handdator

Visa fullständig version : Ont i övre delen av ryggen efter militärpress


Alexlindgren
2007-10-04, 18:11
Fallet är det att jag får väldigt ont i övre delen av ryggen, mellan skulderbladen typ efter att jag kört miltärpress. Dock bara i cirka 5 sekunder, sen försvinner det och återkommer efter nästa set.

Jag kör framför huvudet om ni undrar. Några tips?

Fatalist
2007-10-04, 18:15
Skjut fram höften lite så att du inte står och lutar dig mot svanken, det kommer att bli tyngre men du kommer också att koppla in axlar mer.

Övre rygg har en viktig stabiliseringsfunktion i fria pressar över huvudet, kan kanske tänkas att du är lite ovan och/eller stel i någon muskel som då stramar och ger dig en smärtupplevelse efter utfört set?

Solve
2007-10-04, 20:05
vad kör du för vikt?

GolDog
2007-10-04, 20:17
vad kör du för vikt?

vad har det med saken att göra ? ;)

Solve
2007-10-04, 20:20
vad har det med saken att göra ? ;)

haha de är alltid kul att veta *whistle*

major Pectoralis
2007-10-04, 21:37
Fallet är det att jag får väldigt ont i övre delen av ryggen, mellan skulderbladen typ efter att jag kört miltärpress. Dock bara i cirka 5 sekunder, sen försvinner det och återkommer efter nästa set.

Jag kör framför huvudet om ni undrar. Några tips?

Gå ner på lättare vikter där du inte får ont och jobba dig sakta men säkert uppåt med vikterna igen. Det som begränsar träningsvikten är således inte hur mycket du kan lyfta utan har mycket du kan lyfta utan att få ont.
Jag hade en period med bröstryggsproblematik just p.g.a. stående press (smärtan uppstod alltid i samband med den övningen åtminstone). Jag bytte dock ut övningen en period. Under den tiden hann jag troligen både vila mig hel och träna mig starkare i de utsatta ormådena. Hursomhelst har jag inte haft några problem med stående press sedan dess.

Alexlindgren
2007-10-04, 22:34
Gå ner på lättare vikter där du inte får ont och jobba dig sakta men säkert uppåt med vikterna igen. Det som begränsar träningsvikten är således inte hur mycket du kan lyfta utan har mycket du kan lyfta utan att få ont.
Jag hade en period med bröstryggsproblematik just p.g.a. stående press (smärtan uppstod alltid i samband med den övningen åtminstone). Jag bytte dock ut övningen en period. Under den tiden hann jag troligen både vila mig hel och träna mig starkare i de utsatta ormådena. Hursomhelst har jag inte haft några problem med stående press sedan dess.

Hm, man kanske ska testa med sittande axelpress istället? Med ryggstöd?

Rahf
2007-10-04, 22:56
Hm, man kanske ska testa med sittande axelpress istället? Med ryggstöd?

Om man bryr sig om att få med stabilisatorerna så är stående bättre. Jag kör alltid stående med fri stång för att få så mycket träning som möjligt från den övningen.

Det är upp till dig.

Fatalist
2007-10-05, 10:53
Hm, man kanske ska testa med sittande axelpress istället? Med ryggstöd?

Om du aldrig mer vill köra stående fria pressar över huvudet låter det som en bra idé. Annars kanske det är bättre att stärka de muskler som begränsar dig istället för att ignorera dem och byta övning.:confused:

Liten Men Fet
2007-10-05, 11:52
Spänn magen när du pressar över huvudet, det gör att du inte svankar så mycket.

major Pectoralis
2007-10-05, 13:12
Om man bryr sig om att få med stabilisatorerna så är stående bättre. Jag kör alltid stående med fri stång för att få så mycket träning som möjligt från den övningen.

Det är upp till dig.

Stabiliserande muskler är naturligtvis önskvärt. Dock behöver inte ALLA övningar väljas med den målsättningen som utgångspunkt.

Alexlindgren
2007-10-05, 16:45
Okej. Tack för svaren, jag sänker vikten och börjar från grunden istället!

Syltryggen
2007-10-07, 12:13
Okej. Tack för svaren, jag sänker vikten och börjar från grunden istället!

Ett av skälen till att du kan få ont i övre delen av ryggen (bröstryggen) under pressövningar ovanför huvudet är just det som många redan påpekat; du lutar dig bakåt och svankar, i stort sätt, i hela ryggen. Detta resulterar i att fascettletederna i bröst- och ländrygg går ihop (det blir ett ben mot ben stopp) och detta kan göra att du får ont. Detta skall man i största mån undvika då det kan skada lederna. Gör som du precis säger, sänk vikten och se till att vara hård i hela bålen under utförandet. Är övningen primärt tänkt som en axelövning kan du ju variera och pressa bakom nacken. På så sätt är det lättare att hålla bröstryggen i en rakare linje.
Lycka till!

MVH

Henke, leg sjukgymnast