handdator

Visa fullständig version : Man ska väl ta i när man tränar?


Dagdrivare
2007-10-02, 20:13
Kort fråga: Visst fan ska man ta i så mycket man orkar när man tränar? Jag har läst en del om lätt tränign där man inte ska ta i så mycket och specialprogram från någon lyftarklubb som förespråkade lägre vikter och specialla övningar och utförande, men om man bara vill bygga muskler och bli stark, då ska man väl ta i som fan? Det är väl inte fel? Ja eller nej bara.

King Grub
2007-10-02, 20:16
Visst skall man ta i. Kontinuerlig styrke- och muskeltillväxt kräver kontinuerlig ökning av belastningarna. Men att ta i så mycket som man orkar, om man med det menar att alltid gå till failure, har inte alltid positiv effekt på resultaten, tvärtom kan det lätt innebära tillbakagång eller mindre framsteg.

Sniggel
2007-10-02, 20:21
Ja, för det mesta, finns ju vissa undantag.
Nybörjare kanske inte ska ta "som fan" för då kanske de skadar sig innan de lärt sig utförandet och kroppen anpassat sig till belastningen. Men efter ett tag när man märker att man måste göra nåt för att komma vidare kan det vara dags att börja ta i lite. Detta kan ske efter 2-12 månader kanske.
Sen efter hand lär man sig att ta i "som fan" får en ny innebörd när man måste lyfta tyngre vikter än man tror man klarar av, men det kommer med åren.

Däremot ska man inte alltid pressa sig till det yttersta, speciellt inte när man kommit en bit eftersom man då är så mycket bättre på att stressa kroppen. Om en styrkelyftare på elitnivå skulle ta i "som fan" varje gång hade denne skadat sig rätt så fort medans en nybörjare (i tonåren) som tränat i 5 månader säkerligen kan ta i "som fan" varje pass, 3 gånger i veckan i flera månader och få bra resultat.

Timme
2007-10-02, 20:22
Du förstår ju inte. Man kan ta i som f*n på lätta vikter också.

När jag bänkar 107.5 så tar jag i allt vad jag ha för att kunna förflytta stången.

När jag tränar på 75kg har jag två alternativ att välja mellan:

1. Att endast ta i tillräckligt så mycket som behövs för att förflytta vikten. Då kommer rörelsen att vara långsam och inte särskilt jobbig.

2. Att ta i lika mycket som jag gör när jag bänkar 107.5kg
Vad händer med 75kg om jag använder lika mycket kraft när jag pressar det som när jag pressar 107.5? Jo 75kg flyger upp!


Fråga: Vilket av dessa alternativ är effektivt?

Svar: Alternativ 2 givetvis. I alternativ 2 så aktiverar jag lika mycket muskelfiber som jag använder när jag pressar 107.5kg men det gör jag inte i alternativ 1.

Timme
2007-10-02, 20:25
Om en styrkelyftare på elitnivå skulle ta i "som fan" varje gång hade denne skadat sig rätt så fort

Om h*n hade tagit i "som fan" på vikter som är nära max varje gång så hade h*n skadat sig väldigt fort. Hade h*n varierat sig med att ta i "som fan" på både lättare vikter och tyngre vikter så är risken betydligt mindre för skador.

Dagdrivare
2007-10-02, 21:01
Visst skall man ta i. Kontinuerlig styrke- och muskeltillväxt kräver kontinuerlig ökning av belastningarna. Men att ta i så mycket som man orkar, om man med det menar att alltid gå till failure, har inte alltid positiv effekt på resultaten, tvärtom kan det lätt innebära tillbakagång eller mindre framsteg.

NEJ! FÖR fan! Inte så! Jag menar inte så, utan att man ska ta i, jag tar i tills ungefär en repetion innan tekniken blir riktigt dålig.

Dagdrivare
2007-10-02, 21:06
Alltså jag täntke köra efter max-otprincipen efter att ha sett en hel del om det gär. Där ska man ju ta i som fan och efter 8 veckor ha en vilovecka. Det är väl bra? Man går till positiv fail, alltså slutar när man inte orkar lyfta vikten misnt 4 gånger själv och mest 6 gånger själv. Jag menar på det att man ska ha bra teknik också då.

Timmer: Det du skriver om är ju explosiv träning. Det är ju bra det med. Jag vill också pressa upp vikten fort, inte överdriver fort men det fins ingen idè att lösa sig med vikterna. Däremot hade jag inte haft något behöv av att gå ner till 75 kilo i bänkpressen om jag hade pressat 110 som max, då hade jag gått ner såpass att jag hade orkar minst 4 reps och mest 6 reps.

Man ska ta i helt enkelt? Äh fan...Orka, en djävla djungel det här :)

Spader
2007-10-02, 21:14
mitt träningsupplägg ser ut så att jag lägger på 320 på stången, sen står jag och tittar på vikterna i ca 2-3 minuter. 3 set, sen går jag hem och tittar på maten och det har fått mig att växa avsevärt.

Dagdrivare
2007-10-02, 21:21
mitt träningsupplägg ser ut så att jag lägger på 320 på stången, sen står jag och tittar på vikterna i ca 2-3 minuter. 3 set, sen går jag hem och tittar på maten och det har fått mig att växa avsevärt.

Det är rätt effektivt. Själv gör jag så här: Jag lägger på ett halvt ton i marklyft, tar på mig bälte och en marklyftardräkt eller brottartrikå sedan talkar jag händeran, går omkrign och vrålar för att peppa upp mig ordentligt. Sedna går man fram till stången och tar tag i den och vrålar men lyckas inte rubba den, sedan går jag hem. Det är att köra tungt. Sedan vilar jag en vecka och gör om proceduren.

Spader
2007-10-02, 21:27
Det är rätt effektivt. Själv gör jag så här: Jag lägger på ett halvt ton i marklyft, tar på mig bälte och en marklyftardräkt eller brottartrikå sedan talkar jag händeran, går omkrign och vrålar för att peppa upp mig ordentligt. Sedna går man fram till stången och tar tag i den och vrålar men lyckas inte rubba den, sedan går jag hem. Det är att köra tungt. Sedan vilar jag en vecka och gör om proceduren.



jävlar, det ska testas på nästa ryggpass!

Timme
2007-10-02, 21:31
Jag vill också pressa upp vikten fort, inte överdriver fort men det fins ingen idè att lösa
Man ska ta i helt enkelt? Äh fan...Orka, en djävla djungel det här :)

Vadå inte överdrivet fort? Det är ju just det du ska försöka göra! Du har en hel del att lära min vän. Klart som tusan att du ska ta i!

Och nej, du fattar inte att det visst är viktigt att gå ned till 75kg om man bänkar 110. Man bör ha både lätt, explosiv träning med lätta vikter och tung träning.

Du förstår att detta är inte så svårt som du tror att det är.

Lyssna nu och följ detta rådet: Du bör alltid ta i som utav tusan när du tränar! Styrketräning där man inte ger allt är inte lika effektiv. Det var väl inte särskilt svårt?

Dagdrivare
2007-10-02, 22:13
Vadå inte överdrivet fort? Det är ju just det du ska försöka göra! Du har en hel del att lära min vän. Klart som tusan att du ska ta i!

Och nej, du fattar inte att det visst är viktigt att gå ned till 75kg om man bänkar 110. Man bör ha både lätt, explosiv träning med lätta vikter och tung träning.

Du förstår att detta är inte så svårt som du tror att det är.

Lyssna nu och följ detta rådet: Du bör alltid ta i som utav tusan när du tränar! Styrketräning där man inte ger allt är inte lika effektiv. Det var väl inte särskilt svårt?

Självkalrt ska man lyfta vikten fort, men inte så fort i bicepscurl att man tappar balansen tillexempel, haha! Fort men kontrollerat! Men naturligtvis finns det ingen mening med att lyfta lösigt, det aktiverer väl bara färre muskelfibrer? Men jag menar är det tungt så går det ju en anign segare än vid uppvärmningen. Det är du med på?

Klart man kan ha både lätt och explosiv tränign och den tyngre träningen. Men jag vill bygga mer massa och då följer jag ett program som säger: "Så explosivt du kan." Men vikterna ska fortfarande vara tunga såatt man klarar mellan 4-6 reps.

Låter bra :) Jag brassar på tills jag är slut helt enkelt! Då måste man ju ha tunga vikter.

pragmatist
2007-10-02, 22:13
"Att ta i" är inte samma sak som positiv fail. Tyngdlyftare försöker undvika fail till varje pris, men det vore ju en smula egendomligt att påstå att en tyngdlyftare inte "tar i".

Dagdrivare
2007-10-02, 22:16
"Att ta i" är inte samma sak som positiv fail. Tyngdlyftare försöker undvika fail till varje pris, men det vore ju en smula egendomligt att påstå att en tyngdlyftare inte "tar i".

Jag har inte påstått att man inte kan ta i utan att gå till fail :)

Men som sagt, jag ska inte bli någon tyngdlyftare heller, utan kör såpass tungt att jag klarar vikterna själv och avslutar när tekniken och explosiviteten börjar avta och jag itne orkar mer själv helt enkelt. Det är väl bra? :)

Max-ot: "Pressa vikten så explosivt du kan. Vikten ska vara så tung att du klarar misnt 4 repetioner och mest 6 repetioner." Det passar mig.

Damien Thorne
2007-10-03, 00:52
Du förstår ju inte. Man kan ta i som f*n på lätta vikter också.

När jag bänkar 107.5 så tar jag i allt vad jag ha för att kunna förflytta stången.

När jag tränar på 75kg har jag två alternativ att välja mellan:

1. Att endast ta i tillräckligt så mycket som behövs för att förflytta vikten. Då kommer rörelsen att vara långsam och inte särskilt jobbig.

2. Att ta i lika mycket som jag gör när jag bänkar 107.5kg
Vad händer med 75kg om jag använder lika mycket kraft när jag pressar det som när jag pressar 107.5? Jo 75kg flyger upp!


Fråga: Vilket av dessa alternativ är effektivt?

Svar: Alternativ 2 givetvis. I alternativ 2 så aktiverar jag lika mycket muskelfiber som jag använder när jag pressar 107.5kg men det gör jag inte i alternativ 1.

Ett mycket bra och pedagogiskt svar :thumbup:

Timme
2007-10-07, 19:54
Självkalrt ska man lyfta vikten fort, men inte så fort i bicepscurl att man tappar balansen tillexempel, haha! Fort men kontrollerat! Men naturligtvis finns det ingen mening med att lyfta lösigt, det aktiverer väl bara färre muskelfibrer? Men jag menar är det tungt så går det ju en anign segare än vid uppvärmningen. Det är du med på?

Klart man kan ha både lätt och explosiv tränign och den tyngre träningen. Men jag vill bygga mer massa och då följer jag ett program som säger: "Så explosivt du kan." Men vikterna ska fortfarande vara tunga såatt man klarar mellan 4-6 reps.

Låter bra :) Jag brassar på tills jag är slut helt enkelt! Då måste man ju ha tunga vikter.

Jo du ska försöka köra så snabb och explosivt du kan i bicepscurl men du bör använda så pass tunga vikter att det inte går fort hur hårt du en försöker.

Ja, självklart går det långsammare på tyngre vikter men man ska altid sträva efter att trycka skiten så fort och hårt man kan.

Ett mycket bra och pedagogiskt svar :thumbup:

Tack så mycket :D

k4l_2007
2007-10-07, 21:29
Är positive fail dåligt eller?

blasr
2007-10-07, 22:03
Är positive fail dåligt eller?

Inte nödvändigtvis. Men att köra till positive fail tär på nervsystemet, vilket kan, om man går till fail för ofta(gäller väl till mesta del tyngre övningar), leda till att man blir utbränd.