handdator

Visa fullständig version : Utförande i smalbänk


SvenGunnar
2007-10-02, 14:52
Har länge varit irriterad över att mina triceps inte tycks gå framåt på samma sätt som andra delar av mig gör. Nyligen testade jag smalbänk och tyckte det kändes riktigt bra!
Nu undrar jag bara en sak: ungefär hur långt ner ska man sänka ner stången? I vanlig bänkpress har jag förstått att det kan vara lämpligt att sikta på att sänka ner stången till precis i underkant på pecsen. Ska man mer neråt magen till eller mer uppåt halsen när det gäller att träffa triceps med smalbänk? Misstänker att jag kommer få varierande svar så jag tar gärna emot lite fina motiveringar och så *popcorn*

Liten Men Fet
2007-10-02, 15:29
Kör jag smalbänk så är det med armbågarna nära kroppen, då blir det automatiskt så att stången kommer långt ner på kroppen.

jwzrd
2007-10-02, 15:34
Sänk stången till samma ställe, låt armarna ta den väg de enklast tar, satsa på att hitta en "lätt" rörelse och lägg sedan på en vikt som gör att du fixar typ 6-7 reps. Sen gör du så många femmor du orkar. Det är farmors medicin för både triceps, axlar och i viss mån även övre bröst.

Håll inte för smalt sen, många verkar vilja hålla nästan händerna ihop vilket ger omöjliga vinklar i handleden. Håll något smalare än axelbrett så funkar det.

Det fina med smalbänken är inte att ligga och söka kontakt på päronvikter utan att först lära sig rörelsen ordentligt så att du "riskfritt" kan lägga på vikter i den. Det är DÅ resultaten kommer. När du kört rörelsen i flera månader kan du, om du så önskar, testa att t ex sänka stången närmare halsen eller annat trix. Att göra det i början krånglar bara till rörelsen och ger dig inte lika bra resultat.

Du använder såklart min syn på det hela som du vill. :)

130kg finsk sisu
2007-10-02, 16:00
+1 på snygge jwzrd!

SvenGunnar
2007-10-02, 21:43
Sänk stången till samma ställe, låt armarna ta den väg de enklast tar, satsa på att hitta en "lätt" rörelse och lägg sedan på en vikt som gör att du fixar typ 6-7 reps. Sen gör du så många femmor du orkar. Det är farmors medicin för både triceps, axlar och i viss mån även övre bröst.

Håll inte för smalt sen, många verkar vilja hålla nästan händerna ihop vilket ger omöjliga vinklar i handleden. Håll något smalare än axelbrett så funkar det.

Det fina med smalbänken är inte att ligga och söka kontakt på päronvikter utan att först lära sig rörelsen ordentligt så att du "riskfritt" kan lägga på vikter i den. Det är DÅ resultaten kommer. När du kört rörelsen i flera månader kan du, om du så önskar, testa att t ex sänka stången närmare halsen eller annat trix. Att göra det i början krånglar bara till rörelsen och ger dig inte lika bra resultat.

Du använder såklart min syn på det hela som du vill. :)

Stort tack för denna mycket utförliga och finfina beskrivning :thumbup:

tntballe
2007-10-02, 21:52
http://www.nsca-lift.org/videos/Close%20Grip%20Bench%20Press/defaultclosegripbenchpress.shtml