handdator

Visa fullständig version : Set point?


yoinaz
2007-10-07, 16:42
Har nog snurrat ihop lite.

Det behövs överskott av energi för att bygga muskler. Men enligt Lyle Mcdonald lägger man på sig mer muskelmassa när man har 15% BF.

Vad har jag nu fattat fel?

Eddie Vedder
2007-10-07, 16:50
Förstår inte vad du menar nu. Det är ju knappast som att det ena utesluter det andra.

Oavsett om det stämmer med 15% bf så motsäger ju inte det att kaloriöverskott är en förutsättning.

yoinaz
2007-10-07, 17:05
Förstår inte vad du menar nu. Det är ju knappast som att det ena utesluter det andra.

Oavsett om det stämmer med 15% bf så motsäger ju inte det att kaloriöverskott är en förutsättning.

Förstår inte vad du menar nu. Det är ju knappast som att det ena utesluter det andra.

Oavsett om det stämmer med 15% bf så motsäger ju inte det att kaloriöverskott är en förutsättning.

Siffran 15% är ett medelsnitt och kan varierara stort mellan personer. Med energiverskott menas väl att man går upp i vikt. Det jag fattat set point som är att man bygger inte lika bra om man kommer under sin egen set point. Att ligga på 15% kan man ju göra utan att ha ett överskott.

Hoppas du förstår mig;)

King Grub
2007-10-07, 17:06
Fattar inte vad du pratar om.

Eddie Vedder
2007-10-07, 17:10
Siffran 15% är ett medelsnitt och kan varierara stort mellan personer. Med energiverskott menas väl att man går upp i vikt. Det jag fattat set point som är att man bygger inte lika bra om man kommer under sin egen set point. Att ligga på 15% kan man ju göra utan att ha ett överskott.

Hoppas du förstår mig;)

Nej det gör jag faktiskt inte.

Ja man går upp i vikt av ett överskott, det är ju meningen med att bygga muskler. Man går liksom upp om muskelmassan ökar.

Måhända finns en mer lämplig kroppsfettprocent för att öka i muskelmassa men som jag skrev först så utesluter inte det att kaloriöverskottet är en förutsättning för att öka.
Givetvis kan du ligga på 15% bf, men om man absolut inte tänker ändra på det så lär man inte öka i muskelmassa heller. Lite mer fläsk får man räkna med under uppbyggnad.

yoinaz
2007-10-07, 17:23
Nej det gör jag faktiskt inte.

Ja man går upp i vikt av ett överskott, det är ju meningen med att bygga muskler. Man går liksom upp om muskelmassan ökar.

Måhända finns en mer lämplig kroppsfettprocent för att öka i muskelmassa men som jag skrev först så utesluter inte det att kaloriöverskottet är en förutsättning för att öka.
Givetvis kan du ligga på 15% bf, men om man absolut inte tänker ändra på det så lär man inte öka i muskelmassa heller. Lite mer fläsk får man räkna med under uppbyggnad.

Vet inte hur jag ska förklara mig bättre. För att gå upp i muskelmassa ska/bör man ligga på ett överskott av kcal.

Om man har 15% i BF, måste man då ligga på ett överskott av kcal så att man går upp ytterliggare i BF eller menas det helt enkelt att en gräns på ca 15% är en bra att ligga på och att det inte behövs ett mer kcalöverskott än att man behåller samma BF?

Märker själv att jag är luddig när jag ska beskriva vad jag menar. Men skyller på en degig bakfylla*whistle*

Eddie Vedder
2007-10-07, 17:26
För att gå upp i muskelmassa ska/bör man ligga på ett överskott av kcal.

Om man har 15% i BF, måste man då ligga på ett överskott av kcal så att man går upp ytterliggare i BF

Det var just det där jag skrev ju:

Ja man går upp i vikt av ett överskott, det är ju meningen med att bygga muskler. Man går liksom upp om muskelmassan ökar.

Måhända finns en mer lämplig kroppsfettprocent för att öka i muskelmassa men som jag skrev först så utesluter inte det att kaloriöverskottet är en förutsättning för att öka.
Givetvis kan du ligga på 15% bf, men om man absolut inte tänker ändra på det så lär man inte öka i muskelmassa heller. Lite mer fläsk får man räkna med under uppbyggnad.

Så för tredje gången påpekar jag att ett kaloriöverskott är en grundförutsättning för att märkbart öka din muskelmassa. Det gäller både vid 15% bf och lägre.

yoinaz
2007-10-07, 17:30
Det var just det där jag skrev ju:



Så för tredje gången påpekar jag att ett kaloriöverskott är en grundförutsättning för att märkbart öka din muskelmassa. Det gäller både vid 15% bf och lägre.

Förstod inte det från början. Men nu har poletten ramlat ner. Tack för hjälpen!!