handdator

Visa fullständig version : Får inte den kropp jag vill ha, lite hjälp sökes


Stämgaffeln
2007-10-05, 09:25
Jag har tränat ett ganska så långt tag, med varierande resultat beroende på hur jag har tränat. Men någonstans gör jag fel, för jag får inte den kroppen jag önskar mig.

Jag vill få en riktigt grov kropp. Nu menar jag inte inte en slimmad kropp med en sexpack magrutor utan en riktigt brutal "kåkfararkropp." Det vill säga stor, men musklerna behöver inte vara så definierade och kroppen behöver inte vara slimmad. Men, jag vill inte enbart detta, utan vill också bli riktigt råstark. Ja, alltså INTE bara i böj bänk och mark utan även starka nävar och armar, brutala feta armar, gärna köttiga och muskliga med fett över musklerna.

Självklart gäller det att svulla i sig ordentligt med käk, det säger sig självt. Men, då kommer frågan: Hur fan ska man träna för att bli så? Eller är det ens MÖJLIGT? Det hela kanske bygger på gentetik? Jag vill gärna gå upp ungefär 12 kilo. Är det möjligt? Samtidigt vill jag att styrkan ökar mer än de 12 kilo massa jag lägger på mig. Förstår ni?

Eftersom jag vill bli råstark och böja och bänka mycket mer än vad jag själv väger, men samtidigt gå upp i vikt blir det väl lite svårt? Går jag upp för snabbt i vikt kanske massaökningarna blir större än styrkeökningarna?

Och så HUR man ska träna då? Som styrkelyftarna fast med lite mer komplement? Jag har läst en del om det, en del hävdar att man då ska träna TUNGT 80-90 % av 1 rm, samt ett lätt explosivt pass. (Så att man blir dessutom en expolosiv tunna till människa, en riktig krutdunk hehehehe). Men jag har också läst att man ÄVEN på de tunga passen i början inte ALLS ska köra tungt i meningen tungt med höga vikter. Det går emot min logik. Inte ett tungt pass där man tar i allt vad man orkar? Utan ett lätt pass och ett lite tyngre? Det verkar ologiskt. De lyftare jag har sett brukar köra råtungt, allt vad de orkar, rätt ofta, och varva med lättare pass.

Men frågan är: Jag har sett smala styrkelyftare som ändå varit rätt långa. Är det hela alltså genetiskt? Kan alla BLI råstarka? Kan jag bänka rätt mycket mer än vad jag väger och böja rätt mycket mer än vad jag väger om man tränar på det? (Marklyft också givetvis, men det är ju inte svårt att marka mer än man väger). Om man bulksvullar i sig käk och kör vråltungt varierat med lätta pass? Och komplement för att bli brutal.

Finns det länkar och dylikt där man kan ladda ner program? Kan man köpa program?

major Pectoralis
2007-10-05, 10:34
Jag vet inte om frågan är seriöst menad men jag svarar i alla fall...*rolleyes*

Och så HUR man ska träna då? Som styrkelyftarna fast med lite mer komplement?

Ja, det skulle jag satsa på om jag var du.

Men frågan är: Jag har sett smala styrkelyftare som ändå varit rätt långa. Är det hela alltså genetiskt? Kan alla BLI råstarka? Kan jag bänka rätt mycket mer än vad jag väger och böja rätt mycket mer än vad jag väger om man tränar på det?

Om du med råstark menar att man skall kunna lyfta mer än vad man väger i bänk och böj så är svaret JA, de allra flesta kan nå dessa vikter.
Om man är riktigt råstark, i mina ögon, lyftar man dock åtminstone 2-2,5 x den egna kroppsvikten i nämnda övningar.

Finns det länkar och dylikt där man kan ladda ner program? Kan man köpa program?

Ja.

Stämgaffeln
2007-10-05, 10:52
Jag vet inte om frågan är seriöst menad men jag svarar i alla fall...*rolleyes*

Frågan är seriöst menad.



Ja, det skulle jag satsa på om jag var du.

Okej, var finns det sådana program?



Om du med råstark menar att man skall kunna lyfta mer än vad man väger i bänk och böj så är svaret JA, de allra flesta kan nå dessa vikter.
Om man är riktigt råstark, i mina ögon, lyftar man dock åtminstone 2-2,5 x den egna kroppsvikten i nämnda övningar.

Huga! Inte alla som klarar sin egna kroppsvikt gånger två i bänk du! Inte i böj heller. Men hur når man till SÅDANA resultat då? DET borde inte vara möjligt för alla? Jag har svårt att nå bra styrkeresultat alls. Något fel jag gör?



Ja.

Var finns programmen då?

Handcuff
2007-10-05, 10:55
Lars-Börje :confused:

Stämgaffeln
2007-10-05, 10:56
Lars-Börje :confused:

? =/

Jax
2007-10-05, 11:02
Huga! Inte alla som klarar sin egna kroppsvikt gånger två i bänk du! Inte i böj heller. Men hur når man till SÅDANA resultat då? DET borde inte vara möjligt för alla? Jag har svårt att nå bra styrkeresultat alls. Något fel jag gör?
Man tränar länge... Man blir ingen stor stark björn på några månader. Träna hårt så kanske du har den kropp du vill ha om 5-10 år.

Stämgaffeln
2007-10-05, 11:05
Man tränar länge... Man blir ingen stor stark björn på några månader. Träna hårt så kanske du har den kropp du vill ha om 5-10 år.

Precis, det är därför jag har hållt på några år nu. Visst måste man träna länge till, det är inte det som stör mig, man bygger ingen styrka på några månader. Frågan är snarare HUR man ska träna. Att bara gå ner till gymet och rycka i lite vikter känns inte så givande...Program!

Jax
2007-10-05, 11:16
Program!
Har skrivits om hur många program som helst på forum. Bara att läsa.
Hade det funnits ett magiskt program så hade alla använt det.

Stämgaffeln
2007-10-05, 11:17
Nu är jag itne ute efter ett magiskt program och inte heller att få en välbygd kropp i den bemärkelsen som de flesta menar.

Jax
2007-10-05, 11:19
Är det inte? Enda du behöver skippa sett från de som vill ha en deffat kropp är just själv deffen. Du kan ju bara fortsätta att bygga.

Mpet
2007-10-05, 11:34
låter hyffsat likt en tyngdlyftare d du beskriver? varför inte gå med i nån klubb o börja den vägen?

Stämgaffeln
2007-10-05, 11:43
Är det inte? Enda du behöver skippa sett från de som vill ha en deffat kropp är just själv deffen. Du kan ju bara fortsätta att bygga.

Som sagt vill jag int bara bygga massa utan även råstyrka. Men vet inte hur man tränar för det då det finns en miljard olika förslag.

Stämgaffeln
2007-10-05, 11:44
låter hyffsat likt en tyngdlyftare d du beskriver? varför inte gå med i nån klubb o börja den vägen?

Måste det just vara tyngdlyftning? Alltså OL? Är inte förtjust i det men okej.

jonasl
2007-10-05, 12:00
Måste det just vara tyngdlyftning? Alltså OL? Är inte förtjust i det men okej.

Nej det kan ju med fördel var styrkelyft, SL, då dessa tränar just böj, bänk och mark. Då blir du ju både råstark och grov bara du ser till att äta massor så du stadigt går upp i vikt. Går du med i en klubb utformar de dessutom ett program åt dig.

Edit: De flesta SL:are tävlar ju i en speciell viktklass de försöker hålla men detta ska du bara strunta i och äta på så du blir så tung och grov som möjligt. :)

major Pectoralis
2007-10-05, 13:15
Okej, var finns det sådana program?

Sök. Det finns bl.a. massor med program och träningsjournaler på detta forum.


Huga! Inte alla som klarar sin egna kroppsvikt gånger två i bänk du! Inte i böj heller. Men hur når man till SÅDANA resultat då? DET borde inte vara möjligt för alla? Jag har svårt att nå bra styrkeresultat alls. Något fel jag gör?


Nej, jag skrev inte att ALLA klarar sin kroppsvikt gånger två i bänk. Lägg upp ditt träningsprogram så finns chans att du får konstruktiv kritik på det.

Var finns programmen då?

Som sagt, bl.a. på detta forum.

Timme
2007-10-05, 13:36
Måste det just vara tyngdlyftning? Alltså OL? Är inte förtjust i det men okej.

SL är bra att börja med om du vill få en sådan kropp du beskriver. Du blir både råstark och grov. dock så krävs det många års hårt slit med tunga vikter.

Jag har hållit på med SL i 1 år nu och det har gjort att jag har ökat mycket i både styrka och massa.

Raggis
2007-10-05, 13:37
Han är banned ^^

Pez
2007-10-05, 13:43
Han är banned ^^

Med tanke på dina 80% så skulle jag inte spamma som du gör nu.
Såtillvida du inte vill följa honom in i dimman då.

Raggis
2007-10-05, 18:03
Med tanke på dina 80% så skulle jag inte spamma som du gör nu.
Såtillvida du inte vill följa honom in i dimman då.

Det jag menar är att det inte finns någon mening att försöka besvara TS, icohmed att han är bannad.

Sluta vara så himla tjurig, Pez. Det är ganska uppenbart att du har ett personligt hat mot mig.

Pez
2007-10-05, 21:21
Sluta vara så himla tjurig, Pez. Det är ganska uppenbart att du har ett personligt hat mot mig.
Jaså?
Det stog inte med i veckobrevet.
Tack för uppdateringen.

Eller....så var det för att du satt igång och spammat loss hela kollo nu de senaste dagarna.
Med meningslösa och irrelevanta inlägg drar du ditt strå till stacken när det kommer till att devalvera Kolozzeum.

Testa att skriva ett (1) relevant inlägg och se hur det känns vetja.
Skärpning Raggis.
Skulle inte relevant vara möjligt så kan du väl försöka få med lite humor iallafall.

PS. nu har jag ett personligt intresse i att kolla över dina inlägg.
Cheers! :)

Upptaget
2007-10-05, 22:23
Brukar man inte säga att:

4-6 Reps på riktigt tunga vikter bygger massa och kortvarig styrka och 8++ reps är uthållighet??? har jag fel?

Dok
2007-10-06, 12:36
Brukar man inte säga att:

4-6 Reps på riktigt tunga vikter bygger massa och kortvarig styrka och 8++ reps är uthållighet??? har jag fel?

Ju fler repetioner du gör destor mindre massa kommer du bygga på det.
Höga reps antal = uthålliga muskler.
(Iallafall så som jag blivit skolad)

Så som jag ser o bygger efter liknar detta.
Är att 1-4 rep = maxning
(Har inget emot maxning dock gör jag det sällan pga av att jag bär runt på en ständig kanske ibland "obefogad oro för skador")
4-8 (alt 10 ) = Massbyggning
(Du kommer genom att köra så tung så du i regel åker på failure innan 10 reppet bygga massa snabbare än vid högrep träning)
10-vidare = Högrep träning
(Uthålliga muskler)

Detta är det jag fått höra o jag bygger massa så jag håller mig inom dom rep antalen dock så försöker jag undvika failure så mycket det går pga av att jag på olika håll hört att även detta kan vara en stabil grund för skador.

Jag förespråkar ju en blanding av högrep / massbyggning dels för att chocka kroppen o ge muskler o dess fästen tid till extra reparation.
Omväxling o byte av övningar, attackvinklar och repantal är något som jag genom åren har upplevt "speedar" på byggningsprocessen och håller skadorna borta i den mån det nu är möjligt.

Kommentera gärna om ni anser att detta är helt galet, för detta är saker jag genom åren samlat på mig via konversationer med andra och att läsa så mycket jag bara hittar ang allt som kan kopplas till muskelbyggning.

piraten99
2007-10-06, 13:07
visst låga reps bygger ju mest, men om du kör låga reps månad ut och månad in så funkar nog att variera sig mkt bättre. alltså att köra tex 5 weeks med låga reps och 5 weeks med höga reps. det är iallafall vad jag hört, bra?

sen bygger ju höga reps såklart muskler det också.
(läste nu hela ditt inlägg och såg att vi tänker likadant :)

enligt mig är höga reps 15-20.

willis
2007-10-06, 13:39
Fler repetitioner (9-12) stimulerar mer proteinsyntes än få repetitioner. Däremot stimulerar de färre repetitionerna med en tyngre belastning styrka i högre utsträckning, varvid man kan utnyttja den styrkan till att träna med tyngre belastning på det högre repetitionsintervallet. En kombination lär alltså vara bäst.

En översikt över vilka fibrer som påverkas mest vid olika repetitionsintervall:

Repetition Range: Type I, Type IIA, Type IIB, Strength Gains

1-2 repetitions: Very Low, Low, Low, Excellent
3-5 repetitions: Very Low, Low, Decent to Good, Excellent
6-8 repetitions: Very Low, Good, Excellent, Good
9-12 repetitions: Low, Excellent, Very Good, Good Within Rep R.
13-15 repetitions: Decent, Very Good, Decent to Good, Endurance
16-25 repetitions: Very Good, Diminishing, Low, Endurance
25-50 repetitions: Excellent, Low, Very Low, Endurance

Ref:

Cedrick, (1995). Strength and Conditioning Journal 17

BENEDICT, TAN, 1999: Manipulating Resistance Training Program Variables to Optimize Maximum Strength in Men: A Review. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 13, No. 3, pp. 289–304.

HARRIS, GLENN R., MICHAEL H. STONE, HAROLD S. O'BRYANT, CHRISTOPHER M. PROULX, ROBERT L. JOHNSON, 2000: Short-Term Performance Effects of High Power, High Force, or Combined Weight-Training Methods. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 14, No. 1, pp. 14–20

Hoeger, Werner W.K., Sandra L. Barette, Douglas F. Hale, David R. Hopkins, 1987: Relationship Between Repetitions and Selected Percentages of One Repetition Maximum. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 1, No. 1, pp. 11–13

Ruther, Christine L., Catherine L. Golden, Robert T. Harris, Gary A. Dudley, 1995: Hypertrophy, Resistance Training, and the Nature of Skeletal Muscle Activation. The Journal of Strength and Conditioning Research: Vol. 9, No. 3, pp. 155–159

Fukui, Y. et al. (1986). High-resolution immunofluorescence for the study of the contractile apparatus. In "The Contractile Apparatus and the Ctyoskeleton" ("Structure and Contractile Proteins", Meth.Enzymol.134, Part D), ed R. B. Vallee, Academic Press, pp. 573-580.

Henneman, E et al "Functional Significance of cell size in spinal motor neurons." Journal of Neurophysiology 28: 560-580. 1965.

Har för mig att Grub skrev detta, hade det sparat i ett word-dokument.

Dok
2007-10-06, 16:27
visst låga reps bygger ju mest, men om du kör låga reps månad ut och månad in så funkar nog att variera sig mkt bättre. alltså att köra tex 5 weeks med låga reps och 5 weeks med höga reps. det är iallafall vad jag hört, bra?

sen bygger ju höga reps såklart muskler det också.
(läste nu hela ditt inlägg och såg att vi tänker likadant :)

enligt mig är höga reps 15-20.

Har för mig att Grub skrev detta, hade det sparat i ett word-dokument.

Skönt att någon mer har skolats lika, aldrig egentligen fått någon "vettig" feedback på att det jag i min tur lär ut är riktigt förns nu =D
"mer än att det funkat för mig"

Ja men egentligen till själva grundfrågan som var för den här tråden "hur man bygger en fet / stor kropp" så skulle man ju kunna tillägga att det är det vi här med har "fastställt" + så mycket mera ang just kosthållningen och själva träningen i sin utsträckning under många många år och dess intensitet med beräkning för ev skador och andra uppehåll från träning "avsiktliga som oavsiktliga (skador)"

Jag tycker personligen det är tråkigt att se så många som slänger in så mycket tid och engagemang men aldrig egentligen växer. Just på grund av att man tummar på vila, kost och kanske inte tränar riktigt / intensivt nog.