handdator

Visa fullständig version : Kondismat. (ej konditori)


Muskelmannen
2007-10-03, 17:05
Hur ska man anpassa kosten för att bäst förbättra sin kondition, eller spelar detta någon roll?

Min polare sa att man inte ska bry sig så mycket, bara jag springer så är det skit samma. Dock ska man ju inte överdriva med godis och dyligt.

Jag vill nu enbart förbättra min kondis och jag är jäkligt taggad, så finns det något sätt att skynda på processen så att säga?

Eddie Vedder
2007-10-03, 17:08
Ät tillräckligt mycket och ät vanligt käk.


Då var det klart sen. Konditionen fixar du via konditionsträning.

Muskelmannen
2007-10-03, 17:10
Ok, men jag är väldigt godisberoende, spelar det någon roll om jag frossar i mig godis hela tiden?

Eddie Vedder
2007-10-03, 17:11
Ok, men jag är väldigt godisberoende, spelar det någon roll om jag frossar i mig godis hela tiden?

Klart det spelar roll! Jag skrev ju ät vanligt käk. Knappast vanligt käk att leva på godis. Det är ohälsosamt och värdelöst på alla möjliga sätt givetvis.

blekfet2
2007-10-03, 17:13
Trycker du i dig mängder med godis kommer du säkerligen lägga på dig massa dökött som så många vet är ganska krävande att springa med.

Muskelmannen
2007-10-03, 17:16
Ok, då får jag väl fortsätta med mit 3 år gamla mål: Att sluta helt med godis och mög.

Eddie Vedder
2007-10-03, 17:21
Ok, då får jag väl fortsätta med mit 3 år gamla mål: Att sluta helt med godis och mög.

Varför då?

Du kan definitivt äta godis, finns det inget mellanting mellan att basera kosten på godis och att äta godis nån gång ibland.:confused: Och din grundfråga handlade ju inte ens om godis utan om kost för konditionsförbättring.

Konditionen blir definitivt inte sämre av lite godis då och då.

Muskelmannen
2007-10-03, 17:23
Jo, men jag äter cirka 1 kg glass en gång i veckan, är detta dåligt för min kondition?

Handcuff
2007-10-03, 17:25
det går ju inte att ta dig på allvar. orka.

Jax
2007-10-03, 17:25
Klart det spelar roll! Jag skrev ju ät vanligt käk. Knappast vanligt käk att leva på godis. Det är ohälsosamt och värdelöst på alla möjliga sätt givetvis.
Såja lugn och fin nu, godis har också sin del i kosten hos en löpare. :D

Men inte massor jämt och ständigt. Att ta en kaka till fikat och en pajbit till efterrätt till middagen ser jag inga som helst problem med. Under förutsättningen att man gör av med energin och framför allt att man inte bygger sin kost på snasket utan bara äter lite grann för att det är gott inte för att man är hungrig. Därutöver handlar det om att äta riktig mat så att man får i sig alla näringsämnen man behöver och härifrån ska den absoluta majoriteten av all energi man får i sig komma. Om 30% av dagens energiintag kommer från snask och läsk så har man gjort fel.

*edit*
Där kom visst en massa inlägg medan jag skrev. Skönt att få medhåll av kostgurun Eddie trots allt.

Eddie Vedder
2007-10-03, 17:25
Jo, men jag äter cirka 1 kg glass en gång i veckan, är detta dåligt för min kondition?

Men skojjar du!?

Hur skulle din hjärt-lungkapacitet försämras av glass?!
1kg glass låter ganska sjukt, men varför undrar du ur konditionssynpunkt, är vikten och hälsan helt oväsentlig?

Muskelmannen
2007-10-03, 17:35
Men skojjar du!?

Hur skulle din hjärt-lungkapacitet försämras av glass?!
1kg glass låter ganska sjukt, men varför undrar du ur konditionssynpunkt, är vikten och hälsan helt oväsentlig?

Jag skojar absolut inte med dig. Jag fastar helt från godis hela veckan, men när den är slut så vill jag belöna mig själv, och detta gör jag med en massa. Jag går ner i vikt hela veckan, sedan på helgen går jag upp det jag har förlorat eftersom jag då öser i mig med mat.
Detta kanske inte är så nyttigt men när jag väl har fått smaken på socker kan jag inte få nog, jag får abstinens. *gah!*
Jag anser dock att jag har en ganska bra hälsa, jag springer 2 ggr i veckan och boxas 3 ggr.

King Grub
2007-10-03, 17:38
Godis och glass påverkar i sig inte kondition negativt och kan ingå i vilken kost som helst, förutsatt att du även täcker ditt näringsbehov från bra mat (dvs inte låter snask ta för stor kaloriplats för ofta) och inte äter dig tjock (vilket förvisso går lika väl med "nyttig" mat).

Eddie Vedder
2007-10-03, 17:56
Jag anser dock att jag har en ganska bra hälsa, jag springer 2 ggr i veckan och boxas 3 ggr.

Ja mår du bra och vikten är till belåtenhet så är det ju troligtvis lugnt. Det kan som sagt inte påverka konditionen i sig.

Att bli fet kommer ju innebära sämre ork i löparspåret men annars påverkar det ju inte.
Att du väljer att totalt avstå från godis och glass under långa perioder och sedan frossa är ju upp till dig.

piraten99
2007-10-03, 17:59
Jag skojar absolut inte med dig. Jag fastar helt från godis hela veckan, men när den är slut så vill jag belöna mig själv, och detta gör jag med en massa. Jag går ner i vikt hela veckan, sedan på helgen går jag upp det jag har förlorat eftersom jag då öser i mig med mat.
Detta kanske inte är så nyttigt men när jag väl har fått smaken på socker kan jag inte få nog, jag får abstinens. *gah!*
Jag anser dock att jag har en ganska bra hälsa, jag springer 2 ggr i veckan och boxas 3 ggr.

känner igen det här mannen!
jag har ett ord till dig och det är att trappa ner, eller om du vill ha snabba resultat på att sluta äta godis; så sluta helt! pronto!
det härliga när man slutar är att godissuget kommer försvinna efter en tid och då kommer den bara dyka upp som en gubbe ur lådan ibland och då kan man ju ta sig en mumsbit eller fetaste kebabrullen. detta kommer ske bara då och då så det är ju inget man behöver oroa sig för att vara onyttig och bli fet av.

set till att du äter ordentliga måltider, så du blir mätt, av bra mat under veckans alla dagar så kommer det gå bra om du lägger till lite vilja!

GurraGo
2007-10-03, 18:12
känner igen det här mannen!
jag har ett ord till dig och det är att trappa ner, eller om du vill ha snabba resultat på att sluta äta godis; så sluta helt! pronto!
det härliga när man slutar är att godissuget kommer försvinna efter en tid och då kommer den bara dyka upp som en gubbe ur lådan ibland och då kan man ju ta sig en mumsbit eller fetaste kebabrullen. detta kommer ske bara då och då så det är ju inget man behöver oroa sig för att vara onyttig och bli fet av.

set till att du äter ordentliga måltider, så du blir mätt, av bra mat under veckans alla dagar så kommer det gå bra om du lägger till lite vilja!

+1

Kan verkligen stämma in. Jag har haft som problem som du (/ni?) i flera år. Kör mkt löpning för övrigt men jag och min omgivning har förvånats över att jag inte dumpat mer vikt. För exakt 1 månad sedan, måndagen den 3/9 bestämde jag mig för att nu får det vara nog;
inget godis/läsk/kakor/bullar /chips/glass på en månad. Jag pluggar ung. mellan 08.30 - 18.00-19tiden varje dag och var i behov av minst en kaka e.d under dagen "för att klara av pluggandet" :smash: och nästan varje kväll blev det en sväng till närbutiken för att ha lite lösgodis e.d till något som gick på TV. Har försökt sluta tidigare men då har det blivit som för dig, att jag fastade under veckan men sedan 2hekto godis/helg + massa annat. Den här gången blev det dock inga problem ! (Några få kesella vanilj har dock slunkit ner och en Tip Top när jag fyllde år :) )

Det beror nog delvis på att jag använder excelmakrot där man får perspektiv på hur mkt extra kcal godis m.m egentligen och att 2 hekto godis är ung. lika mkt "energi" som en ordentlig grötfrukost (!). Excelmakrot är alltså ett tips, om du nu känner att du inte är i riskgruppen för folk som mår dåligt när de börjar räkna på att den där ölen igår förstörde hela veckan. Det kan ju göra att du blir manisk ed.,, vad vet jag :Virro

Om inte det är ett alternativ (det är ju lite omständligt att väga mat och så) så tycker jag att du utmanar en kompis. Utmanade en kompis i förrgår som blev heltänd på idéen när jag berättade om min månad och nu ska han försöka med samma sak.

När man väl klarat 1 vecka så är det bara att tänka: "fan, om jag äter något nu så har jag förlorat en hel vecka och måste börja från början igen...". Det funkade för mig och bara under förra veckan dumpade jag 1,2 kg "dödvikt" och jag käkar bättre/nyttigare än någonsin.

Lycka till ! Och tänk på att om du blir lättare, så kommer du också springa snabbare !:thumbup:

Baha
2007-10-03, 19:19
precis samma för mig att man äter igen allt på helgen, folk tycker man borde va som en räka för man äter lie och tränar som fan..men sen är det dom där dagarna.'

märks en markamt skillnad om man inte gör några såna snedteg

blekfet2
2007-10-03, 19:40
precis samma för mig att man äter igen allt på helgen, folk tycker man borde va som en räka för man äter lie och tränar som fan..men sen är det dom där dagarna.'

märks en markamt skillnad om man inte gör några såna snedteg

+1

:D (*gah!* )