handdator

Visa fullständig version : Har du somnat vid ratten?.


Troll
2007-10-07, 05:58
Sitter på jobbet, är skit trött.
1h lite mer innan jag får gå hem och krypa ner i sängen och kom att tänka på det där att somna när man kör bil.

En vän till mig gjorde alla fel man kan när man kör trött på natten.
Han satte i en soft skiva i stereon, vred på maxblås på värmen, lutade bak stolsryggen och till råga på allt sätter han på farthållaren.:smash:
Åkte av vägen i 110, gick dock bra förutom med bilen.;)

Själv har jag nickat till vid ett flertal tillfällen men inte somnat eller krockat.
Läskigt att man kan bli så avslappnad och faktiskt somna när man kör bil.

Shakemynuts
2007-10-07, 07:18
Skulle kunna sätta en femhundring på att det är farligare att köra bil sådär trött än att ta en skvätt whiskey och ändå är det med whiskeyn i blodet man åker dit. :(
Fast nu har jag inte körkort, så det kan lika gärna vara så att det finns något mot extrem trötthet o köra bil. Får hoppas på det, upplys mig gärna.

Cilia
2007-10-07, 08:29
Nej jag har inte somnat inte ens nickat till
jag har en förmåga att bli pigg när jag sätter mig vid ratten.
men det gäller att gå ut och röra på sig när man känner att det blir tungt.

men det du beskriver kan man göra tvärtom
öppna föntret
sätt på hög snabb musik
sitt upprätt
sjung med

Fettecke
2007-10-07, 08:41
Nej jag har inte somnat inte ens nickat till
jag har en förmåga att bli pigg när jag sätter mig vid ratten.
men det gäller att gå ut och röra på sig när man känner att det blir tungt.

men det du beskriver kan man göra tvärtom
öppna föntret
sätt på hög snabb musik
sitt upprätt
sjung med

man stannar bilen och sover en stund sen åker man vidare om det är en lite längre tur.

Ja, nästan 2 gånger...
första gången hade jag kört hem min fulla morbror som bor 6 mil från mig, körde lugnt på dit vägen, släppte av honom runt 4 på natten, sen insåg jag att klockan skulle bli skitsent innan jag själv hamnade i säng, så en resa på dryga 6 mil tog endast 20 minuter... insåg när jag kom hem att det hade kunnat gå mer åt helvete än det gick, jag körde "bara" på en fågel i lite mer än 200 blås, den tog sönder min grill och lite till... vad hade hänt om det stått en hare eller något större djur där...?

andra gången var ett riktigt uppvaknande iaf,det som räddade mig från en säker likkista var den räfflade mittlinjen, vettefan va de kallas men VV har gjort massa tryckmärken i asfalten så om man kör över till andra banan så skakar bilen som fan... mötte en tradare och vaknade till när bilen började rassla som fan... thank god för det.

sedan dess har jag svurit på att aldrig köra trött

Dumleman
2007-10-07, 09:21
Ja i lumpen somnade jag framför ratten. Vi hade precis åkt ifrån förläggningen på morgonen och stannade i en korsning några sekunder och då somnade jag. :Virro

Emil_Larsson
2007-10-07, 09:33
Inte jag, men min farbror skulle köra mig till Götet en dag för länge sedan, tittar på honom när han kör på motorvägen och ser att han bara faller ihop, huvudet faller fram och han somnar, jag slår till honom på axeln så vaknade han typ direkt. Gud vad rädd jag blev :eek:

Mental
2007-10-07, 09:46
Jag har känt att jag har nickat till någon gång när jag kört sent och långt, då får man världens rädsleadrenalinkick och blir pigg länga nog för att hitta en pficka att sova lite i.

Bronkitkorv
2007-10-07, 09:57
Skulle kunna sätta en femhundring på att det är farligare att köra bil sådär trött än att ta en skvätt whiskey och ändå är det med whiskeyn i blodet man åker dit. :(

Det är jämnställt med rattfylla att köra trött enligt lagen. Orsakar du en olycka pga trötthet så blir du av med lappen och får böter precis som vid rattfylla. Så gnäll inte förfan...
Buhu jag är drogliberal och staten är så dum buhu

Shakemynuts
2007-10-07, 10:02
¨
Det är jämnställt med rattfylla att köra trött enligt lagen. Orsakar du en olycka pga trötthet så blir du av med lappen och får böter precis som vid rattfylla. Så gnäll inte förfan...
Buhu jag är drogliberal och staten är så dum buhu

Lol. Moget att bara citera halva mitt inlägg och sen påstå att jag gnäller. *slap*

Rahf
2007-10-07, 10:07
Är man riktigt trött så motsvarar det ungefär 0,8 promille. Då snackar vi "somnar-när-som-helst"-trött.

stenis
2007-10-07, 11:21
Nej jag har aldrig nickat till, dock så åkte jag med en taxi i Hong kong, och schaffisen somnade varje gång det vart rödljus, kändes inte allt för tryggt. :/ Han hade bergis jobbat 1 dygn i sträck, såg helt försörd ut.

egge
2007-10-07, 11:35
Nej, jag har problem med att somna i sängen så jag skulle inte kunna sova framför ratten om jag så ville. Ja jag har varit övertrött men då sätter jag mig inte och kör.

Hades
2007-10-07, 11:37
Som fettecke skriver så är det enda som hjälper att stanna bilen och sova en stund. En kvart räcker säkert i de flesta fall.

Har aldrig somnat, men har varit ordentligt trött flera gånger när jag kört.

überstarken
2007-10-07, 11:44
Att gasa mera och köra aktivt är det som hjälper när jag börjar känna mig trött, att ligga i jämnt tempo och lunka sig fram är nog det mest förödande som finns om man är nära att somna vid ratten...

Inzza
2007-10-07, 11:48
Att gasa mera och köra aktivt är det som hjälper när jag börjar känna mig trött, att ligga i jämnt tempo och lunka sig fram är nog det mest förödande som finns om man är nära att somna vid ratten...

tycker oxå att "leka" hjälper. t.ex om man ligger på motorvägen så kan man försöka köra ikapp bilen framför. helst med hög musik och rutan lite nervevad. stanna och köpa lite socker på macken är inte helkler helt fel.

Fatalist
2007-10-07, 12:24
Jag har alltid med mig en burk med koffeintabletter när jag långkör med några vänner, svider skönt och piggnar till litegrann!

Kryss
2007-10-07, 12:40
Nickat till aldeles för mycket, helst skulle jag slippa köra bil till jobbet med såna sjuka arbetstider man har men det har inte funnits något kollektivt alternativ och ett schemakontor som inte vill samordna scheman så att man ej heller kan samåka med folk

tjabon
2007-10-07, 12:53
det är verkligen tur att de flesta vägar har dom här
"brummande" vägmarkeringarna.

har räddat mej en gång.............*grr*

hahavaffan
2007-10-07, 13:36
Ja jag har nickat till ett par gånger, inget allvarligt.

Arf Pingvin
2007-10-07, 13:41
Nickat till ett par gånger. Då har man varit uppe hela natten och kört 70-80 mil. Räfflade linjer ftw säger jag bara.

I lumpen somnade jag bakom ratten till en lastbil på en flygplats i anslutning till landningsbanan. Parkerad visserligen men det hade nog blivit ett jäkla hallå om det kommit fram :D

Drfg
2007-10-07, 13:52
det är verkligen tur att de flesta vägar har dom här
"brummande" vägmarkeringarna.

har räddat mej en gång.............*grr*

+1 på den, var knappt att jag klarade hålla mig vaken till närmsta parkeringsficka efter det ens, var rejält trött..

Luttis
2007-10-07, 14:10
Insåg att jag nickat till när jag låg i en kurva i 120/h.:nono: Pulsen höjdes ganska rejält efter det..

mela
2007-10-07, 14:40
Aldrig somnat. Men jag har försvunnit i huvudet typ. Eller somnat i vaket tillstånd, eller vad man nu säger.

Yip_man
2007-10-08, 07:53
Aldrig somnat. Men jag har försvunnit i huvudet typ. Eller somnat i vaket tillstånd, eller vad man nu säger.


det kan jag fan göra mitt på dagen.

DanielF
2007-10-08, 08:03
En gång var jag jävligt trött, då stoppade jag ut huvudet genom fönstret och körde á la Ace Ventura i några minuter.

Då vaknade man...

Mark_Lyft
2007-10-08, 08:10
En tredjedel av alla dödsfall i trafiken är kopplade till trötthet...

Liten Men Fet
2007-10-08, 09:13
Jag har varit ofokuserad och trött många gånger men trott att jag har det under kontroll tills i somras när jag somnade till på väg hem från jobbet. Han drömma lite innan jag vaknade och styrde över bilen på rätt sida igen.
ALDRIG att jag kör så trött igen, det är sån liten marginal till att somna när man börjar känna sig ofokuserad och tankarna börjar vandra iväg.
Stanna och sov alternativt stanna och rusa 100 m bort från bilen och 100 m tillbaka.

Tro inte att ni har det under kontroll för att ni gasar på lite extra och sånna där grejer, det tar en sekund att somna och gör man det vid fel tillfälle så blir man pannkaka.
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om att jag kör bil och inte kan hålla mig vaken.

Loke
2007-10-08, 10:23
Alltså, somna skulle jag aldrig kunna göra, jag stannar innan dess. Problemet är snarare att jag blir trött så att uppmärksamheten minskar en aning, jag får lite tunnelseende. Oftast är det ju dessutom mörkt när man börjar bli trött, så man måste hålla koll på dikena efter vilt.

mela
2007-10-08, 10:27
det kan jag fan göra mitt på dagen.

Jo det blir så när man är okoncentrerad. Livsfarligt!