handdator

Visa fullständig version : Gångstavar?


mela
2007-10-08, 18:54
Visste inte riktigt vilket forum frågan passade i men, i allmänt ställs ju alla möjliga frågor.

Någon som har koll på hållbara med rätt så billiga gångstavar?
Casall? Apotekets? Vilka gäller?

Tjuckot
2007-10-08, 18:57
clas ohlson har några för 149:-, har jag för mig iaf. Kvaliten kan jag inte svara på. I alla fall här i örebro.

mela
2007-10-08, 18:57
Skulle troligtvis funka lika bra med ett par pinnar som du hittar i skogen. Eller tänkte du slåss med dem? ;)
Ehhw djur :D
Ja. Men.. for real? Gångstavar?

Ja. Det suger ju att gå promenader. Men om gångstavar ökar förbränningen med 20-40% kan jag motivera mig själv mer.

Tjuckot
2007-10-08, 18:59
Ja men usch så töntigt *gah!*
tssk. Bränner mer kcal och personligen tyckte jag det var ganska roligt att gå med stavar när jag testade. Iaf om man inte mesar utan faktiskt använder dom.

mela
2007-10-08, 19:00
Ja men usch så töntigt *gah!*
tssk. Bränner mer kcal och personligen tyckte jag det var ganska roligt att gå med stavar när jag testade. Iaf om man inte mesar utan faktiskt använder dom.

Det är jobbigare om inte annat. Har gått med vanliga skidstavar några gånger i högstadiet :D

mela
2007-10-08, 19:02
clas ohlson har några för 149:-, har jag för mig iaf. Kvaliten kan jag inte svara på. I alla fall här i örebro.

Får kila till Clas Ohlsson imorn och kolla påt :)
Betydligt mer värt än 400:- som apotekets ligger på.

Tjuckot
2007-10-08, 19:02
Det är jobbigare om inte annat. Har gått med vanliga skidstavar några gånger i högstadiet :D

jodå, man får mer tempo än en vanlig promenad tycker jag. 0.7xkroppslängden är det för att få rätt längd på stavarna, om jag inte minns helt fel.

z_bumbi
2007-10-08, 19:12
Har gått med vanliga skidstavar några gånger i högstadiet :D

Ska du gå på riktigt så behöver de vara minst lika hållbara som ett par skidstavar, det är samma frånskjut (minst) och du har ett mindre förlåtande underlag än snö.
Om de är lätta så skonar det axlarna.

=inte så billiga stavar.

mela
2007-10-08, 19:14
Ska du gå på riktigt så behöver de vara minst lika hållbara som ett par skidstavar, det är samma frånskjut (minst) och du har ett mindre förlåtande underlag än snö.
Om de är lätta så skonar det axlarna.

=inte så billiga stavar.

:(
Du har inga tips på bra stavar?

Tjuckot
2007-10-08, 19:16
Är det inte bättre att köpa ett par billigare stavar, och har man sönder dom sen så har man förhoppningsvis hunnit köra ett tag och vet om man vill fortsätta eller inte? Istället för att lägga ut 400:- för att använda dom i två veckor och sedan spontan använda stavarna en gång i månaden?

Så ska/skulle jag göra i alla fall :)

Dumleman
2007-10-08, 21:53
Ska du gå på riktigt så behöver de vara minst lika hållbara som ett par skidstavar, det är samma frånskjut (minst) och du har ett mindre förlåtande underlag än snö.

Inte en chans att det är större belastning på stavar vid gång än vid skidåkning, om det nu inte är offspårskidåkning vi talar om i djupsnö med vita blixten alt. telemarkare!

Fredriiik
2007-10-08, 21:56
stadium har helt okej stavar från Exel.
bra kvalite och funkar utmärkt!

och bekvämast är väll om du står med den i handen och har den armen lite över 90 grader.