handdator

Visa fullständig version : Vad kommer jag behöva?


Pojk18
2007-10-03, 17:35
Tjenare, har gymmat oseriöst under 2 år men nu de senaste 4 månaderna har jag börjat köra riktigt strikt. Jag tränar ca 5ggr i veckan. För tillfället dricker jag gainer + kreatin monohydrat lite före och mer efter träningen. Har dock inte blivit imponerad över monohydratet men har inte ätit det så länge.

Om 2 veckor kommer jag få mer tid till träningen och kommer därmed sova/äta och träna mer. Därför undrar jag om jag har behov av något attat tillskott?

Är det nödvändingt att använda uthollighets/pumpökande preparat t.ex rage när jag inte tränat seriöst så länge? Målet för mig är självklart att få ut så mycket som möjligt av min träning. Andra produkter som jag kan behöva?

King Grub
2007-10-03, 17:39
Därför undrar jag om jag har behov av något attat tillskott?

Äter du en någorlunda varierad och vettig kost, som täcker ditt energibehov: nej, inte alls.

Pojk18
2007-10-03, 17:46
Äter du en någorlunda varierad och vettig kost, som täcker ditt energibehov: nej, inte alls.

OK :) Jo ja äter vell skapligt. verkar som ja ligger på kval+ iaf då ja gått upp 8 kg under min 4 seriösa månader*flex*

Men alla dessa produkter som lean å rage å massa olika tillskott. bara onödigt?

King Grub
2007-10-03, 17:52
Jag tycker att man kan lägga sina pengar på betydligt roligare saker. Det är definitivt inget som kommer att vara avgörande på något sätt för dina träningsresultat. Kan ge en marginell boost, kanske, men inget du behöver efter 4 månaders seriös träning, om du äter och tränar hyggligt.

mangemani
2007-10-03, 18:07
behöver och behöver,klart du inte behöver,tillskott är bara en bra sak vid sidan om den goda kosthållningen.
men visst,jag kan iaf rekommendera rage,mycket bra produkt...mina 4 senaste pass med rage tex har bara visat goda resultat.
onödigt?sådana som funkar,nej,annat crap,ja.

Frillan
2007-10-03, 20:09
Tillfredställer du ditt protein/energi - behov genom vanlig kost behövs inga TILLskott.

piraten99
2007-10-03, 20:22
det var hårda ord och inga visor från din sida frillan!

han lär väl behöva täcka mer än protein och kcal behovet?
kolhydrater och fett lär man ju ha och lägg därtill en bunt vitaminer och mineraler så har man ju nästan allt man behöver,.

King Grub
2007-10-03, 20:32
kolhydrater och fett lär man ju ha och lägg därtill en bunt vitaminer och mineraler så har man ju nästan allt man behöver,.

Behöver man väl inte tillskott för.

Täcker man sitt energibehov genom en vanlig blandad kost, täcker man vanligen också sitt behov av mikronutrienter.

mangemani
2007-10-03, 20:59
Tillfredställer du ditt protein/energi - behov genom vanlig kost behövs inga TILLskott.

tänker du inte på KOSTtillskott nu(proteiner/kolhydrater osv)?
är det inte tillskott han menar?kreatin osv?

Morty
2007-10-03, 21:02
ALA är väl det enda som jag kan tycka vara värt. Kreatin om du tycker att det är kul att vara stark.

Greg
2007-10-03, 22:23
Folk får i sig på tok för lite fisk och vitaminer.

Om du ska köpa något köp Omega-3 och vitamin-tabletter.

Eddie Vedder
2007-10-04, 06:27
Folk får i sig på tok för lite fisk och vitaminer.

Vad grundar du vitaminpåståendet på?

Greg
2007-10-05, 00:54
Vad grundar du vitaminpåståendet på?

Egna slutsatser. Från familj, vänner och folk i skolan, där folk har en tendens att äta väldigt lite frukt och annat vitamin-baserad föda.

Tycker du att folk får i sig tillräckligt med vitaminer? Isåfall vad grundar du det på?

Eddie Vedder
2007-10-05, 06:01
Egna slutsatser. Från familj, vänner och folk i skolan, där folk har en tendens att äta väldigt lite frukt och annat vitamin-baserad föda.

Tycker du att folk får i sig tillräckligt med vitaminer? Isåfall vad grundar du det på?

Vad är vitaminbaserad föda? Frukt och grönt är inte i närheten av så vitaminrikt som köttprofukter, ägg-och mejeriprodukter o.s.v. All mat (godis, läsk o.s.v. räknar jag inte hit) innehåller mikronutrienter så det finns inget som är "vitaminbaserad mat". C-vitaminbehovet fyller du ganska enkelt utan stora mängder frukt och grönt. K-vitaminbehovt kan kroppen till viss del förse sig själv via syntetisering i tjocktarmen av bakteriefloran.

Vad jag baserar det på är ren fakta om att näringsbrist knappt existerar i landet bortsett från gamla människor och en viss förekomst av järnbrist och inadekvat intag av folsyra hos kvinnor.
I större utsträckning än så existerar det i väldigt liten utsträckning. Det kräver en ganska bedrövlig kost alternativt att man äter på tok för lite.

Har du gjort fysiologiska mätningar på personerna som du påstår lider av näringsbrist? Eftersom du "baserar" dina slutsatser på dom.

http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/R200613_Fysisk_aktivitet_0701.pdf

En grundförutsättning för god hälsa och god prestationsförmåga är att kroppen förses
med tillräckligt med energi och nödvändiga näringsämnen genom en välbalanserad
kost. Genomsnittssvensken har i stort sett bra matvanor. Brist på protein, vitaminer
eller mineraler förekommer knappast. Ett undantag är kvinnor som i genomsnitt får i
sig för lite folsyra och järn (1). Den ökande förekomsten av övervikt tyder dock på att
energiintaget är högre än energiförbrukningen. Av den vuxna befolkningen äter 80 procent
för mycket fett, 96 procent äter för mycket mättat fett, hälften av den vuxna
befolkningen äter för mycket raffinerat socker och 90 procent äter mindre kostfibrer än
vad som rekommenderas.
Svenska barn får i allmänhet i sig tillräckligt med näringsämnen, men andelen mättat
fett och socker i kosten är dock för hög och intaget av fibrer för lågt. Livsmedelsverkets
studie av svenska barns matvanor visar på hög konsumtion av godis, läsk, snacks och
bakverk. De allra flesta barnen äter frukost och kvällsmål varje dag, men bara 77 procent
av barn i årskurs 5 rapporterar att de åt skollunch 5 dagar i veckan (2).

Greg
2007-10-05, 12:58
Vad är vitaminbaserad föda? Frukt och grönt är inte i närheten av så vitaminrikt som köttprofukter, ägg-och mejeriprodukter o.s.v. All mat (godis, läsk o.s.v. räknar jag inte hit) innehåller mikronutrienter så det finns inget som är "vitaminbaserad mat". C-vitaminbehovet fyller du ganska enkelt utan stora mängder frukt och grönt. K-vitaminbehovt kan kroppen till viss del förse sig själv via syntetisering i tjocktarmen av bakteriefloran.

Vad jag baserar det på är ren fakta om att näringsbrist knappt existerar i landet bortsett från gamla människor och en viss förekomst av järnbrist och inadekvat intag av folsyra hos kvinnor.
I större utsträckning än så existerar det i väldigt liten utsträckning. Det kräver en ganska bedrövlig kost alternativt att man äter på tok för lite.

Har du gjort fysiologiska mätningar på personerna som du påstår lider av näringsbrist? Eftersom du "baserar" dina slutsatser på dom.

http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/R200613_Fysisk_aktivitet_0701.pdf

1. Du kunde ha gjort den där jätteposten innan du drog iväg till första dryga svar till mig.

2. Tack för svaret.

3. Jag antar att jag hade fel.

4. Då utfyller inte vitamintabletter någon funktion alls? Hur kommer det då sig att det fortfarande säljer i stor utsträckning? Samt att folk som håller på med kroppsbyggning, både på låg och hög nivå, använder vitamintillskott i sin arsenal av kosttillskott?

Så folk som äter, till mestadels, absolut inga grönsaker/frukt, nudlar och kolhydrater (och i 2/3 av fallen äter kyckling/kött till), ibland pålägg på sina mackor i form av skinka och ost, samt som dricker mycket kaffe uppnår bra intag av:

Vitamin A-E, järn, zink, och andra mineraler?

Eddie Vedder
2007-10-05, 13:43
4. Då utfyller inte vitamintabletter någon funktion alls? Hur kommer det då sig att det fortfarande säljer i stor utsträckning? Samt att folk som håller på med kroppsbyggning, både på låg och hög nivå, använder vitamintillskott i sin arsenal av kosttillskott?

Så folk som äter, till mestadels, absolut inga grönsaker/frukt, nudlar och kolhydrater (och i 2/3 av fallen äter kyckling/kött till), ibland pålägg på sina mackor i form av skinka och ost, samt som dricker mycket kaffe uppnår bra intag av:

Vitamin A-E, järn, zink, och andra mineraler?

Jo vitamintillskott fyller definitivt en funktion. För personer som inte får i sig tillräckliga mängder. Men då tycker jag främst man ska kolla upp om det är något näringsämne där man ligger i riskzonen och sedan försöka hitta ett tillskott som passar en själv.
Att varje dag få i sig runt 100% extra av RDI "för säkerhets skull" är rejält onödigt ofta.

Personerna du nämner har rätt taskiga matvanor men fortfarande tror jag inte en sån kost leder till brist. RDI är sattt med en god marginal och ett nivå som man förväntar sig att "medelsvensson" vid en normal kost klarar av att hålla sig omkring.
För dom flesta mikronutrienterna är det alltså en rejäl marginal mellan RDI och vad som är för lite för att brist ska uppstå. Finns inget krav på att uppnå dom siffrorna varje dag.

Att folk som håller på med kroppsbyggning gör en sak säger ju dessutom inte ett dugg, inga är ju så lättlurade att pracka på massa tillskott.
Det är ju knappast som så att anledningen till att en produkt säljer i stor utsträckning betyder att det skulle vara nödvändigt, försöker man tjäna pengar så marknadsför man helt enkelt. Är folk villiga att betala så är dom. Det är definitivt inte samma sak som att det behövs.

Sen fattar jag inte vad siom var drygt med mitt svar?:confused: Du påstår ju klart och tydligt att folk får i sig för lite vitaminer och att trådskapparen SKA köpa extra tillskott av det. Det måste man väl kunna ifrågasätta?

Greg
2007-10-05, 14:31
Jo vitamintillskott fyller definitivt en funktion. För personer som inte får i sig tillräckliga mängder. Men då tycker jag främst man ska kolla upp om det är något näringsämne där man ligger i riskzonen och sedan försöka hitta ett tillskott som passar en själv.
Att varje dag få i sig runt 100% extra av RDI "för säkerhets skull" är rejält onödigt ofta.

Personerna du nämner har rätt taskiga matvanor men fortfarande tror jag inte en sån kost leder till brist. RDI är sattt med en god marginal och ett nivå som man förväntar sig att "medelsvensson" vid en normal kost klarar av att hålla sig omkring.
För dom flesta mikronutrienterna är det alltså en rejäl marginal mellan RDI och vad som är för lite för att brist ska uppstå. Finns inget krav på att uppnå dom siffrorna varje dag.

Att folk som håller på med kroppsbyggning gör en sak säger ju dessutom inte ett dugg, inga är ju så lättlurade att pracka på massa tillskott.
Det är ju knappast som så att anledningen till att en produkt säljer i stor utsträckning betyder att det skulle vara nödvändigt, försöker man tjäna pengar så marknadsför man helt enkelt. Är folk villiga att betala så är dom. Det är definitivt inte samma sak som att det behövs.

Sen fattar jag inte vad siom var drygt med mitt svar?:confused: Du påstår ju klart och tydligt att folk får i sig för lite vitaminer och att trådskapparen SKA köpa extra tillskott av det. Det måste man väl kunna ifrågasätta?

Gott gott, tackar tackar.

PM förresten.