handdator

Visa fullständig version : Marion Jones lämnar igen 5 OS-guld


Chaan
2007-10-09, 07:35
Äntligen har hon erkänt att hon var dopad alltså. THG..

Men, alltså, hon har ju ett otagbart världsrekord också. Bort med det.

Noodles
2007-10-09, 07:46
Äntligen har hon erkänt att hon var dopad alltså. THG..

Men, alltså, hon har ju ett otagbart världsrekord också. Bort med det.

Vilket världsrekord har Marion Jones? Tänker du på Florence Griffith Joyners omöjliga 10.49 på 100 m?

Chaan
2007-10-09, 08:04
Vilket världsrekord har Marion Jones? Tänker du på Florence Griffith Joyners omöjliga 10.49 på 100 m?

:em:

Tack.

Hur ligger HON till då..?

Noodles
2007-10-09, 08:12
:em:

Tack.

Hur ligger HON till då..?

På 100 m har Marion Jones gjort 10.65 som bäst. Det var 1998 och med tanke på vad som kommit fram var hon sannolikt dopad då också. 16 hundradelar ifrån världsrekordet visar hur misstänkt Griffith-Joyners världsrekord är. På 200 m är Griffith-Joyners världsrekord 21.34 jämfört med Marion Jones 21.62... 80-talets friidrottsrekord är intressanta.

Edit: 1988 gick Florence Griffith-Joyner från 10.96 på 100 m till 10.49.

Baan
2007-10-09, 08:13
På 100 m har Marion Jones gjort 10.65 som bäst. Det var 1998 och med tanke på vad som kommit fram var hon sannolikt dopad då också. 16 hundradelar ifrån världsrekordet visar hur misstänkt Griffith-Joyners världsrekord är. På 200 m är Griffith-Joyners världsrekord 21.34 jämfört med Marion Jones 21.62... 80-talets friidrottsrekord är intressanta.

Folk var helt enkelt kärvare på 80-talet.

Noodles
2007-10-09, 08:14
Folk var helt enkelt kärvare på 80-talet.

Det måste vara det. Antagligen åt de mer optimalt också.

Krille 87
2007-10-09, 08:16
Hon blir väl av med alla 11 medaljer?

Erik__
2007-10-09, 09:25
joyner dog väl rätt tidigt med hjärtproblem eller något sånt?

usYdMLIXoPc

skaparn
2007-10-09, 09:40
Flo-Jo var sjukt ren.

Chaan
2007-10-09, 09:59
Hon blir väl av med alla 11 medaljer?

Rimligt, men enligt världens samlade computergeeks (http://en.wikipedia.org/wiki/Marion_Jones)
så är inget sådant klart.

Lyset
2007-10-09, 10:45
På 100 m har Marion Jones gjort 10.65 som bäst. Det var 1998 och med tanke på vad som kommit fram var hon sannolikt dopad då också. 16 hundradelar ifrån världsrekordet visar hur misstänkt Griffith-Joyners världsrekord är. På 200 m är Griffith-Joyners världsrekord 21.34 jämfört med Marion Jones 21.62... 80-talets friidrottsrekord är intressanta.

Edit: 1988 gick Florence Griffith-Joyner från 10.96 på 100 m till 10.49.

Flo-Jo:s rekord är dock fascinerande bra hur man än vrider och vänder på det. Hon lär ju inte direkt vara den enda dopade sprintern i historien, men skillnaden mellan henne och alla andra är enorm. Ta en titt på världsbästalistan genom tiderna och förundras över tidsdifferenserna.

http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=O/ageGroup=N/season=0/gender=W/discipline=100/legal=A/index.html

Noodles
2007-10-09, 11:32
Flo-Jo:s rekord är dock fascinerande bra hur man än vrider och vänder på det. Hon lär ju inte direkt vara den enda dopade sprintern i historien, men skillnaden mellan henne och alla andra är enorm. Ta en titt på världsbästalistan genom tiderna och förundras över tidsdifferenserna.

http://www.iaaf.org/statistics/toplists/inout=O/ageGroup=N/season=0/gender=W/discipline=100/legal=A/index.html

Visst är det exceptionella tider hon presterade. Å andra sidan var Justin Gatlins 9.77 bättre än Ben Johnsons 9.79. Trots det kommer jag aldrig kunna se Justin Gatlin som en större atlet än Johnson. Så fort dopning kommer in i bilden är resultaten irrelevanta för min del.

tjabon
2007-10-09, 12:21
Flo-Jo var sjukt ren.

det gick ett TV-program om henne nyligen.
vid obduktionen av henne fick denna stoppas
och kriminalpolisen tillkallades.
detta är tydligen standardförfarande om någon ätit lite
för mycket vitaminer m.m...........

Undrar just vad det var för läskigheter dom hittade???

hultman
2007-10-09, 14:40
Visst är det exceptionella tider hon presterade. Å andra sidan var Justin Gatlins 9.77 bättre än Ben Johnsons 9.79. Trots det kommer jag aldrig kunna se Justin Gatlin som en större atlet än Johnson. Så fort dopning kommer in i bilden är resultaten irrelevanta för min del.

Vilken löjlig mentalitet. Så länge folk inte åker fast för doping så verkar de klassificeras som rena. Enligt samma metodik bör ju Marion Jones, såvitt jag uppfattat det, alltid varit ren? Konstigt nog verkar en hel drös friidrottare, mma-fighters, cyklister, styrkelyftare och andra atleter hänga med de dopade rent resultatmässigt. Konstigt, tycker du inte?

Yankeee
2007-10-09, 14:43
Visst är det exceptionella tider hon presterade. Å andra sidan var Justin Gatlins 9.77 bättre än Ben Johnsons 9.79. Trots det kommer jag aldrig kunna se Justin Gatlin som en större atlet än Johnson. Så fort dopning kommer in i bilden är resultaten irrelevanta för min del.

Men... Ben Johnson var ju dopad, varför tycker du att han var en bra atlet när du hyser sådant agg mot doping?

Noodles
2007-10-09, 14:56
Vilken löjlig mentalitet. Så länge folk inte åker fast för doping så verkar de klassificeras som rena. Enligt samma metodik bör ju Marion Jones, såvitt jag uppfattat det, alltid varit ren? Konstigt nog verkar en hel drös friidrottare, mma-fighters, cyklister, styrkelyftare och andra atleter hänga med de dopade rent resultatmässigt. Konstigt, tycker du inte?

Jag försöker att betrakta atleterna som rena så länge de inte testar positivt. Det är lätt att bli cynisk annars. I Griffith-Joyners fall handlar det om en extrem resultatutveckling och att vi vet hur bristfälliga dopningskontrollerna var på 80-talet. Det har ju senare visat sig att tex DDR bedrev systematisk dopning av sina aktiva utan att det upptäcktes då.

I Marion Jones fall handlade det om att hon var dopad med THG om jag minns rätt. Innan Balcohärvan kunde inte det spåras.

Men... Ben Johnson var ju dopad, varför tycker du att han var en bra atlet när du hyser sådant agg mot doping?

Nu anar jag en viss ironi i ditt inlägg. Trots det förtydligar jag mig och säger att jag aldrig skulle anse varken Ben Johnson eller Justin Gatlin vara bra atleter. Det beror på min inställning till dopning och av tidigare diskussioner vet jag att alla inte delar den.

Martinl
2007-10-09, 15:02
Lite chockad över Marion Jones alltså, när man satt och kikade på henne kände man sig f*n säker på att hon inte tog sådant. Hade väl en inställning att har man dopat sig så åker man fast och att det var dumt att ens försöka. Det åker ju fast folk hela tiden. Dags att omvärdera den inställningen nu. Men det lär ju ha varit rätt skickliga killar som trixat till det hon tog när så många andra åkte fast för anabola steorider samtidigt.

Noodles
2007-10-09, 15:04
Men det lär ju ha varit rätt skickliga killar som trixat till det hon tog när så många andra åkte fast för anabola steorider samtidigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bay_Area_Laboratory_Co-operative

hultman
2007-10-09, 15:15
Jag försöker att betrakta atleterna som rena så länge de inte testar positivt. Det är lätt att bli cynisk annars. I Griffith-Joyners fall handlar det om en extrem resultatutveckling och att vi vet hur bristfälliga dopningskontrollerna var på 80-talet. Det har ju senare visat sig att tex DDR bedrev systematisk dopning av sina aktiva utan att det upptäcktes då.

I Marion Jones fall handlade det om att hon var dopad med THG om jag minns rätt. Innan Balcohärvan kunde inte det spåras.


Din frånvaro av skepticism inför atleters regellydighet skjutsar dig rakt in i naivitetens skamvrå. Visst är det nobelt att betrakta alla odömda som rena, men inställningen blir ju lätt ganska löjlig när så pass många rena medelmåttor åker dit för dopingbrott samtidigt som flera odömda själv går ut i media och erkänner.

JustinCredible
2007-10-09, 15:22
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00423/Marion_Jones_423226b.jpg
buhuhu

Minns ett reportage i sportspegeln då hon babblade i flera minuter om vikten av rent spel och blabla. Hon lät riktigt trovärdig faktiskt. Hon borde bli skådis nu.

Yankeee
2007-10-09, 15:22
Dags för standardfrågan nu Noodles. Är det rimligt att folk som slår dopade personer är rena? I prestationsidrotter då.

Noodles
2007-10-09, 15:28
Dags för standardfrågan nu Noodles. Är det rimligt att folk som slår dopade personer är rena?

Om någon dopar sig men tränar uselt kan jag tänka mig att personen förlorar mot en odopad som är seriösare och mer metodisk i sin träning.

Om någon kom från ingenstans och slog Griffith-Joyners världsrekord på 100 m skulle även jag bli mycket misstänksam i min naiva skamvrå.

Yankeee
2007-10-09, 15:29
Om någon dopar sig men tränar uselt kan jag tänka mig att personen förlorar mot en odopad som är seriösare och mer metodisk i sin träning.

Om någon kom från ingenstans och slog Griffith-Joyners världsrekord på 100 m skulle jag bli mycket misstänksam i min naiva skamvrå.

Jo, men nu pratar vi världselit som lever på sin idrott och som har alla förutsättningar för att lyckas.

hultman
2007-10-09, 15:30
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00423/Marion_Jones_423226b.jpg
buhuhu

Minns ett reportage i sportspegeln då hon babblade i flera minuter om vikten av rent spel och blabla. Hon lät riktigt trovärdig faktiskt. Hon borde bli skådis nu.

Vad fan ska hon säga då? "Hej, jag är dopad som fan! Jag har ett läkarteam som sköter mina tillskott och ser till att jag inte åker dit"? Välkommen till verkligheten liksom. Tråkigt nog verkar de flesta av de dömda atleternas fans hata dem efter att de åkt fast. I med- och motgång, eller hur var det?`

Noodles
2007-10-09, 15:42
Jo, men nu pratar vi världselit som lever på sin idrott och som har alla förutsättningar för att lyckas.

Nu ska jag inte gå in på genetiska förutsättningar eftersom det är ett stort ämne som det är.

Dessutom betyder världselit inte nödvändigtvis att personen gör allt den kan för att bli så bra som möjligt. Då syftar jag alltså att sköta sin kost/träning så bra som möjligt. En som dopar sig tycker kanske det är bekvämare att skippa de där extra träningspassen och förlorar därför mot en odopad. Däremot har jag svårt att se en odopad person slå en dopad om båda verkligen tränar som de borde.

Ronaldo var världselit i fotboll en gång i tiden. Han hade alla förutsättningar runt om sig men orkade ändå inte med att sköta sin fysträning.

Vad fan ska hon säga då? "Hej, jag är dopad som fan! Jag har ett läkarteam som sköter mina tillskott och ser till att jag inte åker dit"? Välkommen till verkligheten liksom. Tråkigt nog verkar de flesta av de dömda atleternas fans hata dem efter att de åkt fast. I med- och motgång, eller hur var det?`

Kanske har de idrottarna som förebilder/idoler just för att de gillar deras prestationer och tror att de har åstadkommits med rena medel. Om det visar sig att så inte är fallet finns det få anledningar att beundra dem i motgången.

Yankeee
2007-10-09, 15:51
Nu ska jag inte gå in på genetiska förutsättningar eftersom det är ett stort ämne som det är.

Dessutom betyder världselit inte nödvändigtvis att personen gör allt den kan för att bli så bra som möjligt. Då syftar jag alltså att sköta sin kost/träning så bra som möjligt. En som dopar sig tycker kanske det är bekvämare att skippa de där extra träningspassen och förlorar därför mot en odopad. Däremot har jag svårt att se en odopad person slå en dopad om båda verkligen tränar som de borde.

Ronaldo var världselit i fotboll en gång i tiden. Han hade alla förutsättningar runt om sig men orkade ändå inte med att sköta sin fysträning.


Jag tror att du missar en ganska viktig sak nu. Är man beredd att gå så långt som att dopa sig (vilket är typ, så långt man kan gå om man inte börja hyra in torpeder för att skada sina konkurenter) så bör man ha en tämligen stark vilja att vinna. Då skippar man knappast ett par träningspass för att man vill chilla istället. Dessutom används diverse preparat ofta(st?) för att kunna träna mer och hårdare, betydligt mer än vad rena människor kan.

Fotboll är inte en prestationsidrott.

Fö förstår jag inte vad du vill få fram genom att ta fram en person och säga "han gjorde si istället för så".

Tricklev
2007-10-09, 15:52
Vad fan ska hon säga då? "Hej, jag är dopad som fan! Jag har ett läkarteam som sköter mina tillskott och ser till att jag inte åker dit"? Välkommen till verkligheten liksom. Tråkigt nog verkar de flesta av de dömda atleternas fans hata dem efter att de åkt fast. I med- och motgång, eller hur var det?`

Med och motgång? Snackar vi om giftemål eller att applådera när någon springer snabbt?

Personligen så vill jag ställa mig till skaran som tror att alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad, däremot så har jag rätt svårt att tro att många i världseliten är rena.

Noodles
2007-10-09, 15:59
vilket är typ, så långt man kan gå om man inte börja hyra in torpeder för att skada sina konkurenter

Tonya Harding style.

Då skippar man knappast ett par träningspass för att man vill chilla istället. Dessutom används diverse preparat ofta(st?) för att kunna träna mer och hårdare, betydligt mer än vad rena människor kan.

Fotboll är inte en prestationsidrott.

Fö förstår jag inte vad du vill få fram genom att ta fram en person och säga "han gjorde si istället för så".

Jag vet också att man kan träna mer och hårdare med diverse preparat. Det var också därför jag nämnde att den dopade idrottaren kanske tror att preparaten ger så pass mycket att ett par extra träningspass kan skippas. Märk väl att personen kanske fortfarande tränar hårt, bara inte så hårt som de egentligen skulle kunna/är tvungen att göra.

Mitt exempel med Ronaldo var mest för att visa på att man kan tillhöra världselit och ha alla förutsättningar runt sig utan att för den skull orka ge allt.

Yankeee
2007-10-09, 16:02
Jag vet också att man kan träna mer och hårdare med diverse preparat. Det var också därför jag nämnde att den dopade idrottaren kanske tror att preparaten ger så pass mycket att ett par extra träningspass kan skippas. Märk väl att personen kanske fortfarande tränar hårt, bara inte så hårt som de egentligen skulle kunna/är tvungen att göra.

Mitt exempel med Ronaldo var mest för att visa på att man kan tillhöra världselit och ha alla förutsättningar runt sig utan att för den skull orka ge allt.

Du har aldrig träffat någon som vill vinna till varje pris (förutom skaparn) antar jag. Det är ju också som så att man i "eliten" har ganska bra resurser till hands. Tränare, läkare osv osv som antagligen ser till att man gör det man ska för att komma dit man ska.


Det förstår jag, jag undrar bara på vilket sätt det är intressant. Det finns alltid undantag, liksom.

formula4shape
2007-10-09, 16:03
Ronaldo var världselit i fotboll en gång i tiden. Han hade alla förutsättningar runt om sig men orkade ändå inte med att sköta sin fysträning.


Och med det menar du?

*Ronaldo har fyllt 31 år
*Blivit utsedd till världens bästa fotbollspelare tre gånger
*Innehar rekordet för flest gjorda VM-Mål - delade andra platsen i skytteligan i förra årets VM
*Gick i år från Spaniens bästa klubb Real Madrid till en av Italiens bästa Milan.
*Spelar för världens bästa landslag

Ronaldo håller trots lite extra vikt fortfarande världsklass i högre ålder, det är inte förens på absoluta slutet han inte producerat något speciellt i målväg men säsongen har nyss börjat och hela Milan har varit svajigt.

Yankeee
2007-10-09, 16:09
Blir nästan lite förnärmad nu Noodles. Tror du på fullaste allvar att personer som har vigt sina liv för att bli bäst i världen helt plötsligt lägger upp fötterna på sovbordet och får för sig att preppen kommer att göra jobbet? Alltså, tror du inte att man som t.ex top 10 på 100 meter har jävligt klart för sig hur sjukt mycket och hårt man måste träna? Tror du inte att människorna som denne har omkring sig vet detta? Varför skulle man efter att ha kämpat hela sitt liv helt plötsligt dra ner på träningen om man har möjligheten att träna mer, bli ännu bättre och öka på sin chans att vinna sitt efterlängtade os/vm-guld?

Muskelbyggaren
2007-10-09, 16:16
Det är väl en bra grej, när man kommit upp på toppen är det bara att börja med doping och ta det lugnt. Doping är ju fusk, och vi vet alla att fuskare både är fulare och bekvämare än icke-fuskare.

Noodles
2007-10-09, 16:19
Du har aldrig träffat någon som vill vinna till varje pris (förutom skaparn) antar jag. Det är ju också som så att man i "eliten" har ganska bra resurser till hands. Tränare, läkare osv osv som antagligen ser till att man gör det man ska för att komma dit man ska.


Jag håller nästan med dig till 100%. Vad jag menade var att någon kan vara i världselit (bred definition) och trycka i sig alla piller han/hon hittar, men för den skull inte ha samma träningsmotivation som tex skaparn. I Marion Jones fall handlar det inte bara om att hon har dopat sig, självklart måste hon även ha tränat hårt. Just därför blev hon bäst.

Jag tycker vi börjar närma oss det gamla argumentet "Den som dopar sig är så mycket seriösare i sin träning än den som inte gör det". Att någon använder otillåtna preparat är inte automatiskt ett kvitto på att de är extremt disciplinerade. Det borde man kunna se på att det finns elitidrottare som aldrig haft en stor framgång men ändå åker fast för dopning. Antingen har de taskig genetik och/eller skötte inte träningen. Eller så är det som Hultman säger, nämligen att alla elitidrottare är dopade. Jag är naiv och tror på det förstnämnda alternativet.

Och med det menar du?

*Ronaldo har fyllt 31 år
*Blivit utsedd till världens bästa fotbollspelare tre gånger
*Innehar rekordet för flest gjorda VM-Mål - delade andra platsen i skytteligan i förra årets VM
*Gick i år från Spaniens bästa klubb Real Madrid till en av Italiens bästa Milan.
*Spelar för världens bästa landslag

Ronaldo håller trots lite extra vikt fortfarande världsklass i högre ålder, det är inte förens på absoluta slutet han inte producerat något speciellt i målväg men säsongen har nyss börjat och hela Milan har varit svajigt.

Men snälla du, lugna ner dig. Jag känner till Ronaldos alla meriter. Jag har tom skrivit något hyllningsinlägg om honom som fotbollsspelare. Däremot är det ingen hemlighet att han av och till har haft sämre fysik än under de dominerade åren 96-98.

Här har du förresten den tråd där Ronaldo diskuteras:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73214&highlight=ronaldo

Yankeee
2007-10-09, 16:29
Jag håller nästan med dig till 100%. Vad jag menade var att någon kan vara i världselit (bred definition) och trycka i sig alla piller han/hon hittar, men för den skull inte ha samma träningsmotivation som tex skaparn. I Marion Jones fall handlar det inte bara om att hon har dopat sig, självklart måste hon även ha tränat hårt. Just därför blev hon bäst.

Jag tycker vi börjar närma oss det gamla argumentet "Den som dopar sig är så mycket seriösare i sin träning än den som inte gör det". Att någon använder otillåtna preparat är inte automatiskt ett kvitto på att de är extremt disciplinerade. Det borde man kunna se på att det finns elitidrottare som aldrig haft en stor framgång men ändå åker fast för dopning. Antingen har de taskig genetik och/eller skötte inte träningen. Eller så är det som Hultman säger, nämligen att alla elitidrottare är dopade. Jag är naiv och tror på det förstnämnda alternativet.


Man blir inte och man kommer inte att fortsätta vara världselit om man inte har träningsmotivation.

Jag menar inte att folk som preppar är mer seriösa i sin träning än de som inte gör det. Däremot så är de förmodligen mer seriösa i sin jakt på vinst, eftersom att de "fuskar".

formula4shape
2007-10-09, 16:33
Men snälla du, lugna ner dig. Jag känner till Ronaldos alla meriter. Jag har tom skrivit något hyllningsinlägg om honom som fotbollsspelare. Däremot är det ingen hemlighet att han av och till har haft sämre fysik än under de dominerade åren 96-98.

Här har du förresten den tråd där Ronaldo diskuteras:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=73214&highlight=ronaldo

Ja Ronaldo har sämre fysik än tidigare. Han är dessutom 10 år äldre. Men fortfarande har han i Milan gjort 0.5mål/match och i Real Madrid 0.7 mål/match vilket du inte kan förknippa med något annat än världklass.
Sedan säger du att han haft de bästa förutsättningarna; har du då även tagit de år han varit skadedrabbad mellan 98-02 och perioden efter 2003 i aspekt? (Under 2002 när han fick vara skadefri blev han åter igen utsedd till världens bästa fotbollsspelare som du redan vet)

Noodles
2007-10-09, 16:35
Man blir inte och man kommer inte att fortsätta vara världselit om man inte har träningsmotivation.


Det tror inte jag heller. Jag tror däremot att det finns varierande grad av träningsmotivation även inom världseliten.

Jag menar inte att folk som preppar är mer seriösa i sin träning än de som inte gör det. Däremot så är de förmodligen mer seriösa i sin jakt på vinst, eftersom att de "fuskar".

Jag förstår att du inte menar att de automatiskt är mer seriösa i sin träning. Det kan däremot rent hypotetiskt vara så att deras vilja att vinna är större än deras träningsmotivation. Resultatet blir att de dopar sig utan att lägga ner den träning som krävs. Följden av detta blir skillnad i prestation mellan de som dopar sig. På ena sidan av spektrumet har du Marion Jones som uppenbarligen tränade hårt, på andra sidan har du någon anonym topp 50-löpare som på sin höjd genererar en TT-notis när de åker fast.

Tricklev
2007-10-09, 16:38
Alltså ffs, dom som dopar sig utan att lägga ner den träningsmängd som behövs, är inte världs-elit, du ser dom inte på tv. Möjligtvis att du ser dom på lilla sportspegeln då och då som ett framtidslöfte. Men inte bland världseliten.

Noodles
2007-10-09, 16:42
Ja Ronaldo har sämre fysik än tidigare. Han är dessutom 10 år äldre. Men fortfarande har han i Milan gjort 0.5mål/match och i Real Madrid 0.7 mål/match vilket du inte kan förknippa med något annat än världklass.
Sedan säger du att han haft de bästa förutsättningarna; har du då även tagit de år han varit skadedrabbad mellan 98-02 och perioden efter 2003 i aspekt? (Under 2002 när han fick vara skadefri blev han åter igen utsedd till världens bästa fotbollsspelare som du redan vet)

Klart att Ronaldo fortfarande är bra. Du har uppenbarligen missat att jag gillar honom som spelare. Han är däremot inte lika bra som han var en gång i tiden. I Barcelona snittade han 0,92 mål per match. Hans skador kan knappast ha undgått någon. Om man har haft de problemen med skador borde det vara en utmärkt motivation att sköta sin fysträning. Visst var han grym i VM 2002. Däremot var han knappast på den nivån han var när han blev världens bästa spelare 96-97. Om du tittar på klipp med hans gamla mål ser du hur mycket han levde på sin fysik och snabbhet i början (kombinerat med grym teknik förstås). Nu har han nästan bara kvar tekniken och målsinnet.

Krampus
2007-10-09, 16:45
Nej, det är bara bodybuilders och styrkeathleter som dopar sig.
Nej, nej, nej, jag vägrar lyssna!!!!

Yankeee
2007-10-09, 16:46
Jag förstår att du inte menar att de automatiskt är mer seriösa i sin träning. Det kan däremot rent hypotetiskt vara så att deras vilja att vinna är större än deras träningsmotivation. Resultatet blir att de dopar sig utan att lägga ner den träning som krävs. Följden av detta blir skillnad i prestation mellan de som dopar sig. På ena sidan av spektrumet har du Marion Jones som uppenbarligen tränade hårt, på andra sidan har du någon anonym topp 50-löpare som på sin höjd genererar en TT-notis när de åker fast.

Men man kommer aldrig att bli världselit om man inte lägger ner den träning som krävs.

formula4shape
2007-10-09, 17:00
Klart att Ronaldo fortfarande är bra. Du har uppenbarligen missat att jag gillar honom som spelare. Han är däremot inte lika bra som han var en gång i tiden. I Barcelona snittade han 0,92 mål per match. Hans skador kan knappast ha undgått någon. Om man har haft de problemen med skador borde det vara en utmärkt motivation att sköta sin fysträning. Visst var han grym i VM 2002. Däremot var han knappast på den nivån han var när han blev världens bästa spelare 96-97. Om du tittar på klipp med hans gamla mål ser du hur mycket han levde på sin fysik och snabbhet i början (kombinerat med grym teknik förstås). Nu har han nästan bara kvar tekniken och målsinnet.

Han spelade även betydligt färre matcher i Barcelona än i Real...Knappt en tredjedel. Men fortfarande kan jag inte förstå varför du har honom som exempel i den här tråden. Han är en spelare som platsar i alla fotbollslag när han är skadefri. Det är heller inte helt enkelt att behålla sin snabbhet man hade som 20-åring när man passerat 30 oavsett motivation eller inte. Han gör fortfarande ruskigt mycket mål i de största klubbarna och det är hans jobb.

Om man har haft de problemen med skador borde det vara en utmärkt motivation att sköta sin fysträning.

Hur motiverande tror du det är som elitidrottare att falla från att vara bäst till botten pga en skada och varje dag behöva ha det i sitt huvud? Det är extremt svårt att ta sig tillbaka från skador och ha motivationen till det. Får man dessutom flera skador på rad som avlöser varandra är det inte direkt lättare. De som skadar sig på toppen, faller ner och tar sig tillbaka är de mest imponerande människorna som finns.

Runda Grodan
2007-10-09, 18:03
Nej, det är bara bodybuilders och styrkeathleter som dopar sig.
Nej, nej, nej, jag vägrar lyssna!!!!
Var det inte så att Marion Jones tränade styrketräning som komplement till löpningen?

Det skulle förklara en del. :cool: