handdator

Visa fullständig version : Högintesiv eller lågintesiv konditionsträning vid kaloriunderskott


regus
2007-10-07, 11:34
Lågintesiv konditionsträning är mindre väl oftast slitsamt, ger ofta en högre energiförbrukning (då man kan hålla på längre). Men lågintesiv och lång konditionsträning borde vara mer negativt för bevarandet av muskelmassan(?).

Högintesivt sliter mer på kroppen, men borde vara mer positivt för muskelmassan(?).


Med lågintesivt menar jag inte promenader, utan lunk/jogg/crosstrainer i 30-40minuter. Och högintesiv typ 400m*5 intervaller, maxa crosstrainer på fullt motstånd i 15 minuter osv.

Vad föredrar ni?

regus
2007-10-07, 11:40
Den är kanske skulle ligga under träning.
"Men vad vet jag".

L-Sami
2007-10-07, 12:00
Föredrar blandning av låg, medel och högintensiv konditionsträning under deffen.

regus
2007-10-07, 14:16
Sami: okej
Frågan kvarstår fortfarande, vilket är mest "optimalt"?
Det handlar om att behålla muskelmassa.

z_bumbi
2007-10-07, 14:28
Sami: okej
Frågan kvarstår fortfarande, vilket är mest "optimalt"?


Att blanda låg-, mellan- och högintensiv konditionsträning är optimalt

Man kan oftast inte köra högintensivt i tillräckligt hög volym för att få ett bra kaloriunderskott, med medelintensivt går det bättre men det hämmar muskeltillväxt/styrka och med lågintensivt tar väldigt lång tid för att skapa ett visst underskott.

Sniggel
2007-10-07, 21:19
Blanda.
Se till så de högintensiva passen inte ligger dagen innan benträning eller tunga övningar som marklyft och knäböj och att man inte gör för många såna pass i veckan (ta hänsyn till den återhämtningsförmåga man har). Lågintensiva pass lite här o där för att förbruka kalorier utan att sabba återhämtningen.

Fat tony
2007-10-10, 10:19
kor bade hogintensiva 30min och medelintesiva pa ca 1h(jag tror om du haller pa langre sa blir nedbrytningen stor, jag har fragat men fick inga svar*gah!* )

od3
2007-10-11, 13:12
vid vilken puls drar ni gränsen för låg, medel och högintensiv träning?