handdator

Visa fullständig version : Är det epa-traktor att bo hemma när man är 25?


Yucko
2007-10-06, 10:57
Lite lamt att bo hemma hos morsan då man är 25? Eller är det acceptabelt?

Arnesson
2007-10-06, 11:01
Jag kan ju bara tala för mig själv och jag skulle aldrig bott hemma så länge.

shut teh face
2007-10-06, 11:02
Folk får göra som de vill.

Granatgiraffen
2007-10-06, 11:03
Jag gillar min mor.

Slartibartfast
2007-10-06, 11:03
Om det inte är tillfälligt, så ja.

PowPow
2007-10-06, 11:04
Det är acceptabelt så länge det bara är temporärt.
allt är iofs temporärt.
Men ja. Jag menar i fall där man t.ex. har flyttat till sin hemstad efter att ha bott i andra städer, och i väntan på att man ska få sin nya lägenhet flyttar hem. Typ. :D

Men vafan. Trivs man hemma och ens föräldrar trivs med att ha en hemma.. Ja, då får man väl bo hemma hur länge som helst. Mig får man inte ligga med dock. Tänk på det.

Mental
2007-10-06, 11:04
Personligen tycker jag man bör flytta hemifrån senast efter gymnasiet (och militärtjänstgöring för de som fortfarande gör den) Men jag har full förståelse för att de som har mamma och pappa på bekvämt avstånd från ett universitet väljer att bo hemma av kostnadssjäl.

Metal_boy_
2007-10-06, 11:05
Ja, jag tror att man behöver ha ett eget hem och den typen av ansvar när man är så pass vuxen.

Yucko
2007-10-06, 11:06
Ja, jag tror att man behöver ha ett eget hem och den typen av ansvar när man är så pass vuxen.

+1

Men vissa har tydligen svårt att klippa navelsträngen :/

Shakemynuts
2007-10-06, 11:06
Nej, det är inte ok. Jag har talat. Lås tråden tack.

Baan
2007-10-06, 11:12
Hmmm RR är väl expert på området, vi får väl fråga honom..

:)

Yucko
2007-10-06, 11:13
Hmmm RR är väl expert på området, vi får väl fråga honom..

:)

Haha vem är det? Bor han hemma hos mamma? :D

Ryska_raketen
2007-10-06, 11:15
Hmmm RR är väl expert på området, vi får väl fråga honom..

:)

Hellre bo hemma och kunna äta lövbiff och KREJJER; än att leva på nudlar och ordna bukfetma *popcorn*

Men för er som är intresserade, jag flyttar den 1.e nov. Till en egen lya, där blir tröck i bitarna!

HajduMan
2007-10-06, 11:16
skulle ta "ja" men råkade välja "nej"...

regus
2007-10-06, 11:17
Men för er som är intresserade, jag flyttar den 1.e nov. Till en egen lya, där blir tröck i bitarna!

Grattis..
Nudlar?

Yes
2007-10-06, 11:19
Jag tycker det är mest lamt att sitta och bry sig över vad andra människor gör.

Sen är det på sätt och vis tråkigt att det i allmänhet är så jäkla bråttom att flytta hemifrån, plus att omvälrden givetvis har korkade synpunkter. Det kan ju även ha ett värde att hålla ihop som en stor familj, där alla bidrar med sin del.

Samtidigt kan det förstås vara skönt, och rentav nödvändigt ibland, med eget boende. Poängen är att det finns även andra vägar som funkar än vad trångsynta svenskar tycker är acceptabelt.

Ryska_raketen
2007-10-06, 11:19
Grattis..
Nudlar?

Nåja, jag är väl inte retard heller. Fortfarande lövbiff ffs. Jag är rik.

Ryska_raketen
2007-10-06, 11:19
Jag tycker det är mest lamt att sitta och bry sig över vad andra människor gör.

Sen är det på sätt och vis tråkigt att det i allmänhet är så jäkla bråttom att flytta hemifrån, plus att omvälrden givetvis har korkade synpunkter. Det kan ju även ha ett värde att hålla ihop som en stor familj, där alla bidrar med sin del.
.

Mycket vist inlägg :)

regus
2007-10-06, 11:20
Nåja, jag är väl inte retard heller. Fortfarande lövbiff ffs. Jag är rik.

Nudlar är gott :(

Yucko
2007-10-06, 11:22
Jag tycker det är mest lamt att sitta och bry sig över vad andra människor gör.

Sen är det på sätt och vis tråkigt att det i allmänhet är så jäkla bråttom att flytta hemifrån, plus att omvälrden givetvis har korkade synpunkter. Det kan ju även ha ett värde att hålla ihop som en stor familj, där alla bidrar med sin del.

Samtidigt kan det förstås vara skönt, och rentav nödvändigt ibland, med eget boende. Poängen är att det finns även andra vägar som funkar än vad trångsynta svenskar tycker är acceptabelt.

Klipp navelsträngen nu ffs.

Baan
2007-10-06, 11:22
Hellre bo hemma och kunna äta lövbiff och KREJJER; än att leva på nudlar och ordna bukfetma *popcorn*

Men för er som är intresserade, jag flyttar den 1.e nov. Till en egen lya, där blir tröck i bitarna!

Så har du sagt dom senaste sju åren med...

Ryska_raketen
2007-10-06, 11:24
Så har du sagt dom senaste sju åren med...

Den bosniske avundsjukan strikes again :(

Nitrometan
2007-10-06, 11:26
Den bosniske avundsjukan strikes again :(
Bosnier har historiskt sett ALDRIG varit avundsjuka!

Gör om, gör rätt!

hultman
2007-10-06, 11:31
Ja, det är inte så nice. "No Fear" är dock ett bättre uttryck. Vem minns inte de tuffa bönderna med epatraktor som ständigt använde kläder från detta märke?

http://www.sportzwear.com/product150v2/nofear_5951_Grey1.jpg

Baha
2007-10-06, 11:32
är väl bara bra och fint om man kan ha en såpass fin relation med sina föräldrar att man kan bo kvar hemma när man e 25 eller äldre om man nu skulle vilja det.

coxie
2007-10-06, 11:34
Jag själv har valt att flytta hem nu när jag har tagit en paus i studierna. Jag har fortfarande kvar min lägenhet så det är inte pga ekonomin utan jag trivs helt enkelt bättre hemma ute på landet än inne i centrala Lund. Så fort jag är klar med studierna ska jag sälja lägenheten och bygga mig ett stort hus långt ut i skogen.

blekfet2
2007-10-06, 12:03
Att fortfarande ligga och amma mamma när man är 20+ är nog lite läskigt ja, inte onormalt dock int normalt heller :D

Yes
2007-10-06, 12:06
är väl bara bra och fint om man kan ha en såpass fin relation med sina föräldrar att man kan bo kvar hemma när man e 25 eller äldre om man nu skulle vilja det.
Ja, det är väl klart trevligare än vad många andra gör, som kanske skickar julkort en gång om året till sina gamla föräldrar som får liggsår på äldreboendet.

För egen del ser jag annars inte det speciella med eget boende. Det är inte direkt som om det är svårt att sköta sitt eget hushåll. Däremot kan det vara rätt tråkigt och ensamt om man inte bor med någon annan. Optimalt vore kanske att hitta lämpligt damsällskap att bo med(då menar jag inte mamma ;) ).

PowPow
2007-10-06, 12:09
Jag tycker det är mest lamt att sitta och bry sig över vad andra människor gör.

Jag gillar att ovanstående och nedanstående citat går att återfinna på samma sida :D


Sen är det på sätt och vis tråkigt att det i allmänhet är så jäkla bråttom att flytta hemifrån, plus att omvälrden givetvis har korkade synpunkter. Det kan ju även ha ett värde att hålla ihop som en stor familj, där alla bidrar med sin del.
Ja, det är väl klart trevligare än vad många andra gör, som kanske skickar julkort en gång om året till sina gamla föräldrar som får liggsår på äldreboendet.


Och vadå flytta ut på landet? Är du nån slags bonde eller? lol

coxie
2007-10-06, 12:13
Och vadå flytta ut på landet? Är du nån slags bonde eller? lol

Landet och skogen är det bästa som finns, man kan själv välja när man vill träffa stabona.

Så länge det finns en 10/10 lina så är en stuga långt ute i skogen i de djupaste norrland optimalt för min del.

PowPow
2007-10-06, 12:15
Landet och skogen är det bästa som finns, man kan själv välja när man vill träffa stabona.

Så länge det finns en 10/10 lina så är en stuga långt ute i skogen i de djupaste norrland optimalt för min del.

Det enda negativa är väl att man måste ha två veckors framförhålning om man ska ta sig till sina stadsvänner.

- Ska du med ut och ta en öl, eller komma förbi och ta en kaffe och kolla någon film?
- Ja, det hade varit trevligt. Jag sticker om en kvart, så vi ses den 12:e december.

Jag gillar inte landsbyggden /=

Yes
2007-10-06, 12:17
Jag gillar att ovanstående och nedanstående citat går att återfinna på samma sida :D

Jaja, om det blir klarare kan jag väl omformulera det till "lamt att sitta och bry sig över hur andra människor väljer att bo". Du förstår nog vad jag försöker få sagt. Det finns väl bra och dåliga sidor med båda alternativen.

Dreas
2007-10-06, 12:18
Det beror ju på omständigheterna men om du har ett arbete och inga större problem så är det bara att flytta!

Yes
2007-10-06, 12:19
Det enda negativa är väl att man måste ha två veckors framförhålning om man ska ta sig till sina stadsvänner.

- Ska du med ut och ta en öl, eller komma förbi och ta en kaffe och kolla någon film?
- Ja, det hade varit trevligt. Jag sticker om en kvart, så vi ses den 12:e december.

Jag gillar inte landsbyggden /=
Optimalt är nog att bo på landet men att ha max 10 minuter in till stan.

Exakt hur man får det att gå ihop vet jag inte riktigt, men jag jobbar på det...

coxie
2007-10-06, 12:22
Det enda negativa är väl att man måste ha två veckors framförhålning om man ska ta sig till sina stadsvänner.

- Ska du med ut och ta en öl, eller komma förbi och ta en kaffe och kolla någon film?
- Ja, det hade varit trevligt. Jag sticker om en kvart, så vi ses den 12:e december.

Jag gillar inte landsbyggden /=

Jovisst finns det nackdelar. Antingen får man skaffa en övernattningslägenhet i en storstad eller så får man skaffa en stuga ute på landet.

PowPow
2007-10-06, 12:25
Oj. Jag blandade ihop coxie och yes. Förlåt /=

slutsats: Bo var fan ni vill! :)

Dumleman
2007-10-06, 12:50
Ja det är epa-traktor. När man är 25 år ska man bo på egen gård och vara gift sen många år och ha minst 4 barn. Så hade min mormor det vilket innebär att det är idealet.

L-Sami
2007-10-06, 12:55
Beror på helt på individen och förhållanden man lever i övrigt.

Spiffy
2007-10-06, 12:56
Vilken fråga är det som gäller i pollen?

Är det epa-traktor att bo hemma när man är 25?
eller
Lite lamt att bo hemma hos morsan då man är 25? Eller är det acceptabelt?

PowPow
2007-10-06, 12:57
Den stora frågan är ju om det är lamt att köra epa-traktor. Jag har aldrig testat, de få jag sett ute på vägarna verkar gå ganska långsamt iaf /=

Granatgiraffen
2007-10-06, 12:58
Jag gillar mor och far.

Muskelbyggaren
2007-10-06, 13:02
Det behöver väl inte innebära att man per se är en knäppskalle för att man bor med mamma i vuxen ålder. Men de få fall jag sett med vuxna som bor hemma av trivselskäl har inte varit några stjärnskott precis. Om det nu inte är av rent praktiska/ekonomiska skäl. Exempelvis folk som studerar och slipper ta lån under tiden.

egge
2007-10-06, 13:04
Jag gillar mor och far.

Jag gillar min mor.

Bor du hemma då?

Diggler
2007-10-06, 13:54
Epa traktor ftw! Måste spara och köpa en. Men det är nog inte speciellt nyttigt att bo hemma vid vuxen ålder. Men vad har epa-traktor med att som vuxen bo hemma?

Viktor_Balck
2007-10-06, 13:57
Vilken fråga är det som gäller i pollen?

Är det epa-traktor att bo hemma när man är 25?
eller
Lite lamt att bo hemma hos morsan då man är 25? Eller är det acceptabelt?

Det beror väl på vem man frågar, det skiljer sig ganska mycket när det gäller hur svenskar ser på att bo hemma och invandare ser på det. Alla syrianer jag känner bor ju hemma tills dom gift sig i stort sett, iofs så gör dom det ganska tidigt ofta men iaf.

Själv ser jag inget konstigt med att bo hemma, trivs man med det så varför inte.

bluelight
2007-10-06, 15:15
Tja.. Jag tycker nog det. Beror ju på situationen men överlag ja, det är ganska lamt.

Jesper
2007-10-06, 15:26
jag är 22 år, har heltidsjobb och bor hemma. Jag kan flytta nu till en lägenhet utan schyssta prylar eller bo hemma ett år till och flytta med massa sköna prylar och möbler som jag har råd att köpa nu när jag bor hemma. Snarare smart än lamt=)

LadyInsane
2007-10-06, 16:06
I mars flyttar jag till Italien och senare kommer jag flytta tillbaka till New York. Den dag jag bestämmer mig för att bli student på Universitetet lär jag komma krypande till mina föräldrar. Vi bor i Sthlm och jag vill plugga här. Att betala en enorm summa pengar för hyra, som student är knappast det roligaste.

Versus
2007-10-06, 16:08
Ifall man fortvarande bor hemma efter att man fyllt 21 och har heltidsjobb så tycker jag det är rätt lamt.

Jag bor hemma, har heltidsjobb men är faktiskt 19, snart 20 dock. Men jag är sjukt sugen på egen lägenhet nu faktiskt!
Man känner att päronen bara blir mer och mer gagiga var dag som går.

Spiffy
2007-10-06, 20:29
Det beror väl på vem man frågar, det skiljer sig ganska mycket när det gäller hur svenskar ser på att bo hemma och invandare ser på det. Alla syrianer jag känner bor ju hemma tills dom gift sig i stort sett, iofs så gör dom det ganska tidigt ofta men iaf.

Själv ser jag inget konstigt med att bo hemma, trivs man med det så varför inte.

Jag menade mest vad frågeställaren menade, så jag vet vad jag ska svara.
Tycker inte heller det är något konstigt om man trivs med det. Vilket alternativ ska jag då välja?

Jarod
2007-10-06, 20:49
Att bo hemma efter 18 års ålder är förkastligt och bör ej göras av någon. Seså - ut och leta lägenheter med er. :thumbup:

Krampus
2007-10-06, 20:56
Lite lamt att bo hemma hos morsan då man är 25? Eller är det acceptabelt?

Heter man dessutom Glenn kan man utgå får att ens gener också i fortsättningen kommer att stanna inom familjen.

machine gun
2007-10-06, 21:03
Inte så snällt att snylta på sina föräldrar heller. SÅ kul lär de inte tycka att det är att ha vuxna ungar som äter upp deras pengar hemma hos sig.

Yes
2007-10-06, 21:05
Heter man dessutom Glenn kan man utgå får att ens gener också i fortsättningen kommer att stanna inom familjen.
Döper föräldrarna en till Glenn bör man väl flytta strax efter man lärt sig gå. :D

Nejdå, jag har inte alls några fördomar. Den enda person jag träffat, som hetat Glenn, minns jag för att han bet min brorsa i röven. Eller om det var tvärtom... minns inte, men det var i varje fall Glenns fel.

Krampus
2007-10-06, 21:07
Döper föräldrarna en till Glenn bör man väl flytta strax efter man lärt sig gå. :D

Nejdå, jag har inte alls några fördomar. Den enda person jag träffat, som hetat Glenn, minns jag för att han bet min brorsa i röven. Eller om det var tvärtom... minns inte, men det var i varje fall Glenns fel.

Ja, du ser!

skaparn
2007-10-06, 21:46
Heter man dessutom Glenn kan man utgå får att ens gener också i fortsättningen kommer att stanna inom familjen.

Det beror nog på att det är svårt att hitta lägenhet i Göteborg

Zakath
2007-10-06, 23:13
Bra ställd fråga (3 frågor) till pollen.

Jag svarade, nej det är inte acceptabelt.

Men folk får självklart göra som de vill, och jag respekterar det, men jag tycker ändå att det är lite väl sent att bo hemma när man i princip har gått ut högskolan/jobbar.

Tuniz
2007-10-07, 00:03
Studerar man så är det förståeligt men inte om man har ett arbete

Jay-Z
2007-10-07, 07:37
Nej. Skärpning för helvete. Jävla curling/bowling-ungar.

Torwald
2007-10-07, 07:46
Kunde inte undgå att märka att många som förespråkar "flytta hemifrån snabbt som fan när man fyller 18 annars är det lamt" kommer från norrlands urskog eller motsvarande.

Cilia
2007-10-07, 08:53
jag är 22 år, har heltidsjobb och bor hemma. Jag kan flytta nu till en lägenhet utan schyssta prylar eller bo hemma ett år till och flytta med massa sköna prylar och möbler som jag har råd att köpa nu när jag bor hemma. Snarare smart än lamt=)

det är ju så det ska vara
att flytta hemifrån och ha allt på plats är ju inge kul.
Den första tiden är rolig när man får pyssla ihop och leva utan att allt är så ordnat.

Jag fick konstiga vibbar när jag kom hem till kompisar som hade allt direkt.

Handcuff
2007-10-07, 09:12
det är ju så det ska vara
att flytta hemifrån och ha allt på plats är ju inge kul.
Den första tiden är rolig när man får pyssla ihop och leva utan att allt är så ordnat.

Jag fick konstiga vibbar när jag kom hem till kompisar som hade allt direkt.

Håller med Cilia, även om jag förstår hur Jesper tänker. När jag flyttade hemifrån 1996 (16år) hade jag med mig en svinful brun/grön/orange soffa som var nopprig utav bara h-vete. Men skön var den. En tv utan fjärr. En minimal säng. Ingen stereo.

Hade det vart bättre om jag hade haft allt från dag 1? Förmodligen hade det vart lite bekvämare i alla fall :D Men jag tror man måste ha något att längta till och sträva efter - att spara och gneta ihop till en bra stereo t ex. känns så mycket värdefullare än om man inte behövt anstränga sig eller göra uppoffringar för att få den.

Idag har jag det mesta och kan köpa det jag vill ha utan större ansträngning. Men det är inte riktigt lika kul när det går för lätt...

Yes
2007-10-07, 09:42
Att fixa den där bra starten kan ju iof innebära en hel del ansräningar. Jag väntar själv på dagen jag får i varje fall lite medvind, rätt tröttsamt när allt går åt helvete oavsett hur man bor...

Jag tycker det är en bra idé att försöka få det lite ordnat innan man flyttar. Det behöver inte innebära att man köper på sig en massa häftiga prylar, men det är ju inte dumt att t.ex. ha ett okej jobb med fast anställning och ett litet sparkonto för oförutsedda utgifter. Det är iaf sådana saker jag själv vill fixa.

Kunde inte undgå att märka att många som förespråkar "flytta hemifrån snabbt som fan när man fyller 18 annars är det lamt" kommer från norrlands urskog eller motsvarande.
Sant, det är ju inte heller som att det är lätt att hitta bostad kring Stockholm t.ex.

Motorbreath
2007-10-07, 10:07
http://youtube.com/watch?v=xE8bLFX9OXY

Motorbreath
2007-10-07, 10:13
xE8bLFX9OXY

High1ander
2007-10-07, 10:29
Jag har inte bott hemma sen jag var 16, dvs 6 ar nu. Men nar jag flyttar tillbaka till Sverige fran USA (om jag nu gor det) sa skulle jag inte ha nagot problem med att bo hemma ett tag.

Jag tycker bara man maste lamna boet, om man sen flyger tillbaka lite da o da ar OK. Men ar man typ 21-22 fardig med studier och man inte flyttat ut, da ar man nog lite efter.

machine gun
2007-10-07, 11:38
Kunde inte undgå att märka att många som förespråkar "flytta hemifrån snabbt som fan när man fyller 18 annars är det lamt" kommer från norrlands urskog eller motsvarande.

Jag bor i Stockholm och flyttade hemifrån när jag var 18, några månader efter studenten. Hade fått fast jobb och hade därmed en inkomst. Hyrde först en lägenhet i andra hand i 8 månader, sen flyttade jag ihop med några polare i en större lägenhet (också andrahand) och bodde där ett par år. Sen blev det en mellanperiod på några månader då jag var halvt bostadslös, men bodde då mest hemma hos min pojkvän. Sen fick jag en etta som jag bodde i ett år, innan jag flyttade ihop med min kille i en bostadsrätt för 1,5 år sen. Så vägen kanske är lite brokigare i Stockholm bara :)

Dessutom håller jag med Cilia om att lite av själva grejen är ju att man får klara sig själv och hanka sig fram. Jag hade t.ex. en flyttkartong som vardagsrumsbord i den första lägenheten :D

machine gun
2007-10-07, 11:43
Ni som bor hemma trots att ni har inkomst, jag hoppas verkligen att ni betalar för er och inte bara snyltar på era stackars föräldrar. Jag fick börja betala hyra hemma när jag var 16 år och skaffade extrajobb, jag tycker inte att det är mer än rätt. Dessutom är det bra, för man lär sig hur det fungerar i det verkliga livet.

stridis
2007-10-07, 13:51
Lite lamt att bo hemma hos morsan då man är 25?

Ja det är lamt. Men det är som det är...

Janitorr
2007-10-07, 19:58
Ni som bor hemma trots att ni har inkomst, jag hoppas verkligen att ni betalar för er och inte bara snyltar på era stackars föräldrar. Jag fick börja betala hyra hemma när jag var 16 år och skaffade extrajobb, jag tycker inte att det är mer än rätt. Dessutom är det bra, för man lär sig hur det fungerar i det verkliga livet.

Jag är 25, bor hemma, har gjort det i drygt år efter tre års studier, har haft ett jobb nu i fyra månader, tjänar bra (ingenjörslön), betalar inte något hemma, förutom att jag oftast handlar min egen mat.
Varför är det så synd om min stackars mamma? Hon är singel i ett stort hus och jag hjälper henne ibland med grejer som hon annars måste leja bort. När man skaffar barn, tycker jag, att man gör det för livet inte till en viss ålder. Om/när jag skaffar barn ska de få bo hemma hur länge de vill.
Detta kommer säkert reta upp många men så här tycker jag.

PS. Jag ska flytta snart, om några månader eller nåt.....

Jense
2007-10-07, 20:00
nä jag tycker man kan dra strax efter 20. dax är bli vuxen i den åldern

jwzrd
2007-10-07, 20:02
Ja för sin egen mentala utveckling tyckr jag man bör flytta kring de 20. Det handlar inte om Man Måste Göra Så utan om att jag tror alla långsiktigt når längre så.

Jesper
2007-10-07, 20:10
Ni som bor hemma trots att ni har inkomst, jag hoppas verkligen att ni betalar för er och inte bara snyltar på era stackars föräldrar. Jag fick börja betala hyra hemma när jag var 16 år och skaffade extrajobb, jag tycker inte att det är mer än rätt. Dessutom är det bra, för man lär sig hur det fungerar i det verkliga livet.

varför är det inte mer än rätt? Verkar sjukt att man ska betala för sig när man är 16 bast och har extra inkomst. Vad händer om man inte betalar? ska föräldrarna kasta ut en på gatan då eller? Vad är det för föräldrar som vill ha hyra av en 16-åring?! Jag betalar 1000 kr/månad till min far för att bo hemma , inte fan vet jag varför eller hur han motiverar det då han har MER än råd att pröjsa för mig med tills jag flyttar. På vilket sätt skulle jag lära mig mer av hur det fungerar i det verkliga livet genom att betala pengar till föräldrarna? Jag vet att jag måste betala hyra när jag flyttar hemifrån och det vet nog de flesta oavsett om dom betalar för sig eller inte.

mangemani
2007-10-07, 20:16
alla gör väl som dom vill.
sen om folk tycker det är lamt eller inte,det är oväsentligt.