handdator

Visa fullständig version : Vad är dina åsikter o tankar om barns rättigheter


Richard85
2007-10-07, 17:40
Som frågan lyder:

Vad är dina funderingar kring hur du ser att barn blir behandlade enlig de tre principerna, samt hur människors villkor måste förändras för att dessa principer ska tillgodoses? Tänk inte enbart då här i Sverige utan även om ni har internationella erfarenheter
Barns rätt att få sina grundläggande behovs tillfredsställda
Barns rätt att få trygghet och skydd av föräldrar och andra vuxna i samhället
Barns rätt att föra sin talan och bli respekterade

är dom tre prinicperna man ska ta efter.

Baan
2007-10-07, 17:42
Vi spöar ungarna för lite.

MacGyver
2007-10-07, 17:45
Vilka är dina åsikter i frågan?

Trance
2007-10-07, 17:51
Jag tycker barn har rätt att göra sin egna läxa.

Richard85
2007-10-07, 17:52
Mina åsikter är att många barn saknar den trygghet som dom behöver från dera familjer och vuxna idag. För mkt barnvåld förekommer och det börjar bli mer och mer vanligt.

Att barn får sina grundläggande behov tillfredställda varierar väldigt mkt beroende på ålder, skola, familjesituation, aktiv på fritiden osv. Att barn får göra sig hörda är också för dåligt, dagens barns åsikter respekteras inte, framförallt inte i skolorna där lärarna fått något dominantbehovssyndrom. Sen vet vi alla att barns åsikter oftast inte respekteras mellan barnen..Har mkt mer o skriva men vill gärna höra vad andra anser och på så sätt få igång en diskussion..

Shakemynuts
2007-10-07, 17:52
Vi spöar ungarna för lite.

Hahaha. Alltså, det där fick mig att brista ut i garv, hade jag druckit mjölk samtidigt hade skärmen droppat just nu. :D

Nä men, det är väl inte mycket o diskutera om tror jag, det är väl självklart att små barn ska ha det bra. Nu har de ju inte det, men.. De borde ha.

Skolarbete? *whistle*

Angel
2007-10-07, 17:53
Jag gillar inte barn

coxie
2007-10-07, 17:58
Självklart är det otroligt sorgligt med barn som sitter 16h i Sweatshops i kina för att producera söta Manga-accesoarer till OS i Peking. Självklart är det förjävligt att barn i afrika svälter (men inte värre än att deras föräldrar svälter lika mycket). Självklart är pedofili, barnmisshandel och övrig misär som barn i alla länder och alla klasser dagligen utsätts för förfärligt, MEN (och nu ska det generaliseras hej vilt)...

Varenda gång man besöker en plats med folk från olika ställen är det någon mamma/pappa som drar på en tjock, snorig, odräglig unge. Jag själv som 80-talist känner att det har varit ett jävla larv med mig under min uppväxt, speciellt i skolan. Nu verkar det ännu värre, WoW och TV uppfostrar ungar lika mycket som föräldrarna. Lärarna i skolan har inga rättigheter till att uppfostra snorungarna, detta i kombination med slappa föräldrar förvandlar "Det viktigaste på vår jord" till avskum.

Fan vad jag hatar barn ibland.

Runda Grodan
2007-10-07, 17:59
Barns rätt att få sina grundläggande behovs tillfredsställda
Barns rätt att få trygghet och skydd av föräldrar och andra vuxna i samhället
Barns rätt att föra sin talan och bli respekterade
Jag tycker att barn bör få tak över huvudet och mat på bordet.

Man bör inte skrämma dem så att det lämnar psykiska men.

Men jag vete fan om de ska få prata, i alla fall inte när man sitter på bussen och försöker läsa Fantomen men blir störd av ungarnas tjatter hela tiden.



Sådär nu har du många bra uppslag till läxan.

Tricklev
2007-10-07, 18:00
Lycka till med skolarbetet.

bulldozer
2007-10-07, 18:11
Som frågan lyder:

Vad är dina funderingar kring hur du ser att barn blir behandlade enlig de tre principerna, samt hur människors villkor måste förändras för att dessa principer ska tillgodoses? Tänk inte enbart då här i Sverige utan även om ni har internationella erfarenheter
Barns rätt att få sina grundläggande behovs tillfredsställda
Barns rätt att få trygghet och skydd av föräldrar och andra vuxna i samhället
Barns rätt att föra sin talan och bli respekterade
är dom tre prinicperna man ska ta efter.

Vissa ungar skulle behöva lära sig att deras föräldrar har rätt till talan och
att bli respekterade..
Barn behöver gränser och fostran, inte att bli behandlade som envåldshärskare.
Vi föräldrar e alldeles för mesiga nuförtiden..

tntballe
2007-10-07, 22:52
Vi spöar ungarna för lite.

http://www.idkwtf.com/videos/latest-videos/south-park-why-there-was-no-add-before

Vinter
2007-10-07, 23:05
Det skulle faktiskt sitta bra med cerfew's i sverige, även om jag inte tyckte det själv i den åldern.

Spiffy
2007-10-07, 23:39
Jag tycker barn ska fundera lite över sina skyldigheter istället för att hela tiden tjata om sina rättigheter.

grunt_grunt
2007-10-07, 23:53
Jag stör mig på daltandet med barn. Lärarna i skolan borde få MYCKET större rättigheter, i stil med att kunna dela ut kvarsittning och andra straff.

Arf Pingvin
2007-10-08, 00:48
Barn av idag behöver herrans tukt och förmaning. Hör ni det, skitungar!

Tricklev
2007-10-08, 00:54
Till skillnad ifrån resten av tråden så vill jag inte att man ska spöa barn, låsa in dom, och spotta på dom från och till när dom försöker tala.

Med det sagt så finns det vissa barn som behöver en annorlunda uppfostran än dom fått.

Frida.B
2007-10-08, 01:21
Jag gillar inte barn

+1

Men jag tycker de ska få en bra och trygg uppväxt.
Egentligen skulle jag kunna säga att jag ogillar föräldrar, för det är ju faktiskt dem som formar barnen till att bli dessa odrägliga bortskämda ungar utan någon respekt för andra människor.

Arf Pingvin
2007-10-08, 13:20
http://www.idkwtf.com/videos/latest-videos/south-park-why-there-was-no-add-before

Stoltz
2007-10-08, 13:26
Barns rätt att få sina grundläggande behovs tillfredsställda
Ska infinnas. Barnen som sitter utan tak över huvudet och tvingas svälta varannan dag (Ni förstår säkert vad jag menar) lider helvetes alla kval, utan att förtjäna det. Barnen är framtiden, både den bra och den dåliga sidan av den.

Barns rätt att få trygghet och skydd av föräldrar och andra vuxna i samhället
Ja, definitivt. Vårt samhälle är uppbyggt med en struktur som vi människor inte föds in i, utan blir uppfostrade till. I detta krävs det att barnet kan känna sig säkert. Yoda säger det väldigt bra egentligen, även om det är lite grinigt att citera från Star Wars men:
"Fear leads to anger, anger leads to hate. Hate leads to suffering."

Barns rätt att föra sin talan och bli respekterade
Ja, absolut. Dock ska de inte gå och bete sig som skit mot andra för att föra sin talan, som många unga tror är deras rättighet. Om ett barn gör fel, beter sig fel, etc så måste en vuxen få tillrättavisa dem. Det ska ju till uppfostran.

Stoltz
2007-10-08, 13:28
+1

Men jag tycker de ska få en bra och trygg uppväxt.
Egentligen skulle jag kunna säga att jag ogillar föräldrar, för det är ju faktiskt dem som formar barnen till att bli dessa odrägliga bortskämda ungar utan någon respekt för andra människor.

Både ja och nej. Jag är inte helt inne på hur det fungerar som så, men jag har fått intrycket av att förr var det föräldrarna som faktiskt stod för majoriteten av uppfostran. Nu står förebilder som framställs av media i ett långt större centrum och det blir förebilder på platser som det egentligen inte borde bli några förebilder på, och därför krockar dessa i de ungas psyke med föräldrarnas läror.

Jazen
2007-10-08, 13:30
barn/ungdomar nu förtiden saknar en jäkla massa respekt för äldre, samhället är vrickad. ungdoms gäng på 15/16 år som spöar gubbar och rånar tanter...hårdare straff tycker jag....som tex fallet där ett gäng slog ihjäl en 16åring för nå vecka sen.....åtala dom som vuxna och sätt det som ett skräck exempel!

Frida.B
2007-10-08, 13:43
barn/ungdomar nu förtiden saknar en jäkla massa respekt för äldre, samhället är vrickad. ungdoms gäng på 15/16 år som spöar gubbar och rånar tanter...hårdare straff tycker jag....som tex fallet där ett gäng slog ihjäl en 16åring för nå vecka sen.....åtala dom som vuxna och sätt det som ett skräck exempel!

Men snälla någon. Inte ens dödsstraff skulle få dessa ungdomar att ändra på sig. Det finns alltid en anledning till varför de beter sig som de gör och den har med uppväxten att göra. Om inte hur föräldrarna var så vilka människor de umgåtts/umgås med. Föräldrar och vuxna måste ta sitt ansvar och föregå med gott exempel.

Corpobal
2007-10-08, 13:58
Jag är ett stort barn, stora barn gillar inte små barn för att dom påminner om dom själva.

Jazen
2007-10-08, 15:12
Men snälla någon. Inte ens dödsstraff skulle få dessa ungdomar att ändra på sig. Det finns alltid en anledning till varför de beter sig som de gör och den har med uppväxten att göra. Om inte hur föräldrarna var så vilka människor de umgåtts/umgås med. Föräldrar och vuxna måste ta sitt ansvar och föregå med gott exempel.

Hade jag vart förälder så hade jag känt mig säkrare om dom fick hårdare straff, vare sig dom lär sig eller inte...

Metal_boy_
2007-10-08, 16:04
Barn ska inte pressas.

Barn bör tas på allvar.

Barn behöver kärlek.

Barn behöver vägledning. Men det är viktigt att lyssna tillbarnets önskan och stötta han/henne.

Barn behöver en manlig och en kvinnlig förebild. Det är bra att få se båda sidorna av myntet.