handdator

Visa fullständig version : Ang. mjök direkt efter träning.


Jstn
2007-10-02, 22:29
Har i några veckor käkat vassleprotein 1-2 ggr dagligen och jag själv har inga problem med smaken, men har några polare som inte är så förtjusta i den.
Numera kör de mjölk till, bl.a direkt efter träning och jag har läst någonstans för länge sedan att detta skulle hämma proteinupptagningen i kroppen, stämmer detta?

Sanning eller myt? Mjölk eller vatten?

Tack på förhand

Kurash
2007-10-02, 22:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69637&highlight=mj%F6lk

Depzon
2007-10-03, 13:40
Men den länkade tråden handlar om enbart mjölk efter träningen, inte proteinpulver. Även om mjölk är bra direkt efter träning så är förmodligen proteinpulver ännu bättre, och då är frågan om det är bättre att blanda det med vatten eller mjölk - nog med protein får de förmodligen ändå genom pulvret och behöver således inte proteinet från mjölken. Om de inte gillar smaken så kan de hellre testa blanda med någon kolhydratkälla, någon juice, så får de den biten också.

För jag antar att frågan rörde blandning av pulver och mjölk, ett visst "till" i meningen antydde det.

Sniggel
2007-10-03, 16:24
Blandning med mjölk sänker upptagningshastigheten vilket kan minska proteinsyntesen i jämförelse med blandning i vatten, men å andra sidan lär det med mjölk bli en mer långvarig sänkt proteinnedbrytning vilket jag tror är mer överlägset den förhöjda proteinsyntesen man går miste om om man blandar med mjölk. Dessutom blir det mer protein med mjölk i.

I vilket fall så är det petitess-detaljer i det stora hela.

Jag går oftast efter devisen:
Låt styrketräningen höja proteinsyntesen, och maten (eller drinkarna :-P) sänka proteinnedbrytningen.

King Grub
2007-10-03, 16:44
Blandning med mjölk sänker upptagningshastigheten vilket kan minska proteinsyntesen i jämförelse med blandning i vatten

Nej.

gibfel
2007-10-03, 16:49
Nej.


BRA! Gainer blandat med mjölk eee nice efter träning*flex*

Sniggel
2007-10-03, 21:15
Nej.

Nej på båda mina påståenden?

King Grub
2007-10-03, 21:34
Nej på båda mina påståenden?

Ja.

Kasein saktar inte ned vasslets magsäckstömning (Eur J Nutr. 2004 Jun ;43 (3):127-39 15168035. Gastric emptying, gastric secretion and enterogastrone response after administration of milk proteins or their peptide hydrolysates in humans).

Vassle+kasein (totalmjölk) upprätthåller anabolism bättre än det ena eller det andra (Am J Clin Nutr. 2006 Nov;84(5):1070-9. Compared with casein or total milk protein, digestion of milk soluble proteins is too rapid to sustain the anabolic postprandial amino acid requirement)

Dessutom är kasein inte långsamt efter styrketräning; fenylalaninbalansen förbättras lika fort av kaseinintag som av vassleintag (Ingestion of casein and whey proteins result in muscle anabolism after resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81).

Metal_boy_
2007-10-03, 21:49
Hur som helst så lär det inte avgöra något du kommer kunna se i en spegel.

Greg
2007-10-03, 22:21
Jag personligen föredrar att blanda mitt protein med mjölk istället för vatten. Det känns konstigt, slemmigt, i halsen om jag blandar det med vatten. Jag sköljer ner det lättare med mjölk.

(Plus så smakar det som milkshake :P)

Rahf
2007-10-03, 22:46
Det är med andra ord, en smaksak.

He-man
2007-10-03, 23:48
och en fråga om hur mycket kcal man vill få i sig, deffar man kanske man vill undvika mjölken om man tar många drinkar per dag.

Sniggel
2007-10-04, 08:38
Ja.


Ok, fast tänkte mest på fettet i mjölk. Men det kanske är så liten mängd att det är försumbart? Eller spelar det ingen roll heller om det är fett i efterträningsdrinken?

King Grub
2007-10-04, 08:54
Aminosyrorna från fet mjölk verkar kunna utnyttjas bättre i proteinsyntesen efter styrketräning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16679981&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Juliette
2007-10-04, 09:34
Aminosyrorna från fet mjölk verkar kunna utnyttjas bättre i proteinsyntesen efter styrketräning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16679981&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Så egentligen är det bättre med standardmjölk än med minimjölk? whole milk är den 3% precis som här?

Greg
2007-10-04, 09:42
och en fråga om hur mycket kcal man vill få i sig, deffar man kanske man vill undvika mjölken om man tar många drinkar per dag.

2-3 dl minimjölk är ju inte direkt så mycket kalorier.

Men jo, om du dricker runt 3-4 proteindrinkar per dag under deff, så kanske du bör välja bort mjölken.

Sniggel
2007-10-04, 11:43
Aminosyrorna från fet mjölk verkar kunna utnyttjas bättre i proteinsyntesen efter styrketräning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16679981&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Sedärja, ännu mer som talar för att använda mjölk i sin gainer, så länge man inte har något emot de extra kalorierna eller kalciumet. :)

maRRtin
2007-10-04, 14:08
Så egentligen är det bättre med standardmjölk än med minimjölk? whole milk är den 3% precis som här?
I detta fallet låg fetthalten omkring 3,46%