handdator

Visa fullständig version : Som en jojo ungefär.


Dandersen
2007-10-04, 09:57
(Litet utav en korsfråga om fettförbränning och styrke ökning, men tror att det ska gå bra i denna delen av forumet.)

Bakgrunden till frågan:

Ålder: 30
Vikt: 106.4kg
Längd: 191.5cm

Jag brukar pendla enormt under ett år vad det gäller vikten. Har gått upp från 92.3kg när jag vägde mig 2:a januari till 106.4kg idag (4:e oktober). Tänkt jag ska fortsätta gå upp till runt 110kg innan jag börjar deffa, som jag nyligen lärt mig att begreppet kallas för.
Tycker absolut inte det är något fel med att gå upp i vikt om man samtidigt tränar, men det är ju min (felaktiga?) åsikt.
Jag äter vad som faller mig in och är nog inte är någon förebild vad det gäller att tugga rätt saker i kostcirkeln.
När jag ska gå ner igen så motionerar jag mer, slutar med onödigt ätande, ingen godis, läsk eller sånt men fortsätter ändå med träningen på i stort sätt samma vis som när jag går upp.
Sen när jag gått ner igen och rutorna börjar skymtas så börjar jag gå upp igen. -- Använder viktökningen som skjuts uppåt liksom och tycker nog själv att jag kan se lagom bra resultat av det.

Styrketränar 3ggr i veckan och boxningsträningen ska jag igång med igen nu som kommer vara 2ggr i veckan. När jag nått 110 blir det viktminskning i drygt 5 månader, eller tills jag är nöjd, sen uppe en sissta gång och ner igen.

Jag gissar på att detta inte är den bästa metoden att bygga en kropp på och att hjärtat och levern bl.a blir lite påfrestade.
Saken är den att om jag inte gör så här så tycker jag inte att jag ökar på styrkan något större. Att hålla sig "tonad", om man säger som så, blir rent ut sagt väldigt besvärligt under tiden som jag försöker bygga upp mig.
Konditionen är det inget större fel på iheller fastän att jag rökar.

Dom flesta rekomenderar kontrollerat ätande; räknande av kollisar, vägning av maten etc, men då jag tränat på det sättet tycker jag inte att man får samma resultat.

Tillsatser: Kreatin, Bulk medel och lite vitaminer vid sidan av.

Så nu till frågorna:

Ska jag fortsätta i samma stil som nu, eftersom det är vad som verkar funka bäst?
Vad kan följderna bli framöver?
Är det inte lättare att öka i muskelmassan när kroppen har lite depåer att ta av?
När man sedan deffar så utnyttjar man väl kroppens fet depåer men ändå fortsätter att köra på med träningen som vanligt för att kunna fortsätta att bygga på sig under tiden? (Denna frågan blev konstigt formulerad; hoppas den förstås ändå.)

Koloftw
2007-10-04, 10:05
Funkar det bäst ska du givetvis fortsätta.

Fetma om du låter viktökningen gå för långt?

Nej, tvärtom.

Du behöver ett energiöverskott för att bygga, konstigt nog. Konstigt, ologiskt men sant. Tyvärr.

Sniggel
2007-10-04, 11:48
Mja, så konstigt är det inte, muskelrna behöver ju energi för att kuna skapas, de kan ju inte bli till ur tomma intet. Visst kan man tänka sig att kroppen kan använda mer av energin från fett för livsuppehållande funktioner så att mer näring kan användas till att bygga muskler, men det är nåt som inte händer så lätt. Nybrjare/tonåring/överviktig så har man bra förutsättningar för att detta ska hända. Eller otillåtna preparat förstås.

Sen som sagt, genom att gå upp i vikt (vilket man gör på ett överskott) så kommer det också att bildas fettmassa samtidigt som muskelmassa och det är ju ganska individuellt hur mycket som är fett och hur mycket som är muskler. Ju mer fett man redan har, desto mer procentuell mängd fett vid viktuppgång.

Endura
2007-10-04, 14:11
Konstigt, ologiskt men sant. Tyvärr.

Hur kan det vara så konstigt/ologiskt/svårt att förstå att inget kan växa utan tillräcklig näring? Självklart måste kroppen först få det den behöver för att hålla sig igång - sen ges resten/överskottet till tillväxten, vilket både innefattar:
1. lagrad energi till de tillfällen ett överskott inte kommer finnas
2. ökad styrka/ork för att klara nästa hinder ännu bättre

Jag tycker det är logiskt...

Endura
2007-10-04, 14:16
Förresten tycker jag det låter som du har ett vettigt upplägg Dandersen, ja till och med riktigt bra.
Det låter som du är trygg med din metod och att den funkar för dig, utan ångest och stress för att vara 'optimal', bättre kan det knappast bli.
Fortsätt i samma banor du :)

mangs
2007-10-04, 15:48
Förresten tycker jag det låter som du har ett vettigt upplägg Dandersen, ja till och med riktigt bra.
Det låter som du är trygg med din metod och att den funkar för dig, utan ångest och stress för att vara 'optimal', bättre kan det knappast bli.
Fortsätt i samma banor du :)

Håller med fullständigt!

Så länge du ser resultat och framför allt tycker det är kul att träna så kommer det vara kanon. Finns alltför många som blir insnöade på små detaljer utan att tänka på helheten. Genom att träna och äta som du gör kan du känna dig trygg i att du kommer få resultat.

Nackdelar då? Tja, om man vill se "snygg" ut året runt så kan det vara jobbigt psykiskt när man väger som mest. Några sjukdommar tror jag inte du behöver bry dig om med den vikten på den längden så länge du fortsätter träna som du gör.

Lycka till!

Dandersen
2007-10-05, 08:38
Låter som jag är inne på rätt spår trotts allt då.
Har inte pluggat kost och sånna saker men fått bra resultat, tycker jag själv, med min träning ändå.
Sen när jag tittade in på detta forumet så är alla så väldans medvetna om maten och kostcirkeln. Så jag blev lite fundersam.
Ville bara höra efter.

Tackar för svaren!