handdator

Visa fullständig version : IT/Teknik Kan ej göra säker borttagning?


Handcuff
2007-10-07, 10:38
Jag har en extern hdd som jag ansluter via USB. Det har alltid fungerat klockrent att koppla från den via "säker borttagning av maskinvara"...fram tills igår.

Nu får jag detta varje gång :confused:
http://i24.tinypic.com/v5wo09.jpg


Är det säkert att stänga av min dator och sedan koppla ur den? Vill ogärna få problem med disken då det finns viktigt material på den.

Cilia
2007-10-07, 10:39
Jag har alltid bara dragit ut min externa hårddisk utan att ta bort den säkert.
På samma sätt med USB-minne.

Bolio
2007-10-07, 10:43
Håller du på och överför filer från/till den just nu? Används data på den just nu? Om ja, stäng av datorn och dra ur. Om nej, dra ur. Valet är ditt. Livet är ett enda stort risktagande. Våga vara den som tar risken.

Handcuff
2007-10-07, 10:46
Jag har alltid bara dragit ut min externa hårddisk utan att ta bort den säkert.
På samma sätt med USB-minne.

Det gjorde jag också förrut. Ända tills 300gig data försvann. Har även förstört en mp3 på det viset.:(

Håller du på och överför filer från/till den just nu? Används data på den just nu? Om ja, stäng av datorn och dra ur. Om nej, dra ur. Valet är ditt. Livet är ett enda stort risktagande. Våga vara den som tar risken.

Nej ingen aktivitet mellan diskarna.

Pudzianovski
2007-10-07, 11:07
Jag drar också ut utan att använda "ta bort.."

Bara man inte gör det under flyttning av filer etc.

Aldrig haft något problem. Använder både kamera, telefon, externa diskar, mp3.

Lillstrumpa
2007-10-07, 12:01
Pröva att starta om datorn med disken fortfarande inkopplad, jag har löst det på det sättet några gånger. Annars brukar det handla om att disken används på något sätt för tillfället även om det inte ser ut så. Försök hitta varför den används. Ibland räcker det med att windows ligger och förhandsgranskar någon film eller liknande på disken för att den ska vara "under användning".