handdator

Visa fullständig version : Klövdjur !!! HJÄLLLLLP


Bronkitkorv
2007-10-09, 08:36
Jag mötte en älg på nära håll djupt inne i skogarna och vart såklart lite rädd.
Han stirrade på mej och såg ut som att han funderade på att döda mej.
Då kom jag att tänka på att en jägare en gång sa till mej att man ska klappa händerna, så det gjorde jag och då sprang han iväg 25 meter och stallde sej återigen att stirra på mej bakom några små träd. Den 30minuters långa promenaden tog plötsligt 10minuter åt andra hållet.

Jag kände mej lite larvig när jag kom hem och tänkte att ingen har väl blivit dödad av en älg, men sen sa min polare att älgar visst kan döda människor vid vissa tillfällen...

Vet ni säkert någon som blivit dödad av en älg ?
Varför beter sej viltet så jävla underligt på hösten ?
Varför försöker rådjur ofta begå självmord mot bilar ?
Vad har ni själva upplevt för nåt ?

lectris
2007-10-09, 08:46
Vet ni säkert någon som blivit dödad av en älg ?
Varför beter sej viltet så jävla underligt på hösten ?
Varför försöker rådjur ofta begå självmord mot bilar ?
Vad har ni själva upplevt för nåt ?

Visst kan man bli dödad av en älg, även fast det är ovanligt. Vanligast är när älgstoet försvarar sina nyfödda kalvar mot allt och alla på våren.

Vilt har sin parningsperiod nu på hösten, och mitt bland alla hormoner så kan de uppföra sig lite lustigt.. ungefär som tonåringar ;)

För att de är emo? nej de tar ju inte direkt självmord.. rådjur är väl flockdjur och följer flockledaren om denne springer över vägen, oavsett om det kommer en bil i vägen eller inte.

Jag har inte träffat en älg, men däremot otaliga rådjur och även renar. :D min morfar var jägare så nog har man hört ett par historier i sina dar..

Slartibartfast
2007-10-09, 08:52
Jag har haft närkontakt med älg ett par gånger. En gång med en tjur när jag var ute och orienterade. Det var inte direkt hotfullt, även om han var stor som fan och stod och kollade på mig. En annan gång var på golfbanan med farsan. Kom ut en älgko med sin kalv ur skogen och då var situationen mera laddad.

Bronkitkorv
2007-10-09, 09:14
Jag har haft närkontakt med älg ett par gånger. En gång med en tjur när jag var ute och orienterade. Det var inte direkt hotfullt, även om han var stor som fan och stod och kollade på mig. En annan gång var på golfbanan med farsan. Kom ut en älgko med sin kalv ur skogen och då var situationen mera laddad.

Hu då ska man försöka att inte komma i närheten av den lille då !

De är så fina, älgar så jag önskar att jag inte blivit rädd utan att jag kunnat stanna kvar och umgås lite med han....

Idag såg jag 5 hjortar på 1 mils bilresa, under hela sommaren har jag inte sett en enda *screwy*

Bronkitkorv
2007-10-09, 09:17
För att de är emo? nej de tar ju inte direkt självmord.. rådjur är väl flockdjur och följer flockledaren om denne springer över vägen, oavsett om det kommer en bil i vägen eller inte.

..

Men det händer ju ofta att dom står ensamma och väntar vid väggrenen och sen när det kommer en bil så kastar dom sej framför eller till och med in i dörren på bilen.

dom är nog EMO kanske ändå.

Laan
2007-10-09, 09:21
Jag har aldrig varit med om att en älg jag träffat agerat hotfullt mot mig, utan snarare har de varit rädda.. Detta gäller även honor med ungar..

En av mina grymmaste minnen är när en älghona diar kalvarna mindre än tio meter från mig.. Vilda som jag stötte på ute i skogen alltså.

Generellt sett så är det bästa att försöka betee sig som om man själv inte enbart är fokuserad på djuret i fråga, och som om det vore naturligt för dig att vara där och röra dig försiktigt men relativt stilla stådende, som om du tex skulle äta löven från en buske eller likande..

Ibland fungerar det, och de accepterar dig som ett annat djur och bryr sig inte så mycket. Efter ett tag kan man då börja röra sig runt i omgivningen utan att djuret bryr sig så mycket..

Bronkitkorv
2007-10-09, 09:27
Jag ska testa det snarast Laan...

Rahf
2007-10-09, 10:08
Men det händer ju ofta att dom står ensamma och väntar vid väggrenen och sen när det kommer en bil så kastar dom sej framför eller till och med in i dörren på bilen.

dom är nog EMO kanske ändå.

De står där lugnt och stilla. Nånting som lever om så in i norden och som samtidigt möjligen bländar dig kommer rusande emot dig i full fart. Vad skulle du göra? ;)

För övrigt så löper de åt det håll de står åt oftast. Står de med mulen riktad mot andra vägkanten så kommer de med stor sannolikhet försöka ta sig dit. Det går fortare att fly rakt fram än att vända.

Tricklev
2007-10-09, 10:21
Under Gustav II Adolfs regeringstid gjordes försök att tämja älgar för krigsmakten som behövde riddjur till det 30-åriga kriget som rasade på kontinenten. Detta misslyckades dock.

:laugh:

LadyG
2007-10-09, 10:27
"Cirka 450 kilo älgtjur hade inga problem med att med en välriktad stöt fälla sin fiende till marken.

Hjälplös fick Sven-Erik älgen över sig, berättar han. Den trampade honom i magen och över munnen. Bössan hade hamnat på sidan och i tumultet satte tjuren klöven över kolven.
Samtidigt som geväret knäcktes gick ett skott av.
- Det small alldeles bredvid huvudet på mig, men hur vapnet låg och var kulan tog vägen vet jag inte, säger Sven-Erik Rådlund till Ljusdals-Posten."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=697772

Han hade tur, tänk om älgen laddat om? :P

Super_Johan
2007-10-09, 10:41
Aldrig hört om att älgar attackerar människor oprovocerat, och här där jag bor finns dom överallt!
http://www.bearcreeklodge.net/images/moose/large/record_moose.jpg

Stoltz
2007-10-09, 10:43
Jag har hört om dödsfall med älgar involverade, men kan inte komma på något konkret.

Jag haft ett "race" med en älg en gång. En polare bodde inne i en skog och de hade en personlig väg som de körde in och ut genom skogen med. Jag hade precis kommit hem från jobbet, och hade tagit mig dit med moped så jag körde in och hälsade på.
När jag sen skulle köra hem så berättade min kompis att de hade sett en hel del älgar omkring huset och att jag skulle köra försiktigt.
Sagt och gjort, jag låg i ca 30km/h och brummade sakta igenom skogen. Helt plötsligt brakar det till och en älg springer ut från ett buskage, ut på vägen. Han tittar på mig och bestämmer sig för att jag verkade ju vara en rolig fan och började springa ikapp mig. Eftersom jag var alldeles för förvånad för att stanna så tänkte jag öka lite och se hur han klarade det. När vi var uppe i 50 km/h så låg vi precis jämnt och han sprang med mig till skogens utkant. Där stannade han och råmade mot mig innan han sprang in i skogen igen.

Jag saknar honom.

Slartibartfast
2007-10-09, 11:00
Dötts-älgar! *popcorn*

Liten Men Fet
2007-10-09, 11:06
Älgar dödar flera personer varje år dock brukar dom föredra offrer som sitter i bilar.

MasterChief
2007-10-09, 11:31
Jag och min kompis såg en varg ute i skogen när vi var runt 8 år. Ingen trodde oss och föräldrarna gapade om att vi inte skulle gå och ljuga om sånt. Dagen efter stod det i tidningen att Varg hade synts till på Värmdö. Snacka om att vi ägde den dagen.


edit. Varg är väl inget klövdjur?

coxie
2007-10-09, 11:32
Jag och min kompis såg en varg ute i skogen när vi var runt 8 år. Ingen trodde oss och föräldrarna gapade om att vi inte skulle gå och ljuga om sånt. Dagen efter stod det i tidningen att Varg hade synts till på Värmdö. Snacka om att vi ägde den dagen.


edit. Varg är väl inget klövdjur?

Vargar är såpass coola att de passar in i alla sammanhang.

Stoltz
2007-10-09, 11:50
Jag och min kompis såg en varg ute i skogen när vi var runt 8 år. Ingen trodde oss och föräldrarna gapade om att vi inte skulle gå och ljuga om sånt. Dagen efter stod det i tidningen att Varg hade synts till på Värmdö. Snacka om att vi ägde den dagen.


edit. Varg är väl inget klövdjur?

:laugh: *slap*

lectris
2007-10-09, 14:51
på tal om lustiga älgar.. :D

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.874012!slot100slotWide75ArticleFull/500033445.jpg

http://www.expressen.se/nyheter/1.874049/snacka-om-al-g-skog

ArcTiC
2007-10-09, 15:10
They´re horny

RTB
2007-10-09, 18:25
Hade en galen älg ute i sommarstugan som jagade in farsan i garaget där det uppstod en legendarisk stare-down, varefter älgen flydde fort som fan och kom aldrig mer tillbaka. :D Hm, host, enligt farsan alltså..

Bronkitkorv
2007-10-10, 07:58
Att se en varg är få förunnat, jag har sett en som hastigast....

Senare så följde den vargen i min svärmors gubbes spår när han var ute med vovven