handdator

Visa fullständig version : Frågor om protein


Martinl
2007-10-07, 12:13
Har ett par frågor om protein som jag hoppas att någon kunde klargöra då jag hört lite olika.

1. Om man satsar på en viss mängd protein per kg kroppsvikt, ska man räkna in allting eller fullvärdiga proteiner? Själv har jag alltid bara räknat proteinet från kycklingen, köttet, filen när jag räknat hur många g per kg kroppsvikt jag får i mig, dvs fullvärdiga proteiner.

2. Vilken mängd protein bör man inta vid bulk? Dvs, hur många gram per kg kroppsvikt bör man inta? Induviduellt antar jag men var det som rekommenderas då jag inte vet själv vad just min kropp ska ha specifikt?

3. Kan ett för stort protein intag till och med vara negativt, jag har hört att det kan minska testosteronet i kroppen vilket självklart inte kan vara bra när man ska bygga massa.

apa_ola
2007-10-07, 12:17
Har ett par frågor om protein som jag hoppas att någon kunde klargöra då jag hört lite olika.

1. Om man satsar på en viss mängd protein per kg kroppsvikt, ska man räkna in allting eller fullvärdiga proteiner? Själv har jag alltid bara räknat proteinet från kycklingen, köttet, filen när jag räknat hur många g per kg kroppsvikt jag får i mig, dvs fullvärdiga proteiner.

2. Vilken mängd protein bör man inta vid bulk? Dvs, hur många gram per kg kroppsvikt bör man inta? Induviduellt antar jag men var det som rekommenderas då jag inte vet själv vad just min kropp ska ha specifikt?

3. Kan ett för stort protein intag till och med vara negativt, jag har hört att det kan minska testosteronet i kroppen vilket självklart inte kan vara bra när man ska bygga massa.

1. Alla källor, även icke fullvärdigt ska räknas.

2. 1,5-2 g/kg kroppsvikt. Med energiöverskott är proteinet inte lika viktigt som vid energiunderskott.

3. Pass.

myling
2007-10-07, 13:15
3. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2179708&postcount=39

Eddie Vedder
2007-10-07, 13:31
Testosteronproduktionen är en sak, den andra nackdelen med på tok för mycket protein är att det påfrestar njurarna.

Har man inte njurproblem från början kan man ligga på ett högt intag, det orkar njurarna med. Men går man upp mit hiskeliga mängder som 4g per kg kroppsvikt (vilket det inte finns någon som helst anledning till) då anses det föreligga risker för att det skall slita på njurarna.:( Hur mycket du ligger på vet ju inte jag Martinl men om du ligger över 2g protein/kg kroppsvikt trots att du INTE räknart med alla källor (vilket du skall göra) så ligger du nog onödigt högt skulle jag tro.

Kanske inte på en nivå som i längden kan vara potentiellt skadlig men likväl en inödigt hög nivå. En nivå som lär kosta en del om inte annat.;) Har du någon uppfattning om vilken proteinmängd du uppskattat intaget till (alltså under den tiden du räknat utan att ta med allt som du ska ta med i beräkningen)?

Martinl
2007-10-07, 13:46
Läste KingGrubs tråd men lyckades väl bara tyda att vid för stor konsumption så kan det vara negativt för testosteronet men inte vid vilken nivå :) Är ju själv sugen att snarare ligga på 2,5 g kg/kroppsvikt (allt inräknat) Men 0,5 g mer kanske inte påverkar? Som sagt svårt att tyda var gränsen går enligt den undersökningen.

Eddie Vedder: När jag åt och tränade seriöst förut körde jag på 2,5 g kg/kroppsvikt och då utan att räkna in proteiner från pasta osv :) Så det var nog lite högt lägg till 1g kg/k från de andra typ, kanske därför jag går och pissar 10+ gånger om dagen. Trodde inte man skulle räkna in de som inte var fullvärdiga, men det verkar ju som att man ska göra det ändå av nån anledning.

Eddie Vedder
2007-10-07, 13:52
Trodde inte man skulle räkna in de som inte var fullvärdiga, men det verkar ju som att man ska göra det ändå av nån anledning.

Varför skulle man INTE räkna in protein i proteinintaget?

Raggis
2007-10-07, 13:52
Läste KingGrubs tråd men lyckades väl bara tyda att vid för stor konsumption så kan det vara negativt för testosteronet men inte vid vilken nivå :) Är ju själv sugen att snarare ligga på 2,5 g kg/kroppsvikt (allt inräknat) Men 0,5 g mer kanske inte påverkar? Som sagt svårt att tyda var gränsen går enligt den undersökningen.

Eddie Vedder: När jag åt och tränade seriöst förut körde jag på 2,5 g kg/kroppsvikt och då utan att räkna in proteiner från pasta osv :) Så det var nog lite högt lägg till 1g kg/k från de andra typ, kanske därför jag går och pissar 10+ gånger om dagen. Trodde inte man skulle räkna in de som inte var fullvärdiga, men det verkar ju som att man ska göra det ändå av nån anledning.

Dom blir fullvärdiga i samband med andra fullvärdiga källor. Dom fullvärdiga källorna kompleterar dom icke-fullständiga källorna m.a.o.

Martinl
2007-10-07, 13:57
Varför skulle man INTE räkna in protein i proteinintaget?

För att de inte är fullvärdiga, så trodde jag. Tex om man i Afrika bara räknar in protein från ris så kommer man likförbannat dö av svält/proteinbrist även fast man får i sig protein. Så jag trodde man skiljde på fullvärdiga och icke fullvärdiga.

Eddie Vedder
2007-10-07, 14:08
För att de inte är fullvärdiga, så trodde jag. Tex om man i Afrika bara räknar in protein från ris så kommer man likförbannat dö av svält/proteinbrist även fast man får i sig protein. Så jag trodde man skiljde på fullvärdiga och icke fullvärdiga.

Ja man skiljer på dom men dom räknas för det. Allt protein är uppbyggt av aminosyror i varierande mängd. Det finns 20 aminosyror varav åtta (ibland anser man nio) är essentiella, alltså aminosyror som kroppen själv är oförmögen att syntetisera och som således måste tillföras i tillräcklig mängd via kosten.

I vilken mängd alla essentiella aminosyror finns i proteinet och i vilket förhållande till varandra dom finns fäller avgörandet för hur pass fullvärdigt proteinet anses. Det är alltså aminosyreprofilen i ett viss protein och till vilken omfattning det kan användas i syntes av kroppsvävnad som avgör "proteinpoängen" för det specifika proteinet.
Icke fullvärdiga proteinkällor har otillräckligt av en eller flera aminosyror men det betyder inte att man i en blandkost lider brist på aminosyror för det, tvärtom. Så totalt sett får man i sig en hel del essentiella aminosyror och brister hos ett protein kan kompletteras av överskott ohs ett annat och vice versa.
Ris är inte fullvärdigt som du säger, det lider brist på den essentiella aminosyran lysin. Mjölprotein har överskott av lysin så att inta mejeriprodukter, t.ex. ett glas mjölk, kommer leda till att risproteinet numera är fullvärdigt även det eftersom risproteinets brist har kompletterats av mjölken.:)

Martinl
2007-10-07, 14:25
Okej tack för svaret. Tänkte förut att det vore bättre att bara räkna med fullvärdiga pga utav den bristen även fast det är protein i övrigt men så att man får mer fullvärdigt. Men just det fullvärdiga proteinet kanske inte är allt, de andra aminosyrorna kanske bygger bra också. Nåväl nu räknar jag med allt iaf.

Räknade med 2 g protein kg/kroppsvikt och 1 g fett kg/kroppsvikt och fick då fram detta:

Protein: 160 g 640 Kcal 20,5%
Fett: 76 g 684 Kcal 22%
Kolhydrater: 433 g 1776 Kcal 57,3%

Ser det bra ut?

King Grub
2007-10-07, 14:36
de andra aminosyrorna kanske bygger bra också.

Nej, det gör dom inte. Det är bara dom essentiella som behövs i proteinsyntesen. Men, icke-fullvärdigt protein innehåller essentiella aminosyror! Liksom fullvärdigt protein innehåller icke-essentiella. Det är aminosyreprofilerna, förhållandet mellan mängderna av dom olika aminosyrorna, som avgör om det är fullvärdigt eller inte, och icke-fullvärdigt kompletteras av andra proteinkällor, fullvärdiga som icke-fullvärdiga, även från mål till mål, och det är därför man skall räkna alla källor till protein till det dagliga intaget. Skulle man bara räkna fullvärdigt skulle man bli proteinförgiftad och sätta press på dom inre organen, och det till ingen nytta.

Raggis
2007-10-07, 14:39
de andra aminosyrorna kanske bygger bra också. Nåväl nu räknar jag med allt iaf.


Läs vad Eddie skrev igen. Icke fullvärdiga proteinkällor saknar en eller flera essentiella aminosyror. Grejen är den att dom fullvärdiga källorna kompletterar de icke fullvärdiga källorna (Eddies ex. med mjölk och ris var ett bra exempel).

Martinl
2007-10-07, 15:34
Skulle man bara räkna fullvärdigt skulle man bli proteinförgiftad

Då är jag proteinförgiftad :) Du ser ju vad jag skrev ovan.


"Läs vad Eddie skrev igen. Icke fullvärdiga proteinkällor saknar en eller flera essentiella aminosyror. Grejen är den att dom fullvärdiga källorna kompletterar de icke fullvärdiga källorna (Eddies ex. med mjölk och ris var ett bra exempel)"

Jo jag förstod det exemplet, var nog bara jag som var dålig på att förklara efteråt vad jag menade. Det jag menade var att jag trodde det var bättre att bara knapra sådana som var "100%iga av sig självt" och så fick sådana som behövde kompleteras komma in som extra :) Däremot trodde jag inte att icke-fullvärdiga innehöll de essentiella aminosyrorna alls, ris som skrev om här ovan innehåller ju tydligen hela 7 st essentiella aminosyror. Man lär sig något nytt varje dag.

Martinl
2007-10-07, 15:37
"förhållandet mellan mängderna av dom olika aminosyrorna, som avgör om det är fullvärdigt eller inte"

Okej nu hänger jag med... ;)

Eddie Vedder
2007-10-07, 15:37
Däremot trodde jag inte att icke-fullvärdiga innehöll de essentiella aminosyrorna alls, ris som skrev om här ovan innehåller ju tydligen hela 7 st essentiella aminosyror. Man lär sig något nytt varje dag.

Där har du också missuppfattat. Ris innehåller alla åtta essentiella aminosyror, jag skrev inget annat. Sen har risproteinet BRIST på lysin, men det saknar inte lysin helt. Bara i otillräcklig mängd för att proteinet ensamt ska kunna anses fullvärdigt. Alltså förhållandet mellan lysin och dom andra essentiela aminosyrorna är otillräckligt för effektiv syntes.

Martinl
2007-10-07, 15:40
Där har du också missuppfattat. Ris innehåller alla åtta essentiella aminosyror, jag skrev inget annat. Sen har risproteinet BRIST på lysin, men det saknar inte lysin helt. Bara i otillräcklig mängd för att proteinet ensamt ska kunna anses fullvärdigt. Alltså förhållandet mellan lysin och dom andra essentiela aminosyrorna är otillräckligt för effektiv syntes.

Okej, det var som f*n. Och jag som från början trodde att de inte innehöll någon alls, det förändrar ju synsättet en hel del. Lita in på vad som står i hemkunskapsboken :)

Eddie Vedder
2007-10-07, 15:42
Okej, det var som f*n. Och jag som från början trodde att de inte innehöll någon alls, det förändrar ju synsättet en hel del. Lita in på vad som står i hemkunskapsboken :)

Och vad står det i den?

Kanske kan vara så att du feltolkat texten också?;)

Martinl
2007-10-07, 15:46
Det stod helt enkelt så här: "Det finns fullvärdiga och icke-fullvärdiga proteiner i maten. Icke-fullvärdiga proteiner saknar de 8 essentiella aminosyrorna"

King Grub
2007-10-07, 15:48
Det var en ren felaktighet i läroboken.

Eddie Vedder
2007-10-07, 15:50
Ja jäklar där ser man, ja då står det ju faktiskt helt inkorrekt i skolboken.*screwy*

Martinl
2007-10-07, 16:06
Jo men den var rätt gammal, kanske var därför. Eller att de förenklat det, dvs att istället för att skriva att det finns brist så säger de saknat eftersom boken är till för unga personer :)

Martinl
2007-10-07, 16:10
Hur som helst, angående det du sa förut KingGrub om proteinförgiftning om man bara räknar fullvärdiga proteiner. Jag räknade ju förut 2,5g protein per kg kroppsvikt enbart från köttet osv. Kom nog lätt upp mot 3,5-4g per kg/kroppsvikt totalt. Kan man gå till vårdcentralen och få det uppkollat på något vis? Borde ju klart vara proteinförgiftad tycker man.

Martinl
2007-10-07, 16:23
Å andra sidan fick jag ju väldigt bra resultat under den tiden så det där med att testosteronet sjunker verkar ju inte stämma eller att det stämmer men att det inte blir någon märkbar skillnad.

Martinl
2007-10-07, 16:51
Kolla och kommentera gärna i: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2555482#post2555482

Gjort mitt matprogram nu.

MVH

Koloftw
2007-10-08, 15:33
Det var en ren felaktighet i läroboken.

Ja jäklar där ser man, ja då står det ju faktiskt helt inkorrekt i skolboken.*screwy*

Står exakt samma sak i min faktiskt.

Sa emot läraren när vi gick igenom det - slutade med att jag fick ett "störande" på veckobrevet hem ... *gah!*

Eddie Vedder
2007-10-08, 15:43
Står exakt samma sak i min faktiskt.

Sa emot läraren när vi gick igenom det - slutade med att jag fick ett "störande" på veckobrevet hem ... *gah!*

Jag länkade till Livsmedelsverkets specialtabeller åt dig för ett tag sedan. Skriv ut aminosyretabellen där och visa.

Om du nu skulle känna för att föra saken vidare förstås. Så viktigt kanske det inte är.;)