handdator

Visa fullständig version : Konve(rtera) om till Muskler!

Konve
2003-04-20, 15:22
Hej! Jag fick som förslag att skapa en träningsdagbok för att få lite extra koll på mig. Det är inte fel att kunna ta del utav era träningstips heller!

Här kommer lite grundläggande information om mig:

Sysslar med: Studerar
Ålder:18 bast
Längd: 183,5 cm
Vikt: ca 73 kg
Senaste BF i % = ca 7%
Senaste BF i kg = ca 5,2 kg
Tränat: från och till i ca 1 år

Mått:

Biceps (spänd) Höger/Vänster: 34,0/33,7
Underarmar (utsträckt. inte spänd) H/V: 27,3/26,6!
Bröst (över bröstvårtorna, inte spänd): 95
Magen (över naveln, inte spänd): 85
Låren (halva låret, spänd) H/V: 52/51,5
Vaderna (halva vaden, spänd) H/V: 36,8/37

Mitt träningsschema kommer jag att sätta in efter varje pass. Tänker träna 4 dagar i veckan. Innan skolan/helger! Kommer en bild också! (Något gammal men dock!) :thumbup:

Något som saknas? Förutom träningsschemat? Messa isåfall!
-Konve out!

Jo0oHaN
2003-04-20, 16:52
du har nästan exakt samma mått som mig...men du är 1,5cm längre och 3kg tyngre och har lite bredare midja än mig....ska bli intressant och se hur stark du är :bpump:

Laan
2003-04-20, 17:33
3.5 cm längre än mig och tre kilo mer än mig endelmått liknande(jag é pyttelite större=)) .. ska bli spännande för mig me att se hur stark du é.
:kickass:

liQ
2003-04-20, 19:18
kommer bli roligt att följa...
kriga på !

Konve
2003-04-21, 12:35
Här kommer mitt träningsschema, 4 dagars, men utan ben!

Jag vill föstås ha med ben, och helst ta 3 dagar övrig kropp och en dag ben! Så tyck till och hjälp till att ändra! Kanske även ordningsföljden är fel?

Dag 1

Bröst och Mage
Lutande bänkpress 3, 4-6 62,5 kg med stång! :rolleyes:
Hantel bänkpress 3, 4-6 25 kg
Neråtlutande b.pres 1, 4-6 35 kg
Kabel crunches 3, 10-12 7 plattor ?
Crunches med vikt 2, 8-10 7 kg's hantel

Dag 2

Rygg och Traps
Bent over rows 2, 4-6 15kg med hantel
Lats neddragningar 2, 4-6 11 plattor ?
Uppdragningar 2, 4-6 3 stycken! :rolleyes:
Shrugs 2, 4-6 70 kg med stång
Marklyft 2, 4-6 35 kg, (känner mig lite osäker påutförandet)
Kabel rodd 1, 4-6 12 plattor ?

Dag 3

Axlar och Triceps
Hantelpress 3, 4-6 20 kg
Rak militärpress 2, 4-6 55 kg med stång
Sido upplyft 2, 6-8 10 kg' hantlar
Liggande tricepspress 3, 4-6 rak stång 22,5 kg + stång?
Triceps kabelneddragningar 3, 4-6 2 plattor med rep :rolleyes:
Triceps press med hantel 1, 4-6 7 kg

Dag 4

Biceps och Mage
Rak skivstångscurl 3, 4-6 27,5kg + stång (kanske +10 kg)
Hantel hammercurl 2, 4-6 15kg
Curlstångs curl 2, 4-6 20kg
Crunches med vikt 2, 12-15 5 kg
Kabel crunches 2, 8-10 7 plattor?

Som ni ser är det fyra dagar utan ben, och om jag skulle ta en femte "bendag" skulle jag aldrig orka med att träna så i längden. 4 dagar i veckan tycker jag är lagom, så kom med förslag på ändringar.

Jag är inte jätte stark.. men kommer att bli! :devil:

Tack o adjö för nu! :bow:

-Konve out-

Oskis
2003-04-21, 18:32
Hejsan tycker helt klart du borde ha med ben o schemat kanske lägga till vader på dag 1 och ben på dag 4 tycker även att det räcker med att köra magen 1gång i veckan, kanske tillsamns men ben och biceps?
annars tycker jag de ser kanon ut nice me 7% bf skulle jag me vilja ha :thumbup:

Jorgen
2003-04-21, 19:25
Du kan ju alltid köra ett rullande schema. Det gör jag, tränar fyra dagar men bara en muskelgrupp åt gången. Funkar bra för mig. Du kör axlar tre dagar i sträck, man använder axlarna när man kör bröst och rygg sen kör du axlarna på dag tre. Släng in benen där mellan. Annars ser det väl helt ok ut. Undrar iofs varför du först kör hantelpressar och sen militärpress direkt efter på axeldagen, det är ju i stort sett samma övning.

//jörgen

Konve
2003-04-21, 20:43
--> Oskis
Ja, jag ska ta och stoppa in benen, det låter bra att stoppa in vaderna en dag och resten en annan, om man tar lårmusklerna tillsammans med bicepsen så kanske det blir en lite extra anabol effekt på dem! inte fel! :thumbup:
Magen kör jag 2 ggr för att jag svarar bra på det, när jag kör en 1 gng i veckan så känner jag att jag missar i utveckling. Så det är ett medvetet val. Tycker inte du att 1 gng e lite lite?

--> Jorgen
Ja, det är 2 ganska lika övningar där ja, om vi ska ta och slumpa en, hantelpressen eller militärpressen, vilken skulle du då välja bort? Jag tycker att det är roligare att pressa med hantlar så den kommer nog att bli kvar. Ang. rullande schema så är det inte något som jag är van vid just nu.. men det kan bli aktuellt vid ett schemabyte senare. *noterar* :)

Skola imon! :furious: Jaja, ha det bra alla
-Konve out-

Oskis
2003-04-21, 21:03
Jag tycker 1 gång räcker bra då magen ändå kopplas in en hel del i tex både mark o böj körde själv mage 2 ggr i veckan förut ca 6set per gång men har dratt ner det till ca 4 tillsammans med benen. Fast jag brukar ligga på ca 8 set böj så d blir en del på magen d me. yeye så länge det funkar bra finns det ingen anldening att ändra på det utan bara :bpump: på :)

spas
2003-04-21, 21:28
Lycka till med träningen? Glöm inte benen vi e för många som gjort det misstaget.

Konve
2003-04-22, 09:02
--> Spas
Tack för "lycka tillét" :hbang:
Du menar alltså att många inte tar med sina ben och blir lidande av det senare när överrkoppen börjar bli biff? Har inte benen lättare att växa än andra muskler är min fråga då.. men såklart att jag börjar med ben ändå! Och lite rumpövningar o sånt gött! :kickass:

-Konve out-

spas
2003-04-22, 10:07
Tyvärr har jag dragits med en del ryggskador de senaste åren och knappt kunnat köra ben under vissa perioder. Men jag har märkt att överkroppen växer mycket bättre sen jag börjat köra tung benträning oxo. Sen är det säker individuelt hur stora ben man tycker är snyggt.

Konve
2003-04-23, 17:21
Hej! I morse var jag igång igen. Slängde i mig 0,5 lit lättmjölk, och 500g godagröten med saftsoppa. *mums* -Det är min standard frukost. Sen var det off till träningen:

Har snackat med er om att inkoroprera ben i mitt träningsschema, så idag (dag 1) har jag ändrat mitt schema, lite så här ser det ut nu:

Bröst och Mage
**Benpress 3, 4-6
Lutande bänkpress 3, 4-6
Hantel bänkpress 3, 4-6
Neråtlutande b.pres 1, 4-6
Kabel crunches 3, 10-12
Crunches med vikt 2, 8-10
**Bencurls 2, 6rep

Detta är då min lår träning, men ack glömde jag inte "kicksen"? Alltså när man sitter ner i en maskin och kickar med bådafötterna? :smash: aja, får ta med den sen, för den bör vara med va?

PS. första veckan nu köra jag med i princip samma vikter som innan, ska komma igång lite innan jag ökar :bpump:

Konve out!

Oskis
2003-04-23, 18:07
Tycker verkligen du ska köra knäböj en jäkligt bra övning. Annars ser det bra ut :bpump: :kickass:

Konve
2003-04-24, 17:47
Gokväll! Imorse var det igång igen, dock glömde jag min träningsbok så jag körde på lite andra övningar. Här kommer en lista:

Hantelpress 3set 6 rep
Latsdrag 2set 8 rep (i maskin (sög) tänker inte göra om det.. får mycket bättre kontakt i en "cabelmaskin".)
Uppdragningar 2 set max rep (Wow klarade en!
:smash: måste bättra mig på den fronten! :D, de andra gjorde jag som negativa.)
Jag tränade axlarna med den låga trissan på kabelmaskin och lyfte med armen diagonalt, förmodar att detta är vad som kallas för en disco övning.. jaja gjorde 2 set 8 rep.
Skivstångsshrugs med 50 kg, var lite tungt.. märks att jag inte tränat på några veckor! :(

Jaja, detta var lite utav det jag lyckades komma ihåg.. tyvärr har jag temporärt rört till i mitt träningsschema nu men det ordnar sig under nästa vecka!
:kickass:

PS gjorde kycklingfileer i ugn idag, med ris och sweet thai chilli sås.. *mums* (nyttigt var det också!)

-Konve out-

Laan
2003-04-24, 19:00
Kom igen med mera vikangivelser vid passen!!! Annars verkar det gå framåt iaf.. :kickass:

Konve
2003-04-25, 11:22
Oops! Jag råkade glömma det! :em: men men framåt går det ja Laan! :kickass:
ska träna senare idag.. skriver in vikter då!
-konve-

Konve
2003-04-26, 11:20
Just vaknat, hade en fredag utan öl och sprit igår. Alla undrade varför jag inte drack, råkar ni också ut för det ofta? Jag sa att alkoholen inte passar in i min träning, och diet. Då blev dom lite paffa, men man måste vara konsekvent! :hbang:

Här är mitt träningspass från igår (skiljer sig från schemat jag postade innan)

Rak skivstångscurl: 3x4-6: 27,5kg precis som för flera veckor sedan, alltså har jag inte tappat i styrka där! :D Skönt!
Stående vadpressningar: 3x6-8: 12 plattor, <-- ska ta reda på hur många kg det är sen! För övrigt var det första gången jag tränade vaderna!
Hantelhammercurls: 2x4-6: 15 kg, klarade inte riktigt av 17,5:an ännu men snart!
Vadpress 45°: 3x6-8: 60kg, men kännde sedan att jag nog ska ta o minska för att kunna öka "rörelsen".
EZ-stångscurl: 2x4-6: 20kg, som innan, men snart mkt mera! :D

Tack o hej för idag, kommer in sen och skriver om lördagens pass med triceps o mage. En sak till, jag välkomnar träningsvärk!
-Konve out-

Konve
2003-04-26, 14:57
Då har jag tränat klart. Såhär gick det idag:

Triceps kabelneddragningar: 3x4-6: 2 plattor
Liggande tricepspress: 3x4-6: 20 kg +stång
Cabelcrunches 3x10-12: 6 plattor, (sänkte från 7 för att få bättre utförande)
Crunches med vikt: 3x10-12: 5kg's vikt

Detta var då första "komma-igång-veckan", Nästa vecka ska jag ta och öka förhoppningsvis!

-konve out-

Laan
2003-04-26, 16:20
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :bpump:
Gött mos!

Konve
2003-04-27, 12:03
Mål med min träning.
Jag vet att man ska ha mål för att kunna prestera bättre, att jobba mot något. Så här kommer mina mål, som jag hoppas uppnå inom 2003! Vet inte riktigt om det är uppnåbara mål men jag tänker köra på hårt ändå.

Jag vill öka min vikt (från ca 73) till 80 kg.
Jag vill kunna ta 100 kg (tar nu ca 65kg) i bänkpressen.
Jag vill höra ifrån andra (som känner mig) att "Oj, du har börjat bli grov!" :D

Tack och hej! Konve out!

Och till Laan_84 min eggande kompis här på kolozzeum = :bow:

Konve
2003-05-02, 01:27
Hej alla! Känner att styrkan ökar! :hbang:

Då jag tränade i måndes, gjorde jag det enligt:

"Bröst o Ben"

Bänkpress: 3x4-6 OBS! 47,5 kg! OBS! Ökning med 5 kg sen sist, beror lite på att jag höll lite väl tätt.
Lutande hantelbänkpress: 3x4-6 22,5 kg
Nedåtlutande bänkpress:1x4-6 35 kg, ska ta och lägga på 2,5 eller mer nästa gng.
Benpress: 2x4-6 8 plattor, ska höja till iaf 9 nästa gng.
Bencurls: 2x4-6 8 plattor (obs inte samma vikt som på benpress!)
Ben"kicks": 2x6 13 plattor

Jag tyckte att det var kul att öka i bänk, och att känna den "feta" träningsvärken på mina ben dagen efter! *mums*

Såhär tränade jag i torsdes:

"Rygg, Mage o Traps"

Latsneddragningar: 2x4-6 10-11? plattor
Lats-"- med maskin:2x4-6 16 plattor
Uppdragningar:2xmax motsvarar 4 hela, resten negativa (hoppar upp och segar ner mig)
Skivstångsshrugs:2x4-6 55 kg, la på 5kg sen sist.
Marklyft: 2x10 40kg sammanlagt (med stång) Måste lära mig tekniken! :D
Kabelrodd: 1x4-6 gått ner till 9 plattor (från 12) tagit en annan stång och bättre utförande.
Crunches med vikt: 2xmax 5kg
Crunches utan vikt :1xmax
Cabelcruches med rep:3x10-12 5 plattor (från 7) tagit ett rep och har nu bättre utförande.

Kändes bra detta passet, kanske var något långt dock.. ska se om jag kan göra en bättre fördelning av de olika träningsmomenten.

Summa sumarum så tycker jag att det går som det ska, känner att jag blir starkare och det är eggande för vidare träning!

:bpump:

Konve
2003-05-02, 21:11
Dagens pass:

"Biceps och Vader"

Rak skivstångscurl:3x4-6 30kg+stång PB! Ökade med 5 kg sen sist! Jädra pump det blev! :D
Hantel hammercurl:3x4-6 15kg, samma som sist
Curlstångs curl:2x4-6 20kg , samma som sist
"Sittande vadpress":3x6-8 55kg, mer nästa gng!
Stående vadresningar:3x6-8 15plattor, PB! Börjar öka nu! :D

Tycker att det var ett bra pass idag! Tycker ni att det är tillräckligt med 2 olika övningar för vaderna? :confused:

emmzan
2003-05-02, 21:19
Jag tycker att stående vadpress räcker gott så 2 vadövningar är nog tillräckligt!http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/corky/smilies13.gif

Castro
2003-05-02, 21:29
Jag vill inte låta dum, men seriöst så tror jag inte att det där är 7% bf. Vad använde du för mätinstrument?
Vill också säga att det ser bra ut och det är bara att kötta på!

Konve
2003-05-03, 14:20
Castro --> Ja, jag har själv undrat om det verkligen kan stämma! :confused:
Jag använder en Omron BF 302 (använder bioimpedans för att räkna ut BF)
Detta var mina värden imorse, jag kan tillägga att jag mäter alltid på morgonen, efter jag gjort "alla" behov och INTE ätit frukost. Då är jag ju helt "tom" och jag tror då att resultatet skall vara mest korrekt. Aja här är vad mina värden var imorse:

Vikt 73,4 kg
Längd 184 cm
Ålder 18 år
Kön Man

Efter att ha slagit in detta fick jag värdena 5,4 % fett?! och 4,0 kg fett?! Jag litar inte på de här värdena, men jag vet iaf om jag har minskat/ ökat något i BF. Så jag använder min Omron mest till att se förändringar.

Konve
2003-05-04, 20:29
Dagens pass! - 4 Maj

Axlar, Triceps, Underarmar

Axlar:
Hantelpress: 3x4-6, 2x20kg 1x 22,5kg
Sidoupplyft: 2x6-8, 10kg <-- Ska öka på nästa gng!
Sidoupplyft "som en fågel": 1x6-8, 7kg <-- Ska öka på nästa gng!

Triceps:
Kabelneddragningar m. rep: 5x4-6, 2 plattor
Tricepspress m. skivstång: 1x4-6, 22,5kg <-- Sög idag! *

Underarmar:
Underarmscurl: 2x4-6, 22,5kg
"Lindar upp en vikt på en stång med ett snöre - grej" 2xmax, 2,5kg

Dagens pass var en 3/5

Kommentarer:
* = Skälet till att det blev så få set var att jag inte orkade, var slutkörd i underarmarna. Annars så var det ett givande pass ändå tycker jag!

Frågor:
Jag undrar om det räcker med de axelövningarna som jag kör, pumpen e där men är det ett tillräckligt all-round? Jag kanske borde byta ut "fågeln" mot en Framåt lyft? Har ni synpunkter så fram med dom, allt är välkommet. Så länge det är konstruktivt! :thumbup:

Castro
2003-05-05, 11:47
Originally posted by Konve
Castro --> Ja, jag har själv undrat om det verkligen kan stämma! :confused:
Jag använder en Omron BF 302 (använder bioimpedans för att räkna ut BF)
Detta var mina värden imorse, jag kan tillägga att jag mäter alltid på morgonen, efter jag gjort "alla" behov och INTE ätit frukost. Då är jag ju helt "tom" och jag tror då att resultatet skall vara mest korrekt. Aja här är vad mina värden var imorse:

Vikt 73,4 kg
Längd 184 cm
Ålder 18 år
Kön Man

Efter att ha slagit in detta fick jag värdena 5,4 % fett?! och 4,0 kg fett?! Jag litar inte på de här värdena, men jag vet iaf om jag har minskat/ ökat något i BF. Så jag använder min Omron mest till att se förändringar.

Okej, men det är ju det som är det viktiga också, att följa sin egen kurva. KÖR HÅRT!

Konve
2003-05-05, 21:38
Originally posted by Jo0oHaN
du har nästan exakt samma mått som mig...men du är 1,5cm längre och 3kg tyngre och har lite bredare midja än mig....ska bli intressant och se hur stark du är :bpump:
Originally posted by Laan_84
3.5 cm längre än mig och tre kilo mer än mig endelmått liknande(jag é pyttelite större=)) .. ska bli spännande för mig me att se hur stark du é.

Nu vill jag höra om mina vikter är i samma "klass" som era? :confused:

Bänk tar jag 67,5 i nu när det e 4-6 rep.. vad tar ni.. ett exempel bara, och ja!
Och jag vet!! "man ska inte jämföra med någon annan än sig själv!" ;)

Laan
2003-05-06, 10:36
det tar emot att erkänna.. men du är lite starkare.. men bara några kilo här å där.. jämnt med andra ord.. :insane:

Konve
2003-05-06, 19:17
Dagens pass! - 6 Maj

Bröst, och Ben

OBS! Räknar inte in stångvikten!

Bröst:
Bänkpress: 3x4-6, 47,5 kg, i Smith
Lutande hantelbänkpress: 3x4-6, 22,5 kg <--- Kanske en ökning nästa pass!
Neråtlutande bänkpress:1x4-6, 40 kg <--- Öka nästa pass!

Ben:
Benpress: 3x4-6, 9 plattor, (ökat sen sist)+1
Bencurls: 2x6, 8 plattor, (som sist, men "stabilare")
Benkicks: 2x6, 13 plattor, (ökat sen sist) +1

Dagens pass var en 3/5

Kommentarer:
Jag började med en fri bänkpress, men det var inte så najs, tog mig till smith:en ganska raskt. Ehm, kan tillägga att det e tungt att köra ben, känner mig helt dåsig efteråt!

Frågor:
Inga idag. :D

Oskis
2003-05-06, 19:39
Tjo ser bra ut men jag tycker du ska träna in tekniken i vanlig bänkpress du kommer inte ångra dig :bpump:

spas
2003-05-06, 19:42
skippa smithen. NU! :D

Bra pass men byt till vanlig bänk

emmzan
2003-05-06, 21:51
Originally posted by Konve
. Ehm, kan tillägga att det e tungt att köra ben, känner mig helt dåsig efteråt!

Jag lovar.. du är inte ensam om den känslan :)

Konve
2003-05-07, 20:13
Okej, killar! det blir ingen mer smith! :D

Kan säga att jag lånat Pauluns, Ät, träna, prestera.. nån som läst den?

*Längtar tills nästa pass* :kickass:

Linn
2003-05-08, 11:41
Tja konve..
intressant läsning det här.

Lite tips. Lägg in hacklift eller knäböj för benen. Benpress är bra som komplement. Och behåll bensparken då det är en bra isolationsövning för vastusmuskeln (droppmuskeln).

En sak till, glöm inte bort att träna baksida axlar! Inget man prioriterar när man börjar träna, men det kan dessvärre få konsekvenser. Framåtlutande hantellyft är en bra övning för baksidan.

Kör hårt nu! :bpump:

/Linn

Laan
2003-05-10, 09:47
Vad är detta?? 4 dar sen senaste passet.. :D
nä skämt å sido, det verkar gå fin fint, men lyssna på linns råd för dom é bra å visa *låtsas vara lika duktig* :em:

Konve
2003-05-11, 20:38
Dagens pass! - 11 Maj

Rygg och traps

OBS! Räknar inte in stångvikten!

Rygg:
Bent over rows: 2x4-6, 15 kg <--- Införde denna efter Linn's råd! ;)
Latsneddragingar: 2x4-6, 9 plattor, <--- Sänkning, men bättre utförande.
Latsneddragningar med maskin, 2x4-6 <--- För att köra slut på latsen.
Uppdragningar: 2xmax: 3 rep, :(
Marklyft: 2x10-12, 57,5 kg <--- Kör många rep, lär in teknik.
Kabelrodd: 1x4-6 9 plattor, <--- Ska öka nästa gång!

Traps:
Smithshrugs: 2x4-6, 57,5 kg, <--- Ökning med 2,5 kg

Dagens pass var en 3/5

Kommentarer:
Jag tog åt mig Linns råd, man får inte glömma "ryggen" så! Knäböj ska jag inkorporera i nästa benpass med! Och Lan, det har varit mycket i skolan o så, det var därför som jag inte tränat på ett tag, men nu e det igång igen! Och tack för du håller koll!

Frågor:
Hur bör jag göra för att öka mina reps på uppdragnings övningen?! Orkar runt 3-4, men vill kunna fler, såklart!

Jon2
2003-05-11, 20:42
sänk vikten:)

Oskis
2003-05-11, 20:56
Är det chins du menar i så fall så är det bara att köra på det kommer med tiden du kan även köra latsdrag som är en ganska lik övning för att få upp styrken eller be någon hjälpa dig upp i chinsen för att klara fler reps. :bpump:

dude
2003-05-11, 21:03
köra lite negativ, forced, halva rep. sen borde du greja det själv efter ett tag..