handdator

Visa fullständig version : Nya banbilen


Jazen
2007-10-06, 21:04
Tja har precis kommit hem med nya inköpet en bmw m3 e36 3.2l 321hk -96. Det jag ville ha va bakjulsdriven bil med skapligt effekt och väghållning men ändå inte jättedyr, som ska köras på bana. Skall ställas av om nån vecka och moddas om lite.

Ur med stolar och in med rallystolar,grövre avgas med racekattar,chip,filter,bromskit och coils. Tanken är att våga köra bana lite hårdare och inte behöva gråta floder om man åker av
Var annat med evon och audin där man fick behärska sig =)

http://i20.tinypic.com/9u3q6s.jpg

http://i20.tinypic.com/nfppgz.jpg

cowboyen
2007-10-06, 21:05
folk har för mkt pengar helt klart...

Jazen
2007-10-06, 21:08
folk har för mkt pengar helt klart...

folk har olika intressen =) ...

Angel
2007-10-06, 21:09
that´hot!

Arnesson
2007-10-06, 21:11
Grattis till nya bilen.

Slartibartfast
2007-10-06, 21:13
Nice!

Lägg på en fet vinge också!

Jazen
2007-10-06, 21:15
Nice!

Lägg på en fet vinge också!

Kanske det, folk som åker med e36or tycker att väghållningen förändras lite med m3ans orginal vinge

Jazen
2007-10-06, 21:15
that´hot!

vet inte om jag tycker att den är såå hot, men dom går nå grymt!

Petf
2007-10-06, 21:31
får man fråga vad den gick loss på ?

blekfet2
2007-10-06, 21:34
nice.

agazza
2007-10-06, 21:37
rallybur?

Jazen
2007-10-06, 21:37
får man fråga vad den gick loss på ?

110.000.
Va en av dom finaste e36 jag någonsin skådat. 10.500mil på mätaren. Fullstämplad servicebok enda sen då bilen såldes på bilfirman 96 tills agusti 2007 då vanosen byttes

agazza
2007-10-06, 21:39
110.000.
Va en av dom finaste e36 jag någonsin skådat. 10.500mil på mätaren. Fullstämplad servicebok enda sen då bilen såldes på bilfirman 96 tills agusti 2007 då vanosen byttes

och du tänker köra bana med den? Jag paxar den till ett bra pris när du lekt färdigt

micke81
2007-10-06, 21:41
kul! hoppas du får mycket skoj på banor runt i landet!

Jazen
2007-10-06, 21:43
och du tänker köra bana med den? Jag paxar den till ett bra pris när du lekt färdigt

varför inte? hade tänkt e46 först men det är för mkt pengar. 110 tycker jag är rätt resonabel pris för en "högprestanda" bil =)

agazza
2007-10-06, 21:44
den där ska väl gå bättre än e46? men det är sjukt mycket bil du har fått tag på där. :D

Jazen
2007-10-06, 21:46
kul! hoppas du får mycket skoj på banor runt i landet!

hoppas jag med =)

Jazen
2007-10-06, 21:48
den där ska väl gå bättre än e46? men det är sjukt mycket bil du har fått tag på där. :D

polarn har en e36 -96 . med chip går den bättre än e46an, finns flera klipp där dom gör från olika hastigheter. Vill man ha likvärdig/mer körglädje så är e36an ett bättre alternativ, men vill man ha nyare bil så är e46an att rekomendera =)

GymTT
2007-10-06, 21:48
grattis jazen!!!

m3 power är bra grejer.

Jazen
2007-10-06, 21:52
grattis jazen!!!

m3 power är bra grejer.

tackar, jo det är sjukt att en bil från 96 med chip går bättre än en steg1 trimmad evo9 :P

bengdoktor
2007-10-06, 22:02
Jag trodde inte chip gav så mkt på icke-turbo bil, men man lär sig hela tiden!

Jazen
2007-10-06, 22:06
Jag trodde inte chip gav så mkt på icke-turbo bil, men man lär sig hela tiden!

typ 20hk

überstarken
2007-10-06, 22:20
Fan vad snygg! En sån tänkte jag med köpa innan jag insåg hur satans dyr försäkringen är på dom, men det problemet har väl inte du då du ska köra på bana :)
Själv köpte jag en nissan 200sx s14a istället som håller på att uppgraderas lite smått ;)

Carolinew
2007-10-06, 22:20
Den var snygg *cupid*

Grattis! :thumbup:

Jazen
2007-10-06, 22:32
Fan vad snygg! En sån tänkte jag med köpa innan jag insåg hur satans dyr försäkringen är på dom, men det problemet har väl inte du då du ska köra på bana :)
Själv köpte jag en nissan 200sx s14a istället som håller på att uppgraderas lite smått ;)

tja det är ju en onödig utgift, men men.
S14 är ju ena v dom mest potenta driftin bilarna ju :D mkt bra val =)

Jazen
2007-10-06, 22:33
Den var snygg *cupid*

Grattis! :thumbup:

tackar

malakai
2007-10-06, 23:07
Kul att se att fler kör bana regelbundet. Testar man på de blir man fast och vet att framtiden inte blir billig. Så satans dyrt om man ska bygga potent banbil. M3an är fin bil, enda nackdelen är väl att den är ganska tung. runt 1500kg väl? Hoppas vi ses på nån bankörning nästa sommar. Själv står min bil i delar i garaget och väntar på ny vxllåda och lite sånna grejer.

Jazen
2007-10-06, 23:15
Kul att se att fler kör bana regelbundet. Testar man på de blir man fast och vet att framtiden inte blir billig. Så satans dyrt om man ska bygga potent banbil. M3an är fin bil, enda nackdelen är väl att den är ganska tung. runt 1500kg väl? Hoppas vi ses på nån bankörning nästa sommar. Själv står min bil i delar i garaget och väntar på ny vxllåda och lite sånna grejer.

ja har man testat på det en gång vill man gärna hålla på med det fler gånger. Mjo den väger typ 1500kg, men lättar man smått så kan man skala bort 100kg utan några större mods. Avgaset på e36an ska tydligen väga bly. Vad kör du själv för bil ?

malakai
2007-10-06, 23:39
Jo orginalsystemet på M3 väger endel, jag ska skaffa titan-avgas nu i vinter som väger nätta 5kg hehe.
Själv kör ja Honda Integra -02, världens snabbaste fwd-bil från fabrik när den kom -01. Nu i vinter ska de på coils, grenrör, ny ecu, bredare fälgar så ja får på fetare R-däck osv.. FAN VA DYRT :) ser du mej på banorna så är de ja för finns bara 1ex i sverige!
lägger in en bild på biljävlen oxå från kinnekulle.
http://img221.imageshack.us/img221/3140/picture106hs8.jpg

Jazen
2007-10-06, 23:45
Jo orginalsystemet på M3 väger endel, jag ska skaffa titan-avgas nu i vinter som väger nätta 5kg hehe.
Själv kör ja Honda Integra -02, världens snabbaste fwd-bil från fabrik när den kom -01. Nu i vinter ska de på coils, grenrör, ny ecu, bredare fälgar så ja får på fetare R-däck osv.. FAN VA DYRT :) ser du mej på banorna så är de ja för finns bara 1ex i sverige!
lägger in en bild på biljävlen oxå från kinnekulle.
http://img221.imageshack.us/img221/3140/picture106hs8.jpg

Ofan detta va jävligt najs. När du säger så har jag aldrig sett en integra på bana här i sverige =) vad ger dom för effekt från fabrik o vad siktar du på ? smakar det så kostar det =D

malakai
2007-10-06, 23:59
Orginal är de 220hk från 2liters motorn och ett varvstopp på 8600rpm. Vikten 1170kg. NA är dyrt och trimma spec när orginal effekten ligger på 110hk per liter redan men ja ska i med andra kammar, ventilfjädrar, porta toppen osv så motorn bör lämna mellan 260-280hk vilket är rätt grymt ur 2 liter utan överladd. Men vi fårse om ja har råd nu i vinter för väghållningen är prio 1 då effekt inte spelar så jättestor roll på bana. Roligare när de svänger :) Nog om min bil hehe..
Vad ska du köra på för däck? Ja har kört på toyo hitills vilka är prisvärda men e sugen på testa nya, kanske yokohama. Ska du trimma mycket eller är de väghållning som gäller för dej oxå?

Jazen
2007-10-07, 00:04
Orginal är de 220hk från 2liters motorn och ett varvstopp på 8600rpm. Vikten 1170kg. NA är dyrt och trimma spec när orginal effekten ligger på 110hk per liter redan men ja ska i med andra kammar, ventilfjädrar, porta toppen osv så motorn bör lämna mellan 260-280hk vilket är rätt grymt ur 2 liter utan överladd. Men vi fårse om ja har råd nu i vinter för väghållningen är prio 1 då effekt inte spelar så jättestor roll på bana. Roligare när de svänger :) Nog om min bil hehe..
Vad ska du köra på för däck? Ja har kört på toyo hitills vilka är prisvärda men e sugen på testa nya, kanske yokohama. Ska du trimma mycket eller är de väghållning som gäller för dej oxå?

varvstopp på 8600, börjar låta som en hojj snart =D men det är rätt sjysst antal hk per vikt ratio på den bilen.
Jadu har kört på toyo på evon men jag vet inte vad jag ska köra på bana. Slicks förmodligen av någto slag, inte helt hundra. Men både toyo,yoko och pirelli är att föreslå. Tja jag har tänkt chipa,avgas,filter till att börja med. Satsar lite på chassi o bromsar, som du säger så är inte effekten så himla viktigt, jag nöjjer nog mig nånstans där...brukar man säga :P

malakai
2007-10-07, 00:12
Man blir aldrig nöjd de e ju de som e grejen haha! Slicks de är fint! På banträffarna med hondaklubben får vi inte köra med slicks :( Så de känns lite overkill för min del. Sen även om de är lekbil så rullar den endel vanlig väg oxå.
Helst skulle ja vilja ha Bridgestone RE540 men dom är väldigt svåra o få tag på nu då bridgestone inte levererar dom till sverige längre. Vilka kör du träffar med? Bmw klubben?

Jazen
2007-10-07, 00:16
Man blir aldrig nöjd de e ju de som e grejen haha! Slicks de är fint! På banträffarna med hondaklubben får vi inte köra med slicks :( Så de känns lite overkill för min del. Sen även om de är lekbil så rullar den endel vanlig väg oxå.
Helst skulle ja vilja ha Bridgestone RE540 men dom är väldigt svåra o få tag på nu då bridgestone inte levererar dom till sverige längre. Vilka kör du träffar med? Bmw klubben?

jasså varför får ni inte det ? har en polare som heter Jimmy med blå honda civic, nå us modell som är ofta med på honda träffarna. Jo precis, bilen ska väl gå lite vanlig väg också så slicks blir nog bara för bana.Jag har inte testat RE540, endast bridgestone potenza, dom va helt okej faktiskt. Varför levereras dom inte hit nåmer? Jag har tidigare kört med x40klubben, men jag va aldrig på träffarna med en volvo :P men nu blir det med,bmw,x40,gavleracing, sedan blir det gatebil på mantorp =D sjdå?

malakai
2007-10-07, 00:26
ah jimmy vet ja vem de är. Från gävle eller där nånstans?, köpte 4 punkts bälten av han rätt nyligen :)
Ja kör väl mest med hondaklubben och olika evenemang som dyker upp på rejsa. Sen har vi även kört med TPC då deras banträffar är bra organiserat och vem som helst för köra för 500kr.
Nä vi får väl sluta chatta här nu.. Grattis till en fin bil iaf! Ses kanske på banorna nästa sommar.

Jazen
2007-10-07, 00:31
ah jimmy vet ja vem de är. Från gävle eller där nånstans?, köpte 4 punkts bälten av han rätt nyligen :)
Ja kör väl mest med hondaklubben och olika evenemang som dyker upp på rejsa. Sen har vi även kört med TPC då deras banträffar är bra organiserat och vem som helst för köra för 500kr.
Nä vi får väl sluta chatta här nu.. Grattis till en fin bil iaf! Ses kanske på banorna nästa sommar.

Japp Jimmy från gävle, känner han =) jo jag försöker också kolla på rejsa för att ha koll på olika evenemang m.m. detsamma vi ses nog säkert =)

Angel
2007-10-07, 05:20
Vilka banor/körningar siktar du in dig på?

überstarken
2007-10-07, 10:15
tja det är ju en onödig utgift, men men.
S14 är ju ena v dom mest potenta driftin bilarna ju :D mkt bra val =)

jag skulle fått betala dryga 50k per år för en m3a jag funderade på att köpa... Så det sket sig rätt snabbt. Jo den är grymmt stabil att åka på bredden med faktiskt! Skulle behöva lite mer kräm och lite styvare upphängningar bara så blir det nog riktigt bra ;)

Cilia
2007-10-07, 10:20
När du säger köra på bana
Innebär det att du ska tävla då eller bara åka omkring för nöjes skull på banor?

Yes
2007-10-07, 10:25
Banbil - innebär nöjesåkande på bana.
Racingbil - för tävling.

:)

Motorbreath
2007-10-07, 10:28
Fin bil. Men lönar det sig att chippa den? Iofs inte så mycket pengar i det men jag tror inte BMW's motorstyrning är så dålig.

Cilia
2007-10-07, 10:28
Banbil - innebär nöjesåkande på bana.
Racingbil - för tävling.

:)
tack
kan förstå att det är kul men har svårt att relatera till att ha en bil bara för att nöjesåka.
Jag tror iofs att jag vore en hejare som rallyförare.

Jorgen
2007-10-07, 10:30
Jag tror iofs att jag vore en hejare som rallyförare.

Ja, med tanke på hur du kör så................... :D

hahavaffan
2007-10-07, 10:32
Sjukt fint exemplar av en sjukt fet bil! E36 M3 är en av mina favoritbilar. Den ser så jävla arg ut, precis som alla gamla fina BMWs gör.

Cilia
2007-10-07, 10:41
Ja, med tanke på hur du kör så................... :D
jag ha iaf självinsikt *w*

Yes
2007-10-07, 10:51
tack
kan förstå att det är kul men har svårt att relatera till att ha en bil bara för att nöjesåka.
Jag tror iofs att jag vore en hejare som rallyförare.
Det handlar såklart om att ha det som intresse/hobby. Grejen är att man nästan måste ha en bil dedikerad till banåka, om man tänkt köra på bana. Och bana är det enda stället man kan köra fort på riktigt, under relativt säkra förhållanden.

Är du lite fartgalen borde du ju försöka prova på banåka nångång. Eller rally. Gamla rallybilar brukar inte vara så dyra.

Metal_boy_
2007-10-07, 11:20
Jag trodde inte chip gav så mkt på icke-turbo bil, men man lär sig hela tiden!

Det är ju vanos i dom. Jag antar att det gör sitt.

überstarken
2007-10-07, 11:42
Fin bil. Men lönar det sig att chippa den? Iofs inte så mycket pengar i det men jag tror inte BMW's motorstyrning är så dålig.

Det har ju lite att göra med att bilen från början är anpassad att fungera bra även vid sämsta möjliga förutsättningar, låg-oktanig soppa (t o m lägre än 95 som finns i vissa länder), hög lufttemperatur tillsammans med hög belastning under lång tid. Anpassar man då motorstyrningen efter att endast fungera bra med 98-oktanig soppa (te x) så tjänar man ett antal hästar där.

tuppen
2007-10-07, 11:52
Kan man mappa M3ans ecu original eller måste man fixa med en t.ex en piggyback?

tuppen
2007-10-07, 12:06
E36 M3an är verkar förresten vara en trevlig bil. Låg och fajtades med en sån nu senast på Knutstorp, dock kom han aldrig om en. Rwd bil vore en inte helt fel att ha. Även om det bevisiligen går fort med Fwd med.

Vad hade du tänkt köra för chassi på bilen? Och bromsar, dom är väl rätt bra original? lite tåligare belägg? Jag hade tänkt köra på Michelin pilot sport cup nästa år och se hur dom är. Lite dyrare än Toyo R888 men man får väl prova sig runt :)

Motorbreath
2007-10-07, 12:09
Det har ju lite att göra med att bilen från början är anpassad att fungera bra även vid sämsta möjliga förutsättningar, låg-oktanig soppa (t o m lägre än 95 som finns i vissa länder), hög lufttemperatur tillsammans med hög belastning under lång tid. Anpassar man då motorstyrningen efter att endast fungera bra med 98-oktanig soppa (te x) så tjänar man ett antal hästar där.

Givetvis. Men det vore mer värt att ha ett system man kan mappa efter rådande förhållanden än ett chip, som oftast har rätt stora toleranser för olika förutsättningar, om än inte lika stora som originalmotorstyrningen. Men då får man skramla iväg lite mer slantar än för ett chip så klart.

Yes
2007-10-07, 12:14
Har för mig det är 315mm skivor och 4-kolvs Brembo-ok på dem. Vill minnas att jag kikade på sådana bromsar till min 200sx förut. Det lär hursomhelst räcka gott och väl med tuffare belägg, speciellt om bilen ska lättas också.

hahavaffan
2007-10-07, 13:28
110.000.
Va en av dom finaste e36 jag någonsin skådat. 10.500mil på mätaren. Fullstämplad servicebok enda sen då bilen såldes på bilfirman 96 tills agusti 2007 då vanosen byttesByttes vanosen från RR till Sachs, förresten?

Jazen
2007-10-07, 13:38
Byttes vanosen från RR till Sachs, förresten?

Jess den byttes nyligen till en sachs.
Angående banåkningen så blir det så mycket som möjligt på träffar och så. Ska även försöka åka iväg till gatebil norge och köra ifall man får ledigt dvs.

vet inte vad för bromsar det sitter på dom orginal men det blir nog ett big brake kit från brembo med 335skivor fram och 6kolvs ok. Slitsade ska dom vara för hålborrade har en tendens att få värmesprickor vid hålen efter några gångers hårda inbromsningar. förmodligen gula eller svarta pagida belägg. chassi mässigt har jag tänkt på coils, inge värsting kit från TEIN men typ d2 kit som man kan komma över rätt så billigt.

chip,avgas,insug,filter ger ju lite,det blir en skillnad på RWD då man inte har nå stora förluster på hjulen som en 4wd har.

Cilia: har du inte testat bana men gillar att åka lite fort och utmanande så ska du nog testa ;) kör du en gång kommer du vilja åka fler gånger. Behöver inte va dyrt och du behöver inte köra skiten ur bilen. Tror att gatebil mantorp kostade 400:- för en heldag, och då får du köra så mkt du vill på banan, i din egen takt =)

BisseN
2007-10-07, 15:27
Grattis till en fin bil, fint chassie som det är, går att åka ruskigt snabbt och göra kontrollerade sladdar om man känner för det.. själv sparar man pengar till bmw e46 m3 :)

Yes
2007-10-07, 15:53
vet inte vad för bromsar det sitter på dom orginal men det blir nog ett big brake kit från brembo med 335skivor fram och 6kolvs ok.
Jag skulle råda dig att lägga pengarna på något annat istället. Det kommer inte hjälpa dig bromsa bättre och du kommer få en värmekapacitet som förmodligen räcker gott och väl till en långloppsbil. Rätt onödigt på en vanlig banåkabil och dessutom lägger det till extra ofjädrad vikt(speciellt om det skulle behövas större fälgar också), vilket inte alls är bra. Orginalbromsarna borde räcka gott och väl om du ser till att de får bra kylning, kör med vettiga belägg och lättar bilen lite. Bra bromsteknik kan också påverka väldigt mycket.

Överdimensionerade grejor är bara disco-bling-bling.

Jazen
2007-10-07, 15:55
Grattis till en fin bil, fint chassie som det är, går att åka ruskigt snabbt och göra kontrollerade sladdar om man känner för det.. själv sparar man pengar till bmw e46 m3 :)

jo håller med. E46 är en drömbil egentligen, men jag skulle nog inte våga köra allt för tufft på bana med en sån fin bil =) du gör ett bra köp iaf

BisseN
2007-10-07, 16:20
jo håller med. E46 är en drömbil egentligen, men jag skulle nog inte våga köra allt för tufft på bana med en sån fin bil =) du gör ett bra köp iaf

Jaa e46an är übersch.. Åkt cossie medmera men ska försöka hålla mej till bmw och m- tech i fortsättningen, inga fler dumma utsvävningar haha, dina modifikationer lät roliga/rimliga, man kan aldrig ha nog me bromsar och väghållning.. go 4 it! :hbang:

Jazen
2007-10-07, 16:47
Jag skulle råda dig att lägga pengarna på något annat istället. Det kommer inte hjälpa dig bromsa bättre och du kommer få en värmekapacitet som förmodligen räcker gott och väl till en långloppsbil. Rätt onödigt på en vanlig banåkabil och dessutom lägger det till extra ofjädrad vikt(speciellt om det skulle behövas större fälgar också), vilket inte alls är bra. Orginalbromsarna borde räcka gott och väl om du ser till att de får bra kylning, kör med vettiga belägg och lättar bilen lite. Bra bromsteknik kan också påverka väldigt mycket.

Överdimensionerade grejor är bara disco-bling-bling.

jo förstår det och därför man inte ska köra större än 335 skivor så jag kan behålla storlek 17" på fälgarna. Bromsningen är rätt viktigt på bana enligt mig och det har jag märkt några gånger nu efter några varv....nu kanske det inte står som prio 1 men jag ska nog börja o lämna in orginal bromsarna på slitsning och köra lite värre belägg....har inga ambitioner och göra om till "bling bling" bil. ren banbil

Jazen
2007-10-07, 16:48
Jaa e46an är übersch.. Åkt cossie medmera men ska försöka hålla mej till bmw och m- tech i fortsättningen, inga fler dumma utsvävningar haha, dina modifikationer lät roliga/rimliga, man kan aldrig ha nog me bromsar och väghållning.. go 4 it! :hbang:

jo stor skillnad på 4wd o rwd...man kan leka nå ohyggligt med rwd :D jo mina modifikationer ska va inom rimliga priser, inge jäkla miljonbygge nu =)

Yes
2007-10-07, 18:07
jo förstår det och därför man inte ska köra större än 335 skivor så jag kan behålla storlek 17" på fälgarna. Bromsningen är rätt viktigt på bana enligt mig och det har jag märkt några gånger nu efter några varv....nu kanske det inte står som prio 1 men jag ska nog börja o lämna in orginal bromsarna på slitsning och köra lite värre belägg....har inga ambitioner och göra om till "bling bling" bil. ren banbil
Bromsförmågan är oerhört viktig, men det är inte som många tror att större bromsar är bättre. Storleken avgörs av hur mycket värme de behöver tåla, samt hur länge bromsarna behöver hålla.

Man måste komma ihåg att bromsarna inte stannar bilen, utan snarare stannar hjulen. Det är greppet mot vägen som i slutändan avgör hur bra bromsförmågan blir.

Orginalbromsarna bör man alltså komma väldigt långt med eftersom de redan är vettigt dimensionerade. Prio 1 borde sedan vara att få bra kylning; förslagsvis lämpligt placerad slang som leder luft rakt in mot centrum på skivan. Sen bra belägg, slitsade skivor och bra bromsteknik.

Det borde ge 15-20kkr över att leka med.

hahavaffan
2007-10-07, 18:27
Nu när vi ändå snackar bromsar... jag körde ganska aktivt med vår V70N T5 igår, och när jag bromsade ner från ~200km/h till 20km/h över en ganska lång sträcka, så mot slutet började pedalen hacka, vilket jag antar är ABS som går in. Varför? Det är ju p.g.a. överhettning, men är det en fel-effekt så att säga av värmen, eller är det meningen ur nån slags kylningssynpunkt? T5an har ju en modell störe skivor än de klenare motorerna, så jag tycker det är lite klent av dom att inte palla det. Pedalen vibrerar ytterst lite om man bromsar mycket svagt i 120-130km/h... och bilen är nyservad, så slitna klossar eller nåt sånt är det inte?

Denstillasittande
2007-10-07, 18:50
Man ska inte sitta med bromsen inne hur länge som helst.

Yes
2007-10-07, 19:00
Nu när vi ändå snackar bromsar... jag körde ganska aktivt med vår V70N T5 igår, och när jag bromsade ner från ~200km/h till 20km/h över en ganska lång sträcka, så mot slutet började pedalen hacka, vilket jag antar är ABS som går in. Varför? Det är ju p.g.a. överhettning, men är det en fel-effekt så att säga av värmen, eller är det meningen ur nån slags kylningssynpunkt? T5an har ju en modell störe skivor än de klenare motorerna, så jag tycker det är lite klent av dom att inte palla det. Pedalen vibrerar ytterst lite om man bromsar mycket svagt i 120-130km/h... och bilen är nyservad, så slitna klossar eller nåt sånt är det inte?
Jag gissar att det är överhettade belägg som förstört ytan på skivan(vilket vissa envisas med att kalla att skivan slagit sig av värmen, vilket alltså inte händer utan det är överhettade belägg som förstör ytan på skivan). Utan att ha känt på bilen kan jag förstås inte säga något säkert, det är bara en kvalificerad gissning. Lösningen isåfall är nya belägg och omsvarvade eller nya skivor. Bromsvätskan är också en god idé att byta.

Jazen
2007-10-07, 21:42
Bromsförmågan är oerhört viktig, men det är inte som många tror att större bromsar är bättre. Storleken avgörs av hur mycket värme de behöver tåla, samt hur länge bromsarna behöver hålla.

Man måste komma ihåg att bromsarna inte stannar bilen, utan snarare stannar hjulen. Det är greppet mot vägen som i slutändan avgör hur bra bromsförmågan blir.

Orginalbromsarna bör man alltså komma väldigt långt med eftersom de redan är vettigt dimensionerade. Prio 1 borde sedan vara att få bra kylning; förslagsvis lämpligt placerad slang som leder luft rakt in mot centrum på skivan. Sen bra belägg, slitsade skivor och bra bromsteknik.

Det borde ge 15-20kkr över att leka med.

Nja orginalbromsarna kommer du inte långt med om du ska köra bana. Har en polare som har en e36 3.2l som kör en jäkla massa bana, nübering som t.ex och han kan ju konstatera att bromsarna tar helt enkelt slut efter enheldag på banan. bromsarna för min del kommer komma efter då orginal tar slut, anser att 315 fram o 312 bak med 6/4kolvs och stålomspunna slangar blir ett bra första kit iaf.

änglahåret
2007-10-07, 23:36
du kommer ha kul nästa sommar, det är jag säker på :)

RösböJunior
2007-10-08, 18:48
ganska nice... bra bil att börja från! (chassiet är inte direkt dåligt på dom där)
men..frågan är om föraren är av virke?

Jazen
2007-10-08, 19:10
ganska nice... bra bil att börja från! (chassiet är inte direkt dåligt på dom där)
men..frågan är om föraren är av virke?

precis dom ska vara rätt banbilar iaf, både e36/e46. föraren av virke menas vad ?

Yes
2007-10-08, 19:27
Nja orginalbromsarna kommer du inte långt med om du ska köra bana. Har en polare som har en e36 3.2l som kör en jäkla massa bana, nübering som t.ex och han kan ju konstatera att bromsarna tar helt enkelt slut efter enheldag på banan. bromsarna för min del kommer komma efter då orginal tar slut, anser att 315 fram o 312 bak med 6/4kolvs och stålomspunna slangar blir ett bra första kit iaf.
315mm är det väl orginal?

Annars tror jag vi menar lite olika saker. Är bromsarna slut efter en hel dag på banan förmodar jag att det handlar om orginalbelägg eller liknande som slits fort. Tuffare belägg äts inte upp lika fort, och det slits ännu mindre om man fixat ordentlig kylning. Större grejor håller iof ännu längre, men kostar också mer när det väl är dags att byta.

När jag snackar om orginal menar jag alltså orginaldimensionerna, som jag har för mig är 4-kolvs ok och 315mm skivor, men givetvis att man har tuffare belägg och eventuellt slitstarkare skivor.

Yes
2007-10-08, 19:37
Något att jämföra med kanske kan vara Schwedenkreuz M3;a, som kör på Stoptech's ST40 4-kolvs ok och 355mm skivor. Då har de 410hk, kör på riktiga slicks(inte R-däck), och tävlar på ringen(och att köra racetempo på nürburgring lär vara något grönjävligt påfrestande).

Jag tror iaf det kan ge en liten fingervisning om vettig dimension på bromsarna. Orkar man skulle man ju annars kunna räkna lite på värmeutvecklingen. :D

Fidde_Mannen
2007-10-08, 19:39
Grattis till bilen riktigt fin *drool* Köpte min drömbil nu i sommras me Bmw, e39 m5 aldrig haft roligare bil *flex*

Jazen
2007-10-08, 20:03
Något att jämföra med kanske kan vara Schwedenkreuz M3;a, som kör på Stoptech's ST40 4-kolvs ok och 355mm skivor. Då har de 410hk, kör på riktiga slicks(inte R-däck), och tävlar på ringen(och att köra racetempo på nürburgring lär vara något grönjävligt påfrestande).

Jag tror iaf det kan ge en liten fingervisning om vettig dimension på bromsarna. Orkar man skulle man ju annars kunna räkna lite på värmeutvecklingen. :D

har ingen aning om orginal storleken på skivorna, jag menar 315mm slitsade med gula eller svarta pagida belägg borde göra susen =) slicks är redan införskaffade så det är lugna puckar =) hans bromsar va helt slut, med andra ord så va beläggen slut och skivorna hade slagit sig, förmodligen för att det inte fanns belägg kvar och att det börja slå gnistor :P

Jazen
2007-10-08, 20:04
Grattis till bilen riktigt fin *drool* Köpte min drömbil nu i sommras me Bmw, e39 m5 aldrig haft roligare bil *flex*

det är väl en v8 på 400hk i den? va och kollade på 2st, dom är riktigt fina, vet inte om det är den är lämpad för bana, rätt tunga...men på motorväg går dom jäkligt fint !

Fidde_Mannen
2007-10-08, 22:10
det är väl en v8 på 400hk i den? va och kollade på 2st, dom är riktigt fina, vet inte om det är den är lämpad för bana, rätt tunga...men på motorväg går dom jäkligt fint !

Dom är tunga men går riktigt bra på bana. M5 e39 är ju byggd både för att gå bra på motorväg och bana. Såg film på youtube när dom test körde den när den kom 99 av ett motorprogram fick riktigt bra omdöme på bana. Vet dock inte skillnaden på m3 och m5 på bana ? Mvh Fidde

otherside
2007-10-09, 00:17
Fin kärra=) åkte i en steg 1 evo 9a igår, avgas och sjysst mappning! måste säga att jag har sjukt svårt att se hur en chippad 3a ska matcha de! dem där zatzy filmerna måste ha haft en dålig pilot i evon=) du har ju haft bägge va säger du?

Sägs ju att 3,2an ska gå grymt bra men att det finns många ex som går väldigt mycket sämre än dem ska?

Lite sugen på en 3a själv därför jag undrar=) som lekbil är den ju grym!

Jazen
2007-10-09, 02:49
Fin kärra=) åkte i en steg 1 evo 9a igår, avgas och sjysst mappning! måste säga att jag har sjukt svårt att se hur en chippad 3a ska matcha de! dem där zatzy filmerna måste ha haft en dålig pilot i evon=) du har ju haft bägge va säger du?

Sägs ju att 3,2an ska gå grymt bra men att det finns många ex som går väldigt mycket sämre än dem ska?

Lite sugen på en 3a själv därför jag undrar=) som lekbil är den ju grym!

Tja det va vi som satt i evon :P evons utväxling är helt annorlunda mot m3an. då jag växlar från 3an till 4an så har han fortfarande 1000rpm o dra sin på. Jag hade steg1 på min evo, och det gick helt enkelt inte o dra en chippad m3a, vi körde ca 6-7 gånger under 1 dag från olika hastigheter. stillastående kommer man iväg snabbare men det tar han in rätt snabbt. evon är inte byggd för att gå fort rakt fram helt enkelt =) har haft 3an nu i några dagar och det är svinkul, lite skillnad att gå från 4wd till rwd.

Corpze
2007-10-09, 07:54
nice bil, själv håller jag på att bygga min egen banbil, mer info på www.gatbilar.se/corpze

motorn byggde jag för två år sedan av en volvo b230 motor med 16v topp och turbo, idag lämnar den 450hk 540nm men ska nog upp en aning (är den på avataren) vilka banträffar ska du åka på?

Jazen
2007-10-09, 11:49
nice bil, själv håller jag på att bygga min egen banbil, mer info på www.gatbilar.se/corpze

motorn byggde jag för två år sedan av en volvo b230 motor med 16v topp och turbo, idag lämnar den 450hk 540nm men ska nog upp en aning (är den på avataren) vilka banträffar ska du åka på?

sleepers är alltid trevliga hörrödu =D
Jag har tänkt att åka på så många som möjligt, allt som inte krockar med jobbet o så.Gatebil mantorp och rudskogen,kinnekulle lite diverse klubb träffar m.m sjdå?

tenchi
2007-10-09, 13:38
skit i chip. i med sån kompressor vetty! :)

tuppen
2007-10-09, 15:58
Jag tycker man får lika mycket värmesprickor om inte helt spruckna skivor av slitsade som hålborrade och värmeutvecklingen lär nog inte bli mindre i en lite tyngre bil som man ändå får anse M3 är. Kan vara lite surt att köpa nya skivor några gånger per säsong om man håller det på hobbynivå. Tävlar man på amatörnivå så är det en annan sak, då får man kosta på sig några skivor per säsong.

Vad tycker ni om slitsade skivor överlag? Kan vara skoj att höras andras åsiker, Original skivor på Endless SSS eller Ferodo ds2500/3000 vet jag att det funkar ypperligt :)

Jazen
2007-10-09, 16:32
Jag tycker man får lika mycket värmesprickor om inte helt spruckna skivor av slitsade som hålborrade och värmeutvecklingen lär nog inte bli mindre i en lite tyngre bil som man ändå får anse M3 är. Kan vara lite surt att köpa nya skivor några gånger per säsong om man håller det på hobbynivå. Tävlar man på amatörnivå så är det en annan sak, då får man kosta på sig några skivor per säsong.

Vad tycker ni om slitsade skivor överlag? Kan vara skoj att höras andras åsiker, Original skivor på Endless SSS eller Ferodo ds2500/3000 vet jag att det funkar ypperligt :)

har enbart kört med borrade, och det är många som konstaterar att värmesprickorna uppstår lättare när skivorna är hålborrade rakt igenom, har man otur fårn man nerslag på besiktningen också. Hållborrade äter upp beläggen fortare också. Men anser fortf att jag ska köra på slitsade orginal eller någto större, då kan man hålla på o köpa skivor oftare till billigare priser.
Men det är klart, man lär ta hand om bromsarna också, inte bara åka ut o nita det första man gör, bromsa lite lätt o få lite värme, åka avkylningsvarv etc etc