handdator

Visa fullständig version : Portionsmat i 5 veckor


Emil_Larsson
2007-10-06, 21:06
Jag ska ut på praktik i 5 veckor på måndag och jag får matersättning från gymnasiet på 35kr/dag.
Portionsmat kostar runt 18-28kr beroende på vad för sort det är.

Om jag köper portionsmat, tar med någon frukt, är det okej att äta så då, eller är det totalt värdelöst? får jag i mig det jag behöver näringsmässigt?

Jag äter naturligtvis inte bara portionsmat som lagat mål utan väl hemma sen äter jag "riktig" mat som morsan lagat ihop (typ torskfile, köttbullar med potatis, ris osv)

Eddie Vedder
2007-10-06, 21:09
Kan du precisera lite vilken mat du syftar på? "Portionsmat" säger iaf inte mig så mycket.

Men oavsett huruvida det är mer eller mindre "bra mat" så kommer ju inte fem måltider av 21(?) i veckan ta död på dig.;)

Emil_Larsson
2007-10-06, 21:10
Portionsmat, kanske var lite dåligt formulerat av mig, men du vet sån där färdigpackad mat, tror det är findus, finns i en ofantligt massa sorter, typ köttbullar med mos, brunsås och lingon, kyckling med ris och curry, et.c.

Säger det dig något?

King Grub
2007-10-06, 21:13
är det okej att äta så då

Ja.

Emil_Larsson
2007-10-06, 21:13
Ja.

Och så var den här tråden död :D

Eddie Vedder
2007-10-06, 21:14
Säger det dig något?

Aha okej, typisk "micromat" med andra ord. Ja den är ju inte supernyttig förstås, men det är du nog medveten om. Även där finns ju dessutom mer eller mindre bra alternativ.

Generellt sett är det ju en hel del salt och ganska fettrikt. Fettet behöver du ju inte oroa dig över, iaf inte om vikten är stabil, förutsatt att det inte är delvis härdat/hydrogenerat men det tror jag inte är så vanligt faktiskt.

Annars kommer det inte vara någon katastrof alls, som sagt äter du ju mycket mer än så under en dag och om skolan betalar ska du givetvis utnyttja det.;)

Emil_Larsson
2007-10-06, 21:17
Aha okej, typisk "micromat" med andra ord. Ja den är ju inte supernyttig förstås, men det är du nog medveten om. Även där finns ju dessutom mer eller mindre bra alternativ.

Generellt sett är det ju en hel del salt och ganska fettrikt. Fettet behöver du ju inte oroa dig över, iaf inte om vikten är stabil, förutsatt att det inte är delvis härdat/hydrogenerat men det tror jag inte är så vanligt faktiskt.

Annars kommer det inte vara någon katastrof alls, som sagt äter du ju mycket mer än så under en dag och om skolan betalar ska du givetvis utnyttja det.;)

Sounds good.

Fast när jag tänker efter, lite off fråga här men:

Skulle man kunna lägga dom där 35kr på någonting annat än just Micromat? Man kanske kan få något rejälare å äta för 35kr än en futtig liten portionsmat..*rolleyes* Nu är ju micromat smidigt att bara slänga in i en micro men om man kanske blandar ihop något hemma som inte kräver allt för lång tid att greja med. Typ kokar lite makaroner och slänger i lite köttbullar i en låda, in i mikron, kanske billigare? för då kan man välja mängd mat själv.

Emil_Larsson
2007-10-06, 21:19
Btw, kan köra smörgåsar ena dagen, lagad mat andra, smörgåsar nästa, osv..

LadyG
2007-10-06, 21:23
Micromaten är smidig, dessutom äter du ju hemma hos morsan skrev du så då lär du väl få i dig mer mat antar jag. Om du, som du skrev kompletterar med en frukt (jag skulle nog lägga till en skepparhalva eller annat grovt bröd också) så bör du klara dig fint.

Vet inte hur kul du tycker det är att laga mat, men ibland är det öken att komma på något och då är det fasligt smidigt med micromat. Dessutom blir maten klar på 10 minuter :)

Tolkia
2007-10-06, 21:24
Skulle man kunna lägga dom där 35kr på någonting annat än just Micromat? Man kanske kan få något rejälare å äta för 35kr än en futtig liten portionsmat..*rolleyes*
Du kan göra som många andra och laga mat hemma, som du tar med dig i matlåda?

Edit: Det finns väldigt mycket olika sorts färdigmat; en del är bättre, en del är sämre. Det är inte så att allt som är färdiglagat per definition är dåligt.

Raggis
2007-10-06, 21:24
Btw, kan köra smörgåsar ena dagen, lagad mat andra, smörgåsar nästa, osv..

Inge fel på smörgåsar.

Emil_Larsson
2007-10-06, 21:25
Micromaten är smidig, dessutom äter du ju hemma hos morsan skrev du så då lär du väl få i dig mer mat antar jag. Om du, som du skrev kompletterar med en frukt (jag skulle nog lägga till en skepparhalva eller annat grovt bröd också) så bör du klara dig fint.

Vet inte hur kul du tycker det är att laga mat, men ibland är det öken att komma på något och då är det fasligt smidigt med micromat. Dessutom blir maten klar på 10 minuter :)

Jag kan bara steka kött och koka makaroner typ, mer än så kan jag inte, men det skulle vara skoj att lära sig bättre..

Får nog bli micromat och bröd, frukt som du säger, behöver inte krångla till det mer än det är :D får fråga morsan om hon någon gång ibland kan göra något enkelt och smidigt, eller varför inte rester från gårddagens middagar eller liknande. Jaja, men nu behöver jag nog ingen hjälp mer. Tack ska ni ha :thumbup:

Eddie Vedder
2007-10-06, 21:28
Btw, kan köra smörgåsar ena dagen, lagad mat andra, smörgåsar nästa, osv..

Javisst kan du välja andra alternativ också. Många saker är smidiga och enkla, micromaten finns i massa olika varianter, annan billig färdigmat (typ ärtsoppa, risgrynsgröt o.s.v.) funkar också bra.

Hursomhelst ska du inte oroa dig, din hälsa står inte och faller på varenda enskild måltid och dessutom är inte sån mat någon "hemsk" mat på något sätt. Jag skulle främst säga att det är saltet och kanske mängden tillsatsämnen.

MEN ÅTERIGEN: Det är din totala kost som räknas. Om vi utgår från tre huvudmåltider per dag så innebär det 21 i veckan som jag skrev tidigare. Alltså 5 måltider av 21 på e vecka, och inte heller dom fem något direkt fel.:thumbup:

machine gun
2007-10-06, 21:40
(typ ärtsoppa, risgrynsgröt o.s.v.)

Där kan vi dessutom snacka billigt. En sån där "korv" går ju loss på ca 6 kr :) Är man riktigt snål och lat kan man köpa ett paket havregryn och ha stående på jobbet - i med vatten, in i mikron, så har man havregrynsgröt på 3 min. Det blir typ 10 kr för flera veckors luncher :D

Jag har nästan alltid med mig matlåda till jobbet, lagar mer mat dagen innan bara. Men det är som sagt inget fel med mikromat, förutom att man inte alltid blir mätt på de där minimala portionerna bara.

Emil_Larsson
2007-10-07, 07:41
Där kan vi dessutom snacka billigt. En sån där "korv" går ju loss på ca 6 kr :) Är man riktigt snål och lat kan man köpa ett paket havregryn och ha stående på jobbet - i med vatten, in i mikron, så har man havregrynsgröt på 3 min. Det blir typ 10 kr för flera veckors luncher :D

Jag har nästan alltid med mig matlåda till jobbet, lagar mer mat dagen innan bara. Men det är som sagt inget fel med mikromat, förutom att man inte alltid blir mätt på de där minimala portionerna bara.

Har sett lite "större" varianter av sån mat i affärerna på sistone, dom verkar mer "matiga" för en hungrig man. :D

Eddie Vedder
2007-10-07, 08:00
Har sett lite "större" varianter av sån mat i affärerna på sistone, dom verkar mer "matiga" för en hungrig man. :D

Ja det finns ju "korvar" innehållande ärtsoppa med fläsk som kostar typ 15kronor för ett kg (Euroshopper antar jag). Då lär även du bli mätt för en billig penning.:D

Emil_Larsson
2007-10-07, 08:05
Ja det finns ju "korvar" innehållande ärtsoppa med fläsk som kostar typ 15kronor för ett kg (Euroshopper antar jag). Då lär även du bli mätt för en billig penning.:D

Euroshoppers ärtsoppa är good shit, det äter vi här hemma ofta när pengabyttan är liten :D smakar fantastiskt gott också. :hbang: