handdator

Visa fullständig version : Helt förjävligt, vad händer i världen nuförtiden?


Nonamenoshame
2007-10-06, 06:41
Läste detta http://www.aftonbladet.se/stockholm/article947278.ab .
Vad är vi påväg ? Helt sanslöst att vara 6 på en kille och slå han så jävla illa .

Önskar man kunde gjort nått. Hoppas verkligen han klarar sig.
Vad tycker ni? Vad kan man göra så att detta inte inträffar?

becoming
2007-10-06, 07:08
vart vi är på väg? Sånt där är inga nyheter. Världen har alltid varit sådan.

Zedo
2007-10-06, 07:09
Jag har aldrig fattat varför människor inte ingriper. Det finns boende i området som har uttalat sig med "Det hela såg rätt rejält ut". Borde man inte då gå dit och försöka stoppa det hela?
Folk gillar att titta för mycket, och är för rädda för att ge emellan. Jag blir så förbannad... *mini*

Shajjn
2007-10-06, 07:21
Folk gillar att titta för mycket, och är för rädda för att ge emellan.

Känner också så. Man hoppas att man själv hade handlat annorlunda ifall man var där - typ dra med sig några och stoppa det. Antalet vittnen som kan ingripa måste ju vara fler än angriparna..

Ledsen för killen. Hoppas han blir bättre.

Rahf
2007-10-06, 08:40
Det är lätt att säga att man hade gjort annorlunda när man inte står inför krisen själv men betänk det faktum att det var sex stycken personer som misshandlade. Risken att man hamnar bredvid den liggande personen är ganska så överhängande.

Nonamenoshame
2007-10-06, 09:23
Det är lätt att säga att man hade gjort annorlunda när man inte står inför krisen själv men betänk det faktum att det var sex stycken personer som misshandlade. Risken att man hamnar bredvid den liggande personen är ganska så överhängande.


Visst, det stämmer. Men då har man iallafall försökt !.
Jag hade utan tvekan försökt gå i mellan. Lite stryk får man ta om man ska rädda den andra .

Eddie Vedder
2007-10-06, 09:37
Visst, det stämmer. Men då har man iallafall försökt !.
Jag hade utan tvekan försökt gå i mellan. Lite stryk får man ta om man ska rädda den andra .

Om du väl hade stått för dom orden eller ej i praktiken ska jag inte säga något om. Det vore helt klart nobelt OM du gjorde det.

Men i vilket fall vågar jag påstå att dom flesta (läs nästan alla) av ren självbevarelsedrift inte går emellan. Jag känner mig som ett svin när jag säger det men skulle jag se ett stort gäng misshandla någon skulle jag inte ingripa. Vad skulle hjälpa? En sekund senare ligger jag bredvid och blir påpucklad jag också.

Då skulle jag hellre skynda mig en bit därifrån och ringa polisen.

Jackie Dee
2007-10-06, 09:42
Hade definitivt gått i mellan, och förhoppningsvis på det sättet fått med mig nån mer som står och tittar.
Och det står jag för i praktiken oxå.

hultman
2007-10-06, 09:42
Visst, det stämmer. Men då har man iallafall försökt !.
Jag hade utan tvekan försökt gå i mellan. Lite stryk får man ta om man ska rädda den andra .

Vilket jävla skitsnack. Folk som skriver eller säger sådär står alltid handlingsförlamande inför den verkliga uppgiften. Om du ska gå in och bryta ett större slagsmål så ska du vara en jävla auktoritet, vill jag säga.

Nonamenoshame
2007-10-06, 09:44
Vilket jävla skitsnack. Folk som skriver eller säger sådär står alltid handlingsförlamande inför den verkliga uppgiften. Om du ska gå in och bryta ett större slagsmål så ska du vara en jävla auktoritet, vill jag säga.


Jag säger det för jag har själv gjort det när en av mina kompisar låg riktigt illa till. Därför vågar jag uttala mig om saken . Och ja , jag fick lite stryk, men jag fick också ut han därifrån .

shut teh face
2007-10-06, 09:45
Vilket jävla skitsnack. Folk som skriver eller säger sådär står alltid handlingsförlamande inför den verkliga uppgiften. Om du ska gå in och bryta ett större slagsmål så ska du vara en jävla auktoritet, vill jag säga.
Eller Jet Li

Greg
2007-10-06, 09:47
Om du väl hade stått för dom orden eller ej i praktiken ska jag inte säga något om. Det vore helt klart nobelt OM du gjorde det.

Men i vilket fall vågar jag påstå att dom flesta (läs nästan alla) av ren självbevarelsedrift inte går emellan. Jag känner mig som ett svin när jag säger det men skulle jag se ett stort gäng misshandla någon skulle jag inte ingripa. Vad skulle hjälpa? En sekund senare ligger jag bredvid och blir påpucklad jag också.

Då skulle jag hellre skynda mig en bit därifrån och ringa polisen.

+1.

Finns en del som försöker få en GIGANTISK internetpenis.

hultman
2007-10-06, 09:47
Jag säger det för jag har själv gjort det när en av mina kompisar låg riktigt illa till. Därför vågar jag uttala mig om saken . Och ja , jag fick lite stryk, men jag fick också ut han därifrån .

Ja, men inte var det ett bråk där sex förbannade killar ville mörcha din polare? Själv brukar jag bara hoppa in när mina polare är med i bråk; att lägga sig i andra angelägenheter är inte min uppgift. Detta då förutsatt att det inte är flera mot en eller ett oprovocerat bråk. Det är rätt skoj att se folk få stryk :)

Nonamenoshame
2007-10-06, 10:02
Ja, men inte var det ett bråk där sex förbannade killar ville mörcha din polare? Själv brukar jag bara hoppa in när mina polare är med i bråk; att lägga sig i andra angelägenheter är inte min uppgift. Detta då förutsatt att det inte är flera mot en eller ett oprovocerat bråk. Det är rätt skoj att se folk få stryk :)


kanske uttryckte mig dåligt, men jag hade hoppat in i ett bråk som handlade om mig polare. Inte i ett som inte var min sak. Men som sagt så uttryckte jag nog mig dåligt i de övre inläggen och det går ju inte att editera *gah!*
Aja puss hultman*cupid*

tp_88
2007-10-06, 10:11
Jag skulle aldrig få för mig att hoppa in i en 6->1 fight om det inte var min polare som fick stryk. Det enda undantaget är väl om jag vet _precis_ vilka det är som slår, och att jag själv vet att dom inte kan göra samma sak mot mig, och/eller hämta förstärkning senare. Men det är ju inte särskilt troligt...

Det är nog många som säger att dom minsann skulle gått imellan och bla bla bla, jag tror dock verkligheten är en annan.

130kg finsk sisu
2007-10-06, 10:13
Jag tror jag skulle gått emellan. Har gjort det flertalet gånger, men då har det gällt 2-3 pers. Nu var det 6 pers så jag skriver "tror"...

hahavaffan
2007-10-06, 10:20
Jag tror jag skulle gått emellan. Har gjort det flertalet gånger, men då har det gällt 2-3 pers. Nu var det 6 pers så jag skriver "tror"...Med din kroppshydda hade jag gått in och satt skåpet på plats. Med min egen vet jag inte riktigt när det gäller en 6-mannafight :MrT:

Hade det varit en polare hade jag gjort mitt bästa, men för en random på gatan? Njaa. Hade jag dock varit svartbältad full-kontakt karatesnubbe på 110 rippade kilon hade jag som sagt visat var skåpet ska stå.

backflash
2007-10-06, 10:26
Jag har aldrig fattat varför människor inte ingriper. Det finns boende i området som har uttalat sig med "Det hela såg rätt rejält ut". Borde man inte då gå dit och försöka stoppa det hela?
Folk gillar att titta för mycket, och är för rädda för att ge emellan. Jag blir så förbannad... *mini*

Bystander effect kan vara värt att titta på. Kitty Genovese är väl ett av de mest kända fallen rörande sånt här.

tp_88
2007-10-06, 10:35
Jag har aldrig fattat varför människor inte ingriper. Det finns boende i området som har uttalat sig med "Det hela såg rätt rejält ut". Borde man inte då gå dit och försöka stoppa det hela?
Folk gillar att titta för mycket, och är för rädda för att ge emellan. Jag blir så förbannad... *mini*
Jag riskerar inte att få en kniv i mig, eller åtminstone rejält med stryk, för att försöka rädda någon random kille som får spö av ett gäng. Knappast.

DenSisteMohikanen
2007-10-06, 10:35
Man inbillar ju sig när man tänker 6 st 91:or....det är ju smågrabbar. Klart som fan man kan ta dom själv...men så är nog inte fallet :)

Men att ingripa måste ju vara självklart om man är vi säger 2-3 st. Alla som såg händelsen kan ju inte ha varit ensamma...

backflash
2007-10-06, 10:43
Man inbillar ju sig när man tänker 6 st 91:or....det är ju smågrabbar. Klart som fan man kan ta dom själv...men så är nog inte fallet :)

Men att ingripa måste ju vara självklart om man är vi säger 2-3 st. Alla som såg händelsen kan ju inte ha varit ensamma...

Det är just i grupp folk blir passiva :)

nr16
2007-10-06, 10:43
Hade det varit en polare det hade handlat om så hade jag inte tvekat en sekund att gå in och försöka få loss han där ifrån. Om det hade varit en random-kille så hade jag nog ringt polisen eller försökt få med mig andra att stoppa bråket.

Eddie Vedder
2007-10-06, 10:50
Hade det varit en polare det hade handlat om så hade jag inte tvekat en sekund att gå in och försöka få loss han där ifrån.

Jag förstår dig och tycker inte du tänker fel. Men samtidigt har jag svårt att se någon egentlig anledning till att riskera att åka på "lojalitetsstryk". Okej, jag visar att jag bryr mig och offrar mig för min kompis.

Det är starkt och nobelt gjort. Men å andra sidan mår ju inte min kompis bättre av att jag ligger bredvid och får lika mycket stryk "som moraliskt stöd" jämfört med om polisen kommer och faktiskt ordnar upp det.

Det är som vanligt en fråga mellan vilket som är klokast, att spela hjälte eller att inte göra det (fast ändå kanske göra något som gör situationen bättre).
Så jag menar ingen kritik mot dig nu nr16 utan tycker bara det är en svår situation. Vad är rätt handlande och fel handlande lixom?

becoming
2007-10-06, 10:56
Lojalitetsstryk :) . Been there done that

Baan
2007-10-06, 10:57
Lojalitetsstryk :) . Been there done that

SLÅ DOM PÅ KÄFTEN NÄSTA GÅNG FFS

becoming
2007-10-06, 10:58
SLÅ DOM PÅ KÄFTEN NÄSTA GÅNG FFS

Ja det är klart, dock fick jag "lojalitetsstryk" när det var 9 pers mot mig o min polare.

MattiasJ
2007-10-06, 11:08
Hände mina polare något liknande förra helgen. Fast dem var fyra stycken och dem som slog var runt tjugotalet, slutade på akuten för tre av dem. Helt jävla sjukt hur man kan göra något sånt.

egon
2007-10-06, 11:12
hade det varit en polare som blev spöad hade jag inte tvekat, hade fan blivit helt mental. däremot, okänd snubbe som får stryk av 6 pers, nej, okej om det varit en två-tre men inte fler. känns inte riktigt värt det om man tänker på riskerna!

Ironbabe
2007-10-06, 11:37
Jag blir så jäkla illa berörd när jag läser sånt här! Eftersom jag själv har en son i den åldern så kommer den här händelsen så nära. Ibland önskar jag att jag kunde förbjuda honom att gå ut på stan eller på fest :( Hade det rört sig om min son hade jag utan tvekan hoppat in och förmodligen fått åka ambulans till sjukan jag oxå.

Jag har hoppat in i slagsmål när jag var yngre och försökt stoppa utan att tänka mig för innan, det resulterade i några ömma kroppsdelar. Jag var rätt så impulsiv som yngre när jag såg något sånt, nu vet jag inte riktigt hur jag skulle göra om det var en främmande kille/tjej som fick spö av 6 st ursinniga hormonstinna tonåringar..Ringt polisen hade jag def gjort iaf.

Tricklev
2007-10-06, 11:37
Någon som har länken till när Herkulez stoppade 2 pers som misshandlade en kille?

Vilken hjälte han är, våran gamla kololegend *popcorn*

von huff
2007-10-06, 11:39
Visst, det stämmer. Men då har man iallafall försökt !.
Jag hade utan tvekan försökt gå i mellan. Lite stryk får man ta om man ska rädda den andra .

det är bra mycket lättare att säjja så än att göra det.

Bronkitkorv
2007-10-06, 11:41
Jag skulle ha hoppat emellan endast om det var ett barngäng....

von huff
2007-10-06, 11:43
En kompis som brukar vara lite stor i truten råkade käftas med fel person igår.Det slutade med att dåren slog honom på käften ett antal ggr medan han försökte lugna ner situationen..Inte så kul att gå i mellan då hans kamrat viftar med en skruvmejsel.

Baan
2007-10-06, 11:43
Någon som har länken till när Herkulez stoppade 2 pers som misshandlade en kille?

Vilken hjälte han är, våran gamla kololegend *popcorn*

Var det inte en person som slog någon som låg ner vid någon krogkö som Herkulez sprang ut från lägenheten och brottade ner tills polisen kom? Var väl ett helt gäng som kollade på...

Tricklev
2007-10-06, 11:47
Var det inte en person som slog någon som låg ner vid någon krogkö som Herkulez sprang ut från lägenheten och brottade ner tills polisen kom? Var väl ett helt gäng som kollade på...

2 Pers var det, mer än så minns jag inte.

joriice
2007-10-06, 11:59
Ännu en "jag hade gått emellan" tråd...


"Jag hade gått emellan!"

hultman
2007-10-06, 12:01
Jag förstår dig och tycker inte du tänker fel. Men samtidigt har jag svårt att se någon egentlig anledning till att riskera att åka på "lojalitetsstryk". Okej, jag visar att jag bryr mig och offrar mig för min kompis.

Det är starkt och nobelt gjort. Men å andra sidan mår ju inte min kompis bättre av att jag ligger bredvid och får lika mycket stryk "som moraliskt stöd" jämfört med om polisen kommer och faktiskt ordnar upp det.

Det är som vanligt en fråga mellan vilket som är klokast, att spela hjälte eller att inte göra det (fast ändå kanske göra något som gör situationen bättre).
Så jag menar ingen kritik mot dig nu nr16 utan tycker bara det är en svår situation. Vad är rätt handlande och fel handlande lixom?

Skulle någon nära polare till mig inte hoppa in om jag var i rejält problem så skulle jag sopa ned honom efteråt. Lyckligt nog vet jag att de hoppar in närhelst, och jag gör samma sak själv. Tycker faktiskt att det är roligt att slåss med sina polare mot jämna nummer krogtjafs :) Däremot fyller det inget syfte att ensam slåss mot någon jävel man egentligen inte bryr sig om. Det är jag alldeles för rädd om mitt straffregister för att göra. Precis samma syfte fyller det att hoppa in i ett bråk man inte har att göra med.

mangemani
2007-10-06, 12:04
nu vet inte jag vart du har varit dom senaste åren,men vi ÄR redan där,detta är inga nyheter.

joriice
2007-10-06, 12:05
Skulle någon nära polare till mig inte hoppa in om jag var i rejält problem så skulle jag sopa ned honom efteråt. Lyckligt nog vet jag att de hoppar in närhelst, och jag gör samma sak själv. Tycker faktiskt att det är roligt att slåss med sina polare mot jämna nummer krogtjafs :)

Jag kan säga såhär... "Ni" som bråkar får exakt vad ni förtjänar när ni blir nedslagna, inget empati-tjafs osv.

*kissass*

polaren
2007-10-06, 12:10
Jaaa jag hade gått emellan, punkt slut, det är så, påstå inget annat.

hultman
2007-10-06, 12:14
Jag kan säga såhär... "Ni" som bråkar får exakt vad ni förtjänar när ni blir nedslagna, inget empati-tjafs osv.

*kissass*

Den som får stryk efter att ha givit sig in i ett slagsmål förtjänar varje smäll :) Är man med i leken får man leken tåla.

tntballe
2007-10-06, 12:16
Hade jag upplevt situationen som sådan att jag hade kunnat ta dom 1 i taget skulle jag rusat fram o brutit. Detta har jag gjort när det var 5 mot 1, då hade det bara hunnit gå till hårda knuffar innan jag avbröt.

Hade det varit större killar så skulle jag nog försökt avleda uppmärksamheten på något sätt.

Eddie Vedder
2007-10-06, 12:18
Skulle någon nära polare till mig inte hoppa in om jag var i rejält problem så skulle jag sopa ned honom efteråt.

Skulle jag åka på stryk och min polare ringde polisen och såg till att jag klarade mig skulle jag tacka honom/henne mer än om denne gav sig in i slagsmålet och jag bara åkte på ännu mer stryk fast polaren iaf fick lite också.

PowPow
2007-10-06, 12:21
Den som får stryk efter att ha givit sig in i ett slagsmål förtjänar varje smäll :) Är man med i leken får man leken tåla.

Men de som ger sig in i det brukar ju vara de som tycker att det är roligt. Och tycker man det är roligt så är det såklart ganska lätt att hitta folk som förtjänar lite stryk.

Och ja, jag vet. Du skulle aldrig få för dig att starta ett slagsmål, även om du tycker det är roligt. Du slåss bara när du måste. Jag har en del kompisar som är likadana. De måste slåss ganska ofta, verkar det som /=

nr16
2007-10-06, 12:21
Jag förstår dig och tycker inte du tänker fel. Men samtidigt har jag svårt att se någon egentlig anledning till att riskera att åka på "lojalitetsstryk". Okej, jag visar att jag bryr mig och offrar mig för min kompis.

Det är starkt och nobelt gjort. Men å andra sidan mår ju inte min kompis bättre av att jag ligger bredvid och får lika mycket stryk "som moraliskt stöd" jämfört med om polisen kommer och faktiskt ordnar upp det.

Det är som vanligt en fråga mellan vilket som är klokast, att spela hjälte eller att inte göra det (fast ändå kanske göra något som gör situationen bättre).
Så jag menar ingen kritik mot dig nu nr16 utan tycker bara det är en svår situation. Vad är rätt handlande och fel handlande lixom?

Njaa, men om det är 6 pers mot en kompis så kanske man tvekar men om de e 3 så går man in direkt. Det är inte för att leka hjälte utan för att visa att man bryr sig om sin polare även om man själv får ettpar käftasmällar. Sen så beror det klart på vem som slår ens polare också. Svårt att säga om man inte är i situvationen själv

tont
2007-10-06, 13:32
Skulle jag åka på stryk och min polare ringde polisen och såg till att jag klarade mig skulle jag tacka honom/henne mer än om denne gav sig in i slagsmålet och jag bara åkte på ännu mer stryk fast polaren iaf fick lite också.


Det kan ta bara någon minut att bli rejält misshandlad, svårt för polaren att hinna ringa och sedan ska polisen hinna på plats. Ifall däremot polaren ingriper direkt har han större möjlighet att avstyra bråket (med då större risk att bli misshandlad själv).

För mig beror det helt på läget, är dom beväpnade med något tillhygge eller likande skulle jag inte ge mig in i bråket.

I det här läget så var dom visserligen många men ganska unga, svårt att säga hur jag skulle gjort.

Metal_boy_
2007-10-06, 13:34
Sällan Aftonbladet bara duger som nyhetskälla ibland.

Lasse Kongo
2007-10-06, 13:38
Ja va händer i världen?

Jo, de flesta sitter på diverse forum runtom och är styva i korken (korchen) men frågan är hur många som går emellan när det smäller till på riktigt, där ute i verkliga livet, där man inte sitter skyddad mellan 4 väggar framför en datorskärm.

DET är vad som händer i världen.

//Kongo, som inte kan sitta här och säga att han går emellan, utan det beror på situationen.

Raggis
2007-10-06, 13:45
Håller helt klart med Eddie i den här diskussionen. Risken att man själv hamnar på backen, när det är 6 vs 2, är ganska så övervägande. Bättre att ringa polisen.

von huff
2007-10-06, 14:13
Det som är sjukast är dom löjliga straffen man får.Om man är full när man misshandlar nån så är det ännu bättre.

Nonamenoshame
2007-10-07, 16:25
Idag avled han.
RIP

panzerpig
2007-10-07, 16:40
mm, nu har han dött, tragiskt..

apropå att stoppa bråk. Jag har ingen aning om hur detta "bråk" såg ut, hur många som stod och såg på osv. Men jag har iaf stoppat flera bråk privat (krogen, på stan osv) även där ingen jag känt varit inblandad. Jag stoppar också bråk alltför regelbundet i jobbet (högstadielärare). Vissa av er verkar tro att man gör det för att vara häftig, att man hoppar in som en hollywoodhjälte och börjar slåss. snarare tvärt om, försöka lugna ner, avleda uppmärksamheten osv.
att ropa "polisen kommer", "ni dödar honom" eller liknande saker kan få dem som slåss att stanna upp för en sekund, så man kan försöka lugna ner dom. många hamnar i ett "raseritöcken" och vet inte vad dom håller på med, får man dom att komma ur det så brukar det gå att lugna ner. Självklart har jag fått några smällar men oftast går det bra och fler hjälper till att lugna ner. främst tjejer som brukar vara bra på att lugna killar.

Jag brukar reagera på reflex, inte för att jag ska visa att jag är tuff.

coxie
2007-10-07, 16:48
Vågar man gissa 2 år på ungdomsanstalt som straff på detta brutala mord? Brukar väl inte vara några kännbara straff oavsett brott när det gäller ungdomar?

Sorgligt som fan är det oavsett straff.

ManuelIT
2007-10-07, 17:15
helt jävla sjukt alltså.

fyfan vad man har lust att nita till dom som gjorde det

backflash
2007-10-07, 17:28
helt jävla sjukt alltså.

fyfan vad man har lust att nita till dom som gjorde det


Jag har en svag känsla av att det kommer bli rätt tungt för dem den dag de inte får vård-kramar, sitt schemalagda ps2spelande och båtutflykter längre.

egge
2007-10-07, 17:32
Två ungdomar "mördade" denna helgen.:(

Nonamenoshame
2007-10-07, 17:38
Jag hoppas men vet att det aldrig går att få dem som gjort det att känna samma smärta. För de är ju inte tillåtet att använda våld i sverige.
Att bura in dem är inte ett hårt straff. det är riktigt milt .

Jävla idioter.

MacGyver
2007-10-07, 17:39
Tragiskt och onödigt.

Svårt att säga vad man själv hade gjort om man blev vittne till något sådant här. Hade jag stått i en passiv grupp så hade jag nog ropat "killarna här tycker era morsor luktar curry" sen hade jag lagt benen på ryggen.

Shakemynuts
2007-10-07, 17:45
Beror självklart helt på situationen, om en kille ligger ner och 4st sparkar. Kan man självklart i vissa lägen överumpla och få dem att bli rädda. Men det är ju inte direkt något man ska hoppas på och chansa.
Jag skulle tro att det smidigaste är att vråla att polisen kommer.

Kan ju även vara så att flera står och tittar på, ser att de är 5st och inte vågar gå fram, men om man är 2-3st kanske modet hos några andra kommer fram och man kan jaga iväg småglinen.

roddaren
2007-10-07, 18:37
Om du väl hade stått för dom orden eller ej i praktiken ska jag inte säga något om. Det vore helt klart nobelt OM du gjorde det.

Men i vilket fall vågar jag påstå att dom flesta (läs nästan alla) av ren självbevarelsedrift inte går emellan. Jag känner mig som ett svin när jag säger det men skulle jag se ett stort gäng misshandla någon skulle jag inte ingripa. Vad skulle hjälpa? En sekund senare ligger jag bredvid och blir påpucklad jag också.

Då skulle jag hellre skynda mig en bit därifrån och ringa polisen.

min polare blev misshandlad med järnrör av ett gäng på 17 ungdomar. hans lillasyrra gick imellan och fick dom att sluta. så man ska inte underskatta sitt inflytande när det gäller sånna här saker, spec inte om det kan rädda liv. sj går jag alltid imellan bråk som går över gränsen.

PS, eftersom folk inte verkar lite på ens ord så kan ni ju läsa artikeln sj: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=233108

Cilia
2007-10-07, 18:40
Jag tycker det är fruktansvärt att han dog och det är tragiskt att flera ungdomar har förstört sina liv. Att vara 16 år och ha dödat en annan person. Visst man kan bli upprörd över att straffen är korta men det är flera människors liv som är förstörda till ingen nytta och några av dom kommer aldrig få en chans igen eftersom dom är döda

JustinCredible
2007-10-07, 18:52
min polare blev misshandlad med järnrör av ett gäng på 17 ungdomar. hans lillasyrra gick imellan och fick dom att sluta.

Tjejer går ju emellan hela tiden, just pga att dom är tjejer och nästan ingen risk att dom blir nedslagna. Väldigt stor skillnad på att försöka bryta ett slagsmål som kille.

Fredriiik
2007-10-07, 19:03
man kan ju undra vafan det är som driver 5st 16 åringar till att sparka någon som ligger ner i huvudet och mishandla honom till döds*mini*

blir så jävla förbannad på sånt här!


RIP

Coldsmith
2007-10-07, 19:51
man kan ju undra vafan det är som driver 5st 16 åringar till att sparka någon som ligger ner i huvudet och mishandla honom till döds*mini*

blir så jävla förbannad på sånt här!


RIP

Det undrar jag med.
Har det framkommit nån sorts motiv till det hela? Var det för att han var rik? Sexuell läggning? Hudfärg?

Ironbabe
2007-10-07, 19:57
Jag mår illa, jag får en klump i magen som förälder och lider så med hans föräldrar, så ofattbart att förlora sitt barn på ett så meningslöst sätt vid så unga år! En sån sorg och vrede man måste känna samtidigt. Det är hemskt att överleva sina barn, inget man vill uppleva :(

Stoltz
2007-10-07, 19:59
Tjejer går ju emellan hela tiden, just pga att dom är tjejer och nästan ingen risk att dom blir nedslagna. Väldigt stor skillnad på att försöka bryta ett slagsmål som kille.

Lite 'lustig statistik':
Jag har gått emellan bråk och avvärjt dem fler gånger än vad jag kan räkna. Än så länge - Aldrig misslyckats (Det kommer säkert).

Fyra av mina kompisar (kvinnliga) har också gått emellan, i bråk som de senare berättat för mig om, och alla fyra fick ta emot knytnävsslag :(

Så någonstans inom mig så vill jag nog hoppas attd et beror på hur man möter situationen, hur mycket psykologi man lyckas ta mot de man försöker stoppa. Och sen tusen liter ren tur ifall det är illa.

Jense
2007-10-07, 20:02
we are the same, nothing will change.

förjävligt att man aldrig lär sig av sina tabbar

n1tro
2007-10-07, 20:41
otroligt tragiskt att han avled.. verkligen en mardröm för familjen, finns fan inget värre. som ngn skrev, man undrar verkligen vad som surrade i deras små ynkliga hjärnor, och vad fan motivet var..

Fredrik S
2007-10-07, 21:18
Det undrar jag med.
Har det framkommit nån sorts motiv till det hela? Var det för att han var rik? Sexuell läggning? Hudfärg?


Det lutar tydligen åt att motivet var att ett gäng killar skulle visa sig tuffa inför varandra. *screwy*

RassK
2007-10-07, 21:49
Sjukt..

rememberence
2007-10-07, 22:05
Det lutar tydligen åt att motivet var att ett gäng killar skulle visa sig tuffa inför varandra. *screwy*

Jag och en kompis råkade ut för ett gäng på 14 st som hade precis samma motiv för några helger sen, dom lyckades inte så bra med det dock.

RassK
2007-10-07, 22:08
Liknande sak hände i närheten av mig för ca ett år sedan..

Jag va ute på stan en lördagkväll då jag såg en tjej som satt och grät på marken. Jag tänkte gå fram och fråga vad som hänt och om jag kunde hjälpa till men jag vågade inte för jag är välidgt osäker på mig själv. Så jag går bort och sätter mig på en bänk lite längre bort och snackar med en polare samtidigt som jag har uppsikt över tjejen. 2-3 minuter senare kommer en annan kille fram och gör det jag hade tänkt göra, dvs börjar prata med henne och hjälper henne upp. Då kommer hennes pojkvän och hans polare gåendes mot henne och den här killen som hjälpt henne. Tydligen så hade hon bråkat med sin pojkvän och de va osams. De börjar tjafsa igen och den hjälpande killen går emellan och försvarar henne eftersom pojkvännen är tämligen fysiskt aggressiv.
Pojkvännen får frispel och slår ner killen, hans polare hjälper till att misshandla honom och de hoppar bland annat jämfota på hans huvud och sparkar honom i huvudet. Han blir grovt misshandlad och fick hjärnskakning pga han ville hjälpa till. Hade inte min kompis känt "pojkvännen" och lugnat ner honom så hade det antagligen gått ännu värre :/

Tankarna som for igenom mitt huvud när jag såg dem slåss var: Tänk om det hade varit jag hade hjälpt henne?

Jag blir rädd.. för mig själv, mina vänner och bekanta..
Tänk om de försöker hjälpa någon och stöter på en sån här person :(
(och hans vänner, de va 4-5 st mot 1)

rememberence
2007-10-07, 22:11
Tankarna som for igenom mitt huvud när jag såg dem slåss var: Tänk om det hade varit jag hade hjälpt henne?


Det jag har lärt mig dom senaste månaderna är att man ALDRIG ska hjälpa människor man inte känner, gör man det hamnar man i problem, eller så drar det ner en själv.

FyllSkalle
2007-10-07, 22:26
Inte helt okomplicerat alla gånger om man ska ingripa.
Så här kan det gå:http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Dalarna/2007/06/02/Ingrep---riskerar-fangelse/

Kvinnan fick 5000 i skadestånd och 25åringen som atackerade henne fick 50.000 om jag inte minns helt fel.
Nåt i den stilen var det i allafall.
33åringen fick eventuellt nåon månad i fängelse eller villkorligt, minnet sviktar lite.

Xealswe
2007-10-07, 23:05
Det är ju inte alltid man behöver ingripa fysiskt med samma medel, bara att gå emellan eller sära på folket kan göra en stor skillnad. Ofta försvinner raserimomentet lika snabbt som det infinner sig

Men visst hade det varit fräckt att vara en riktig herkules, bara lyfta bort folk hur lätt som helst och vara helt oemottaglig mot ev stryk de försöker åsamka en

He-man
2007-10-08, 01:41
Det som nästan gör mig lika förbannad som jag är på dem som dödade killen, är det svenska rättssystemet som inte kommer ge dem något straff att tala om. Finns det något som gör att jag ibland skäms över att vara svensk, så är det våra mesiga fjollstraff på några veckor, månader eller i bästa fall en par år!!

Handcuff
2007-10-08, 08:44
Oerhört tragiskt. Synd om den bortgågnes familj men också trist för gärningsmännen...

Har svårt att tro att de hade uppsåt att döda killen. De skulle förmodligen visa sig tuffa och hårda (grymt viktigt att vara känd som hård!!). Tyvärr fattade inte de att en mäniskokropp är ganska ömtålig. Faller du fel och slår skallen lite illa så kan det vara hej och hejdå. Inte riktigt den bild man får av att se på K1, tv-spel och filmer där det är ok att sparka i huvudet osv.

Liknande saker sker i princip hela tiden - bara tur att inte fler dör när killar med attitydproblem (ja det är nästan uteslutande killar som gör sånt) ska visa sig balla och försöker jobba till sig ett grymt rykte.

Richard85
2007-10-08, 08:56
Ja, men inte var det ett bråk där sex förbannade killar ville mörcha din polare? Själv brukar jag bara hoppa in när mina polare är med i bråk; att lägga sig i andra angelägenheter är inte min uppgift. Detta då förutsatt att det inte är flera mot en eller ett oprovocerat bråk. Det är rätt skoj att se folk få stryk :)

Så du tycker det är skoj o se ngn bli ihjälslagen? Som i detta fallet?..

Richard85
2007-10-08, 08:57
Oerhört tragiskt. Synd om den bortgågnes familj men också trist för gärningsmännen...

Har svårt att tro att de hade uppsåt att döda killen. De skulle förmodligen visa sig tuffa och hårda (grymt viktigt att vara känd som hård!!). Tyvärr fattade inte de att en mäniskokropp är ganska ömtålig. Faller du fel och slår skallen lite illa så kan det vara hej och hejdå. Inte riktigt den bild man får av att se på K1, tv-spel och filmer där det är ok att sparka i huvudet osv.

Liknande saker sker i princip hela tiden - bara tur att inte fler dör när killar med attitydproblem (ja det är nästan uteslutande killar som gör sånt) ska visa sig balla och försöker jobba till sig ett grymt rykte.

Varför är det synd om gärningsmännen? Dom vet vad dom sysslade med när dom sparka han i huvudet...Jävla skitsnack att man ska känna sympati för dom..DRÄGG!

lectris
2007-10-08, 09:29
Finns det något som gör att jag ibland skäms över att vara svensk, så är det våra mesiga fjollstraff på några veckor, månader eller i bästa fall en par år!!

+1

dessutom så kommer man ju i de flesta fall undan med halva sitt tilldelade straff, vilket är helt sjukt... är glad att debatten om längre livstidsstraff/mordstraff har sparkats igång iaf.

jag gillar systemet i usa, där är de ju benhårda. I sverige bakar man ju ihop straffen om man gjort flera brott, så att man får "mängdrabatt" på sitt straff så att säga, men i usa döms man för varje enskillt brott som läggs på varandra. Kanske lite fånigt med 120 års fängelse, men fanemej bättre än tilldelade 10 och få gå ut efter 5.

AngelLove
2007-10-08, 10:26
Att utdela hårdare straff är inget som kommer hjälpa i längden. Någon nämnde USA's system och jovisst har de väldigt mycket hårdare straff men samtidigt har de också en oerhörd massa våldsrelaterade brott. Mao, högre straff ger inte aut lägre brott.

Förmodligen är väl dessa pappas små gossar grabbar som sitter och tittar på en hel del våldsfilmer och sedan har man svårt för att koppla att om man sparkar någon i huvudet upprepande gånger så går något sönder. För det gör det ju inte på tv...!!

Tror väldigt lite folk har handlingskraften att gå emellan vid händelser i stort.

Richard85
2007-10-08, 10:27
Situationen i USA är dock annorlunda och många föds i otroligt tuffa kriminella områden där föräldrarna inte finns utan gatan blir den familj dom behöver.

Tror definitivt att högre straff skulle hjälpa, möjligtvis inte i stora grader men man slipper och få ut packet på gatan igen efter enbart ett par år..

Muskelbyggaren
2007-10-08, 10:47
+1

dessutom så kommer man ju i de flesta fall undan med halva sitt tilldelade straff, vilket är helt sjukt... är glad att debatten om längre livstidsstraff/mordstraff har sparkats igång iaf.

jag gillar systemet i usa, där är de ju benhårda. I sverige bakar man ju ihop straffen om man gjort flera brott, så att man får "mängdrabatt" på sitt straff så att säga, men i usa döms man för varje enskillt brott som läggs på varandra. Kanske lite fånigt med 120 års fängelse, men fanemej bättre än tilldelade 10 och få gå ut efter 5.
Ja för fan, bunta ihop packen och skicka dem till Sibirien på tvångsarbete så de får känna hur det känns, de jävlarna!!1

http://www.deathpenaltyinfo.org/euusdeter.GIF

lectris
2007-10-08, 11:04
Ja för fan, bunta ihop packen och skicka dem till Sibirien på tvångsarbete så de får känna hur det känns, de jävlarna!!1

http://www.deathpenaltyinfo.org/euusdeter.GIF

alltså nu menar jag ju inte direkt att sverige borde bli som usa, jag tog bara ett exempel på hur ett hårdare straffsystem kan se ut. Att mordfrekvensen är så pass mycket högre där beror ju på en rad olika faktorer, för att dra ett exempel har de en helt annan vapenkultur än i sverige.

Jag tycker inte att usas system är något att sträva efter, men samtidigt tycker jag inte att sveriges system är något att hurra för heller, speciellt inte psykvården för kriminella. något mellanting hade kanske varit att föredra..

Superwind
2007-10-08, 11:08
Vart tog barnuppfostran vägen ?! Moral o etik ?! Empati ?! Föräldrar ?!

Richard85
2007-10-08, 11:09
Superwind: Dom tycker juh alla att deras barn är klanderfria och förstår inte hur deras underbara barn skulle kunna göra något sånt..Dvs dom har inte en aning om vilket folk deras barn umgås med eller vad dom går för..

Tricklev
2007-10-08, 11:19
"Tog vägen"? Sådana här saker har ju hänt sedan urminnes tider, det kommer alltid finnas idioter till tonåringar, och det har alltid.

Jepp, ni gamlingar, sådant här hände även när ni var unga, chockerande jag vet.

Richard85
2007-10-08, 13:09
Inte i samma utsträckning, lååååångt ifrån, bara kolla antal brott nu och för 20 år sen t.ex

Stoltz
2007-10-08, 13:16
Inte i samma utsträckning, lååååångt ifrån, bara kolla antal brott nu och för 20 år sen t.ex

Dock var ju mörkertalet väldigt mycket större då också, sägs det.
Sen kan jag nog också tro att det blivit "sjukare" nu, men att människor utsatt varandra för smärta pga idiotiska saker går ju väldigt långt tillbaks.

Frida.B
2007-10-08, 13:54
Superwind: Dom tycker juh alla att deras barn är klanderfria och förstår inte hur deras underbara barn skulle kunna göra något sånt..Dvs dom har inte en aning om vilket folk deras barn umgås med eller vad dom går för..


Det finns väldigt många ögontjänare bland ungdomar. Föräldrarna har misslyckats med att lära sina barn att tänka själva och att ha en moral som säger till dom att det inte är okej att banka på någon även om deras föräldrar inte ser på. Jag tror inte ett dugg på att det är tv och medias fel (K-1 och våldsfilmer) som gör ungdomarna våldsamma. Hade de haft bra förebilder i deras föräldrar spelar det ingen roll vad dom ser på tv.

Noodles
2007-10-08, 14:01
Dock var ju mörkertalet väldigt mycket större då också, sägs det.
Sen kan jag nog också tro att det blivit "sjukare" nu, men att människor utsatt varandra för smärta pga idiotiska saker går ju väldigt långt tillbaks.

Det där är intressant och brukar nämnas i samband med våldsbrott. Har det verkligen blivit fler sinnessjuka misshandelsfall eller är mediabevakningen större? Det verkar finnas en romantiserad bild av hur slagsmålen var så hederliga förut och hur drängarna på logdansen vevade nävarna man mot man utan vapen. Att sparka på någon som ligger verkade inte heller förekomma förut om man ska tro vad som sägs.

AngelLove
2007-10-08, 14:24
Jag tror inte ett dugg på att det är tv och medias fel (K-1 och våldsfilmer) som gör ungdomarna våldsamma. Hade de haft bra förebilder i deras föräldrar spelar det ingen roll vad dom ser på tv.
Där tror jag du är lite fel på det. Nu menar jag inte att bara för att man ser på K1, Pride, våldsfilmer så blir man per automatik en våldsverkare, däremot blir du avtrubbad till att det är inte så farligt och det blir inlärt i hjärnan och sedan är det betydligt enklare att själv använda samma sak.

Bra förebilder till föräldrar underlättar för att tidenheterna innan någon gräns överskrids blir längre men det kommer aldrig helt ta bort ev "risk".

AngelLove
2007-10-08, 14:34
Det där är intressant och brukar nämnas i samband med våldsbrott. Har det verkligen blivit fler sinnessjuka misshandelsfall eller är mediabevakningen större? Det verkar finnas en romantiserad bild av hur slagsmålen var så hederliga förut och hur drängarna på logdansen vevade nävarna man mot man utan vapen. Att sparka på någon som ligger verkade inte heller förekomma förut om man ska tro vad som sägs.
Nu fungerar nog inte min edit så jag quotar på nytt.

Det var mer hederligt förr. Nu beror det kanske på när förr pratas om för när en själv gick i gymnasiet så tycker jag att detta "råa hänsynslösa våld" startade (runt 93-94). Bl a ett ex är en kille som står på en toalett och tvättar sig. Den andre som kommer in säger "han där, han är så jävla ful i sina glasögon.. skall fan ha stryk" varpå idioten (som var rätt duktig i kampsport) ger den andre en spark i huvudet. Sedan ytterligare några sparkar. Det fanns inte på 70/80-talet. Tittar du dessutom i filmer då (eftersom det är sammankopplat enligt mig) så är där en märkbar skillnad i våldet i ex Clintans Dirty Harry och någon av martial arts-rullarna som kom på 90talet.

Stoltz
2007-10-08, 14:36
Det finns väldigt många ögontjänare bland ungdomar. Föräldrarna har misslyckats med att lära sina barn att tänka själva och att ha en moral som säger till dom att det inte är okej att banka på någon även om deras föräldrar inte ser på. Jag tror inte ett dugg på att det är tv och medias fel (K-1 och våldsfilmer) som gör ungdomarna våldsamma. Hade de haft bra förebilder i deras föräldrar spelar det ingen roll vad dom ser på tv.

Er, det är bevisat att medias frontfigurer av olika slag sätts som rollfigurer i samhället till en långt högre grad än vad de gjorde tidigare.

Förr, om vi säger en ca 60 år sedan, så ingick oftast "sunda kristna värderingar" i skolans undervisning, där det handlade mycket om att lära sig denna sunda moral. Det finns mer eller mindre inte längre och istället så har en kulturell friställning tagit plats och kulturpersonligheter inom film och musik har getts rollen för hur våra liv ska levas.

Vi tvångsmatas med sådant här genom media, och du säger att det inte har någon påverkan på ungdomars liv? Skärpning.

Frida.B
2007-10-08, 14:38
Där tror jag du är lite fel på det. Nu menar jag inte att bara för att man ser på K1, Pride, våldsfilmer så blir man per automatik en våldsverkare, däremot blir du avtrubbad till att det är inte så farligt och det blir inlärt i hjärnan och sedan är det betydligt enklare att själv använda samma sak.

Bra förebilder till föräldrar underlättar för att tidenheterna innan någon gräns överskrids blir längre men det kommer aldrig helt ta bort ev "risk".

Jag tror att det är bristen på rätt uppfostran som är boven. Föräldrar säger åt barnen vad de inte får göra, men de förklarar inte ,varför, de inte får göra det. Vuxna anser ofta att ett barn skall lyssna och lyda utan att få förklarat för sig varför de ska göra det som sägs. Sedan finns det många föräldrar som inte har någon koll på vad sina barn gör för att de har en bristande kommunikation. Hade jag ex fått veta att min unge umgicks med fel sorts människor hade jag försökt prata med ungen. Ofta är det bristande självförtroende eller självkänsla som gör att barn inte kan stå emot grupptryck som gör att de gör dumma saker. Hade det inte fungerat att snacka med min unge hade jag tagit mitt pick och pack och flyttat. Många föräldrar gör inget åt saken mer än att kanske förbjuda sina barn att umgås med människorna de umgås med eller att se på våldsfilmer etc. Istället för att komma underfund med orsaken bakom det.

Angel
2007-10-08, 14:42
Bonnierkillen, antar han är släkt med någon i Bonniermedieföretaget eller?
Och ja hoppas inte fronda killen är släkt med "min" fronda...:(

Tricklev
2007-10-08, 14:42
Inte i samma utsträckning, lååååångt ifrån, bara kolla antal brott nu och för 20 år sen t.ex

Ja, kolla bara på tex NY som har oerhört mycket mindre mord, och andra våldsbrott, än för 20årsedan.

KAN DET VERKLIGEN VARA SANT?! VA ?! VA KAN DET DET?!

Det har inte blivit värre, ni har bara blivit äldre.

AngelLove
2007-10-08, 14:53
Att förklara för sina barn är enligt mig ett måste. Precis som du säger kan man inte bara förbjuda "bara för att". Men då jag har en dotter som är 12 år och som precis är i det stadiet med grupptryck, frigörelse och tyvärr otroligt många dåliga influenskällor i skolan så vet jag att det räcker/hjälper inte med förklarning only.

Självklart är sedan steget från grypptryckspåverkan till direkta våldshandlingar ofantligt stort. Men att bli avtrubbad, för det blir man, genom våld som nöje bidrar inte till mindre våld i samhället. Dessutom har många av dessa våldsverkare säkert en klart bristande syn på livet i sig, typ verklighetsförankring som inte riktigt stämmer - det tror jag iaf.

Att ta sitt pick och pack och FLYTTA om man nu har ett osäkert barn som faller för grypptryck enkelt kan jag meddela dig kommer inte göra barnet något tryggare - du lär få motsatt effekt och ett än mer osäkert barn.

Vi är iaf överens om att föräldrar måste ta mer ansvar för sina barn, men du skall veta att säga det på ett möte i skolan gör en inte populär he he...

shut teh face
2007-10-08, 16:54
Men för helvete vad sur jag blir.

Leif Zilbersky försvarar en av idioterna och han påstår att sin klient handlat i nödvärn! WHAT??!

En kille springer iväg, några jagar honom och slår ihjäl honom. Nödvärn?!!?!?

panzerpig
2007-10-08, 16:59
enligt min gamla sociologilärare så är det en myt att våldet blivit värre. han pratade om slagsmål han sett när han var ung, typ 50-60 talet?
det var väldigt vanligt att raggare och liknande gick ut och "knackade bög" alltså letade upp homosexuella och misshandlade dom riktigt brutalt, sparka på nån som låg ner var inte ett dugg ovanligt, min lärare säger sig ha sett när några raggare stampade ut tänderna på en homosexuell kille.
min lärare såg en kille slå ner en annan, sen när killen låg på marken så ställde han sig på huvudet och drog av örat på honom..

vet inte vad som är sant, läraren var en skummis..
möjligen har våldet blivit grövre, men så mycket bättre var det nog inte förr..

Coldsmith
2007-10-08, 22:43
Ja, kolla bara på tex NY som har oerhört mycket mindre mord, och andra våldsbrott, än för 20årsedan.

KAN DET VERKLIGEN VARA SANT?! VA ?! VA KAN DET DET?!

Det har inte blivit värre, ni har bara blivit äldre.

Det är i NYC ja. Som sedan början av 90talet dramatiskt sänkt brottsligheten. Bland annat genom nolltolerans.
Samma trend ser man över hela USA, man är nere på rekordlåga nivåer nu.

Men i sverige ser vi något annat. Här ökar brottsligheten stadigt och konstant. Och har gjort i flera årtionden tillbaka.

Per 100.000 invånare så har vi högre våldsbrottslighet i sverige än i usa nu.

Baan
2007-10-08, 22:48
Det är i NYC ja. Som sedan början av 90talet dramatiskt sänkt brottsligheten. Bland annat genom nolltolerans.
Samma trend ser man över hela USA, man är nere på rekordlåga nivåer nu.

Men i sverige ser vi något annat. Här ökar brottsligheten stadigt och konstant. Och har gjort i flera årtionden tillbaka.

Per 100.000 invånare så har vi högre våldsbrottslighet i sverige än i usa nu.

Tror den grova brottsligheten sjunkit, typ mord, sen rekordåren på 90-talet (?). Å andra sidan snackar man om nolltolerans mot skitbrott, typ jaywalking, som till en början kanske ledde till lite värre statistik men som till slut ledde till lägre antal brott totalt då många skitbrott försvann helt. Det var aktuellt när jag var i NYC -04, vet inte om det är fortfarande något man snackar om.

Coldsmith
2007-10-08, 22:59
Tror den grova brottsligheten sjunkit, typ mord, sen rekordåren på 90-talet (?). Å andra sidan snackar man om nolltolerans mot skitbrott, typ jaywalking, som till en början kanske ledde till lite värre statistik men som till slut ledde till lägre antal brott totalt då många skitbrott försvann helt. Det var aktuellt när jag var i NYC -04, vet inte om det är fortfarande något man snackar om.

All sorts grov brottslighet har sjunkit, misshandel, grov misshandel, dråp, mord, våldtäkt osv.

Vinter
2007-10-08, 23:40
Nu fungerar nog inte min edit så jag quotar på nytt.

Det var mer hederligt förr. Nu beror det kanske på när förr pratas om för när en själv gick i gymnasiet så tycker jag att detta "råa hänsynslösa våld" startade (runt 93-94). Bl a ett ex är en kille som står på en toalett och tvättar sig. Den andre som kommer in säger "han där, han är så jävla ful i sina glasögon.. skall fan ha stryk" varpå idioten (som var rätt duktig i kampsport) ger den andre en spark i huvudet. Sedan ytterligare några sparkar. Det fanns inte på 70/80-talet. Tittar du dessutom i filmer då (eftersom det är sammankopplat enligt mig) så är där en märkbar skillnad i våldet i ex Clintans Dirty Harry och någon av martial arts-rullarna som kom på 90talet.

Det går ju inte precis att skylla våldet under 30-40 talet på filmer, däremot kan uppfostran ha haft en viss inverkan. Våldet var mycket värre och grövre då.

Handcuff
2007-10-09, 07:21
All sorts grov brottslighet har sjunkit, misshandel, grov misshandel, dråp, mord, våldtäkt osv.

Ovanstående kan jag ej uttala mig om även om det förmodligen stämmer. Däremot är USA ett föregångsland när det gäller ungdomsvård (kriminalvård för ungdomar). Svensk återfallsstatistik för ungdomar (18-21år) är skrattretande hög jämfört med USA.

Coldsmith
2007-10-09, 09:36
Ovanstående kan jag ej uttala mig om även om det förmodligen stämmer. Däremot är USA ett föregångsland när det gäller ungdomsvård (kriminalvård för ungdomar). Svensk återfallsstatistik för ungdomar (18-21år) är skrattretande hög jämfört med USA.

Det visste jag faktiskt inte. Men låter intressant. FInns några siffror på det?

Handcuff
2007-10-09, 14:21
– Det är som i boken ”Snabba cash”, de är trötta på det vanliga livet och söker kickar, säger en flicka i deras krets.

– Alla vet vilka de här killarna är och alla har ”respekt” för dem. Men ingen vill bjuda in dem till fester för att de alltid bråkar, säger flickan.

Nästan skrattretande..."less på det vanliga livet" jo oj oj 16åringar som knappt börjat leva! För 3 år sedan var dom i leka kurrgömma-ålder..herregud.

Handcuff
2007-10-09, 14:27
Det visste jag faktiskt inte. Men låter intressant. FInns några siffror på det?

Finns det säkert...om jag inte minns galet så är det i Sverige 80% inom 12 månader. Inget jag kan svära på men så var det iaf för ett par år sedan.

Svenskar från kriminalvård, social mfl åker på "studiebesök" till USA för att ta del av deras överlägsna återanpassningssystem.

Lite av det jag minns:

* Superstrikt! Nolltolerans mot gängverksamhet och misskötsamhet
* Fas-system. Fas 1 noll förmåner. Fas 2 vissa förmåner (godis 1gång/vecka + tidning typ) Fas 3 Radio på rummet osv osv misskötte man sig åkte man tillbaka en Fas.
* Total närvaro av personal. Ingen lämnades obevakad. Vid läkarbesök utanför anstalt följde 6 vårdare med!!!
*Ungdomar sitter på särskilda anstalter utan kontakt med vuxna kriminella


Låter fyrkantigt som fasiken men funkar mycket bra på ungdomar som ofta hamnat i olika former av gäng.

Baan
2007-10-09, 14:28
All sorts grov brottslighet har sjunkit, misshandel, grov misshandel, dråp, mord, våldtäkt osv.

Det verkar stämma. Om man vill vara konspiratorisk så kan man ju undra om folk är sämre på att anmäla men det borde ju inte ge såna stora skillnader ;) Tror dock man tagit hand om fattigdomen en hel del och på så sätt fixat bättre siffror.
http://www.nyc.gov/html/nypd/downloads/pdf/crime_statistics/cscity.pdf

Shakemynuts
2007-10-09, 22:02
Det här är också rätt hemskt.

Unga nazister. Klickiz (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article973923.ab)

egge
2007-10-09, 22:44
Det här är också rätt hemskt.

Unga nazister. Klickiz (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article973923.ab)

Illa:(

fat_joe
2007-10-09, 23:19
Det här är också rätt hemskt.

Unga nazister. Klickiz (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article973923.ab)

Det där var helt stört :(

AngelLove
2007-10-10, 09:20
Ytterligare en länk om senaste misshandeln av den vuxne, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article974533.ab
De verkar tyvärr vara helt psykiskt väck så stäng in dem för gott i ett madrasserat rum utan benådningschans.

Cilia
2007-10-10, 09:23
Ytterligare en länk om senaste misshandeln av den vuxne, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article974533.ab
De verkar tyvärr vara helt psykiskt väck så stäng in dem för gott i ett madrasserat rum utan benådningschans.

usch varför länkade du till den?
nu mår jag illa.

AngelLove
2007-10-10, 10:21
usch varför länkade du till den?
nu mår jag illa.
Flåt... :/ Då är vi två..

MyZkO.
2007-10-10, 10:38
fruktansvärt är ordet! blir helt skogstokig av att läsa sådant här.

Stoltz
2007-10-10, 10:41
Det finns inte några ord för det.

...Det måste vara någon sorts störning. Det kan omöjligt vara den vanliga nazistiska bristen på respekt för mänskligt liv. (Med vanliga menar jag den man ser vardagligen, inte den som skedde under förintelsen.)

fat_joe
2007-10-10, 11:47
Det finns inte några ord för det.

...Det måste vara någon sorts störning. Det kan omöjligt vara den vanliga nazistiska bristen på respekt för mänskligt liv. (Med vanliga menar jag den man ser vardagligen, inte den som skedde under förintelsen.)


Det som känns ännu mer konstigt tycker jag är att dom
var 3st, och återkom vid 3 tillfällen.. någon av dom borde
ha kunnat förstå att det gått för långt tycker man.

Tycker att det hade varit lättare att "förstå" om det hade gällt
en person som fått någon slags psykbryt.

Shakemynuts
2007-10-10, 12:25
Om man ser det ur deras perspektiv så är det inte konstigt att de inte fattade vad de gjorde.
Nazister ser såvitt jag vet inte såna personer som människor, de visste nog inte ens att de gjorde fel.

Jag är mycket för att ge brottslingar en andra chans och rehabilitering, men såna där personer.. Dom borde aldrig mer få komma ut i samhället.

Finns rapporteringar om kända nazister som gillade att leta upp judinnor med småbarn och sen slå ihjäl barnet framför ögonen på mamman, de uppfattades som djur och de här ungdommarna såg det säkert på samma sätt.

Tolkia
2007-10-10, 12:45
Om man ser det ur deras perspektiv så är det inte konstigt att de inte fattade vad de gjorde.
Nazister ser såvitt jag vet inte såna personer som människor, de visste nog inte ens att de gjorde fel.

Jag är mycket för att ge brottslingar en andra chans och rehabilitering, men såna där personer.. Dom borde aldrig mer få komma ut i samhället.

Finns rapporteringar om kända nazister som gillade att leta upp judinnor med småbarn och sen slå ihjäl barnet framför ögonen på mamman, de uppfattades som djur och de här ungdommarna såg det säkert på samma sätt.
När det gäller "ut i samhället eller inte" finns ju argumentet om skydd för resten av befolkningen också. Det vete sjutton om inte de här killarna är en säkerhetsrisk för mer än en.

En sak angående detta med att betrakta vissa sorters människor som djur, och låta detta rättfärdiga brutal behandling av sådana människor, är ju att de flesta människor inte uppfattar det som OK att utsätta djur för sådan behandling heller. Så även om det kan verka OK utifrån våldsutövarens sätt att resonera, så krävs det ju (anser jag) någon form av störning (bristande förmåga till empati?) för att kunna resonera på det viset överhuvudtaget.

Shakemynuts
2007-10-10, 12:59
När det gäller "ut i samhället eller inte" finns ju argumentet om skydd för resten av befolkningen också. Det vete sjutton om inte de här killarna är en säkerhetsrisk för mer än en.

En sak angående detta med att betrakta vissa sorters människor som djur, och låta detta rättfärdiga brutal behandling av sådana människor, är ju att de flesta människor inte uppfattar det som OK att utsätta djur för sådan behandling heller. Så även om det kan verka OK utifrån våldsutövarens sätt att resonera, så krävs det ju (anser jag) någon form av störning (bristande förmåga till empati?) för att kunna resonera på det viset överhuvudtaget.

Ja, självklart.
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om mitt inlägg kan ha tolkats som att jag försökte få det till att de inte har någon form av psykisk störning, för det måste de ha. Empati gäller självklart för andra levande varelser också, jag ser det lika hemskt att döda en hund som en människa. Enda skillnaden är att vi människor är smartare än andra djur, men djur, är vi också.

Tolkia
2007-10-10, 13:17
Jag ber hemskt mycket om ursäkt om mitt inlägg kan ha tolkats som att jag försökte få det till att de inte har någon form av psykisk störning, för det måste de ha. Empati gäller självklart för andra levande varelser också, jag ser det lika hemskt att döda en hund som en människa. Enda skillnaden är att vi människor är smartare än andra djur, men djur, är vi också.
No worries, jag uppfattade det inte så; kände bara för att fylla ut resonemanget lite. ;)

Shakemynuts
2007-10-10, 21:24
Men seriöst.
Vad i helvete är det här? Vad fan ska mänskligheten göra åt såna här saker? Om jag brainstormar lite, så får jag bara upp bilder i huvudet från filmer som V for vendetta. Diktatur och speciella polisstyrkor som får göra vad de vill.
Mänskligheten kommer nog anses behöva skyddas mot sig själv snart och folk kommer tappa sina rättigheter.

14 årig pojke skjöt på skola, sen sig själv (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article982870.ab)