handdator

Visa fullständig version : Våtrakning - en guide.


Bolio
2007-10-08, 12:03
Denna finns i min journal men den är så pass bra att jag lika gärna kan posta den här. Håll tillgodo.

Nu har jag precis duschat och rakat mig. Tänkte därför på förekommen anledning skriva ett par rader om min rakningsrutin.

Jag är en stark förespråkare av våtrakning och anser att den enda rakningsformen som kan mäta sig mot denna de facto måste vara rakning medelst rakblad. Vad som dock olyckligtvis erfordras för sådan rakning är en rakborste i genuint grävlingshår. Exempel på en prisvärd sådan är varianten från Hommage Monaco till ett överkompligt pris av 4200 kr. Helt klart prisvärd för den som föredrar denna form av rakning. Nog så viktigt att poängtera här är att rakning medelst rakblad kräver fingertoppskänsla och bygger på gedigen erfarenhet. Ingenting för den klumpige, med andra ord.

Efter att jag har duschat noggrant i tämligen varmt vatten (för att mjuka upp huden inför rakningen), så använder jag mig av en ansiktsrengöring från Peter Thomas Roth. Ytterligt viktigt här är att den är alkoholfri. Alkohol torkar nämligen ut huden och gör den skrynklig i det långa loppet samtidigt som alkoholbehandlad hud löper större risk för överproduktion av sebum och därmed ojämn hud. Detta vill vi undvika. Jag låter rengöringen göra sitt jobb i cirka två till tre minuter, för att sedan tvätta bort den med varmvatten.

Därefter appliceras en rakskumsgel från Decléor. Denna mjukar upp huden ännu mer och gör rakningen betydligt skonsammare. Detta förhindrar sk. "skäggfinnar" och småsår, samt ökar välbefinnandet under rakningsprocessen.

Därefter påbörjas rakningen. Jag är mycket traditionell av mig i detta skede och föredrar framom andra alternativ Mach3:s rakblad. Dessa fungerar mycket bra för mig. Viktigt att tänka på här är att dra bladet så få gånger som möjligt, d.v.s. dra i långa rörelser. Detta gör jag tills all synlig oönskad behåring är avlägsnad. Därefter kan jag, i ryckiga, men försiktigt kontrollerade, rörelser dra rakbladet fram och tillbaka i olika riktningar. Riktningen snett uppåt sparas till sist, något som är mycket viktigt att komma ihåg. Mycket viktigt här är att rakbladet är nytt och vasst. Snåla aldrig med detta.

När jag har fått bort allt man vill få bort tvättar jag ansiktet med kallt vatten för att täppa till porerna och förbereda dem för den slutliga återfuktande krämen, vilken benämns "shaving balm" av innovatören Murad Man. Även denna är givetvis alkoholfri. Dess uppgift är av mjukgörande och återfuktande art. Den lugnar dessutom ned irriterad hud (som den som precis har rakats) och täpper till porerna ännu mer. Denna kan för övrigt med fördel användas även vid andra tillfällen än vid rakning.

Efter rakningsprocessen är det viktigt att huden kommer i kontakt med idel frisk luft, varför jag brukar öppna dörren till min franska balkong och låta Hufvudstadens luft vidröra vid min nyrakade hud. Alla dessa småbitar är viktiga delar i en välplanerad rakningsrutin

Börje H
2007-10-08, 12:11
Man känner sig lyxig och väldoftande bara av att läsa texten Bolio :thumbup:

Snafu
2007-10-08, 12:12
American Psycho-vibbar.

Inavel
2007-10-08, 12:14
eh, det är väl bara att dra med handduken ett par gånger i ansiktet så är man slät och fin?

Snafu
2007-10-08, 12:18
Jag ska iofs beställa några business cards, jag kanske ska detaljonanera lite också.

För övrigt tycker jag att Gillette Fusion gör ett helt OK jobb med tanke på den lilla effort man måste lägga in.

lectris
2007-10-08, 12:23
American Psycho-vibbar.

+1

tänkte precis skriva samma sak innan jag såg ditt inlägg.. :D *screwy*

bubbe
2007-10-08, 12:46
Rakning en vardagsrutin i bubbes dusch

1. Ta med en billig engångs ica-hyvel in i duschen
2. Duscha varmt och smeta på duschcreme av billigt märke
3. Hyvla av hår samt ev födelsemärken och finnar.
4. Smeta in med duschcreme och känn den något stickande känslan av öppna sår, duscha rent.

Torka av med ren handduk, häng den i tvättstugan efter torkningen så du kommer ihåg att tvätta av den från blodfläckarna.

Ansiktet är dock för fint för att skära sönder så det klippes så nära huden som möjligt med sax eller lättast trimmer.

Bolio
2007-10-08, 12:49
Om bubbe bodde i Den Kungliga Hufvudstaden så skulle han säkert bo på Södermalm eller något liknande ghetto för prolerariatet.

Snafu
2007-10-08, 12:51
Engångshyvlar är lite kasst faktiskt. Om man inte har så mkt skäggväxt funkar det dock rätt bra.

Wain
2007-10-08, 12:54
Prövat att lägga till rakolja?

bubbe
2007-10-08, 12:54
Köpte faktiskt mina första engångshyvlar på säkert 10 år alldeles nyligen, har kört alldeles för länge med gilette och hela tiden trott rakningen skulle bli så mycket bättre.

Snafu
2007-10-08, 12:56
Köpte faktiskt mina första engångshyvlar på säkert 10 år alldeles nyligen, har kört alldeles för länge med gilette och hela tiden trott rakningen skulle bli så mycket bättre.

Rakningen blir nog inte så mkt bättre men rakar jag mig med engångshyvlar det det en jävla lång tid samt att det inte är så skönt när hyvelhelvetet stannar upp helt plötsligt.

Bolio
2007-10-08, 13:04
Gilette Fusion är verkligen skräp. Mach3 är den enda vägen att vandra.

Laijza
2007-10-08, 13:08
1. Ta med en billig engångs ica-hyvel in i duschen
2. Duscha varmt och smeta på duschcreme av billigt märke
3. Hyvla av hår samt ev födelsemärken och finnar.
4. Smeta in med duschcreme och känn den något stickande känslan av öppna sår, duscha rent.

Torka av med ren handduk, häng den i tvättstugan efter torkningen så du kommer ihåg att tvätta av den från blodfläckarna.


Skojar du?! aj... Varför skära bort födelsemärken :confused:

f.ö tycker jag venus från gillette är bra skit, samt tillhörande rakgel

mela
2007-10-08, 13:09
American Psycho-vibbar.

+1

tänkte precis skriva samma sak innan jag såg ditt inlägg.. :D *screwy*

+1 på den :D

En försvenskad versionpå det hela.

mela
2007-10-08, 13:10
f.ö tycker jag venus från gillete är bra skit

Jag tycker att den är skräp. Jag är ändå tjej :D

Jag gör med Gilette Mach 3 jag också. :hbang:

Laijza
2007-10-08, 13:12
Jag tycker att den är skräp. Jag är ändå tjej :D

Jag gör med Gilette Mach 3 jag också. :hbang:

Vad är det med den som är bättre? ..kanske skulle ta å testa den :)

lectris
2007-10-08, 13:14
Vad är det med den som är bättre? ..kanske skulle ta å testa den :)

jag tycker att hyvlar som är "gjorda" för tjejer är lite mesiga på nåt sätt. Kör också med mach 3 :D är ju egentligen samma sak fast med annorlunda design.

Snafu
2007-10-08, 13:18
Den enda egentliga skillnaden mellan en Gillettehyvel anpassad för kvinnor respektive män är utformningen på handtaget då kvinnor rakar olika delar av kroppen jämfört med män (vilket leder till att man håller hyveln annorlunda).

Om Mela således gillar Mach3 kanske det innebär att hon rakar ansiktet.......

Stoltz
2007-10-08, 13:19
eh, det är väl bara att dra med handduken ett par gånger i ansiktet så är man slät och fin?

Ja, om man nyss kommit in i puberteten ;)

Bolio
2007-10-08, 13:24
Jag har verkligen ingen aning om hur det här kom att utvecklas till en tråd om tjejers behåring (tjejer på Stureplan har förresten inget hår på kroppen), men King Grub och Pez vill att det upphör.

coxie
2007-10-08, 13:26
Jag rekomenderar Bolio att testa en Merkur hyvel, känslan efter en rakningen går inte att jämnföra med mac3. Som att jämnföra en mac3 med en sliten engångshyvel.

kelk
2007-10-08, 13:27
Riktiga män använder rakkniv. Eller en väl avvägd Merkur.

Bolio
2007-10-08, 13:29
Jag rekomenderar Bolio att testa en Merkur hyvel, känslan efter en rakningen går inte att jämnföra med mac3. Som att jämnföra en mac3 med en sliten engångshyvel.

Jag har två. De är dock för dyra för min guide. Mach3 fungerar för övrigt hur bra som helst. Inte alls särskilt stor skillnad på en sådan och en Merkur.

Bolio
2007-10-08, 13:30
Riktiga män använder rakkniv. Eller en väl avvägd Merkur.

Vill du skriva en guide till hur man rakar medelst rakkniv? Jag vet inte hur man gör men skulle mycket gärna vilja lära mig.

coxie
2007-10-08, 13:32
Jo rakkniv hade inte varit fel att ge sig in på.

kelk
2007-10-08, 13:35
Jag bemästrar ännu inte konsten till 100% och kan därför inte titulera mig som man. Men det kommer!

bubbe
2007-10-08, 13:38
Min vän höll på med knivrakning, men jag tror det droppades efter en period. Något för folk som har gott om tid och envishet.

Timme
2007-10-08, 15:13
Jag har tröttant på att raka mig. Fy vad segt det är och jag hatar att jag inte kan raka mothårs på halsen för då blir det små sketna sår. Mothårs är dock det ända som fungerar om jag vill ha bort allt.

Bajs, bajs, bajs.

Timme
2007-10-08, 15:17
Gilette Fusion är verkligen skräp. Mach3 är den enda vägen att vandra.

Vad är skillnaden?

Snafu
2007-10-08, 15:22
Jag önskar att det fanns en rakhyvel med typ 10 blad. Ett drag och swooosch så är ena kinden rakad.

Noodles
2007-10-08, 15:34
Jag önskar att det fanns en rakhyvel med typ 10 blad. Ett drag och swooosch så är ena kinden rakad.

Du kan nog lita på att Gilette kommer komma dit förr eller senare. De måste bara ransonera markandsföringsbudgeten och lägga till ett blad åt gången.

tossefar
2007-10-08, 15:53
Min rutin är likadan som bolios, men med andra produkter. Cleanser och återfuktande från Zirh, raklödder från Biotherme homme.

mela
2007-10-08, 16:00
Vad är det med den som är bättre? ..kanske skulle ta å testa den :)

Den enda egentliga skillnaden mellan en Gillettehyvel anpassad för kvinnor respektive män är utformningen på handtaget då kvinnor rakar olika delar av kroppen jämfört med män (vilket leder till att man håller hyveln annorlunda).

Om Mela således gillar Mach3 kanske det innebär att hon rakar ansiktet.......

En herrakhyvel tar närmare hyn och är, fråga mig inte varför, vassare än en tjejrakhyvel.

Och nej jag rakar inte ansiktet.

Capt
2007-10-08, 16:09
Apropå rakning:

http://www.ffk-wilkinson.com/

Även uppvisande av grym träningsdisciplin*rolleyes*

Versus
2007-10-08, 16:27
Äsch sikket fjolleri, brukar dra lite fram och tillbaka med morakniven på cafferasten ute på bygget.
Morakniven är ju lite schleten så resultatet blir väl sådär..

mela
2007-10-08, 16:38
Apropå rakning:

http://www.ffk-wilkinson.com/

Även uppvisande av grym träningsdisciplin*rolleyes*

Haha så underbar! :laugh:

hahavaffan
2007-10-08, 16:47
American Psycho-vibbar.Som fan :D

Helt klart bra guide!

panzerpig
2007-10-08, 16:53
jag kör med gammaldags hyvlar eller rakkniv (kniv när jag har gott om tid och vill lyxa till det).
för dom som vill testa rakkniv:

köp en gammal rakkniv på tradera, lär dig slipa den (det är det svåra..)
sen så finns det massor av sidor med tips på nätet.
http://www.shavemyface.com/ tex. sök på straight razor och ni finner det ni vill ha :)
rakkniv ger en riktigt bra rakning.
Det blir ju mycket miljövänligare också.

Squirrel
2007-10-13, 18:24
Tycker Mach 3 och liknande är skit. Är helt enkelt inte vasst nog.

Efter en rakapparat och två Mach 3 (båda gratis \o/) har jag helt gått över till engångshyvlar nu (+ skäggtrimmer). Skarpheten hos ett nytt blad går inte att slå.

dude
2007-10-13, 18:41
Jag har tröttant på att raka mig. Fy vad segt det är och jag hatar att jag inte kan raka mothårs på halsen för då blir det små sketna sår. Mothårs är dock det ända som fungerar om jag vill ha bort allt.

Bajs, bajs, bajs.

Du maste ju raka snett uppat om du ska raka mothars.

tjabon
2007-10-13, 20:00
jisses, jisses vad är detta???

sen många år tillbaka använder jag denna:
http://www.gents.se/products/edwin-jagger-rakkniv.htm

Instruktioner m.m. finns på sajten.

k4l_2007
2007-10-13, 20:36
best of?

:D

myggan
2007-10-13, 22:14
Apropå rakning:

http://www.ffk-wilkinson.com/

Även uppvisande av grym träningsdisciplin*rolleyes*

hilarious :laugh:

Själv föredrar jag Dermalogicas hudvårds och rakprodukter.
Har inte speciellt grov skäggväxt och har aldrig haft problem med inflammerade hårsäckar eller liknande så jag brukar bara smeta på lite gel och dra av det med min mach3 hyvel.

Önskar att jag haft bättre skäggväxt, så jag kunde sparat lite och kört med maskin men det funkar ju dock inte när man har kass ojämn skäggväxt och ser ut som en alkoliserad sjöman efter ett par dagar. *gah!*

Lallle
2007-10-13, 23:32
Har alltid haft rakfinnar på kinderna, ända sedan åttan då jag så smått började raka mig. Har testat det mesta för att bli kvitt problemet, däribland rakapparat, olika krämer och skit. Det här med kallt vatten efter rakning är dock nytt för mig. Känns dock som de kommer vara där för evigt ;/

rememberence
2007-10-13, 23:45
Än så länge har jag såpass tunn "skäggväxt" att jag kör torrakning :)
Det gör ont när man låter det växa ut längre, men kör jag någon/några gånger i veckan så funkar det fint för mig :)

Dock verkar rakkniv vara en riktigt häftig grej :D

myggan
2007-10-14, 00:57
Har alltid haft rakfinnar på kinderna, ända sedan åttan då jag så smått började raka mig. Har testat det mesta för att bli kvitt problemet, däribland rakapparat, olika krämer och skit. Det här med kallt vatten efter rakning är dock nytt för mig. Känns dock som de kommer vara där för evigt ;/

hmm, rakar du mothårs?
Om du använder en bra gel, riktigt vassa blad och rakar med rätt metod verkar det väldigt konstigt om du får inflammerade hårsäckar.

panzerpig
2007-10-14, 01:48
Har alltid haft rakfinnar på kinderna, ända sedan åttan då jag så smått började raka mig. Har testat det mesta för att bli kvitt problemet, däribland rakapparat, olika krämer och skit. Det här med kallt vatten efter rakning är dock nytt för mig. Känns dock som de kommer vara där för evigt ;/

1 köp en bra hyvel (valfritt märke). (jag föredrar gammaldags hyvlar med utbytbart rakblad)

2 tvätta ansiktet, ta gärna en dusch innan rakningen (varmt vatten mjukar upp skägget och öppnar porerna så skäggstråna "Kommer upp")

3 använd en rakborste och applicera raklödder/raktvål/rakcreme/ rakgel (borsten är nog det viktigaste efter hyveln, stor skillnad för många)

4 raka dig. tryck inte för hårt (då rakar du dig för nära och irriterar huden), låt hyveln med glida över huden, tryck lätt.

5 raka inte MOT stråna! då är det lätt att du rakar för nära, får inåtväxande skäggstrån som skapar irritation.

6 efter rakningen, spola ansiktet i varmt vatten ca 20 sek och sedan i väldigt kallt 30 sekunder. det stänger porerna.

7 använd en bra after shave lotion, nivea har en billig för sensitive skin, ca 60:-, har du finnar, ta på finnmedel (typ stioxyl eller vad du kör med?).

detta borde om inte bota, åtminstone minimera dina hudproblem.

Shakemynuts
2007-10-14, 06:12
Jag har också haft stora problem med rakning tidigare, så jag lägger upp det jag kör på också så att folk får lite mer tips:

Dusch i varmt vatten
Rakolja
Rakgel
Rakning med hyvel
Sköljer med ljummet vatten
Aftershave lotion
Len som en spädbarnsrumpa

Man ska även se till att raka sig lite oftare om man har problem, eftersom det är lättare att raka kort skäggväxt än lång, huden blir inte lika påfrestad.

Jag kör med Gilette fusion grejer och så en rakolja från Body shop, minns ej vilken.
Hade den vibrerande elrakhyveln, men den fastnade i skägget och det var ju mindre skönt.

Se till att göra långa försiktiga drag med hyveln och max 2 drag på samma ställe.

edit: jag fick också väldigt mycket american psycho vibbar. :D speciellt av "alkohol torkar nämligen ut hude, osv". Så jävla Bale, Bale är bäst.

Bolio
2007-10-14, 14:13
Bump!

He-man
2007-10-15, 01:09
Bra trådinitiativ! :thumbup:

Jag blev faktiskt så inspirerad att jag precis slängde iväg min första beställning från Gents på en rakborste, borsthållare, raktvål, tvålkopp - alla dessa av märket Edwin Jagger - och ett paket rakblad. Rakborsten, tvålen och koppen var i ett färdigt paket och dessutom till reapris, så jag sparade ca 150kr!

Vad lättpåverkad man är! :D