handdator

Visa fullständig version : Hur mycket är mycket mat?


ChrisDEFC
2007-10-04, 20:02
Hejsan, jag läser ständigt om "bara du får i dig tillräckligt" "bara du ligger på kalori+" och "träna vila och sen äta rejält med mat". Min fråga nu är vad är mycket mat för dig? Skriv gärna ner en dags mat då du ligger på kalori+ och ta gärna någon vanlig dag och kanske inte den dagen du ätit mest i hela ditt liv för då kan det ju bli lite snedvridet. Alltså vad äts under en vanlig dag under bulk?

Eddie Vedder
2007-10-04, 20:07
Om du tycker att det inte säger ett dugg att du ska äta tillräckligt mycket för ditt eget behov hur ska det då hjälpa dig att läsa vad någon annan äter utifrån sitt behov?

Är du osäker på vilka mängder mat du behöver får du räkna ut en uppskattning av ditt energibehov och sedan börja väga och räkna helt enkelt.

Att få kosttips är ju i sig inte fel, men vad någon annan äter för att fylla sitt energibehov kommer ju inte hjälpa dig att fylla ditt eget.

jojjep91
2007-10-04, 20:26
Iställe för o ränka kcal räknar jag mål.

Försöker få i mej 3 stora mål / varav 1 av dem 3 är större. alltså de första stora målet är de största för mej.

och 3-5 mellanmål

Med ett stort mål menar jag tex skolunchen.

En nästan överfull tallrick med makkaroner och 10 köttbullar med 5-6 glas mjölk och 5 knäckebröd med ca 2g smör på varje. + sallad.

Lite över 1000kcal kan jag gissa.

k4l_2007
2007-10-04, 20:41
Jag äter 3 mål varje dag, och 1-2 dl kasein protein pulver blandat beroende på om jag har fått i mig tillräckligt mycket protein och det blandar jag med 7dl mjölk.

Brukar bli runt 400-500 kcal extra genom det och det garanterar nästan mitt kalori+

Dom dagar jag tränar tar jag också gainern

Alfred Nobel
2007-10-04, 20:56
...En nästan överfull tallrick med makkaroner och 10 köttbullar...

Det lät nästan roligt med 10 köttbullar :) det är inget spec. Jag brukar knapra 13stycken och doppa i ketchup till mellis :thumbup:

Shajjn
2007-10-04, 20:59
Att få kosttips är ju i sig inte fel, men vad någon annan äter för att fylla sitt energibehov kommer ju inte hjälpa dig att fylla ditt eget.

Han frågar specifikt efter vad vi andra äter för att uppnå energiöverskott.

Eddie Vedder
2007-10-04, 21:02
Han frågar specifikt efter vad vi andra äter för att uppnå energiöverskott.

Ja jag vet det, men grundfrågan är "hur mycket mat är mycket mat?" och det finns inget svar på det.

Men visst, du och jag kan ju uppfatta grundfrågan olika.

ChrisDEFC
2007-10-04, 21:07
Om du tycker att det inte säger ett dugg att du ska äta tillräckligt mycket för ditt eget behov hur ska det då hjälpa dig att läsa vad någon annan äter utifrån sitt behov?

Är du osäker på vilka mängder mat du behöver får du räkna ut en uppskattning av ditt energibehov och sedan börja väga och räkna helt enkelt.

Att få kosttips är ju i sig inte fel, men vad någon annan äter för att fylla sitt energibehov kommer ju inte hjälpa dig att fylla ditt eget.


Jo visst kan jag räkna ut ungefär hur mycket jag får i mig eller tom exakt men tycker det tar lite för mycket tid som det är just nu och sen ger det lite perspektiv på det hela genom att höra vad andra äter på en dag då dom kör på hårt med träningen! Jag ligger på lite över 83kg och är 2m lång så jag kan med gott samvete lägga på mig lite men känner inte så många som tränar hårt så har därför inte så mycket att jämföra med i matväg.

en typisk dag för mig när jag jobbar förmiddag är
frukost, 2mackor med ost (är för tidigt för att jag ska orka mer)
frukost på jobbet, 1banan och ca 1,5-2dl yoghurt och en kopp choklad
lunch, 4-5potatisar och 2-3biffar, 2knäckebröd och 2glas dricka
mellis, 2smörgåsar med ost el skinka
middag, spagetti och köttfärssås en normalstor tallrik skapligt fylld
Kvällsmat, tallrik med 2-3dl fil och k-special och sylt
proteinshake, whey 80.
tränar jag så tar jag en gainer direkt efter träningen övrigt samma upplägg.

jag kan säga att jag kört typ detta upplägg sen efter semestern nu och stått typ helt still i vikt, kanske gått upp max 1kg. och kan åxå tillägga att jag har ett fysiskt krävande jobb 8h om dagen 2skift.

Durre
2007-10-04, 23:57
6 mellanmål(ca 20g+ prot) + middag(runt 45-60g prot) + tillskott (ca 10-15g prot) jag ränkar inte kolisar just nu men det blir väl iaf 2500kcal++ jo nära 3000 för jag går upp ca 0,5kg nu.

Alexton
2007-10-05, 06:33
3 stora mål per dag (Ute mat eller proppad matlåda) , 2 mellanmål (tallrik fil med müssli+2 mackor med köttpålägg). Och så ska vi inte glömma 100-150 cashewnötter varje dag. Genom att mumsa kcal rika nötter så slipper jag stå bunden vid mitt kylskåp hela dagen. Ingen aning hur många kcal jag får i mig men fungerar bra och ökar runt 0.4-0.6kg i veckan.

z_bumbi
2007-10-05, 06:55
Havregryn, olja, banan, proteinpulver och juice i mixern. Ca 1100-1200 kcal
Fyra matlådor (2x1,8 l och 2x1 l) med pasta/ris plus köttfärsås/kyckling/kötträtt/korv etc samt frysta grönsaker.
Något mellanmål om jag blev hungrig, typ någon macka eller proteinbar, några frukter fick jag också i mig per dag.
Gainer i samband med träningen.

Jag var inte religöst övertygad om att jag var tvungen att äta detta så ibland så hoppade jag över en låda osv men i stort såg det ut på det här sättet under en långsam viktuppgång. Idag när jag inte alls kan träna lika mycket ligger jag still på runt 3100-3300 kcal.

KaptenKnäsvag
2007-10-05, 07:09
Hejsan, jag läser ständigt om "bara du får i dig tillräckligt" "bara du ligger på kalori+" och "träna vila och sen äta rejält med mat". Min fråga nu är vad är mycket mat för dig? Skriv gärna ner en dags mat då du ligger på kalori+ och ta gärna någon vanlig dag och kanske inte den dagen du ätit mest i hela ditt liv för då kan det ju bli lite snedvridet. Alltså vad äts under en vanlig dag under bulk?

igår åt jag:
frukost 1: lite yoghurt (bara lite) och en banan.
frukost 2: 3 skivor bröd med salami, mortadella och rökt skinka på
mellanmål: lite godis *cupid*
lunch: Två lass pasta och köttfärssås
mellanmål: ytterligare lite godis, totalt 300g ihop med det jag åt tidigare
middag: 6 grillkorvar och lite knäckebröd
mellanmål: 1 gainomax
middag: 10 pannkakor och ölkorv
kvällsmat: 1 gainomax och ölkorv

Detta är jag i bulk-mode, och jag går upp i vikt av det.

Robbin
2007-10-05, 07:35
Tar gårdagen som exempel. Ca 4500kcal.

Frukost:
200gram havregryn
5dl mjölk
1 skopa vassle

Efter träning:
150gram havregryn
220gram bröd
6dl mjölk
1,5 skopa vassle

Middag:
1dl råris
250g wokgrönsaker
1 kycklingfilé

Kvällsmat:
120gram nötter
1 burk kesella
1 tonfiskburk

+ 140gram malto runt träningen

machine gun
2007-10-05, 14:17
Är du osäker på vilka mängder mat du behöver får du räkna ut en uppskattning av ditt energibehov och sedan börja väga och räkna helt enkelt.

Man behöver faktiskt inte krångla till det med att väga och räkna. Är man viktstabil, dvs varken går upp eller ner i vikt, så äter man tillräckligt för att täcka sitt energibehov. Vill man gå upp i vikt måste man äta mer, vill man gå ner i vikt måste man äta mindre. Mer komplicerat än så är det faktiskt inte.

Eddie Vedder
2007-10-05, 14:20
Mer komplicerat än så är det faktiskt inte.

Jo i trådskaparens fall är det just det som är komplicerat. Jag håller med om att det inte behövs i regel, men OM det känns komplicerat och svårt tycker jag det är ett väldigt bra sätt att börja.

Så småningom har man en bra uppfattning om vilka mängder mat som räcker för ens behov och vad man vill uppnå.

LarsK
2007-10-05, 14:23
jwzrd har väldigt kloka saker att säga i detta ämnet. Han säger helt enkelt, ät dig mätt 3 gånger om dagen. Och det fungerar utmärkt för mig.

chaffisen
2007-10-05, 15:01
Vågen vet vad som är mycket mat för dig.

machine gun
2007-10-05, 15:05
Jo i trådskaparens fall är det just det som är komplicerat.

Jag tolkar bara frågan som att han undrar vad folk vanligtvis brukar äta under bulk, ingenting annat.

Min fråga nu är vad är mycket mat för dig?

ChrisDEFC
2007-10-05, 18:07
SÅ vad är mycket mat för DIG då machine gun? ;)

Och vart köper ni cashewnötterna, gärna fabrikat och pris? i like nuts :)

piraten99
2007-10-05, 18:11
ett bra rikt märke är att äta 3 stora måltider (frulle, lurre, midda).
dessa 3 måltider ska man äta sig mätt till en 4:a på en 1-5 skala. Där 1 är hungrig och 5 proppmätt. lägg därtill mellanmål

källa: maximal muskeltillväxt. 2006

machine gun
2007-10-05, 18:18
SÅ vad är mycket mat för DIG då machine gun? ;)

Jag bulkar inte ;)

Men jag kan skriva ner vad jag äter under en dag iaf:

Frukost: Fil med müsli, stor skål. Dubbel espresso.

Mellanmål: Smörgås och frukt

Lunch: t.ex. 3-4 potatisar alt. stor hög med pasta/ris/bulgur, nån vegbiff/-burgare/tofu/bönor eller liknande och broccoli/annan grönsak. Ibland nån sås också.

Mellanmål: Caffe latte, nån macka eller om det finns nån kaka eller nåt annat gott hemma :)

(träning)

Efter träning: Fil, frukt, Proviva eller liknande

Middag (oftast ganska snart efter träning): Samma som lunch

Kvällsmål: Macka eller frukt. Ibland glass eller nåt snacks *drool*

Brukar ligga runt 2500-3000 kcal/dag. Väger ca 60 kg och är 170 cm lång (tjej). Jag gillar att äta ofta :)

Eddie Vedder
2007-10-05, 18:22
Du är ett fenomen machine gun, du måste ha en jäkla NEAT. Visst du tränar ju och är aktiv men för att vara tjej, inte särskilt stor och ändå inte träna sådär superhårt (typ King Grub och Ironwoman) så är det rätt fantaastiskt att du kan vara viktstabil på uppåt 3000kcal per dag.

Jay-Z
2007-10-05, 18:24
Du är ett fenomen machine gun, du måste ha en jäkla NEAT. Visst du tränar ju och är aktiv men för att vara tjej, inte särskilt stor och ändå inte träna sådär superhårt (typ King Grub och Ironwoman) så är det rätt fantaastiskt att du kan vara viktstabil på uppåt 3000kcal per dag.

Yes, håller med.

Så roligt har jag inte på 3000 kcal/dag. Tyvärr. :D

Svedberg
2007-10-05, 19:09
Detta är normalt mycket mat för mig iaf

Håller mig ganska stabilt runt 110kg på detta.(lång så inget muskelberg direkt)

Lånar tråden lite också, någon kunnig som kan uppskatta kcal mängden lite fort, även om det är lite difusa mängder.


Jag käkar:
Frukost: 06.30
Proteindrink mjölk 6dl 40g doublepro
Mackor 2-3 stora mjukmackor + lite knäckebröd(allt bröd är fullkorn) med becel på (låter lite mesigt kanske men det blir hyffsat mycket bröd iaf)
2 kaps omega3 och 1 vitamineral.

10.30
Lunch
Matlåda, blandat. alltid 500-600g. ca 200-250g (koktvikt) pasta/bulgur/potatis etc. runt 200g kött/fisk. + 100g annat(grönsaker etc)
1 tomat/paprika lr liknande
30-50g nötter
0.5L mjölk

14.00
Fika:
40g Complete protein3 i 4-5dl mjölk
1-2 frukter, clementiner, päron, banan
20-40g nötter

17.00
Middag, blandat.
Ungefär som lunchen, men oftast lite större portion och en jävla massa sallad med dressing, och 2-3 glas juice istället för mjölk.

Ibland lite fika mellan middag och sängmålet...

22.00 innan sängen
3dl mjölk 40g slow protein
2 omega3 kaps.
Ibland nån macka lr så.

Träningsdagar blir det ca 80-100g vitargo och 8-12g esapro mellan 16.00-17.30. sen middag vid 18.00 istället.

Detta är en typisk dag för mig då jag arbetar(står och monterar, blir en del lyft och man rör sig och arbetar med armarna hela tiden).

Yes
2007-10-05, 19:26
En vanlig träningsdag(vilket brukar ge ett stadigt kaloriöverskott) kan väl se ut såhär:

Frukost: Stor tallrik fil och müsli, en kopp kaffe.

Lunch: Vanligt käk(tm) ~600kcal, 500g bröd 3-4 glas mjölk.

Efter träning: Ett par munkar eller andra godsaker, 5dl röd mjölk.

Middag(30 min efter träning kanske): Vanligt käk(tm) 500-1000kcal

Kvällsmål: 1 burk makrill och några glas mjölk.

---

Riktigt så äter jag givetvis inte varje dag, även om jag gärna skulle(och mer därtill).

Englund
2007-10-05, 22:38
ett bra rikt märke är att äta 3 stora måltider (frulle, lurre, midda).
dessa 3 måltider ska man äta sig mätt till en 4:a på en 1-5 skala. Där 1 är hungrig och 5 proppmätt. lägg därtill mellanmål

källa: maximal muskeltillväxt. 2006

Fint med info om hur man ska äta där allting är definitionsfrågor. Om jag (och säkert många andra) skulle äta efter ovanstående så skulle jag dött av fetma efter ett max ett år.

machine gun
2007-10-05, 22:38
Du är ett fenomen machine gun, du måste ha en jäkla NEAT. Visst du tränar ju och är aktiv men för att vara tjej, inte särskilt stor och ändå inte träna sådär superhårt (typ King Grub och Ironwoman) så är det rätt fantaastiskt att du kan vara viktstabil på uppåt 3000kcal per dag.

Å andra sidan äter väl King grub och Ironwoman snarare 4-5000 kcal/dag om jag minns rätt från vad jag läst om deras respektive kostvanor.

Jag klagar dock inte, jag äter det mesta jag kommer över och jag älskar mat :D Fast det är nog tur att jag inte har några planer på bulk, det skulle kunna bli riktigt jobbigt...

Eddie Vedder
2007-10-06, 08:49
Å andra sidan äter väl King grub och Ironwoman snarare 4-5000 kcal/dag om jag minns rätt från vad jag läst om deras respektive kostvanor.

Ja men King Grub väger ju säkert 20kg mer än dig, han är längre och man. Dessutom tränar han ju mycket hårdare.
Det var ju någon tråd för någon månad sedan där folk skrev ungefärligt dagsintag och jag vill minnas att du och Ironwoman låg lika ungefär.

Men du kanske är allmänt hyperaktiv om dagarna, hög NEAT som sagt? Hursomhelsy kan jag ju bara gratulera.:D

Koloftw
2007-10-06, 11:41
Fint med info om hur man ska äta där allting är definitionsfrågor. Om jag (och säkert många andra) skulle äta efter ovanstående så skulle jag dött av fetma efter ett max ett år.
+1


Ja men King Grub väger ju säkert 20kg mer än dig, han är längre och man. Dessutom tränar han ju mycket hårdare.


Så män har alltså högre energiförbrukning än kvinnor?

Trodde att det var pga. kroppsstorlek och muskelmassa som män hade högre förbrukning, där ser man.

Eddie Vedder
2007-10-06, 11:42
Så män har alltså högre energiförbrukning än kvinnor?

Trodde att det var pga. kroppsstorlek och muskelmassa som män hade högre förbrukning, där ser man.

Var skrev jag något annat?

Koloftw
2007-10-06, 11:42
Du skrev "han är längre och ''man''".

regus
2007-10-06, 11:44
Så män har alltså högre energiförbrukning än kvinnor?

Trodde att det var pga. kroppsstorlek och muskelmassa som män hade högre förbrukning, där ser man.

Kanske just därför män har större energiförbrukning än kvinnor.
Då män är generelt större och har mer muskler.

Koloftw
2007-10-06, 11:48
Okej, tack.

Eddie Vedder
2007-10-06, 11:49
Du skrev "han är längre och ''man''".

Men gör dig inte till! Man utgår i regel utifrån kön, längd, ålder och vikt när man räknar ut basal energiförbrukning.

Anledningen till det är att män generellt sett har en större andel muskelmassa än fettmassa i förhållande till kvinnor.

Englund
2007-10-06, 11:57
Men gör dig inte till! Man utgår i regel utifrån kön, längd, ålder och vikt när man räknar ut basal energiförbrukning.

Anledningen till det är att män generellt sett har en större andel muskelmassa än fettmassa i förhållande till kvinnor.
Vilket då betyder att könet är irrelevant i fråga om energiförbrukning.

Eddie Vedder
2007-10-06, 11:58
Vilket då betyder att könet är irrelevant i fråga om energiförbrukning.

Ja såvida det inte finns hormonella skillnader också, det vet jag inte. Hursomhelst, räknar man ut ens BMR är det alltid nämnda variabler man utgår ifrån. Man skriver inte in exakt muskelmassa och fettmassa eller hur? Då ser jag ingen anledning till att förklara i detalj varför.

Koloftw
2007-10-06, 12:03
Men gör dig inte till!

Det gör jag inte.

Jag ställde en simpel fråga där jag frågade om det var skillnad mellan män och kvinnors BMR, oberoende av muskel-/fett massa ... ...

Eddie Vedder
2007-10-06, 12:08
Jag ställde en simpel fråga där jag frågade om det var skillnad mellan män och kvinnors BMR, oberoende av muskel-/fett massa ... ...

Jag kan som sagt inte svara på om andra fysiologiska skillnader kan spela roll, såsom hormonella faktorer (östrogen-testosteron), det faktum att män har en lite högre hematokritvärde (generellt sett) o.s.v.

Men det jag vet är som sagt att män i regel har en annorlunda kroppsammansättning, en något mer energislukande kroppsammansättning.

Englund
2007-10-06, 12:09
Ja såvida det inte finns hormonella skillnader också, det vet jag inte. Hursomhelst, räknar man ut ens BMR är det alltid nämnda variabler man utgår ifrån. Man skriver inte in exakt muskelmassa och fettmassa eller hur? Då ser jag ingen anledning till att förklara i detalj varför.
Om man inte tar hänsyn till vederbörandes muskel- och fett-massa i uträkningen av BMR så har man inte räknat ut BMR.
Så, om man vill ha reda på någons BMR så måste man använda sig av mätmetoder som inkluderar mätning av fett- samt muskel-massa. Så mitt svar på din fråga blir; Det gör man visst.

Englund
2007-10-06, 12:12
Men det jag vet är som sagt att män i regel har en annorlunda kroppsammansättning, en något mer energislukande kroppsammansättning.

Om vi bortser från hormonella skillnader så spelar det alltså ingen roll om man är man eller kvinna. Det finns kvinnor som har mer muskler och mindre fett än män vid samma kroppsvikt. Vilket bör betyda att könet är irrelevant.

Eddie Vedder
2007-10-06, 12:15
Så mitt svar på din fråga blir; Det gör man visst.

Ja du brukar ha dina egna synpunkter på hur man ska tolka saker och ting. Men du förstår mycket väl vad jag menar.

Gör man en simpel H&B-ekvation för att få koll på ens BMR är dom dom variablerna man utgår ifrån. Du vet att det är så och du vet att jag menade så.
Sen att det inte ger 100% sanning är en annan sak, men energibehovet är bara uppskattningar. Samma sak som att man kan räkna ut vad man får i sig under en dag, givetvis blir det inte 100% korrekt men vem skulle sätta in varje ingrediens i ens kost i en egen bombkalorimeter?

tp_88
2007-10-06, 13:38
Ur mitt perspektiv så är 5000kcal från en sund, inte alltför fet, kosthållning mycket mat. Det är ett helvete att få i sig, jag är uppe och nosar på det varje dag och plågas... *gah!*

machine gun
2007-10-06, 17:50
Det var ju någon tråd för någon månad sedan där folk skrev ungefärligt dagsintag och jag vill minnas att du och Ironwoman låg lika ungefär.

Men du kanske är allmänt hyperaktiv om dagarna, hög NEAT som sagt? Hursomhelsy kan jag ju bara gratulera.:D

Nää, hon ligger mkt högre än mig i intag. Hon väger för övrigt ca 5 kg mindre än mig också, men så tränar hon kanske 10 timmar mer än mig per vecka också.

De allra flesta äter betydligt mer än de tror. Underrapportering är den absolut vanligaste felkällan vid kostregistreringar mm. Och det hjälper inte att folk väger maten, för de flesta äter ändå annorlunda om de vet att allt räknas. Oftast mindre, eftersom det är jobbigt att väga och räkna plus att man ofta vill framstå som "duktig" och då undviker "onyttigheter" som snacks och alkohol de dagarna.

H&B-ekvationen är för övrigt från sådär 1919, underskattar energibehovet grovt hos de flesta och är allmänt väldigt opålitlig. Det är ett under att den fortfarande används. Det finns en studie där man jämfört ett gäng ekvationer och kontrollerat reultaten av dem mot uppmätt energiförbrukning mätt med dubbelmärkt vatten. H&B var den som stämde sämst om jag minns rätt.

Eddie Vedder
2007-10-06, 17:55
H&B-ekvationen är för övrigt från sådär 1919, underskattar energibehovet grovt hos de flesta och är allmänt väldigt opålitlig. Det är ett under att den fortfarande används. Det finns en studie där man jämfört ett gäng ekvationer och kontrollerat reultaten av dem mot uppmätt energiförbrukning mätt med dubbelmärkt vatten. H&B var den som stämde sämst om jag minns rätt.

Ja främst utgår den ju från befolkningens generella kroppsammansättning då, och den motsvaras ju inte idag direkt.;)

Men menar du att den alltså visar för lite? Jag upplever det som tvärtom, hade jag följt vad DietistXP anser att jag behöver varje dag hade jag blivit grisfet på en månad känns det som.

machine gun
2007-10-06, 18:05
Ja främst utgår den ju från befolkningens generella kroppsammansättning då, och den motsvaras ju inte idag direkt.;)

Men menar du att den alltså visar för lite? Jag upplever det som tvärtom, hade jag följt vad DietistXP anser att jag behöver varje dag hade jag blivit grisfet på en månad känns det som.

Ja, den ger för låga värden och har man dessutom mer muskelmassa än genomsnittet behöver man troligtvis betydligt mer. Standardrekommendationerna i Dietist XP är för övrigt schablonsiffror från SLV. Men jag antar att du utgår fån siffrorna du får om du istället väljer H&B i programmet.

Du tror inte att du helt enkelt överskattar din aktivitetsnivå isf? Har ni gjort aktivitetsregistreringen ännu? Det är av nån anledning vanligt att man underskattar sitt energiintag och överskattar sin aktivitetsnivå. Antar att det passar bra in i det faktum att vi gärna förskönar oss själva och tror att vi är bättre än vi egentligen är i mångt och mkt :D

Vad ligger du på för energinivå nu? Jag vet några som ökat sitt intag utan att gå upp i vikt, däremot har de blivit piggare och mindre skadebenägna. Så grisfet är knappast första anhalten.

Eddie Vedder
2007-10-06, 18:16
Du tror inte att du helt enkelt överskattar din aktivitetsnivå isf? Har ni gjort aktivitetsregistreringen ännu? Det är av nån anledning vanligt att man underskattar sitt energiintag och överskattar sin aktivitetsnivå. Antar att det passar bra in i det faktum att vi gärna förskönar oss själva och tror att vi är bättre än vi egentligen är i mångt och mkt :D

Vad ligger du på för energinivå nu? Jag vet några som ökat sitt intag utan att gå upp i vikt, däremot har de blivit piggare och mindre skadebenägna. Så grisfet är knappast första anhalten.

Nja överskattar gör jag nog inte. Brukar utgå från sömn 8 timmar, kanske hushållsarbete en timme, träning en timme, cykel 30 minuter, promenad 30 minuter (dom två sista förutsatt att jag har skoldag) och sen resten av dagen framför datorn i stort sett.

Brukar få ett angivet behov av ungefär 2500 kcal ocg ligger väl i regel på 2000kcal eller lite under det. Sällan över, bortsett från dagar när det blir rejält mycket över det. När jag t.ex. äter som vanligt och sedan dessutom käkar falafel och naturgodis framåt kvällen.:D

machine gun
2007-10-06, 18:21
Brukar få ett angivet behov av ungefär 2500 kcal ocg ligger väl i regel på 2000kcal eller lite under det. Sällan över, bortsett från dagar när det blir rejält mycket över det. När jag t.ex. äter som vanligt och sedan dessutom käkar falafel och naturgodis framåt kvällen.:D

Om vissa dagar blir rejält över det, så kanske snittet hamnar nånstans i närheten av 2500 kcal, vilket du knappast skulle kunna bli fet som en julgris på hursomhelst. Framförallt är jag övertygad om att en julgris kräver betydligt mer än 2500 kcal/dag för att hålla vikten :D Strax under 2000 kcal per dag är ju ungefär behovet av ett inaktiv medelålders kvinna.

Eddie Vedder
2007-10-06, 18:26
Om vissa dagar blir rejält över det, så kanske snittet hamnar nånstans i närheten av 2500 kcal

Troligtvis är det så, vilket stämmer ganska bra in på både det faktum att jag är viktstabil samt att aptiten är därefter.

Vissa dagar är jag grymt hungrig helt enkelt, dagarna efter att jag käkat så mycket är aptiten väldigt nedsatt i ett par dagar. Så utan att jag egentligen funderar särskilt mycket lär ju genomsnittet troligtvis motsvara mitt energibehov, och aptiten verkar styras därefter. Aptitmekanismen är fascinerande.:D

machine gun
2007-10-06, 18:34
Aptitmekanismen är fascinerande.:D

Jag är nästan alltid hungrig :D Spelar ingen roll hur mkt jag åt dagen innan.

Tolkia
2007-10-06, 20:32
Framförallt är jag övertygad om att en julgris kräver betydligt mer än 2500 kcal/dag för att hålla vikten :D Strax under 2000 kcal per dag är ju ungefär behovet av ett inaktiv medelålders kvinna.
Hmm ... jag som är hungrig typ jämt kanske skulle anlita machine gun som kostrådgivare (oink!).