handdator

Visa fullständig version : Motion bra mot acne?


Wickedd
2007-10-07, 21:05
Hej!

Jag är en kille på 19 år som det senaste halvåret har haft löparknä och har i stort sett fått lägga ner med min dagliga löpningsrunda, det jag har märkt är att under detta halvåret har jag fått mycket mer finnar och porer och liknande (acne)
jag har då läst runt och i massa intervjuer med just manliga modeller har dom alla påstått att just motion är det bästa för deras hy.
kan det ligga något i detta?
det var en tid då jag hade perfekt hy, under den tiden sportade jag varje dag osv.

vad vet ni om detta?
tacksam för svar

Rex
2007-10-07, 21:07
Modeller använder ju tonvis med hudkräm osv. Träning och motion lär nog ge lite finnar eftersom det ökar testoronvärdet.

petah
2007-10-07, 21:12
När jag tog tag i mitt liv och började sköta kosten och motionera fick jag mycket mindre finnar, är relativt säker på att vad du stoppar i dig och om du motionerar påverkar acnen.

Rex
2007-10-07, 21:17
Kosten är väldigt viktig som petah sa innan. Så fort jag käkar chokolad så får jag finnar :( och jag älskar chokolad och hatar finnar :D

JohnRick
2007-10-07, 21:37
Det finns trådar om det här. I övrigt är tung styrketräning hormonfrisättande och kan påverka aknen. Så tillvida att man får mer av den. I andra änden av spektrat finns kardiovaskulär träning som ger motsatt effekt då hormonsystemet påverkas annorlunda. Man säger ju att du inte kan ha extremt bra kondition och vara elitbyggare samtidigt då detta kräver två aktiviteter som påverkar kroppen på olika sätt. På ett ungefär. Frånvaro av styrketräning och närvaro av ngn form av cardio-träning är positivt ur den aspekten.

PiNG.
2007-10-07, 21:58
Läste senast i veckan i aftonbladet? att det är en myt att man får finnar av det man stoppar i sig. Ett gammalt trick att få ungdomar att äta mindre godis var att skylla finnar på just det.

Själv märker jag direkt när jag trycker i mig chips (eller tror mig märka då enligt tidningen) att jag får fler finnar...

Så läkare säger en sak men en påse chips säger en annan ;)

Klart är att om man lider av det så fanns de tydligen bra hjälp att få. Tror de va måndagens tidning, köpte den på Kreta så är lite osäker på vilken dag jag köpte...

regus
2007-10-07, 22:15
Uthållighetsträning/konditionsträning ger mindre finnar. Styrketräning ger mer.
Har jag fått för mig

SHUMMAN
2007-10-07, 22:23
källa or it never happened..
även fast man tränar ett par dagar i veckan så har man fortfarande ett gäng finnar på övreryggen/skuldrorna,
så jag tror knappast att det kan ha med saken och göra.

JohnRick
2007-10-07, 22:26
Det hela handlar mer om man väljer att styrketräna eller inte, då detta påverkar hormonbalansen. Det ger mer för aknen att lägga av med styrketräning än att börja löpa. Därmed inte sagt att sistnämnda inte är positivt. I övrigt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=66446

Rahf
2007-10-07, 23:50
A substantial body of literature now exists that directly implicates diet as the most likely environmental factor underlying the development of acne

Semin Cutan Med Surg 24:84-91 2005

http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf

Vinter
2007-10-07, 23:54
Jag har mest fått finnar av dåliga kostvanor, det märks ganska rejält när jag fått för mig att äta något mindre lämpligt under vissa perioder. Eftersom jag annars aldrig har acne.

Dandersen
2007-10-08, 13:15
Innan tränade jag rätt så mycket (4-5ggr/vecka) och sen fick jag "befodring" på jobbet; vilket i stort sett var det samma som mer övertid. Har inte tränat på 4 år.
Nu är jag igång igen sedan 4 månader tillbaka, eftersom jag sa upp min tjänst och gick tillbaka till min gamla och har nu nästan alla kvällar lediga. :)
*host*
I alla fall... När jag slutade träna så fick jag finnar också. Fick dom lite varstans. Höll på så i kanske 6-8 mån och sen gick det över.
När jag börja igen för 4 mån sedan så fick jag finnar igen. Har dock inget problem med det numera.
Din kropp är ju en fabrik och ibland tar pappersarbetet lite längre tid. Så testosterone produktionen fortsätter trotts att du slutat träna på samma sätt. Men eftersom du inte rör dig nämnvärt längre så rensar du inte ur på samma sätt och huden är ju faktiskt ett väldigt stort utrensingsorgan (på sätt och vis).
För brorsan var det samma när han började på thai'en.

Det tar ett tag innan kroppen ställer om sig.
Annars vad det gäller mat så spelar det ingen större roll vad jag trycker i mig.
Godis, chips eller snabbmat e strunt samma. Några fler finnar får jag inte.
Handlar egentligen bara om att man rör på kroppen; tror jag.

Dessutom är min uppfattning av alla dessa krämer, duschtvål och annat sånt trams inget bra för oss. Att ständigt använda kemikalier på en kropp som lärt sig funka på ett vis i tusentals år och försöka ersätta dens naturliga funktioner med massa strunt är inte att göra den en tjänst precis.

Duscha med tvål, shampo och vad du nu använder varannan dag och dagarna in emellan tar du hetbad. Får samma effekt som av en bastu nästan. Ligg i hetbadet i kanske 5-8min, men om du känner dig yr så ska du ur badet innan dess. Svep om badrocken och softa ett tag, under tiden som kroppen svettas, med en öl eller något och sen en kvart senare duschar du kallt/svalt.

Funkar fin fint för mig. -- Men jag har å andra sidan lite udda uppfattning om saker och ting ibland. Men detta är vad som funkar för mig. :)

tomccc
2007-10-11, 18:39
För en månad sedan lät det, vad hände?
min hy har fått mer lyster, ser allmänt fräschare och har inga finnar alls kvar (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2502227&postcount=22)