handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsupplägg


klarre
2007-10-08, 20:41
Inledning
Hejsan! Jag är kikat runt här på kolozzeum i nästan ett år men det här blir min första tråd. Har många andra intressen som tar en massa tid vilket gör att bortsett från tiden i gymmet spenderas på annat.

Info om mig
Ålder: 18år
Längd: 175cm
Vikt: 63kg

Bakgrund
Jag tränade hockey från åtta års ålder till ungefär 14 års ålder. Har tränat även fotboll, orientering, löpning och en hel del innebandy. Har i stort sett alltid uppehållit mig med minst två idrotter samtidigt.

Har sedan början av gymnasiet (sedan två år tillbaka) endast tränat gym. Första halvåret gick mestadels ut på att lära sig utföra övningar rätt och få bra kontakt med musklerna. Sedan har jag tränat på mellan tre och fem gånger i veckan. Har haft uppehåll under somrarna.

Har alltid haft väldigt lätt att löpa distans men tyvärr inte haft samma gener vad gäller styrketräningen.

Mitt mål med styrketräningen är att ha roligt och att bygga så mycket muskler som möjligt.

Kost

Frukost
Börjar varje vardagsmorgon med antingen ett mål fiberhavregrynsgröt eller hälsofil med fibermüsli. Brukar stiga upp vid sextiden för att äta av två anledningar. Det ena för att orka äta mer till lunch men även för att slippa äta precis innan man far till skolan (vilket jag anser jobbigt och stressigt).

Lunch
Studerar och får därför min mat från skolan. Äter som vana det som serveras på skolan. Har ingen exakt koll på hur mycket som går ner varje gång, men äter alltid tills jag inte orkar mer. Brukar fylla tallriken med en tredjedel grönsaker sedan ganska 50/50.

Mellanmål
Brukar äta frukt efter jag tränat, annars brukar det oftast vara så pass nära till middagen när jag man kommer hem att man inte hinner äta något större.

Middag
Vanlig svensson kost skulle jag nog säga att det brukar bli. Dessvärre kanske inte lika bra tallriksmodell här då jag föredrar salladen skolan serverar.

Kvällsfika
Något av följande: - Mackor, fil, gröt eller tonfisk är det som vanligtvis brukar förtäras.

Brukar ha som tumregel att alltid försöka trycka i mig så mycket mat som möjligt.

Övrigt
Har tidigare använt mig av kreatin, gainmax, gainer samt whey 80 men tröttnat på kosttillskott och försöker nu köra 100procent naturligt.

Dricker alkohol mellan en och två gånger i månaden.


Träning

Börjar alla muskelgrupper med 2 x 10-20 uppvärmning

Måndag – Bröst / Triceps

3 x 8-10 Lutande hantelpress
3 x 8-10 Nedre bröst i maskin
3 x 8-10 Flies

3 x 8-10 Triceps pushdowns med dragmaskin
2 x 8-10 Dips

Tisdag – Rygg / Biceps

3 x 8-10 Chins
3 x 8-10 Rodd i dragmaskin med brett handtag
2 x 8-10 V-latsdrags

3 x 8-10 Hypersträck

3 x 8-10 Hantelcurl
2 x 8-10 Skivstångscurl

Torsdag – Axlar / Traps / Underarmar

3 x 8-10 Hantellyft åt sida
3 x 8-10 Baksida axlar
3 x 8-10 Axelpress

3 x 8-10 Hantelshrugs

3 x 8-10 Handledscurl
3 x 8-10 Omvänd handledscurl

Fredag – Ben / Mage

2 x 8-10 Knäböj
2 x 8-10 Benpress
3 x 8-10 Hamstrings
3 x 8-10 Stående vadpress i maskin

3 x 8-10 ”Situpsmaskin”
3 x 8-10 Benlyft


Jag ser styrketräning som mycket subjektivt bedömt. Dock fast jag trivs himla bra med det här schemat är det alltid kul att höra andras synpunkter, varav den tråd.

Vet inte om jag använt mig av fel del av forumet. Eftersom jag inte ska göra någon uppföljning kändes journalforumet fel.