handdator

Visa fullständig version : Kondition och koncentration


coxie
2007-10-08, 17:02
Alla här har säkert hört det många gånger i någon form "du får mycket bättre koncentrationsförmåga och ork med bättre kondis". Är detta sant? Jag själv har en hyffsat vettig kondis, springer milen runt 50 min och klarar iaf 2 mil utan att bli allt för förstörd. För några år sedan var det helt annorlunda, jag vägde en 15-20kg mer och orkade springa en 500m innan jag halvdog. Trots denna utveckling i kondition märker jag noll skillnad när det gäller koncentrationen/mentala orken. Frågorna som följer är dessa:

Är det någon som fått bättre/sämre kondis och tydligt märkt av att era mentala styrkor påverkats?

Finns det några roliga studier att ta del av som berör detta ämne?

hahavaffan
2007-10-08, 17:03
Har aldrig hört talas om det faktiskt...

coxie
2007-10-08, 17:03
Självklart fuckar jag upp pollnamnet, skulle ju vara kondition på ena stället.

Jennyiz
2007-10-08, 17:08
Alla här har säkert hört det många gånger i någon form "du får mycket bättre koncentrationsförmåga och ork med bättre kondis". Är detta sant? Jag själv har en hyffsat vettig kondis, springer milen runt 50 min och klarar iaf 2 mil utan att bli allt för förstörd. För några år sedan var det helt annorlunda, jag vägde en 15-20kg mer och orkade springa en 500m innan jag halvdog. Trots denna utveckling i kondition märker jag noll skillnad när det gäller koncentrationen/mentala orken. Frågorna som följer är dessa:

Är det någon som fått bättre/sämre kondis och tydligt märkt av att era mentala styrkor påverkats?

Finns det några roliga studier att ta del av som berör detta ämne?

Allt sitter i huvudet, behöver man säga mer? Jag skiter la i om jag har djävulskt ont i benen och är ap-trött, jag springer ändå och då kommer adrenalinkicken som är SÅ skön!

King Grub
2007-10-08, 17:10
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16014127&ordinalpos=14&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Eddie Vedder
2007-10-08, 17:14
Självklart fuckar jag upp pollnamnet, skulle ju vara kondition på ena stället.

Det är fixat.:thumbup:

On topic kan jag säga direkt att under en period med bra träning är mitt huvud betydligt mer rensat och särskilt om det varit konditionsträning.

Samma dag som ett hårt pass är jag ofta lite seg men t.ex. dagen efter är jag på topp rent mentalt. Pluggar alltid som bäst under en period med effektiv konditionsträning och kan definitivt påstå att jag känner att det går lättare än när kondisen var sämre.

Shajjn
2007-10-08, 18:14
En hjärnforskare på Göteborgs universitet använde resultat från mönstringen här i Sverige och såg samband mellan högt resultat i kondition och högt resultat i intelligenstestet. Ju högre en person lyckades få på konditionstestet, desto större sannolikhet att samma person också hade bra på intelligenstestet. Det var ett direkt proportionellt samband. Mellan styrke- och intelligenstestet kunde man också se ett samband, dock inte lika klart. Om jag minns hur grafen såg ut rätt så steg intelligensresultat fort med ökad styrka, men började plana ut efter värdet 5.

För övrigt så har det väl visats nu att konditionsträning även leder till bildande av nya hippocampusceller?

coxie
2007-10-08, 18:19
Låter iaf som om det ligger något i tesen, synd bara att man inte märkt av det själv.

Förhoppningsvis har det kommit smygande så sakta att jag inte märkt av det.

Tricklev
2007-10-08, 18:20
Dags att börja ta konditionen på allvar då. *gah!*

Hades
2007-10-08, 18:27
En hjärnforskare på Göteborgs universitet använde resultat från mönstringen här i Sverige och såg samband mellan högt resultat i kondition och högt resultat i intelligenstestet. Ju högre en person lyckades få på konditionstestet, desto större sannolikhet att samma person också hade bra på intelligenstestet. Det var ett direkt proportionellt samband. Mellan styrke- och intelligenstestet kunde man också se ett samband, dock inte lika klart. Om jag minns hur grafen såg ut rätt så steg intelligensresultat fort med ökad styrka, men började plana ut efter värdet 5.



Kan ju vara ett omvänt samband också, att smarta människor är mer benägna att ta hand om sin kropp och träna.

Pretender
2007-10-08, 18:41
En hjärnforskare på Göteborgs universitet använde resultat från mönstringen här i Sverige och såg samband mellan högt resultat i kondition och högt resultat i intelligenstestet. Ju högre en person lyckades få på konditionstestet, desto större sannolikhet att samma person också hade bra på intelligenstestet. Det var ett direkt proportionellt samband. Mellan styrke- och intelligenstestet kunde man också se ett samband, dock inte lika klart. Om jag minns hur grafen såg ut rätt så steg intelligensresultat fort med ökad styrka, men började plana ut efter värdet 5.

För övrigt så har det väl visats nu att konditionsträning även leder till bildande av nya hippocampusceller?

Intressant! Du råkar inte veta om, och isåfall i vilken tidskrift det publicerades?

Ont: kan inte påstå att jag märker någon markant skillnad. Men jag mår allmänt bättre av konditionsträning, vilket förmodligen gör det enklare att koncentrera sig.

/P

Shajjn
2007-10-08, 18:41
Kan ju vara ett omvänt samband också, att smarta människor är mer benägna att ta hand om sin kropp och träna.

Jo, precis. Och deras föräldrar kan vara högutbildade som hjälper dom med deras läxor och ställer upp som transport till fotbollsmatcher varje helg - faktorer som spelar roll men som inte visas i en graf.

Baan
2007-10-08, 18:41
Bs.

Shajjn
2007-10-08, 18:47
Intressant! Du råkar inte veta om, och isåfall i vilken tidskrift, det publicerades?

Nix. Ingen studie jag läst. Vi hade en forskare som "gästföreläste" på min bioteknikkurs på gymnasiet, så det är på den vägen. Finns säkert någon form av publicering, men jag minns inte hans namn eller något annat relevant om det.

Cilia
2007-10-08, 19:18
Jag gör en Slarti och orkar inte ens klicka på Grubbs länk

men för mig hänger det ihop.
inte i det korta loppen men i det långa.
Jag är mentalt starkare under en hel dag om konditionen är bättre.

z_bumbi
2007-10-08, 19:41
Jag är mentalt starkare under en hel dag om konditionen är bättre.

+1

AJO
2009-07-22, 12:44
Intressant! Du råkar inte veta om, och isåfall i vilken tidskrift det publicerades?

Ont: kan inte påstå att jag märker någon markant skillnad. Men jag mår allmänt bättre av konditionsträning, vilket förmodligen gör det enklare att koncentrera sig.

/P


http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2506

Manta
2009-07-22, 12:57
En hjärnforskare på Göteborgs universitet använde resultat från mönstringen här i Sverige och såg samband mellan högt resultat i kondition och högt resultat i intelligenstestet. Ju högre en person lyckades få på konditionstestet, desto större sannolikhet att samma person också hade bra på intelligenstestet. Det var ett direkt proportionellt samband. Mellan styrke- och intelligenstestet kunde man också se ett samband, dock inte lika klart. Om jag minns hur grafen såg ut rätt så steg intelligensresultat fort med ökad styrka, men började plana ut efter värdet 5.

För övrigt så har det väl visats nu att konditionsträning även leder till bildande av nya hippocampusceller?

Att använda resultat från mönstringen borde ju direkt diskvalificera en som forskare med tanke på hur få som faktiskt vill göra lumpen och tog testerna seriöst.

Loke
2009-07-22, 13:59
En hjärnforskare på Göteborgs universitet använde resultat från mönstringen här i Sverige och såg samband mellan högt resultat i kondition och högt resultat i intelligenstestet. Ju högre en person lyckades få på konditionstestet, desto större sannolikhet att samma person också hade bra på intelligenstestet. Det var ett direkt proportionellt samband. Mellan styrke- och intelligenstestet kunde man också se ett samband, dock inte lika klart. Om jag minns hur grafen såg ut rätt så steg intelligensresultat fort med ökad styrka, men började plana ut efter värdet 5.

Haha, jag önskar jag hade hans email så jag kunde gratulera honom för hans upptäkt att vissa anstränger sig mer än andra under mönstingen och därmed presterar bättre på samtliga test :)

Man får ju hoppas att han gjorde den undersökningen på sin fritid. Det handlar väl om en kvarts hackande i excel om man har siffrorna redan, antar jag...

Verbatim
2009-07-22, 16:41
Bland toppen av schackeliten så sysslar nästan alla med fysisk träning, för att orka hålla uppe koncentrationen längre.

Inte för att det bevisar något, bara en (intressant) anekdot.