handdator

Visa fullständig version : Träna dagen efter


Martinl
2007-10-07, 11:43
Tänkte höra om det finns några negativa aspekter med att träna dagen efter att man varit ute och festat järnet? Brukar aldrig bli bakis och känner mig alltid fysiskt pigg men jag undrar om det finns några negativa bitar ändå.

Thaiboxarn
2007-10-07, 11:45
Tänkte höra om det finns några negativa aspekter med att träna dagen efter att man varit ute och festat järnet? Brukar aldrig bli bakis och känner mig alltid fysiskt pigg men jag undrar om det finns några negativa bitar ändå.

Protein syntesen är väll nerstängd om jag inte minns fel.

von huff
2007-10-07, 11:51
brukar inte hjärtat slå snabbare ochså då man har bakis?Ingen bra ide att träna

überstarken
2007-10-07, 11:59
Orkar du så träna på bara. Jag har slått PB på dagar då jag varit bakis och även ökat i styrka efter dito.

Martinl
2007-10-07, 12:17
Alltså vill bara klargöra att jag blir aldrig bakis i den mening att jag får ont i huvudet/illamående etc. Känner mig fit for fight och dessutom sent på kvällen så har man ju verkligen piggnat till. Men det är mera om det finns någon "okännbar fysiologisk aspekt" som gör att det är dåligt som tex thaiboxaren nämnet.

"Protein syntesen är väll nerstängd om jag inte minns fel"

Någon som kan klargöra?

regus
2007-10-07, 12:21
"Protein syntesen är väll nerstängd om jag inte minns fel"

Någon som kan klargöra?

Det stämmer inte.. Träna på du, kan väl vara lite dumt om du har rätt mycket alkhol kvar i blodet/fortfarande full.. Men annars går det bra (om man är någorlunda pigg/fräsh dvs.)

Martinl
2007-10-07, 12:26
Det stämmer inte.. Träna på du, kan väl vara lite dumt om du har rätt mycket alkhol kvar i blodet/fortfarande full.. Men annars går det bra (om man är någorlunda pigg/fräsh dvs.)

Alltså på morgonen när man vaknar har man säkert en viss alkoholmäng kvar i kroppen men senara på kvällen (gymmet har ju öppet ända till 23.00 om så är) måste man hunnit förbrännt allt. Och piggheten är det då inget problem med i alla fall. Skulle underlätta för planeringen om det gick att träna dagen efter.

Sniggel
2007-10-07, 13:28
Orkar du så träna på bara. Jag har slått PB på dagar då jag varit bakis och även ökat i styrka efter dito.

Men så jobbar du på ett kärnkraftverk också *whistle*

Rahf
2007-10-07, 14:32
Mår du bra på kvällen så träna. Fyll på med vätska under dagen så att du inte är fullständigt trycklös. Vissa brukar klara av att träna även om de varit bakis under dagen, andra är helt körda under hela den dagen.

Allan
2007-10-07, 15:11
Jag har haft några av mina bästa pass svårt bakfull, laddad på två cigg och en kopp kaffe! Inte ofta men inte skadar det

Martinl
2007-10-07, 15:44
Jag är också starkare dagen efter av någon anledning, men blir som sagt aldrig bakis. Det jag undrade var just om det skulle påverka muskeluppbyggnaden/stimuleringen när kroppen inte är 100% pga alkohol osv även fast man känner sig bra. Men ingen har ju sagt något om det än så då är det väl bara och köra på :)

Rahf
2007-10-07, 16:07
Klart att alkoholen påverkar till det sämre. Då är det dock själva alkoholen och kanske inte baksmällan som iofs inte är så hälsosam (uttorkning).

King Grub
2007-10-07, 16:10
Det jag undrade var just om det skulle påverka muskeluppbyggnaden/stimuleringen när kroppen inte är 100% pga alkohol osv även fast man känner sig bra.

Ja, den blir betydligt sämre.

Martinl
2007-10-07, 17:53
Ja, den blir betydligt sämre.

Okej, så muskeluppbyggnaden man får ut av passet dagen efter blir betydligt sämre. Det var ju inte så bra, inget alternativ då med andra ord.


"Klart att alkoholen påverkar till det sämre. Då är det dock själva alkoholen och kanske inte baksmällan som iofs inte är så hälsosam (uttorkning)."

Fast alkoholen har man ju redan förbrännt vid tiden man börjar träningen. Var jag som formulerade det klantigt.

ChrisDEFC
2007-10-07, 17:59
en liten fråga eller skrön eller vad man ska säga. Säg att du tränar på dagen sen super på kvällen då är det många som säger att träningen inte ger nått, hur pass stor sanningshalt ligger det i detta om man räknar med att man kör ett bra pass och äter rejält efter och även vilar nån timme innan man super?

Supa = minst 6starköl men själv försöker jag ligga under tvåsiffrigt dom få gångerna varje år jag intar alkohol!

L-Sami
2007-10-07, 18:28
en liten fråga eller skrön eller vad man ska säga. Säg att du tränar på dagen sen super på kvällen då är det många som säger att träningen inte ger nått, hur pass stor sanningshalt ligger det i detta om man räknar med att man kör ett bra pass och äter rejält efter och även vilar nån timme innan man super?

Supa = minst 6starköl men själv försöker jag ligga under tvåsiffrigt dom få gångerna varje år jag intar alkohol!

Tänk att protensyntesen kommer vara nedreglerad så länge du har alkohol i kroppen, ju mer promiller av alkohol du har i kroppen desto längre tid kommer proteinsyntesen vara nedreglerad. Det kommer påverka dygnets proteinbalans på ett eller annat sätt, dvs det som bestämmer om du kommer förlora eller bygga på dig ny muskelmassa.

Optimalt är det inte ur muskelbyggnings synpunkt att förtära alkohol efter träningspasset, men att det skulle inte ge nåt pga det har jag svårt att tro. Proteinsyntensen är som högst 12-24h efter passet, och om man har blivit av med alkoholen innan det så kommer man ändå kunna bygga på sig lite muskelmassa i allafall, om man har tillfört tillräckligt med energi i kroppen för övrigt. Att äta direkt efter passet och sen börja dricka skulle jag tänka mig är mycket bättre än att skippa eftertränings måltiden och börja dricka direkt efter träningen, men är ändå inte det bästa alternativet ur muskeltillväxt synpunkt.

tunatuna
2007-10-07, 22:33
http://www.flashback.info/showpost.php?p=5240704&postcount=1

Står mkt som verkar intressant, men vet vet inte hur pålitligt allt är, finns ingen källhänvisning.

Martinl
2007-10-08, 14:15
Ja, den blir betydligt sämre.

King Grub: Har suttit och funderat och jag förstår inte riktigt varför muskeluppbyggnaden från passet man kör dagen efter man festat skulle vara betydligt sämre. Skulle gärna vilja ha en förklaring så man blir lite klokare. Om man dricker kl 10 på kvällen en lördag och sedan tränar kl 10 på kvällen en söndag så har väll all alkohol förbränts sedan ett tag tillbaka och man är ju lika pigg som vanligt. Men det är väl någonting annat som spelar in kanske. Så förklara gärna.

Thaiboxarn
2007-10-08, 14:25
King Grub: Har suttit och funderat och jag förstår inte riktigt varför muskeluppbyggnaden från passet man kör dagen efter man festat skulle vara betydligt sämre. Skulle gärna vilja ha en förklaring så man blir lite klokare. Om man dricker kl 10 på kvällen en lördag och sedan tränar kl 10 på kvällen en söndag så har väll all alkohol förbränts sedan ett tag tillbaka och man är ju lika pigg som vanligt. Men det är väl någonting annat som spelar in kanske. Så förklara gärna.

Testot är väll också nedreglerat?

Arnoldski
2007-10-08, 14:46
Själv fick jag hämtas med ambulans efter ett bakfyllepass och fick ligga på observation på akuta kardiologmottagningen hela dagen och natten sen....

Aldrig haft problem vare sig före eller efter, men har man oflyt och varit perverst full innan, misskött vätska och kost kan det bli så att det tar stopp.

Enligt en läkare jag talade med då märker elitidrottsmän nedsatt prestationsförmåga i upp till över en vecka efter stort spritintag.

Känner man att man inte mår bra och i så fall lägger av i tid tror jag dock inte det är nån fara.

King Grub
2007-10-08, 15:14
King Grub: Har suttit och funderat och jag förstår inte riktigt varför muskeluppbyggnaden från passet man kör dagen efter man festat skulle vara betydligt sämre. Skulle gärna vilja ha en förklaring så man blir lite klokare. Om man dricker kl 10 på kvällen en lördag och sedan tränar kl 10 på kvällen en söndag så har väll all alkohol förbränts sedan ett tag tillbaka och man är ju lika pigg som vanligt. Men det är väl någonting annat som spelar in kanske. Så förklara gärna.

Även när alkoholen förbränts finns toxiska effekter kvar. Glukostillgängligheten är kraftigt nedsatt, liksom fettsyretillgången, vilket, om man tvingar sig till hård fysisk aktivitet, främst anaerob sådan, innebär att det finns ett annat substrat som bränsle - gissa vilket.

Anabola hormoner nedregleras, både GH och testosteron (direkt inhibering på testikelnivå).

Doctor Snuggles
2007-10-08, 15:28
Jag har haft några av mina bästa pass svårt bakfull, laddad på två cigg och en kopp kaffe! Inte ofta men inte skadar det

Samma här (minus ciggen). Undrar varför, men upplever ofta att styrkan är kraftigt uppreglerad. Kanske något att göra med förändrad signalsubstansratio i hjärnan?
Vad hetter förresten den där galna byggarn på 80-talet som gick ut på parkeringsplatsen utanför golds och halsa vodka mellan seten.

Martinl
2007-10-09, 13:37
Även när alkoholen förbränts finns toxiska effekter kvar. Glukostillgängligheten är kraftigt nedsatt, liksom fettsyretillgången, vilket, om man tvingar sig till hård fysisk aktivitet, främst anaerob sådan, innebär att det finns ett annat substrat som bränsle - gissa vilket.

Anabola hormoner nedregleras, både GH och testosteron (direkt inhibering på testikelnivå).

Tack för svaret. Inget alternativ med andra ord, hade ju varit bra om det skulle gått så man slapp träna 5 dagar i rad. Det hade nog varit mer optimalt med en vila imellan istället, som första schemat visar. Men men!

måndag biceps/mage
tisdag baksida lår/vader
onsdag vila
torsdag framsida lår
fredag rygg/axlar
lördag vila
söndag bröst/triceps


måndag bröst/triceps
tisdag biceps/mage
onsdag baksida/vader
torsdag framsida lår
fredag rygg/axlar
lördag vila
söndag vila

King Grub
2007-10-09, 15:32
Inget alternativ

Inget alternativ jämfört med vad? Att inte träna stimulerar garanterat tillväxten mindre än att göra det.

Martinl
2007-10-09, 18:37
Inget alternativ jämfört med vad?

Inget alternativ jämfört med att vänta till nästa dag och köra samma sak då istället.

Som du kan se på "schemorna" ovan tänkte jag först träna bröst/triceps på söndagen för att dela upp med 1 till vilodag mellan passen men eftersom att det kommer bli fest på lördagarna och förtäras en hel del alkohol kommer jag behöva flytta bröst/tripceps till måndagen istället och "tyvärr" träna 5 dar i rad.

Gnusram
2007-10-09, 18:49
Det hade nog varit mer optimalt med en vila imellan istället, som första schemat visar. Men men!



men eftersom att det kommer bli fest på lördagarna och förtäras en hel del alkohol kommer jag behöva flytta bröst/tripceps till måndagen istället och "tyvärr" träna 5 dar i rad.

Hur funkar jakten på optimalt ihop med att det "tyvärr" måste krökas varje lördag? *slap*

Martinl
2007-10-09, 20:25
Hur funkar jakten på optimalt ihop med att det "tyvärr" måste krökas varje lördag? *slap*

Det ska jag förklara för dig: Optimalt utifrån de förutsättningar som finns, funkar alldeles utmärkt.

Gnusram
2007-10-09, 20:39
Som att deffa på mums-mums då? ;)

Martinl
2007-10-09, 20:53
Nja? Inte riktigt samma.

Gnusram
2007-10-09, 20:59
Mjo, inte så långt ifrån ändå. Jag menar, kröka varje helg är ju inte en förutsättning. Det är ett val. Vilket naturligtvis är helt okej, det får man ju göra om man vill. Det har jag också gjort.

Men att samtidigt fundera på en massa små detaljer känns ju mest som slöseri på tankekraft.

Är du inte alltför bakis på söndan, kör så det ryker. Ligger du hemma och leker majonästub, vänta till måndan. Finns ju inget som säger att det måste vara styrt av ett schema?

Martinl
2007-10-09, 21:26
Mjo, inte så långt ifrån ändå.
Jo men en bit ifrån är det nog ändå, att bara deffa på mums mums är nog lite "värre".


Jag menar, kröka varje helg är ju inte en förutsättning. Det är ett val. Vilket naturligtvis är helt okej, det får man ju göra om man vill. Det har jag också gjort.
Förutsättning eller val, tänkte inte så mycket på orden men vi kan säga "utifrån val" istället. Det handlar ju om att kompromissa. Detta gör jag ju för att bli lycklig. Skulle jag inte få gå ut och "kröka" skulle jag inte bli lika lycklig, skulle jag inte träna något istället skulle jag inte heller bli det. Så det gäller att skapa en fungerlig kompromiss.


Men att samtidigt fundera på en massa små detaljer känns ju mest som slöseri på tankekraft.
Nja, håller nog inte riktigt med. För det första tycker jag inte att det är så värst små detaljer och dessutom är det inte så mycket till slöseri på tankekraft. Det gör snarare att jag blir mer motiverad om jag vet att jag gör det bästa utifrån de "förutsättningar/val" som finns.


Är du inte alltför bakis på söndan, kör så det ryker. Ligger du hemma och leker majonästub, vänta till måndan. Finns ju inget som säger att det måste vara styrt av ett schema?
Som jag sa i första inlägget så mår jag alltid bra dagen efter jag "krökat", jag blir aldrig bakis och är lika pigg som vanligt. Startade ju denna tråd för att jag undrade om det fanns något som gjorde det negativt att träna dagen efter även fast jag jämt känner mig pigg och fräsch. Och det svarade ju King Grub att det var, därför lägger jag träningen på måndag istället för på söndag.

Klart det inte behöver vara styrt av ett schema, man kan ju hoppa över träningen var och varannan dag om man så känner för det.