handdator

Visa fullständig version : Antioxidanter, styrketräning, oxidativ stress och muskelskador


King Grub
2007-10-05, 19:19
Both acute bouts of prior exercise (preconditioning) and antioxidant nutrients have been used in an attempt to attenuate muscle injury or oxidative stress in response to resistance exercise. However, most studies have focused on untrained participants rather than on athletes. The purpose of this work was to determine the independent and combined effects of antioxidant supplementation (vitamin C + mixed tocopherols/tocotrienols) and prior eccentric exercise in attenuating markers of skeletal muscle injury and oxidative stress in resistance trained men.

Thirty-six men were randomly assigned to: no prior exercise + placebo; no prior exercise + antioxidant; prior exercise + placebo; prior exercise + antioxidant. Markers of muscle/cell injury (muscle performance, muscle soreness, C-reactive protein, and creatine kinase activity), as well as oxidative stress (blood protein carbonyls and peroxides), were measured before and through 48 hours of exercise recovery.

No group by time interactions were noted for any variable (P>0.05). Time main effects were noted for creatine kinase activity, muscle soreness, maximal isometric force and peak velocity (P<0.0001). Protein carbonyls and peroxides were relatively unaffected by exercise.

There appears to be no independent or combined effect of a prior bout of eccentric exercise or antioxidant supplementation as used here on markers of muscle injury in resistance trained men. Moreover, eccentric exercise as used in the present study results in minimal blood oxidative stress in resistance trained men. Hence, antioxidant supplementation for the purpose of minimizing blood oxidative stress in relation to eccentric exercise appears unnecessary in this population.

J Int Soc Sports Nutr. 2007 Oct 3;4(1):9. Prior exercise and antioxidant supplementation: effect on oxidative stress and muscle injury.

Eddie Vedder
2007-10-05, 19:35
Kul att du postar den. Jag läste den igår faktiskt och har funderat lite kring den.

Kan mandra några bra slutsatser bara genom att mäta effekten 48 timmar efter träningen? Har dålig koll på vilken tid man brukar mäta och efter hur lång tid man brukar kunna förväntas se releventa resultat.

Och tog dom i hårt nog för att "skada" musklerna tillräckligt? 10 repetitioner och 10 set och 70%RM körde dom ju under aktiviteten. Tyckte dock inte det framgick hur pass dom "slet ut sig" och även om det inte är ett krav i ens träning så kan det ju bli tydligare skillnad om man supplementerar med antioxidanter till en helt utsliten muskel än en som är allmänt genomtränad?

Bara lite funderingar jag haft sen jag läste den igår.

Sverker
2007-10-05, 19:40
Jag gör den korta tolkningen att träning inte alls ger oxidativa skador.

Är jag helt fel ute:confused:

GurraGo
2007-10-05, 20:01
Jag gör den korta tolkningen att träning inte alls ger oxidativa skador.

Är jag helt fel ute:confused:

... om du är resistance trained antar jag ? Så uppfattar jag det i alla fall. De skriver ju "...in resistance trained men..:" flera gånger i sista stycket men jag vet inte vad det syftar på exakt. Är det att man tränar, säg 5 ggr/vecka och därmed har tränat upp ett motstånd ("resistence"?) så att man inte är mottaglig för stress från fria radikaler eller vad ? Måste säga att jag är lite osäker på exakt vad för slutsats man kan dra :Virro

King Grub
2007-10-05, 20:03
"Resistance training/exercise" = styrketräning, belastningsträning. "Resistance trained" = vana styrketränande.

Styrketräning verkar inte vara jämförbart med t ex distanslöpning när det gäller den oxidativa stressen. Även om jag inte läst fullängdsartikeln av just den här studien.

Eddie Vedder
2007-10-05, 20:08
... om du är resistance trained antar jag ? Så uppfattar jag det i alla fall. De skriver ju "...in resistance trained men..:" flera gånger i sista stycket men jag vet inte vad det syftar på exakt. Är det att man tränar, säg 5 ggr/vecka och därmed har tränat upp ett motstånd ("resistence"?) så att man inte är mottaglig för stress från fria radikaler eller vad ?

Försökspersonerna var personer som redan hade en viss period av regelbunden styrketräning bakom sig innan studien. Det är vad som avses med "resistance trained" i det här fallet.

Alltså hyfsat tränade personer för vilka styrketräningen inte var något nytt. Hade det varit helt otränade personer hade det ju kanske påverkat deras kroppar annorlunda.

Men fortfarande ställer jag mig lite frågande till både tiden man uppmätte effekt samt hur pass hårt dom egentligen tränade. Det här togs även upp i slutdiskussionen som eventuella brister hos studien.

Sverker
2007-10-06, 06:28
Ska vi klyva atomer så är både C-vitamin och E-vitamin reduktionsmedel som återställer det som syret förstört/oxiderat.
Tror man att det är fria radikaler som ger skadorna ska man ju istället använda en quencher ( har inget svenskt namn ? ) som fångar in den fria radikalen.
Beta-karoten och många andra färgade ämnen fungerar som quencher.