord.
Längre straff i preventivt syfte = Dålig effekt. Tid är för subjektivt. 3år eller 4år..ingen skillnad i upplevd känsla innan. Ej avskräckande. Däremot stjäl ingen en bil med en "Bandios" logotype på. Våld är mer konkret än tid.

Längre straff för bättre samhällsskydd = Medelbra effekt. Buset inlåst, ej ute och begår de 40-50 brott denne normalt hinner med mellan anstaltsvistelserna. (visste ni att det ofta går så många brott/1 fällande dom?).

Längre straff för tillfredsställelse hos allmänheten/brottsoffer (hämd) = Medel ---> god effekt. Men vart går gränsen. Vad är rimligt? Återigen så är tid ett luddigt begrepp.

Längre straff i syfte att rehabilitera/återanpassa = Medelbra effekt. I vissa fall god effekt. Gäller främst kortare straff. Nästan alla som arbetar med rehabiliteringsinriktad verksamhet är överens - tiden räcker vanligvis inte till vilket ger att klienterna ej är redo när de friges. (framförallt vid missbruk).


Sammanfattning, ska straffen skärpas? Kanske inte bara för skärpandets skull utan isåfall med ett syfte - ex bättre återanpassning, bättre samhällsskydd osv. Och då leder tankarna till ett system där straffet blir strängare för varje gång du döms. T ex. Dom 1 = 75%, dom 2 = 100%, dom 3 = 125% osv till ett maxtak på säg kanske 200%.

Dessa skattningar bygger på mina upplevelser och tankar. Ej vetenskapligt på något vis utan endast fria tankar här och nu.

En annan anledning till att propagera för att skärpa straffen som politiker är att det kommunicerar någon slags vilja att göra något åt problemet. Hela "nu får det vara nog"-retoriken verkar ju gå hem väldigt bra, oavsett om de förändringar man framför har önskad effekt eller ej. Ibland kan det vara bättre att göra något för att visa på handlingskraft än att göra något som fungerar. För att gå hem hos folket alltså.

Det var lite därför jag ställde frågan anledningen till att straffen skulle höjjas var att vi ville få ner antalet våldsbrott, och om det fanns något kausalt samband mellan höjda straffsatser och en minskning i antalet brott/våldsbrott. Det sägs ju inte finnas något vetenskapligt underlag för denna hypotes.