handdator

Visa fullständig version : Bara en fundering ang tex glass


mikee
2007-10-07, 22:45
Hej! Har en fundering, dock inte så seriöst kanske. Men undrar hur det skulle bli om man höll sig inom sitt planerade kalloriintag som planerat, men istället för nyttig mat så äter man enbart exempelvis glass?

Mvh// Mikael

demode
2007-10-08, 00:05
Näringsbrist? Åderförkalkning och diabetes? Låter iallafall ohälsosamt som tusan! :smash:

C.E.J.
2007-10-08, 00:40
Enbart glass? Efter ett tag skulle du dö. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_nutrient

Eddie Vedder
2007-10-08, 06:35
Du kan överleva länge på att äta på ett extrem ohälsosamt sätt, människokroppen är fantastisk på att anpassa sig till extrema situationer.

Men näringsbrister kommer komma smygande, så småningom kommer du troligtvis få starkare och starkare bristsymptom men leva vidare tack vare att du får tillräckligt med energi.

Så småningom lär du nog dö i förtid som C.E.J. skriver.

Tolkia
2007-10-08, 06:49
Lite beroende på vad det är du väljer att leva på kommer du också långt innan du drabbas av dramatisk näringsbrist att drabbas av något så prosaiskt som dramatiskt dålig mage. Förslagsvis förstoppning om din kost innehåller typ 0 % kostfiber.

Koloftw
2007-10-08, 15:25
Tjaa ... gör hemmagjord glass med ägg, mjölk oh lite frukt så slipper du nog din näringsbrist ;).

machine gun
2007-10-08, 15:27
Tjaa ... gör hemmagjord glass med ägg, mjölk oh lite frukt så slipper du nog din näringsbrist ;).

Järnbrist lär man ju garanterat få iaf.

Morty
2007-10-08, 16:02
Lånar tråden... När vi ändå snackar mikronutrienter.

En kompis sa att det är viktigt med mineraler när man styrketränar, och det dagliga behovet kan nästan dubblas av styrketräning. Låter det som att det kan vara sant?
I så fall, kan man behöva ta ett tillskott? Jag sa att man inte behöver några tillskott av mikronutrienter under bulk, under deffen kan det vara positivt. Gjorde jag bort mig? :p

Hermes
2007-10-08, 16:20
vilket livsmedel skulle man kunna leva längst på? mjölk borde väl ligga ganska högt i toppen?

Eddie Vedder
2007-10-08, 16:28
vilket livsmedel skulle man kunna leva längst på? mjölk borde väl ligga ganska högt i toppen?

Så går det inte att säga. Man skulle säkert kunna slänga ihop en kost som förser en med det mesta på ganska få livsmedel men verkligen inte ett.

Att leva på mjölk skulle innebära skörbjugg och järnbrist iaf, samt ohälsosamma mängder kalcium. Att varje dag fylla energibehovet med mjölk känns spontant som lite väl högt intag av retinol och D-vitamin också men jag orkar knappast räkna på det.:)

mikee
2007-10-08, 18:09
Tack för alla svaren! Att enbart leva på glass är självklart inget som jag har tänkt att göra utan var bara en fundering. Men en kortare period på enbart glass skulle nog inte skada trotsallt, i alla fall inte för smaklökarna::cool:

Sniggel
2007-10-08, 18:14
Har hört att det gjorts experiment med potatis för några decennier sedan. Om jag minns rätt.

Crichton
2007-10-08, 19:23
vilket livsmedel skulle man kunna leva längst på? mjölk borde väl ligga ganska högt i toppen?

Havre kanske skulle funka,

maRRtin
2007-10-08, 19:26
Så går det inte att säga. Man skulle säkert kunna slänga ihop en kost som förser en med det mesta på ganska få livsmedel men verkligen inte ett.

Att leva på mjölk skulle innebära skörbjugg och järnbrist iaf, samt ohälsosamma mängder kalcium. Att varje dag fylla energibehovet med mjölk känns spontant som lite väl högt intag av retinol och D-vitamin också men jag orkar knappast räkna på det.:)
Njaaa, mjölk innehåller ändå runt 20 mg c-vitamin/kg. (så länge man skyddar den från syre och solljus)
Järn är det som sagt lite värre med, 100 - 400 mikrogram/kg.

Jag tror man skulle kunna leva länge på mjölk, lite risig i kistan blir man kanske. :D

Eddie Vedder
2007-10-08, 19:44
Jag tror man skulle kunna leva länge på mjölk, lite risig i kistan blir man kanske. :D

Ja det tror jag med, men att överleva är ju en sak. Det är inte alltid förenligt med ett hälsosamt leverne direkt. Se bara på parkbänksalkolister, många lever ju trots allt relativt länge om man ser i förhållande till hur dom misshandlar sina kroppar.

Låt mig citera Sverker: "Kroppen tål mycket stryk. Vi vuxna män kan leva på öl och jordnötter många år utan att dö. Det är helt andra saker för växande individer."

Ett klassiskt kolocitat.:D

Sverker
2007-10-08, 19:58
Men glass innehåller ju kostfibrer:D

Ja:
http://www.siaglass.se/htm/graddglass_2.htm

Stabiliseringsmedel är med så att iskristallerna inte växer i glassen och gör den sandig i munnen.

Tolkia
2007-10-08, 20:47
Men glass innehåller ju kostfibrer:D
Hahah, så långt tänkte inte jag. Hade varit humor om de angivit mängden i innehållsdeklarationen; svenskarna är kända för sitt intresse för fibrer (hur det deklareras påminner mycket om hur man i USA deklarerar kolesterol). :D

Sverker
2007-10-09, 06:26
I USA är det humor:(
Dricker du X antal milkshakes får du ditt dagsbehov av fibrer...enligt lustiga amerikaner.

Emil_Larsson
2007-10-09, 16:26
Bara för att dra lite kort min bakgrund. När jag var mellan 9-14 år så levde jag, (ja jag menar det) levde på socker och fett.

En typisk matsedel förr:

Frukost: Kalaspuffar med vaniljyoghurt

Mellanmål i skolan: En påse godis

Skollunch: En potatis, en köttbit, nothing more (om det inte var god mat)

Mellanmål 2 i skolan: En flaska coca cola, en påse godis, lite choklad.

Hemma: Middag: Något riktigt onyttigt typ pizza, kebab et.c.

Mellanmål hemma: Typ ett halvt kakpaket, några glas saft, ev. Några bitar vetekrans.

Kvällsmat: Stekt ägg / mackor / flingor.

Pizza åkte det ner också, drygt 3 ggr i veckan, eller annan form av snabbmat.

Nu har jag ställt om mig lite, nu älskar jag i princip all "mat" (alltså med mat menar jag riktig, rejäl husmanskost) men jag lever inte på godis utan nu äter jag både godis och riktig mat.

Det jag vill säga med detta är att jag är ett levande bevis på att man kan överleva och må relativt bra på skit. (Jag mådde helt okej på den kosten, förutom att jag hade noll muskler, spaghetti armar och hål i tänderna)

Eddie Vedder
2007-10-09, 16:31
Det jag vill säga med detta är att jag är ett levande bevis på att man kan överleva och må relativt bra på skit. (Jag mådde helt okej på den kosten, förutom att jag hade noll muskler, spaghetti armar och hål i tänderna)

Det bevisar egentligen ingenting. Det krävs rejält med tid för att sabba kroppen ordentligt. Du åt troligtvis tillräckligt med vanlig mat för att inte direkt få bristsymptom sen gissar jag på att du aldrig "hann" ställa till med mer på den kosten.

Att sabba hälsan bara genom otillräcklig kost tar lång tid, i synnerhet om man är viktstabil.

Emil_Larsson
2007-10-09, 16:33
Det bevisar egentligen ingenting. Det krävs rejält med tid för att sabba kroppen ordentligt. Du åt troligtvis tillräckligt med vanlig mat för att inte direkt få bristsymptom sen gissar jag på att du aldrig "hann" ställa till med mer på den kosten.

Att sabba hälsan bara genom otillräcklig kost tar lång tid, i synnerhet om man är viktstabil.

Ok, de vart värt ett försök iaf för att se, men då trodde jag fel :D

Hur som helst, en sak kan vi konstatera, min kost för en dag för 2 år sedan...den var INTE nyttig, även om den inte var förskräcklig så..:thumbup:

Edit: Sen ska man ha i baktanke också att jag satt väldigt lite still förr (Sporta mkt och var ute hela dagarna så det förklarar en del kanske)

Eddie Vedder
2007-10-09, 16:37
Edit: Sen ska man ha i baktanke också att jag satt väldigt lite still förr (Sporta mkt och var ute hela dagarna så det förklarar en del kanske)

You think?;)

Emil_Larsson
2007-10-09, 16:51
You think?;)

I belive :D