handdator

Visa fullständig version : Bas från Yamaha - Bra eller anus?


Scratch89
2007-10-03, 13:00
Jag var inne i en skön instrumentaffär igår och såg en helt underbar bas som jag tänkte köpa. En femsträngad Yamaha, och den var på utförsäljning pga platsbrist och att de skulle byta ut sitt sortiment; 3000 skulle jag få betala, hade kostat närmare 5000 innan.

Min fråga är? Är det dåliga grejer, Yamaha? Det låter ju fett B; jag menar, ett företag ska väl bara syssla med en grej, annars kanske det blir knas. Jag vet att de gör motorcyklar, men inte att de gjorde instrument. Nå? Vad säger strängmusikerna? :)

Scratch89
2007-10-03, 13:01
Basen såg ut ungefär såhär, fast grå:

http://www.sirlasvegas.com/images_guit_bass/yamahabbg5s.gif

Snabel
2007-10-03, 13:03
Jag tror att Yamahas musikprylar är av god kvalitet, hur kändes den? (om du kände på den)

Scratch89
2007-10-03, 13:08
Jag tror att Yamahas musikprylar är av god kvalitet, hur kändes den? (om du kände på den)

Den var helt underbar. Len o fin hals, och det var så bra designat att man kom in med handen långt upp på greppbrädan, vad det nu heter. :D

Sen kopplade jag in basen till en stärkare med tillbehör som var värt ca 50 000, så det kan ju påverka ljudet lite, men det var riktigt grymt, tungt o runt ljud. Jag hatar när basar låter sådär metalliska, för jag spelar med plektrum och det bidrar till ännu mera klonkljud.

Snabel
2007-10-03, 13:08
"Yamaha has grown to become the world's largest manufacturer of musical instruments (including "silent" pianos, drums, guitars, violins, violas and celli)"

Det är nog bra grejer, kör på den om den känns bra!

Doozer
2007-10-03, 13:23
Klart fan Yamaha gör bra basar. Ingen mindre är John Myung från Dream Theater spelade faktiskt på Yamaha-bas tills han bytte förra året. :hbang:

Scratch89
2007-10-03, 13:25
Klart fan Yamaha gör bra basar. Ingen mindre är John Myung från Dream Theater spelade faktiskt på Yamaha-bas tills han bytte förra året. :hbang:

Grymme! Då är det fan bestämt! 3000 för en femsträngad är ju som hittat också, så det är bra. :)

Pudzianovski
2007-10-03, 13:26
Hur man kan undgå att Yamaha gör instrument om man själv spelar ett är en stor bedrift. :D

Scratch89
2007-10-03, 13:29
Hur man kan undgå att Yamaha gör instrument om man själv spelar ett är en stor bedrift. :D

Jag tänkte göra en edit men jag orkade inte. :D
Jag vet att de gör instrument, jag har sett yamahagitarrer, basar och trummor, men jag har alltid trott att de var något slags budgetmärke, som man inte köpte och som de prackade på folk som inte hade någon koll på sina grejer (typ som jag då :D).

Shakemynuts
2007-10-03, 14:07
När jag köpte bas för 2 månader sedan stod jag och velade mellan Yamaha och Cort, blev Cort tillslut eftersom den var 5-strängad. Men Yamahan kändes helt klart riktigt nice.
Jag skulle köpt den direkt om jag var du.

hahavaffan
2007-10-03, 14:51
Yamaha gör fan alla sina grejer med äran i behåll.

Baan
2007-10-03, 14:56
Yamaha gör grejer i alla möjliga prisklasser, just gitarrer går från några hundralappar till en hel del pengar. För just den basen kan du testa söka recensioner, finns några musiksidor på Internet där användarna ger sina åsikter. För pengen så kan man nog inte förvänta sig ett grymt instrument så man får vara realistisk där. Deras pianos och liknande har vad jag förstått inte haft lika gott rykte, men det har säkert ändrat sig där med. Japanerna har gått historiskt från att göra riktiga skitgrejr i instrumentväg till bra grejer (någon gång på 80-talet tror jag)

Tricklev
2007-10-03, 15:04
Annars har Hello Kitty ett par prisvärda instrument.

http://www.victorlitz.com/images/0335101570.jpg



























*popcorn*

Baan
2007-10-03, 15:07
Frågade en bekant som är jazzmusiker (gitarrist främst) och han gillar inte Yamaha alls.

Doctor Snuggles
2007-10-03, 15:14
Det är en smaksak, men Yamaha i mitt tycke gör ypperliga musikprodukter. Har inte testat en elgura, men extremt skönspelade basar med ett fett ljud gör dem, samt mycket bra akustiska samt halvakustiska gitarrer. De kanske inte har lika mycket cred som fender eller whatever, men de gör definitivt A-produkter i en rimlig prisklass.

Torwald
2007-10-03, 16:44
Yamaha har instrument i ganska spridda prisklasser! Myungs leksak kostade nog inte 3000 pix, men det betyder ju inte att du inte kan hitta en kanonbas för de pengarna! Som vanligt när det kommer till instrument: Känns det bra och låter bra så ÄR det bra.

So I say: Go for it!

panzerpig
2007-10-03, 18:49
yamaha gör väldigt prisvärda grejer.
jag kan nästan slå vad om att du såg en i BB-serien?
http://www.thomann.de/se/yamaha_bb615pw.htm
dom har fått riktigt bra betyg, jag spelar bas och var nära att köpa en för ett tag sedan.
http://www.bassplayer.com/article/yamaha-bb414-/May-05/8554 en recension

Scratch89
2007-10-04, 13:48
Jag köpte mig en Ibanez nu, det var snyggare färg o trevligare butik för samma pris. Jag lyckades även tigga till mig en gigbag gratis. :D
Ibanezen hade ett rundare ljud, och lite fler inställningar på basen, som är bra att ha när man växlar mellan fingrar o plektrum t.ex. Jag är helnöjd. :)
Jag valde den också för att jag var lite osäker på Yamaha, men nu när jag ser alla inlägg efter mitt så var det nog skitsamma. :em:

Scratch89
2007-10-04, 13:50
Exakt en sån här, Ibanez GSR205TR *drool* :

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/675564345388ad5c4c3556eae0786b95.jpg

panzerpig
2007-10-04, 16:53
jag köpte en GSR200 som min förstabas, ibanez gör bra basar, men jag tycker yamaha bb415 är coolare, om jag får välja :) ibanezen är bra men ser för tråkig ut :)

Angel
2007-10-04, 16:59
Fan va ja hatar folk som använder det uttrycker du gjorde i topic.

FreCKo
2007-10-04, 18:36
Jag har en Yamaha-bas, iofs rätt sketen fyrsträngare jag köpte för hur många år sen som helst, men den är fan inte dåligt byggd. Kroppen har väl inte sådär världens bästa träval kanske, men själva kvalitén är grym och jag bytte mick i den och kan kräma fram rätt feta ljud ur den.

Ibanez har jag däremot riktigt svårt för, tycker att dom inriktar sig för mycket på metal-lirare och deras budgetserier är oftast i sämre kvalité än t.ex. yamaha eller cort.

Scratch89
2007-10-05, 13:38
Fan va ja hatar folk som använder det uttrycker du gjorde i topic.
Bra, då vet jag. *skriver upp*

Jag har en Yamaha-bas, iofs rätt sketen fyrsträngare jag köpte för hur många år sen som helst, men den är fan inte dåligt byggd. Kroppen har väl inte sådär världens bästa träval kanske, men själva kvalitén är grym och jag bytte mick i den och kan kräma fram rätt feta ljud ur den.

Ibanez har jag däremot riktigt svårt för, tycker att dom inriktar sig för mycket på metal-lirare och deras budgetserier är oftast i sämre kvalité än t.ex. yamaha eller cort.
Fast det är ju just metal-ljudet man vill ha. Det är asgött! Jag ville egentligen ha en Jackson eller Rickebacker (stavning ftw) men det hade jag inte råd med. :(

villemannen
2007-10-05, 13:53
Yamaha är väl ganska vanliga inom fusion kretsarna?

Prövat en del Yamaha, väldigt härliga och välbalancerade men valde tillslut en MusicMan

Lövbiffen
2007-10-05, 13:53
Bra, då vet jag. *skriver upp*


Fast det är ju just metal-ljudet man vill ha. Det är asgött! Jag ville egentligen ha en Jackson eller Rickebacker (stavning ftw) men det hade jag inte råd med. :(

Rickenbacker är ingenting för emo-kids. För att kunna bära upp en sådan, måste man ha whiskey-röst, långt hår och mustasch och en vårta på kinden ;)

Scratch89
2007-10-05, 14:07
Rickenbacker är ingenting för emo-kids. För att kunna bära upp en sådan, måste man ha whiskey-röst, långt hår och mustasch och en vårta på kinden ;)

Bla bla :D

Jax
2007-10-05, 14:22
Jag vet att de gör motorcyklar, men inte att de gjorde instrument.
Ta en lite närmre titta på deras logga.

panzerpig
2007-10-05, 17:43
Ta en lite närmre titta på deras logga.

det är väl tre stämgafflar va? :)
har för mig att yamaha började som en musiktillverkare, för över 100 år sedan, typ pianon. sen har motorcyklar, motorer osv kommit senare.

Metal_boy_
2007-10-05, 17:49
Frågade en bekant som är jazzmusiker (gitarrist främst) och han gillar inte Yamaha alls.

Jag gillar inte Jazz :(

Metal_boy_
2007-10-05, 17:50
Spela in lite sköna slingor vi kan få lyssna på sen.

Scratch89
2007-10-05, 18:50
Spela in lite sköna slingor vi kan få lyssna på sen.

Lätt! Ska bara hitta ett bra sätt att spela in på. Jag kan lina in den rakt in i ljudkortet, men det blir en riktig våldtäkt på kvaliteten. Jag får fundera.

FreCKo
2007-10-05, 18:52
Bra, då vet jag. *skriver upp*


Fast det är ju just metal-ljudet man vill ha. Det är asgött! Jag ville egentligen ha en Jackson eller Rickebacker (stavning ftw) men det hade jag inte råd med. :(

Bas inom metal = ingen bas alls :D

Rickenbacker kräver sin man ;) Om jag vore du så skulle jag kollat på typ tyska sidor efter billiga basar där, då hade du kanske kunnat hitta en bättre bas för samma pris...

Metal_boy_
2007-10-05, 22:34
Lätt! Ska bara hitta ett bra sätt att spela in på. Jag kan lina in den rakt in i ljudkortet, men det blir en riktig våldtäkt på kvaliteten. Jag får fundera.

AP brukar ju spela in en del. Hör med honom hur man ska gå tillväga. Kör in lite tunga låtar och så skickar du till mig så har jag nåt att spela trummor till :D