handdator

Visa fullständig version : Träningsdagbok i Excel


Nimille
2007-10-07, 11:09
Jag kan inte excel, men jag skulle vilja skriva in alla mina pass på ett och samma ställe.
Jag vill ha med set, reps och vikt för respektive övning, på ett överskådligt sätt.
Hur gör man?
Någon som använder Excel, som kan lägga upp en mall?

Sniggel
2007-10-07, 13:29
Starta excel och testa, det är inte så svårt, pilla runt med det lite så lär du dig! :)

Nimille
2007-10-07, 15:38
Om jag ska köra detta själv så har jag endel frågor ;)
Bör man ha ett blad för varje "sorts" pass eller för varje muskelgrupp eller vad är smartast?

Sniggel
2007-10-07, 16:19
Det är väl i princip valfritt.

Man kan tänka sig lite olika upplägg.

Ska se om jag kan ge en bild av hur jag hade gjort

Övning

Pass 1 | Set | Reps | Vikt | Pass 2 | Set | Reps | Vikt | osv....

Marklyft

Finnen

Discocurl

Abduktion
i maskin

osv...



Så fyller man på med datum åt höger så kan man se utvecklingen vecka för vecka.

Nimille
2007-10-07, 16:24
tack!

ChrisDEFC
2007-10-07, 16:29
Räcker det inte med en träningsdagbok som du har med till gymmet, vill du ha det på datan kan du väl starta en tärningsdagbok här på kolozzeum?
Annars så är excel mycket enkelt tack vare att det är logiskt upplaggt, jag skulle nog göra en mall för dom olika passen du kör om du inte byter övningar varje pass annars räcker det väll att göra en mall där du skriver som överskrift övning | set 1 | set 2 | set 3 osv så skriver du in övningen sen vikt/reps på respektive set.
men varför ska du ha det på datorn? är det för att det ser finare ut eller? tycker själv som sagt att det är smidigare att ha en liten träningsdagbok med på passen och sen har jag ju all info där.
Kör hårt!

-S-T-
2007-10-07, 16:29
Jag använder ett egengjort Excel-ark som räknar ut (smått onödiga...) sammanlagda vikter osv. för varje respektive totala antalet set för en varje övning, och totalvikten för allting som lyfts under ett pass :)

Var och en designar säkert bäst själv ett sådant ark, men det är bra sätt att med datum, vecka osv. hålla koll på viktökningar och utveckling.

Nimille
2007-10-07, 16:36
Räcker det inte med en träningsdagbok som du har med till gymmet, vill du ha det på datan kan du väl starta en tärningsdagbok här på kolozzeum?
Annars så är excel mycket enkelt tack vare att det är logiskt upplaggt, jag skulle nog göra en mall för dom olika passen du kör om du inte byter övningar varje pass annars räcker det väll att göra en mall där du skriver som överskrift övning | set 1 | set 2 | set 3 osv så skriver du in övningen sen vikt/reps på respektive set.
men varför ska du ha det på datorn? är det för att det ser finare ut eller? tycker själv som sagt att det är smidigare att ha en liten träningsdagbok med på passen och sen har jag ju all info där.
Kör hårt!
Jag skriver ner allt på gymet, sen kommer jag hem och skriver in det här på kolozzeum i min journal. Men jag skulle vilja få allt samlat så jag får en överblick och kan se ökningar osv. Gymanteckningarna är slarviga.
Tänkte att Excel är smidigt för det kanske.

Jag använder ett egengjort Excel-ark som räknar ut (smått onödiga...) sammanlagda vikter osv. för varje respektive totala antalet set för en varje övning, och totalvikten för allting som lyfts under ett pass :)

Var och en designar säkert bäst själv ett sådant ark, men det är bra sätt att med datum, vecka osv. hålla koll på viktökningar och utveckling.
Kan du lägag upp så man får se? :)

ChrisDEFC
2007-10-07, 16:42
ja skriver du riktigt slarvigt så är jag med =) jag försöker att skriva snyggt på gymmet även om det ofta blir lite halvslarvigt men sen har jag allt i en bok och det funkar fint. vill du köra i excel så visst, känndes bara som det skulle ta så lång tid MEN om du ändå skriver in det i din journal här så kan du ju lika gärna skriva in det i excel och sen bara kopiera över det du skrivit till din journal då blir det ju inget extra jobb. =)

Nimille
2007-10-07, 17:17
Problem.

Gjort som sniggel föreslog, men hur gör jag om reps och vikt ändras i varje set?

ChrisDEFC
2007-10-07, 17:57
Problem.

Gjort som sniggel föreslog, men hur gör jag om reps och vikt ändras i varje set?

TÄNK LITE =) förslag: skriv upp alla set var för sig iställer för att skriva 3set 40kg 10ggr, skriv iställer 40/10+40/10+40/10 så kan du köra olika vikt, olika antal reps osv!

Kurash
2007-10-07, 18:55
TÄNK LITE =) förslag: skriv upp alla set var för sig iställer för att skriva 3set 40kg 10ggr, skriv iställer 40/10+40/10+40/10 så kan du köra olika vikt, olika antal reps osv!

Håller med.
Låt varje rad innehålla så mycket information som möjligt. Typ all information om ett set. Sedan måste varje kolumn på varje rad innehålla samma typ av information, så börja med en rubrikrad.
Exempel: Datum, övning, setnr, vikt, reps...
När du tränat ett tag och fått ihop lite information, markerar du en av cellerna i tabellen och väljer Data/pivottabell. Där har du lösningen på alla dina problem. Nu kan du åskådliggöra dina resultat precis som du vill.

-S-T-
2007-10-08, 10:49
Kan du lägag upp så man får se? :)

Skickar i kväll. Är på jobbet nu. Vill någon annan ha skickar jag gärna.. Det är dock bara mitt eget lilla ark för eget bruk, jag påstår på inget sätt att någon annan har nytta av det eller att det är smart utformat.

Såvida inte någon vill känna sig stor och stark genom att läsa mina skamligt låga vikter som är nedplitade i det :D

Det är typ skrivet hälften på svenska och hälften på engelska också.. Så går det när man läser mer på utrikiska än svenska.

Fettecke
2007-10-08, 11:03
jag har ett eget program som jag skrivit själv, iofs är det till för webbläsare men då kommer man åt det överallt om man har lahgt det på ett webbhotell och tränar borta eller nått...

behövs lösenord för att lägga in ett pass och sköta administrationen kring allt det där, du kan skapa ett schema för utskrift och allt såntdär, mkt smidigt och bra... kolla och säg vad du tycker (du behöver en webbserver med stöd för ASP för att det ska funka)

PS, finns en liten bugg i schemat änså länge men snsabbt fixxat ;)

http://www.anderswickman.net/files/billstar/

-S-T-
2007-10-08, 15:35
kolla och säg vad du tycker

Tufft :thumbup: Jag har funderat på att göra något liknande. Är programmet hemligt eller kan man få källfilerna? Jag skulle vilja använda det själv samt tweaka det med lite funktioner jag tycker saknas, givetvis skulle jag dela med mig av dem om jag kommer till skott.

Jag tar förstås inte illa upp om du inte vill dela med dig av källan.