handdator

Visa fullständig version : sötningsmedel


DjiinZ
2007-10-07, 20:47
Kan någon förklara mig vad som e skillnaden mellan sötningsmedel och vanligt socker, jag äter aldrig socker tycker inte det e så gott men nu har jag fått syn på sötningsmedel i vissa varor jag har köpt, som i såndär vitamin caps? Är det samma skit som socker eller hjälper det mig något, och kan någon oxå förklara för mig vart jag hittar mättande fett i.

mela
2007-10-07, 20:49
Sötningsmedel är nästintill utan kalorier. Det är iaf inte många kalorier. Det är sötningsmedel i lightläsk osv. Det enda som det gör är att tillföra sötma.

Vad menar du med mättande fett? Fett som du bli mätt av? Eller mättat fett?

Raggis
2007-10-07, 20:49
Sötningsmedel innehåller knappt några kalorier (kroppen kan inte tillgodogöra sig det).

Edit: pucktvåa :P

DjiinZ
2007-10-07, 20:51
Sötningsmedel är nästintill utan kalorier. Det är iaf inte många kalorier. Det är sötningsmedel i lightläsk osv. Det enda som det gör är att tillföra sötma.

Vad menar du med mättande fett? Fett som du bli mätt av? Eller mättat fett?

så är sötma något bra eller dåligt?



Jag menar bara mättat fett, har läst om att de inte e bra pga av att det lägger sig runt midjan.

Eddie Vedder
2007-10-07, 20:52
Du måste lära dig lägga trådarna i rätt forum. Tror jag har flyttat ALLA dina hittills startade trådar.;)

Med mättande fett, menar du mättat fett eller fett som mättar (alltså får dig att känna dig mätt)?

Sötningsmedel är syntetiska, alltså inte socker. Finns massa olika varianter, vissa ger energi och vissa inte (eller åtminstone i försumbar mängd). Lite allmän läsning om sötningsmedel:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11373&epslanguage=SV

King Grub
2007-10-07, 20:54
Det negativa med sötningsmedel är att ett flertal misstänks kunna orsaka cancer; cyklamat och sackarin bekräftat, aspartam misstänkt, plus acesulfam-k misstänkt kromosomförändrande.

Någon effekt på din kroppssammansättning, fettförbränning, fettinlagring, muskeltillväxt, prestation, osv, osv, har kalorifria sötningsmedel inte.

mela
2007-10-07, 20:55
så är sötma något bra eller dåligt?



Jag menar bara mättat fett, har läst om att de inte e bra pga av att det lägger sig runt midjan.

Det beror ju på hur du föredrar att ha det. Jag gillar saker som smakar sött. Det är bara för smaken.

Mättat fett är sådana fetter som oftast är fasta i rumstemperatur.

Mättat fett förekommer främst i animaliska produkter, men också i en del vegetabiliska oljor. Livsmedel som innehåller en hög andel mättat fett:


* charkprodukter: korv och bacon

* mjölk och mjölkprodukter: smör, grädde, ost

* snask: choklad, kakor och andra bakverk

* kokosoolja

* palmolja

DjiinZ
2007-10-07, 20:55
Du måste lära dig lägga trådarna i rätt forum. Tror jag har flyttat ALLA dina hittills startade trådar.;)




förlåt mig det är firefox som har krånglat lite dom senaste veckorna :S ska försöka och inte upprepa det igen

Torwald
2007-10-07, 20:58
Bör tilläggas att mättat fett inte lagras kring midjan mer än något annat fett, givet att man är i energibalans.

DjiinZ
2007-10-07, 21:01
Jag själv hatar socker tar endasti in i mig fruktsocker som är naturligt men absolut inget annat, men kan sötningsmedel skada mig eller min träning på något sätt ifall jag skulle ta en större mängd av det?

Med mättande fett så menade jag de animalska men i vilka djur det finns i.

King Grub
2007-10-07, 21:03
Bör tilläggas att mättat fett inte lagras kring midjan mer än något annat fett, givet att man är i energibalans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11914742&dopt=AbstractPlus

A diet rich in saturated fats induces a relative increase in the amount of intra-abdominal adipose tissue. The lipid content in adipose and muscle tissues and the distribution of intra-abdominal fat can all be modified by the type of dietary fat.

British Journal of Nutrition, Volume 89, Number 1, January 2003 , pp. 115-122(8)

mela
2007-10-07, 21:06
Jag själv hatar socker tar endasti in i mig fruktsocker som är naturligt men absolut inget annat, men kan sötningsmedel skada mig eller min träning på något sätt ifall jag skulle ta en större mängd av det?

Med mättande fett så menade jag de animalska men i vilka djur det finns i.
Du måste verkligen bli bättre på att läsa vad som skrivs.
Det negativa med sötningsmedel är att ett flertal misstänks kunna orsaka cancer; cyklamat och sackarin bekräftat, aspartam misstänkt, plus acesulfam-k misstänkt kromosomförändrande.

Någon effekt på din kroppssammansättning, fettförbränning, fettinlagring, muskeltillväxt, prestation, osv, osv, har kalorifria sötningsmedel inte.

Google är fint också.
Klicka här
(http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14546&epslanguage=SV)

Eddie Vedder
2007-10-07, 21:11
Jag själv hatar socker tar endasti in i mig fruktsocker som är naturligt men absolut inget annat, men kan sötningsmedel skada mig eller min träning på något sätt ifall jag skulle ta en större mängd av det?

Med mättande fett så menade jag de animalska men i vilka djur det finns i.

Vanligt socker (sackaros) består till hälften av fruktos (fruktsocker) och hälften glukos (druvsocker). Båda är precis lika naturliga/onaturliga, fruktos verkar dock ha mer negativ påverkan på hälsan än andra enkla sockerarter. SLUTA NU FÖR GUDS SKULL INTE ÄTA FRUKT, men att i stor utsträckning söta extra med ren fruktos och att äta massa godis och dricka läsk är inte så klokt. Fruktos är alltså inte mer naturligt och heller inte mer nyttigt, snarare tvärtom.

Lite läsning om kolhydrater och socker:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12479&epslanguage=SV

Och lite till angående fruktosen varav den ena är alldeles ny och postad av King Grub idag:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2555870&postcount=59
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2346722&postcount=48

Mättat (inte mättande) fett finns i alla fettkällor, i varierande mängd. Det är inte farligt och inget du ska oroa dig för, det anses vaera en fördel att låta det mättade fettet utgöra en mindre del av ditt totala fettintag och låta den största andelen utgöras av enkelomättade fettsyror. Fleromättat fett finns också och en lagom balans mellan dessa är alltid bäst. Att vara livrädd över det ena och tro att mer är bättre av det andra gör nog mer skada än nytta.

Här kan du läsa om fett:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14545&epslanguage=SV

DjiinZ
2007-10-07, 21:15
Vanligt socker (sackaros) består till hälften av fruktos (fruktsocker) och hälften glukos (druvsocker). Båda är precis lika naturliga/onaturliga, fruktos verkar dock ha mer negativ påverkan på hälsan än andra enkla sockerarter. SLUTA NU FÖR GUDS SKULL INTE ÄTA FRUKT, men att i stor utsträckning söta extra med ren fruktos och att äta massa godis och dricka läsk är inte så klokt. Fruktos är alltså inte mer naturligt och heller inte mer nyttigt, snarare tvärtom.

Lite läsning om kolhydrater och socker:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12479&epslanguage=SV



Mättat (inte mättande) fett finns i alla fettkällor, i varierande mängd. Det är inte farligt och inget du ska oroa dig för, det anses vaera en fördel att låta det mättade fettet utgöra en mindre del av ditt totala fettintag och låta den största andelen utgöras av enkelomättade fettsyror. Fleromättat fett finns också och en lagom balans mellan dessa är alltid bäst. Att vara livrädd över det ena och tro att mer är bättre av det andra gör nog mer skada än nytta.

Här kan du läsa om fett:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14545&epslanguage=SV

Det e lungt jag älskar frukt ifall frukt e farligt skiter ja i de, JAG LEVER FÖR FRUKT och banan e godast :P Tack tack för infot ska läs på

Torwald
2007-10-07, 21:15
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11914742&dopt=AbstractPlus



British Journal of Nutrition, Volume 89, Number 1, January 2003 , pp. 115-122(8)

Jag blir så trött på mig själv när jag alltid ska slänga ur mig saker som jag inte har 100 koll på! Tusen tack som vanligt. Fan att jag alltid ska lära mig saker EFTER jag har sagt fel minst en gång.

DjiinZ
2007-10-08, 21:44
ekströms nyponsoppa utan socker hur mkt inhåller den sötningsmedel då och e det bra o äta, finns det onyttig musli?

Eddie Vedder
2007-10-09, 04:47
ekströms nyponsoppa utan socker hur mkt inhåller den sötningsmedel då och e det bra o äta, finns det onyttig musli?

Du kan ju testa att läsa på ingrediensförteckningen på nyponsoppan.

Vad som är onyttigt är ju ganska subjektivt men eftersom du verkar tycka saker med mycket socker är onyttigt så finns det ju åtminstone sockersötad müsli. Men alla såna här frågor kan du ju få svar på själv om du bara har ork att läsa ingrediensförteckning och näringsvärde på produklterna i affären.

Finns ju hur stort sortiment av frukostcerealier som helst så det är ju bara att kolla.

MB2005
2007-10-09, 05:14
Vi som sötar våra frukostar med sötningsmedel och som nu vill hitta ett bättre alt. till de sötningsmedel som finns(dvs de med cyklamat/Sakarin/asp. osv), vad finns det för bättre alternativ(än dem med vanligt socker dvs).

Konkreta tips? (mer än att inte använda alls)

DjiinZ
2007-10-09, 05:19
Du kan ju testa att läsa på ingrediensförteckningen på nyponsoppan.

Vad som är onyttigt är ju ganska subjektivt men eftersom du verkar tycka saker med mycket socker är onyttigt så finns det ju åtminstone sockersötad müsli. Men alla såna här frågor kan du ju få svar på själv om du bara har ork att läsa ingrediensförteckning och näringsvärde på produklterna i affären.

Finns ju hur stort sortiment av frukostcerealier som helst så det är ju bara att kolla.


grejen e ju att jag läser o allt det, men ibland kommer det saker som jag inte ens har kunskaper om *gah!* då vet ja knappas ifall de e bra eller kasst

King Grub
2007-10-09, 05:28
Mängderna sötningsmedel skrivs aldrig ut.

Eddie Vedder
2007-10-09, 05:42
grejen e ju att jag läser o allt det, men ibland kommer det saker som jag inte ens har kunskaper om *gah!* då vet ja knappas ifall de e bra eller kasst

Men vad är "kasst" då? Jag har ingen aning om var gränsen går för "bra mat" och "dålig mat". Jag anser att en sån gräns inte existerar helt enkelt. Då kan ju inte jag svara dig-

Hursomhelst verkar du ju inte gilla socker i produkter. Då är det ju lämpligt att läsa ingrediensförteckningen och se om socker eller t.ex. sirap ligger tidigt i ingrediensförteckningen. För det är alltid i ordninge efter mängd, alltså kommer havregryn vara först, kanske följt av veteflingor t.ex.

Sen kan du ju jämföra mellan olika sorter, kolla näringsvärdet på en helt naturell och en som inte är det. Innehåller den "icke-naturella" 5 gram kolhydrater mer er 100g är det ju knappast någon katastrof enligt mig men dom 5 grammen från enkla sockerarter kanske du tycker är för mycket?

DjiinZ
2007-10-09, 17:44
Men vad är "kasst" då? Jag har ingen aning om var gränsen går för "bra mat" och "dålig mat". Jag anser att en sån gräns inte existerar helt enkelt. Då kan ju inte jag svara dig-

Hursomhelst verkar du ju inte gilla socker i produkter. Då är det ju lämpligt att läsa ingrediensförteckningen och se om socker eller t.ex. sirap ligger tidigt i ingrediensförteckningen. För det är alltid i ordninge efter mängd, alltså kommer havregryn vara först, kanske följt av veteflingor t.ex.

Sen kan du ju jämföra mellan olika sorter, kolla näringsvärdet på en helt naturell och en som inte är det. Innehåller den "icke-naturella" 5 gram kolhydrater mer er 100g är det ju knappast någon katastrof enligt mig men dom 5 grammen från enkla sockerarter kanske du tycker är för mycket?

jag tar i max 10 % socker o sånt skit brukar jag kolla up men ifall det stiger över som te.x 15 % då försöker jag ändra på matvanan

Eddie Vedder
2007-10-09, 18:04
jag tar i max 10 % socker o sånt skit brukar jag kolla up men ifall det stiger över som te.x 15 % då försöker jag ändra på matvanan

Om det är osötad müsli med torkad frukt i då? Då står det ju samma sak i näringsvärdet, d.v.s. x gram i form av sockerarter.

Och sådan müsli är ju nyttig enlig mig iaf. Även om sockret fortfarande är socker.

DjiinZ
2007-10-09, 18:40
Om det är osötad müsli med torkad frukt i då? Då står det ju samma sak i näringsvärdet, d.v.s. x gram i form av sockerarter.

Och sådan müsli är ju nyttig enlig mig iaf. Även om sockret fortfarande är socker.

jooo men sånt kan man inte göra åt :P de e bara o äta + frukt ger ju oxå vitaminer o mineraler

Eddie Vedder
2007-10-09, 18:44
jooo men sånt kan man inte göra åt :P de e bara o äta + frukt ger ju oxå vitaminer o mineraler

Nej det är ju det jag menar. Men det står ju aldrig hur många procent som är sackaros, det står ju bara om det är tillsatt eller ej.
Iom att inte äter saker över en viss % socker menar jag.

Det du kan se är ju procentandel sockerarter. Och socker från frukten är inte "nyttigare" än det tillsatta sockret.

DjiinZ
2007-10-09, 18:58
Nej det är ju det jag menar. Men det står ju aldrig hur många procent som är sackaros, det står ju bara om det är tillsatt eller ej.
Iom att inte äter saker över en viss % socker menar jag.

Det du kan se är ju procentandel sockerarter. Och socker från frukten är inte "nyttigare" än det tillsatta sockret.


då lever jag hällre skräp med torkade frukt än vanligt socker :love: