handdator

Visa fullständig version : Frickin läsk i fjärrkontrollen


PowPow
2007-10-06, 01:23
Jag råkade spilla lite läsk i en av mina fjärrkontroller för några dagar sedan, och nu är styrspaken helt seg. Vad ska man göra? Den går inte att öppna utan våld, och våld känns inte bra /= Borde inte klibbet slitas bort?

Rent teoretiskt. Vad skulle hända om man doppade den i vatten? Om man har tagit ut batterierna så kan det ju inte bli kortslutning. har ju hört om mobiltelefoner som åter fungerat efter att ha blivit badade och sen torkade.

He-man
2007-10-06, 01:42
Det värsta är att dessa klibbiga knappar aldrig blir bra när de väl blivit nersölade. Och jag törs inte råda om vattendop.

Finns ju universalkontroller annars

PowPow
2007-10-06, 01:44
Det värsta är att dessa klibbiga knappar aldrig blir bra när de väl blivit nersölade. Jag törs inte råda om vattendop.

Finns ju universalkontroller annars

Det är en kontroll jag köpt till datorn. Programerbar radiovågsfjärr med mottagare i datorns usb-port. Så det är ju inte svårt att byta ut den. Bara till att köpa en ny.. Men de är ju inte speciellt billiga, och jag köpte den ju nyss :(

agazza
2007-10-06, 02:29
ska du ändå köpa en ny råder jag dig att blöttlägga den och sen låta den torka i ugnen i några timmar på 50 grader.

som man gör med mobiltelefoner och det brukar funka

PowPow
2007-10-06, 03:02
ska du ändå köpa en ny råder jag dig att blöttlägga den och sen låta den torka i ugnen i några timmar på 50 grader.

som man gör med mobiltelefoner och det brukar funka

har inte bestämt mig än. den fungerar ju fortfarande, det är bara det att själva styrpinnen (ni vet sånna som finns på vissa SonyEricsson-mobiler) har blivit seg.

Men om jag bestämmer mig för att köpa en ny, så testar jag självklart blötläggningen först.

tjabon
2007-10-06, 03:40
Kolla med återförsäljaren hur man öppnar den.
Det ska gå utan att paja, även om det inte är uppenbart
vid första anblicken.

Granatgiraffen
2007-10-06, 09:14
Spola vatten över skiten och låt den torka innan du kopplar in den. Lätt som en plätt.

PowPow
2007-10-06, 09:39
Kolla med återförsäljaren hur man öppnar den.
Det ska gå utan att paja, även om det inte är uppenbart
vid första anblicken.

Vadå? Finns det någon lag på det?
Den känns limmad /=
Men värt att testa såklart. Tack.

Spola vatten över skiten och låt den torka innan du kopplar in den. Lätt som en plätt.

Testat?

spange
2007-10-06, 09:52
jag har en stor erfarenhet av vattendoppade mobiler, då alla mina mobiler gått detta öde till mötes, på ett eller annat sätt tyvärr..när dom har torkats så har dom fungerat- i några timmar - ett par veckor, sen har dom dött.. funkar antaglign likadant med en fjärrkontroll

Srednq
2007-10-06, 10:05
vi spillde turkisk peppar shots på fjärkontrollen till en polares gamla stereo. efter det fungerade den perfekt.

vad är det för kontroll. bild? länk?

hahavaffan
2007-10-06, 10:26
Fyfan det är jobbigt. Skruva bara isär skit'n och rengör.

PowPow
2007-10-06, 11:00
jag har en stor erfarenhet av vattendoppade mobiler, då alla mina mobiler gått detta öde till mötes, på ett eller annat sätt tyvärr..när dom har torkats så har dom fungerat- i några timmar - ett par veckor, sen har dom dött.. funkar antaglign likadant med en fjärrkontroll

/=

vi spillde turkisk peppar shots på fjärkontrollen till en polares gamla stereo. efter det fungerade den perfekt.

vad är det för kontroll. bild? länk?

Så ditt tips är att ja häller turkisk peppar-shots på den? :D
Det är en iMon 2.4G LT. Det är den där styrspaken (den med ett "i" på) som blivit seg. Den fungerar fortfarande, men den klickar inte i bottenlägena. Lite dryg att dubbelklicka med och så.. som om någon hält läsk i den typ.

http://www.thg.ru/howto/htpc_media_center/images/mm-imon-g2.jpg

Fyfan det är jobbigt. Skruva bara isär skit'n och rengör.

Inte en skruv så långt ögat kan nå /=
Den verkar typ ihopgjuten. Eller i alla fall limmad.

hahavaffan
2007-10-06, 11:09
Det verkar så ja. Men i själva verket är det små "haspar" som håller fronten på plats. Jag brukar peta in en platt kniv eller liknande i en springa och bända upp den. Inget jag rekommenderar till dig om du aldrig gjort det förr och inte vill riskera förstöra kontrollen dock.

He-man
2007-10-06, 13:58
Men om den var dyr, kan det inte vara värt att lämna in den på lagning/rengörning, eller åtminstone få ett kostnadsförslag? Skulle ju kännas rätt surt om de kunde fixa det billigt, men istället har den pajat när du blötlagt den.

PowPow
2007-10-06, 14:48
Men om den var dyr, kan det inte vara värt att lämna in den på lagning/rengörning, eller åtminstone få ett kostnadsförslag? Skulle ju kännas rätt surt om de kunde fixa det billigt, men istället har den pajat när du blötlagt den.

Alltså.. dyr och dyr. Tror den kostade strax över 500 pix. Så det är ju inte skitdyrt. Men ändå liksom.

Ska ge det några dagar till. Tycker mig märka att den blir bättre och bättre. Kanske inbillning. Sen får jag väl testa att öppna den med lite våld, om jag inte är nöjd.

agazza
2007-10-06, 14:54
köp en ny med pci kort istället. då funkar den upp till 3 våningar bort ungefär.

plus är styrspaken gummibeklädd på den dosan så det kommer inte in någon dricka i den :D

kostar 700

hahavaffan
2007-10-06, 14:56
köp en ny med pci kort istället. då funkar den upp till 3 våningar bort ungefär.

plus är styrspaken gummibeklädd på den dosan så det kommer inte in någon dricka i den :D

kostar 700Namn, modell, websida, anything?

agazza
2007-10-06, 15:02
Namn, modell, websida, anything?


Fanns på gtek.se förut men inte nu

http://www.datagrottan.se/PartDetail.aspx?q=p:1093341;c:36338;r:prisjakt

det var inte den med gummiknopp som jag har men men.

för övrigt tycker jag att du, powpow ska kolla in thermaltakes nya hptc chassi för 3500kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=224052

eller silverstone GD01mx

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=145718

:thumbup:

PowPow
2007-10-06, 15:10
köp en ny med pci kort istället. då funkar den upp till 3 våningar bort ungefär.

plus är styrspaken gummibeklädd på den dosan så det kommer inte in någon dricka i den :D

kostar 700

Det är ju samma fjärrkontroll i de båda paketen. I alla fall enligt de recensioner och uppgifter jag läst.
Edit: Såg nu att du syftade på en helt annan fjärrkontroll. Jag vet inte vilken. Men ja. Ok.

Och räckvidden är inga problem. har även läst recensioner där DT:n haft problem med kontaktbrott, vilket LT:n inte har (edit: Här snackar jag om min fjärrkontroll i USB respektive PCI-version).

Och vad ska jag med ett nytt chassi till? :confused:

Nitrometan
2007-10-06, 15:12
Och vad ska jag med ett nytt chassi till? :confused:
Spilla läsk i?

PowPow
2007-10-06, 15:14
Spilla läsk i?

Ah, bra tänkt. Vore bättre att köpa en bordsfläkt då. De lär ju vara ganska roliga att spilla läsk i.

PowPow
2007-10-06, 15:37
Det verkar så ja. Men i själva verket är det små "haspar" som håller fronten på plats. Jag brukar peta in en platt kniv eller liknande i en springa och bända upp den. Inget jag rekommenderar till dig om du aldrig gjort det förr och inte vill riskera förstöra kontrollen dock.

Jag tillvaratog detta tipset och testade.
Och med en osthyvel och lite våld så fick jag upp skiten. Sen rengjorde jag det klibbiga området med vått papper och pyttelite diskmedel. Nu är den som ny igen :)

Eller ja, den blev lite sargad i kanterna när jag bände upp den.. Men vafan, sånt man får leva med :)

agazza
2007-10-06, 15:47
tänkte bara påpeka dom fina htpc chassina. Och man får med dosan med gummibeklädd styrspak till båda.



Ska inte tipsa om saker i framtiden.

PowPow
2007-10-06, 16:33
tänkte bara påpeka dom fina htpc chassina. Och man får med dosan med gummibeklädd styrspak till båda.

Ska inte tipsa om saker i framtiden.

Ah, ok. Jag såg inte kopplingen mellan fjärrkontrollen och chassit bara :)

Min pc/htpc står i en garderob, så chassi spelar ingen roll. Den kan låta hur mycket som helst och se ut hur som helst - det är ändå ingen som ser eller hör.