handdator

Visa fullständig version : Trötthet?


Carolinew
2007-10-02, 21:50
Har känt mig väldigt trött på sistone, någon som vet vad det kan bero på/vad man kan göra åt det? Jag måste sova en stund på eftermiddagen ifall jag skall orka träna på kvällen men det känns inte som det är nån hållbar utväg i längden. Annars sover jag ca 8-9 timmar varje natt så nån sömnbrist beror det i alla fall inte på... Jag äter ordentligt också och tror jag får i mig de näringsämnen man bör i alla fall.

Någon mer som känt likadant?

mela
2007-10-02, 21:53
Det är höst och mindre ljus. Kanske därför+

Racso
2007-10-02, 21:53
Jag känner mig nästan konstant trött, så jag tar hjälp av koffein på vardagarna och vilar ut på helgerna.

Funkar kanon, men det känns fel att rekomendera det till någon annan då det säkerligen är bättre att lägga om sitt liv än att "göra sig pigg". Trötthet är väl ett tecken på att kroppen behöver vila?

joriice
2007-10-02, 22:05
Det är nästan omöjligt att gissa sig till varför du känner dig så trött om du inte beskriver mer ingående.

Några nya vanor?
Nya tider att passa?
Är du ofta trött på hösten? (lite långsökt men ändå)




Jag är själv rätt trött, för jag hoppar fram och tillbaka med sömnen, ibland sover jag på dagen, och ibland på natten... :)

Petter__Jonsson
2007-10-02, 22:18
Kan tänka mig att det är pga hösten och mindre ljusa tider. Jag alltid mycket tröttare under hösten jag också. Men det brukar gå över när kroppen fattat att det är påväg att bli vinter :)

Carolinew
2007-10-02, 23:10
Det är höst och mindre ljus. Kanske därför+

Har aldrig haft några problem på hösten förut som jag förstått att en del har, typ att de blir höstdeprimerade... så det tror jag inte.

Jag känner mig nästan konstant trött, så jag tar hjälp av koffein på vardagarna och vilar ut på helgerna.

Funkar kanon, men det känns fel att rekomendera det till någon annan då det säkerligen är bättre att lägga om sitt liv än att "göra sig pigg". Trötthet är väl ett tecken på att kroppen behöver vila?

Kanske är för att jag inte dricker kaffe då :Virro

Det är nästan omöjligt att gissa sig till varför du känner dig så trött om du inte beskriver mer ingående.

Några nya vanor?
Nya tider att passa?
Är du ofta trött på hösten? (lite långsökt men ändå)




Jag är själv rätt trött, för jag hoppar fram och tillbaka med sömnen, ibland sover jag på dagen, och ibland på natten... :)

Nya vanor... nja det är väl jobbet isåfall men inte borde man bli så himla trött av tre timmars tidningsutdelande?

Nya tider: tja som sagt, jobbet då men det är ju inget konstigt...

Inte trött på hösten annars nä...

Kan tänka mig att det är pga hösten och mindre ljusa tider. Jag alltid mycket tröttare under hösten jag också. Men det brukar gå över när kroppen fattat att det är påväg att bli vinter :)

Som sagt :) Förresten har du flyttat till stan än? Det var väl du som skulle flytta till kristianstad?

Batman
2007-10-03, 01:32
Jag gissar på att det är pga att du får tid att märka av tröttheten.

Du delar ut tidningen kl 0500 på morgonen ? och gör vad till eftermiddagen ? först när du kommer hem varvar du ner och lägger märke till att du är trött.


Personligen så sover jag betydligt mer när jag gör mindre under dagarna, jobbar jag sover jag mindre.

Är jag arbetslös och sover 10h under natten, och tränar 1h så somnar jag direkt efter träning i ca 1h och sedan vaken några timmar för att gå o lägga mig igen.

Jobb 5-6h sömn.

Passar det in ?

Doctor Snuggles
2007-10-03, 02:44
Kan vara ett flertal faktorer. Det inkrypande höstmörkret kan påverka utan att man märker det. Du kan ha brist på näringsämnen utan att det märks i övrigt, trots att du tror du har en heltäckande kost.
Personligen så märker jag en stor skillnad när jag käkar mycket fet fisk t.ex. Är mycket piggare och klarare i huvudet, sover bättre, klarar mig på mindre sömn osv.
Så du kan ju försöka ta ngt multivitamintillskott och kanske omega-3 (eller bara äta mer fet fisk) och se om det hjälper. Té istället för kaffe är annars ett bra tips. Eller kanske herba maté. :D Min nya favorit, går numer att köpa på ica som lösvikt i påse.

tjabon
2007-10-03, 04:09
Varför inte helt enkelt acceptera en tillfällig svacka i
biorytmen?

Unna dig själv en timmes vila på e.m. :)

jag känner många (inklusive undertecknad) där det ibland
inte räcker med bara en lång nattvila under dygnet.

Ofta måste jag själv "däcka" en stund efter ett hårt pass + mat.

Petter__Jonsson
2007-10-03, 08:01
Som sagt :) Förresten har du flyttat till stan än? Det var väl du som skulle flytta till kristianstad?

Japp :) har bott här en par månader nu. Kör på exercise city ibland faktiskt. Tror kanske att jag sett dig där?

Hoppas du får ordning på din trötthet, min är nog kronisk på hösten *gah!*

Doctor Snuggles
2008-05-19, 16:19
Kan vara ett flertal faktorer. Det inkrypande höstmörkret kan påverka utan att man märker det. Du kan ha brist på näringsämnen utan att det märks i övrigt, trots att du tror du har en heltäckande kost.
Personligen så märker jag en stor skillnad när jag käkar mycket fet fisk t.ex. Är mycket piggare och klarare i huvudet, sover bättre, klarar mig på mindre sömn osv.
Så du kan ju försöka ta ngt multivitamintillskott och kanske omega-3 (eller bara äta mer fet fisk) och se om det hjälper. Té istället för kaffe är annars ett bra tips. Eller kanske herba maté. :D Min nya favorit, går numer att köpa på ica som lösvikt i påse.

Måste testas, tack!
(Fan vad mycket tips man kan ge utan att själv komma ihåg det alls. )