handdator

Visa fullständig version : Låg puls, fryser som en hund?


Koloftw
2007-10-09, 12:22
Tja, har de senaste dagarna börjat frysa totalt ... Sitter med flera tröjor och jacka på mig inomhus, även flera par strumpor på mig, men fryser ändå.

Sen kollade jag pulsen idag ... wtf 40 slag per minut, har KASS kondition så det lär knappast vara därför.



Vad ska jag göra? Och vad beror det på?


*gah!*.

Tolkia
2007-10-09, 12:24
Vad ska jag göra? Och vad beror det på?
Baserat på tidigare inlägg: Gissningsvis på din kosthållning och träning. Ät mer mat.

Koloftw
2007-10-09, 12:25
Åt 3200 kcal i förrgår, 2500 igår.

Har bara haft såhär förut, när jag hade svältdiet på 700 kcal/dag ... men nu vafan?

Kör IF också, kanske är därför? Får kolla pulsen ikväll när jag smällt i mig en massa mat ...

Tolkia
2007-10-09, 12:26
Sprid ut maten över dygnet. Kroppen känner att du trixar med den på ett sätt som den i dagsläget inte klarar, och visar det.

Koloftw
2007-10-09, 15:02
Jaha, någon som vet något annat sett än att sprida ut maten över dygnet?

Kan man gå till läkare med det?

King Grub
2007-10-09, 15:04
Klart du kan, och betala 140 kronor eller vad det kostar för rådet att lägga om matordningen där i stället. Det är i alla fall det mest troliga problemet. Visst kan du ha någon sjukdom också, men chansen att det är kosten låter troligare. Det kostupplägg du bedriver är extremt.

Koloftw
2007-10-09, 15:05
Jaha ...

Men varför skulle IF beröva mig pulsen och värmen för?

Det är ju samma energiintag över samma period (24h), har inte fått det problemet förut och har ätit enligt IF de senaste månaderna.

Koloftw
2007-10-09, 15:18
Skrev innan Grub han köra edit:

Visst kan du ha någon sjukdom också, men chansen att det är kosten låter troligare. Det kostupplägg du bedriver är extremt.

På vad sett extremt? Sjukt skönare rent mentalt än vanlig
frukost/lunch/middag ... Är det pga. min ålder det är extremt eller är det lika extremt för en vuxen männska?

Min moster hade problem med bukspottskörteln och hade nedreglerad ämnesomsättning och hon fick piller, kan det vara ärftligt tro?

King Grub
2007-10-09, 15:28
En måltid om dagen är extremt. Det förstår du säkert. Sedan att många trivs med det är en annan sak, men en normal kosthållning är det inte, och alla reagerar inte positivt på en sådan omställning, även om man trivs mentalt med det.

Koloftw
2007-10-09, 15:36
Aha OK. Fast jag äter ju inte en måltid om dagen, utan 3; 12g EAA innan passet. Stort mål efter träning. Kvarg innan jag sover.

Får se om det blir bättre, annars får jag väl göra någon ändring, gah.

Tack för hjälpen :).

Doctor Snuggles
2007-10-09, 16:00
Vad är problemet dock? Mår du bra i övrigt? Är du konstant trött? Eller är det bara såpass jobbigt att frysa hela tiden? Att hjärtat slår långsamt eller snabbt är i sig inte ngn fara, utan om det leder till andra fysiologiska problem, av vad jag har läst. Man lever dessutom längre genom att ha sänkt kropptemperatur, iaf om man är en råtta. :D

Crichton
2007-10-09, 16:18
Aha OK. Fast jag äter ju inte en måltid om dagen, utan 3; 12g EAA innan passet. Stort mål efter träning. Kvarg innan jag sover.

Får se om det blir bättre, annars får jag väl göra någon ändring, gah.

Tack för hjälpen :).

3mål om dan är ju sjukt dåligt.
Det är ju därför du fryser så mycket.
Ät mellanmål också. Så borde de bli bättre.

Eddie Vedder
2007-10-09, 16:23
3mål om dan är ju sjukt dåligt.
Det är ju därför du fryser så mycket.
Ät mellanmål också. Så borde de bli bättre.

Tre måltider om dagen är inget fel alls. I det här fallet handlar det ju dock inte om frukost, lunch och middag utan om hela dagsbehovet inom ett par timmar och sedan svälter han sig resten av dagen.

Dett asom ett led i tidigare extremdieter och en ohälsosamt hög träningsdos. Men visst, det har nog inte ett dugg med träningen och kosten att göra...

Simon_E
2007-10-09, 16:35
Sedan jag började med att cykla under och överätning kring träningen har jag också börjat frysa mer i fötter och händer... Det är inget farligt. Det går över. Se fördelarna med att fasta periodiskt istället. Värt det i slutändan.

Keep it gangsta.

King Grub
2007-10-09, 16:51
Sedan jag började med att cykla under och överätning kring träningen har jag också börjat frysa mer i fötter och händer... Det är inget farligt. Det går över. Se fördelarna med att fasta periodiskt istället. Värt det i slutändan.

Keep it gangsta.

Vilka fördelar? Inte ens upphovsmannen/förespråkarna hävdar väl speciella fysiologiska fördelar med upplägget? Det handlar väl snarare om att myterna om att ett större antal mål skulle vara överlägset är just det - myter. Du får det att låta som om det skulle vara överlägset på något sätt. Några sådana bevis finns det definitivt inte, och den form av "intermittent fasting" som har visade positiva effekter (då mest i djurförsök) på hälsaparametrar är inte den här typen av periodisk fasta, utan oftast varannandagsfasta i kombination med kalorirestriktion.

Caliroots
2007-10-09, 17:09
Tja, har de senaste dagarna börjat frysa totalt ... Sitter med flera tröjor och jacka på mig inomhus, även flera par strumpor på mig, men fryser ändå.

Sen kollade jag pulsen idag ... wtf 40 slag per minut, har KASS kondition så det lär knappast vara därför.



Vad ska jag göra? Och vad beror det på?


*gah!*.


du kan ha lågt hemoglobin värde kolla de och om de är så ät mera järn och inge kaffe eller te i samband med måltid

Sverker
2007-10-09, 17:10
Små förråd redan från start. Långa perioder av fasta följt av för lite mat under en kort tid.

Problemet har inget med kosten att göra som Eddie Vedder skriver.

Caliroots
2007-10-09, 17:12
Kolla hemoglobin värdena storchans att dom kan vara låga låter de som.Och är de det så ät mera järn och inget koffein isamband med måltid de hämmar upptaget.

Doctor Snuggles
2007-10-09, 19:32
Vilka fördelar? Inte ens upphovsmannen/förespråkarna hävdar väl speciella fysiologiska fördelar med upplägget? Det handlar väl snarare om att myterna om att ett större antal mål skulle vara överlägset är just det - myter. Du får det att låta som om det skulle vara överlägset på något sätt. Några sådana bevis finns det definitivt inte, och den form av "intermittent fasting" som har visade positiva effekter (då mest i djurförsök) på hälsaparametrar är inte den här typen av periodisk fasta, utan oftast varannandagsfasta i kombination med kalorirestriktion.

Finns det inte (omdiskuterade) studier på neuroprotektiva effekter med IF hos människor också? Det är iaf vad jag har läst.
När det gäller studien på möss och varannandagsfasta så var det inte i kombination med kalorirestriktion, de åt helt enkelt dubbelt så mycket på icke fastande dagar.
Det är väl ingen som säger att det är överlägset dock, inte ens i denna tråden.

Som ett mer direkt tips till trådskaparen: Om du inte vill ge upp IF, och du inte har några andra problem än kroppstemperaturen, så kan du ju försöka dricka mer heta drycker under dagen för att få upp värmen, äta mat med staaarka kryddor ;), och kanske få i dig mer koffein för att få upp pulsen/värmen?
Edit: Håller med om att det kan vara värt att kolla vitamin/mineral värden också.. .eller helt sonika komplettera med en multivitamin.

King Grub
2007-10-09, 19:35
När det gäller studien

Studien? Finns det bara en? Sök på "intermittent fasting" på PubMed så hittar du betydligt fler.

Det är väl ingen som säger att det är överlägset dock, inte ens denna tråden.

Den jag citerade?

Doctor Snuggles
2007-10-09, 19:48
Studien? Finns det bara en? Sök på "intermittent fasting" på PubMed så hittar du betydligt fler.



Den jag citerade?

Jag pratade bara om en studie. Jag sa inte att andra studier inte visat andra saker, eller att det överhuvudtaget inte inte finns andra. Men tack för tipset, påminner mig om att jag ville läsa på lite mer.

Du citerade en person här som ansåg det vara fördelar med IF. Han sade inte att det var överlägset.

Vinter
2007-10-09, 20:10
Man behöver väll knappast vara läkare för att inse att kroppen inte gillar det du håller på med, vad gjorde du annorlunda innan du började må dåligt.

dessbee
2007-10-10, 05:17
Tja, har de senaste dagarna börjat frysa totalt ... Sitter med flera tröjor och jacka på mig inomhus, även flera par strumpor på mig, men fryser ändå.

Sen kollade jag pulsen idag ... wtf 40 slag per minut, har KASS kondition så det lär knappast vara därför.



Vad ska jag göra? Och vad beror det på?


*gah!*.


Låter som du har en negativ energibalans, vilket gör att ämnesomsättningen minskar. Annars brukar ämneomsättningen öka vid fasta.
Om du äter lite kolhydrater kan det även bidra till dina symtom.

z_bumbi
2007-10-10, 06:24
Annars brukar ämneomsättningen öka vid fasta.


Gör den?

King Grub
2007-10-10, 06:30
Ja, initialt.

z_bumbi
2007-10-10, 06:46
Ja, initialt.

Finns det någon teori om varför? Jag skulle kunna tänka mig energiförluster vid omvandlingen av fett till ketokroppar.

King Grub
2007-10-10, 06:55
Dom första två dygnens fasta innebär en uppreglering av basalomsättningen via ökad glukoneogenes, triglyceridomsättning, aminosyreomsättning och acetyl-koenzym A-omsättning, med ytterligare påverkan av förlust av ketonkroppar i urin och utandning.

Vid fasta minimeras muskelproteinnedbrytning, medan fettförbränning ökar kraftigt, men den stora minskningen av muskelproteinnedbrytningen inträder först efter några dagars fastande.

Changes in resting energy expenditure during early starvation expressed as a percentage of overnight fasted value:

http://www.unu.edu/unupress/food2/UID07E/uid07e1h.gif

Frustrator
2007-10-10, 06:56
Koloftw: Jag har ett förslag på hur du lätt kan se om det är din kosthållning som är boven, gå över till att äta frukost, lunch och middag (alla tre med ett kaloriöverskott), om du efter 2-3 veckor mår helt bra igen. Utan att du ändrat någon annan parameter i dit liv, så beror det helt enkelt på dieten. Om du efter den tiden fortfarande mår riktigt dåligt, då är det inte den.

z_bumbi
2007-10-10, 06:59
King Grub: Tack!

Angel
2007-10-10, 07:01
Nu har jag missat var du har för kosthållning? Men en hyperthyreos/hypothyreos uppenbarar sig inte bara över någon dag sådär. Ge det några dagar, ät bättre (du verkar tydligen äta dåligt), vila, mera järn som någon nämnde, vitaminer osv...håller det fortfarande i sig efter ett tag så kan du ju uppsöka läkare.

Koloftw
2007-10-10, 11:20
Hmm järn, finns det något billigare än kött att få i sig det ganska ofta? (Nyttigare än blodpudding).

Koloftw
2007-10-10, 11:24
Små förråd redan från start. Långa perioder av fasta följt av för lite mat under en kort tid.

Problemet har inget med kosten att göra som Eddie Vedder skriver.

Små förråd, av vadå?

Jag äter ju samma mängd mat, bara under en kortare tid.





Låter som du har en negativ energibalans, vilket gör att ämnesomsättningen minskar. Annars brukar ämneomsättningen öka vid fasta.
Om du äter lite kolhydrater kan det även bidra till dina symtom.

Äter mest kolhydrat, 300-500g/dag. Och negativ energibalans tror jag knappast, då jag ökar saftigt på alla övningar och räknar kaloriero o ser till att äta åtminstone 3000/dag. (Har dock inte tillgång till någon våg ...).

Simon_E
2007-10-10, 15:48
Fördelar?

Jag ser det som en fördel att kunna äta måltider som faktiskt mättar gott när jag är på diet. Färre måltider=Större måltider.

Jag tycker det är ett stort plus att inte känna några hungerskänslor under dagen heller. Om detta är personligt eller inte vet jag ej. Men sedanjag började fasta har jag inte hungerskänslor under dagen.

King Grub
2007-10-10, 15:51
Normalt är det den stora nackdelen med att äta ett mål - hungern.

When on 1 meal/d, subjects exhibited: a significant increase in hunger; a significant modification of body composition with reductions of fat mass; significant increases in blood pressure and levels of total and LDL and HDL cholesterol; and significant decreases in levels of triacylglycerol and cortisol.

Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):1254-5.

Caliroots
2007-10-10, 15:56
Kolla hemoglobin värdena dom kan vara låga och då fryser man, är dom låga ät mycke järn och inge koffein i samband med måltid. Det hindrar upptaget

Caliroots
2007-10-10, 16:04
Hmm järn, finns det något billigare än kött att få i sig det ganska ofta? (Nyttigare än blodpudding).

haha förlåt råkade visst spamma med samma inlgg flera gånger:/ men hade lite problem med sidan igår.

Järntabletter, är de som du sagt innan att du ätit mest kolhydrat så finns de stor chans att de kan vara för lite järn. Men kolla först så slipper du käka de i onödan men de finns många goda köttprodukter annars haha palt;)

Sverker
2007-10-10, 19:27
Billigt järn ? Jag skrev detta alldeles nyss:
Vegetarisk kost för unga flickor skulle få mig att reagera, men för killar är det lite lättare. Killar har mindre järnbehov och äter mer energi.


Allt vitt mjöl järnberikas så frallor och limpsmörgåsar kommer att ge ett bra tillskott av järn. Det finns inte mycket annat med i vitt bröd som stör järnupptaget så ett antal smörgåsar kan lösa problemet med järn.


Att göra böngrytor i gjutjärnspanna är ett bra sätt också att få i sig järn. Den syrliga grytan löser ut rejält med järn vid långkok.


Nu tror jag inte alls att det är järnbrist som är problemet. Jag tror att problemet är alldeles för lite kalorier:( Alldeles för lite kalorier för en ung man.

Anders The Peak
2007-10-10, 20:49
Billigt järn ? Jag skrev detta alldeles nyss:



Nu tror jag inte alls att det är järnbrist som är problemet. Jag tror att problemet är alldeles för lite kalorier:( Alldeles för lite kalorier för en ung man.

Du har så rätt Sverker och den låga pulsen talar sitt tydliga språk om att kroppen inte gillar situationen.

Om Koloftw mår likadant imorgon så är det bara att ringa vårdcentralen för en akuttid för reda ut vad som inte står rätt till.

Anders The Peak
2007-10-10, 21:16
Finns det inte (omdiskuterade) studier på neuroprotektiva effekter med IF hos människor också? Det är iaf vad jag har läst.
När det gäller studien på möss och varannandagsfasta så var det inte i kombination med kalorirestriktion, de åt helt enkelt dubbelt så mycket på icke fastande dagar.
Det är väl ingen som säger att det är överlägset dock, inte ens i denna tråden.

Som ett mer direkt tips till trådskaparen: Om du inte vill ge upp IF, och du inte har några andra problem än kroppstemperaturen, så kan du ju försöka dricka mer heta drycker under dagen för att få upp värmen, äta mat med staaarka kryddor ;), och kanske få i dig mer koffein för att få upp pulsen/värmen?
Edit: Håller med om att det kan vara värt att kolla vitamin/mineral värden också.. .eller helt sonika komplettera med en multivitamin.

Jacka och tröja och raggsocker också eller hur.

För tusan det här är inget att leka med antingen är han sjuk eller håller hans kropp gå ned i Vegitativt tillstånd för att klara livhanken, som du säkert vet så får en tredjedel av u-världens befolkning hjärnskador pga svält i juvenil ålder...