handdator

Visa fullständig version : benböj och ont i ligament


dantheman
2003-04-20, 17:54
Finns det ngn som besitter kunskaper om de ligament som finns i låren? Jag fick för ca 1 månad sen ont i det vänstra låret när jag utförde tunga och djupa benböj. Smärtan tycks dock inte sitta i muskulaturen, åtminstone inte vad jag kan känna - istället smärtar det närmare skelettet, s a s "under" muskulaturen och beläget vid en punkt ca 1 decimeter ovanför knäet och "mitt i benet". Jag har låtit benen vila den senaste månaden men fortfarande gör det ont t ex när jag trycket på benet med tummen. Jag har försökt köra lätt under denna månad, men sakta men säkert börjar det ömma. När jag trycker på benet och samtidigt spänner benmuskulaturen kommer jag inte åt den ömmande punkten, utan kan endast "trycka på den" när benet är avslappnat. Frågan lyder; var kan felet tänkas ligga? Är det vila som gäller eller vad annars?

Jag är medveten om att det finns utbildade människor som besitter de kunskaper jag eftersöker, men många gånger kan råd från lekmän med erfarenhet på området vara nog så bra, om inte bättre.

Tacksam för råd.

morolto
2003-04-20, 18:16
Bra att du ställde frågan.
Lider själv av samma problem
Tror att senfästet till stora lårmuskeln sitter där
Har själv vilat och medicinerat utan bra resultat

dantheman
2003-04-20, 18:32
Till viss del har min oro grund i att jag i en fotbollsmatch för länge sedan skadade det högre benet. Vad som hände var att hela Rectus Femoris (tror det är det rätta namnet, det långa huvudet i mitten) lossnade och numera sitter ca 1 dm för långt upp och endast är ca 1 dm långt. Läkaren gav mig dock inte ngn riktigt bra förklaring till hur muskelhuvudet "fäster" med tanke på att funktionen fortfarande finns, det var f.ö inte ngt fäste som hade brustit. Jag tror personligen inte att det nu rör sig om samma typ av skada, men säker kan man ju inte vara.

Greenman
2003-04-20, 20:04
med tanke på din historia tycer jag du ska söka hjälp hos en idrottsläkare, vem vet det kanske går att åtgärda...

förövrigt: Vila är aldrig bra vid rehabilitering. Se till att röra på benet så du får en bra blodgenomströmning, cyckla t.ex på motionscyckel på låg belastning ett par gånger i veckan och ta t.ex kortare promenader var dag.