handdator

Visa fullständig version : Mäta BF% och muskelmassa i Becquerell?


überstarken
2007-10-03, 11:13
Jag har precis varit på en kurs i strålteknik (undrar ni varför är det för att jag jobbar på ett kärnkraftverk) och fick veta att nukliden Kalium-40 finns naturligt i kroppen, vilken alltså sänder ut strålning. Denna sitter främst i musklerna och därför är kroppens utsända strålning i princip proportionell till mängden muskelmassa, detta dämpas dock något utav mängden fett som är utanpå. Någon som vet ifall man provat att mäta muskelmassa och/eller BF% på detta vis?
Nyfiken i en strut bara, det lär ju provats förut, men det vore intressant att veta då jag inte haft en aning om det förut :)

überstarken
2007-10-07, 20:23
Det var inte lätt att hitta någon direkt fakta på nätet men här är en liten text om samma ämne iaf.

"Helkroppskalium (K40) beräknas genom att mäta kroppens totala strålning av isotopen kalium 40. Kalium finns i kroppens muskulatur och inre organ men saknas nästan helt i blodet, fettvävnaden och skelettet. Av strålningen som kroppen producerat kan man beräkna hur stor del av den totala kroppsvikten som består av muskler och inre organ. Detta är av intresse vid förändringar i kroppsvikten i samband med sjukdom, näringsbehandling, viktnedgång m.m."


Källa: http://ctf.se/ctartiklar/obesitasforsk.htm



Ingen annan som hört talas om detta? Grub kanske har någon fin studie att dela med sig utav? :)

C.E.J.
2007-10-08, 00:58
Vet inte om den här artikeln säger dig nåt:

http://www.fas.harvard.edu/~scdiroff/lds/QuantumRelativity/RadioactiveHumanBody/RadioactiveHumanBody.html

überstarken
2007-10-08, 14:02
Vet inte om den här artikeln säger dig nåt:

http://www.fas.harvard.edu/~scdiroff/lds/QuantumRelativity/RadioactiveHumanBody/RadioactiveHumanBody.html

Intressant... Det optimala vore ju ett värde på hur mycket muskelmassa en viss mängd kalium-40 motsvarar, då vi har tillgång till att mäta just det. Det säger mig dock inget att gå dit och få ett värde, klart jag kan kolla om det ökar alt. minskar över tiden men det känns tämligen ointressant utan referensvärde...

C.E.J.
2007-10-08, 15:33
Kan man inte få fram ett ungefärligt värde utifrån "How it works", nämligen att det finns 140g K hos en 70kg man (jag antar att denne man har ett BF% på 10-15) där 16.8g är 40K. Å andra sidan finns väl inte allt K i skelettmusklerna...?

überstarken
2007-10-08, 16:39
Kan man inte få fram ett ungefärligt värde utifrån "How it works", nämligen att det finns 140g K hos en 70kg man (jag antar att denne man har ett BF% på 10-15) där 16.8g är 40K. Å andra sidan finns väl inte allt K i skelettmusklerna...?

Det finns i de inre organen och muskulaturen om jag förstått det rätt... Jo man kan ju utgå ifrån mannen på 70kg... Men hur mycket mer 40K skulle denna mannen innehålla när han lagt på sig 1kg muskelmassa...

http://arjournals.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.nutr.22.111401.145049?cookieSet=1 (Sida 14)

Sambandet mellan mängd 40K och proteinmängd ser ut såhär om jag förstått det rätt:

Mängd Kalium-40 * 10000*1,2 = Mängd Potassium

Det står sedan: "The ratio of Nitrogen to Potassium is 0.461 g/meq"
Någon som vet vad meq betyder?

Mängd Kväve * 6.25 = Mängd Protein.

Kan någon bekräfta ifall detta stämmer eller om jag är helt ute och cyklar?

überstarken
2010-12-13, 17:30
jag gjorde en helkroppsmätning för ett par dagar sedan och fick ett värde på 10500bq(?) av kalium40... Är det någon annan här som gjort en likadan mätning?

überstarken
2010-12-13, 18:16
2.2.1 Teoretisk uppskattning av totala kaliumhalten i
människokroppen
Det mest noggranna sättet för att bestämma den totala kaliumhalten (total
body potassium, TBK) i människokroppen är en faktisk mätning av K-40
aktiviteten i kroppen med helkroppsmätning. TBK kan beräknas eftersom
den isotopiska mängden av K-40 i naturligt kalium är känd. Förhållanden
mellan halten av K-40 och TBK är: K-40 (mmol)/TBK (mmol) = 0,000118
[5], [6]. För att använda direkta uppmätta Bequerel av K-40 med syftet att
beräkna TBK gäller:

TBK(mmol)= K40(Bq)/aK40(Bq/g)
.....................0,0391(g/mol)

Där aK-40 är den specifika aktivitet av K-40, dvs. hur många avklingningar
som sker i ett gram av K-40. Detta är lika med 285000 Bq/g gånger den isotopiska mängden av K-40, 0,000118, som är 30,4 Bq/g. Konstanten 0,0391
är antal gram av kalium som finns i ett mmol.
Det finns också teoretiska metoder för att bestämma den totala kaliumhalten
i människokroppen. Den mest kända moderna studien är från 2003 som jämför
uppmätt och beräknad skelett och muskelmassa på 300 friska personer
[7]. Mätningar är utförda med magnetisk resonans (Magnetic Resonance
Imaging, MRI) och beräkningsmodellen anger förhållandet mellan muskelmassa
och den totala kaliumhalten i kroppen (total body potasium,TBK).
Resultat från studier där TBK har uppmätts via helkroppsmätningar stämmer
bra överens med det teoretiska resultatet. En av dessa experimentella studier
publicerades redan 1972 [8] där anges både resultat från mätningar och jämförelse med en empirisk modell för beräkning av TBK med uppgifter om
individens kön, vikt, längd och ålder.
Ett experiment som stämmer bra överens med denna empiriska modell är
bland andra ett från Sahlgrenska sjukhuset [9] i Göteborg. Där sammanfattas
TBK resultat från helkroppsmätningar på 19 olika grupper friska individer i
olika perioder mellan 1962–1980. Grupperna var representativa av populationen
med avseende på ålder, kön och hemtrakter.
Empiriska modellen från [8] gäller fortfarande idag. Formlerna baseras på de
korrelationer som observerades mellan de oberoende variablerna (kön, vikt,
längd och ålder) och TBK. Modellen anger för respektive man (m) och kvinnor
(k) att:
TBK(mmol): 23,96 * BW + 35,15 * BH -12,09 * Age - 3762 (m) (2)
TBK(mmol): 14,76 * BW + 22,07 * BH - 9,05 * Age -1669 (k) (3)
Där:
BW.- individens kroppsvikt i kilogram
BH.- individens längd i centimeter
Age.- åldern

überstarken
2010-12-13, 18:22
Enligt formeln för TBK ovan skulle jag ha innehålla 8833,6 mmol Kalium och enligt den generella formeln som nämns i slutet 4834 mmol.

"The ratio of Nitrogen to Potassium is 0.461 g/meq"
Innebär att halten av kväve hos mig är 8833,6*0.461=4072,5 g

"Mängd Kväve * 6.25 = Mängd Protein."

4072,5*6,25 = 25450 g Protein....

Ola Wallengren
2010-12-13, 18:25
Vi har så vitt jag vet fortfarande en helkroppsräknare på sahlgrenska. Vet att min handledare har varit inblandad i några sådana försök. Vad jag förstår så måste helkroppsräknaren vara kalibrerad för att man skall kunna använda den på rätt sätt.

TBK (g) = kalibreringsfaktor x Kalium-40 counts

För män gäller sedan 64.8 mmol TBK/ kg FFM

überstarken
2010-12-13, 18:30
Vi har så vitt jag vet fortfarande en helkroppsräknare på sahlgrenska. Vet att min handledare har varit inblandad i några sådana försök. Vad jag förstår så måste helkroppsräknaren vara kalibrerad för att man skall kunna använda den på rätt sätt.

TBK (g) = kalibreringsfaktor x Kalium-40 counts

För män gäller sedan 64.8 mmol TBK/ kg FFM

Jag antar att kalibreringsfaktorn är en siffra på ca 1 eller?

überstarken
2010-12-13, 18:43
Vi har så vitt jag vet fortfarande en helkroppsräknare på sahlgrenska. Vet att min handledare har varit inblandad i några sådana försök. Vad jag förstår så måste helkroppsräknaren vara kalibrerad för att man skall kunna använda den på rätt sätt.

TBK (g) = kalibreringsfaktor x Kalium-40 counts

För män gäller sedan 64.8 mmol TBK/ kg FFM

Ja förstår inte hur jag ska använda dina formler eftersom du i den första formeln anger TBK i gram och i andra TBK i mmol...
Men enligt hur jag räknat ut TBK (mmol) så skulle det bli 8833,6/64,8=136kg FFM så ja... Vet du vart felet är nånstans?

Ola Wallengren
2010-12-13, 21:39
Kalibreringsfaktorn kanske?