handdator

Visa fullständig version : Mitt program eller maxot?


Dagdrivare
2007-10-02, 14:51
Jaha, i denna djungel av träningsmetoder, "filosofier" och programförslag börjar man till slut misströsat på hur man ska träna. Då är det enklare att inte haka upp sig speciellt mycket. En del säger si, andra så. Ni vet vad jag menar? Vad ska man följa då? TIll slut blir man less och kastar allt på sophögen istället. Jag har själv knåpat ihop detta program men vet inte om det är bra eller ej. Jag tror det är ganska bra. Jag ställer detta program mot det omtalade max-ot. Vilket lägger ni er röst på? Mitt eller max?

Måndag: Tre set tunga knäböj, ungefär 4 repetioner däromkring. 2 set tunga benpress och 2 set baksida lårcurl. Vissa veckor stela marklyft. 2-3 set vadpress sittande eller stående. Två set situp, vanliga liggande på golvet.

Onsdag: Tre set tunga bänkpress, ungefär 3-4 repetioner. 2 set uppåtlutande hantelpress. 3 set tricepsextensioner. 2 set sidlyft med hantlar 6 repetioner typ, ett par set stående rodd. Två set situp, vanliga liggande på golvet.

Fredag: Fyra set tunga marklyft, smala marklyft med runt 2-4 repetioner i vare set. 2 set explosiva mycket lättare marklyft stående på två vikplattor, kanske 6-8 repetioner. Två set sittande kabelrodd.
Två set bicepscurl med rak stång, två set hammercurl.

Går till en repetion innan fail eller så.

Det eller maxot?

Dagdrivare
2007-10-02, 15:16
Ändrade lite. Vad sägs?

Måndag: 4 set tunga knäböj, runt 3 reps och 80-85% av max 1rm. Ingen linjär ökning utan jag börjar tungt. Lätt explosiv bänkpress på 60-65% av 1rm, 4 reps 3 set. Vader mage.

Onsdag: Smala marklyft, 2-4 reps i 4 tunga set. 2 explosiva set ståede på två viktplattor. 2 set hantellyft åt sidan runt 6 reps. 2 set stående rodd. 3 set hammercurl. 2 set sittande kabelrodd.

Fredag: 4 set tunga bänkpressar runt 3 reps och 80-85% av max 1 rm. Kör tungt från början. Lätta explosiva knäböj med bred fotställning. Max 60% av 1rm, 4 reps 3 set. 3 set tricepsextensioner, 6-8 reps. Mage vader.

Sniggel
2007-10-02, 16:10
En punkt jag vill anmärka på är att explosiv träning bör utföras när man är så fräsch som möjligt. Jag hade isåfall lagt den typen av träning före den tunga träningen (tänkte på att du utförde tunga marklyft först och sen explosiva).

Annars tycker jag att du ska testa ditt program och se hur det känns och om du gör framsteg, pilla lite med övningsval och ordning tills du tycker att du har ett bra upplägg. Du kanske upptäcker att övning A på dag X tar ut dig för mycket inför övning B på dag Y och flyttar därför A till dag Z.

Man får lyssna till sin kropp och försöka analysera resultaten man gör med ett upplägg över en längre tid, inte bara när det gäller egenkomponerade träningsprogram utan även färdiga "cookie-cutter" program.

Dagdrivare
2007-10-02, 17:34
En punkt jag vill anmärka på är att explosiv träning bör utföras när man är så fräsch som möjligt. Jag hade isåfall lagt den typen av träning före den tunga träningen (tänkte på att du utförde tunga marklyft först och sen explosiva).

Annars tycker jag att du ska testa ditt program och se hur det känns och om du gör framsteg, pilla lite med övningsval och ordning tills du tycker att du har ett bra upplägg. Du kanske upptäcker att övning A på dag X tar ut dig för mycket inför övning B på dag Y och flyttar därför A till dag Z.

Man får lyssna till sin kropp och försöka analysera resultaten man gör med ett upplägg över en längre tid, inte bara när det gäller egenkomponerade träningsprogram utan även färdiga "cookie-cutter" program.

Så sant, du har viktiga poänger här. Jag tänkte mest som så, att eftersom jag inte är en expert kanske det blir dåligt om man börjar pilla på det för mycket själv. Maxot är ju ett färdigt koncept.

Vad händer om man bara tränar bänkpress knäböj och marklyft då, med enbart en kompelmentsövning på varje, eller två på nån? Typ så här:

Måndag: Knäböj och vadpress och mage. Explosiv bänkpress, lätt.

Onsdag: Marklyft tunga. Sittande kabelrodd två set och hammercurl två set.

Fredag: Bänkpress tunga, tricepsextensioner, sidlyft med hantlar två set och knäböj lätta och explosiva.

Hur ser det ut då?

Sniggel
2007-10-02, 20:00
Det där ser ut som nåt jag själv skulle kunna träna efter. :D
Borde vara rätt bra för att öka i styrka. Men antal set och sånt får du själv reda ut, beror helt o hållet på din idividuella återhämtning, ålder, matintag och kön, etc...
Jag tror iaf att dina 2 senaste förslag hade funkat bra. Jag ser inga fel egentligen, förutom det här med att du la explosiv mark efter tung mark.

Rex
2007-10-02, 20:03
Usch.. kan inte ni två byta avatars...

Ontopic, det ser väl helt okej ut fast hur länge ska du köra tunga pass? Kan bli lite extremt efter ett par veckor.

Dagdrivare
2007-10-02, 20:11
Usch.. kan inte ni två byta avatars...

Ontopic, det ser väl helt okej ut fast hur länge ska du köra tunga pass? Kan bli lite extremt efter ett par veckor.

HAHAHA!

Eeh?! Två veckor tungt är ju ingenting!

bänkpress
2007-10-02, 20:24
Usch.. kan inte ni två byta avatars...

Ontopic, det ser väl helt okej ut fast hur länge ska du köra tunga pass? Kan bli lite extremt efter ett par veckor.

Byt avatar alla tre, man ska inte driva med folks utseende. Speciellt inte den som Rex har.

Rex
2007-10-02, 20:29
Byt avatar alla tre, man ska inte driva med folks utseende. Speciellt inte den som Rex har.Jag har längre penis än dej!!11 :naughty:

Tycker att du ska sluta spela "e-gangster" på nätet.. Mr underdog.. hehehehe..

bänkpress
2007-10-02, 20:33
Jag har längre penis än dej!!11 :naughty:

Tycker att du ska sluta spela "e-gangster" på nätet.. Mr underdog.. hehehehe..

heheheheheheheheeheheheheheheheheheheheehehehehehe eh

"ok"

Dagdrivare
2007-10-02, 21:10
heheheheheheheheeheheheheheheheheheheheehehehehehe eh

"ok"

Det är jag på min avatar.

mini
2007-10-02, 21:13
Vad är målsättningen med din träning? Det är det plus tidigare erfarenhet du bör ha i fokus när du funderar på hur du ska träna.

Dagdrivare
2007-10-02, 21:18
Vad är målsättningen med din träning? Det är det plus tidigare erfarenhet du bör ha i fokus när du funderar på hur du ska träna.

Mål: Bli brutalt mycket större och starkare. Gör ignet om jag blir lite fet på kuppen till att börja med.

Erfarenhet: Testa olika program, tränat några år.

mini
2007-10-02, 21:49
Mål: Bli brutalt mycket större och starkare. Gör ignet om jag blir lite fet på kuppen till att börja med.

Erfarenhet: Testa olika program, tränat några år.
Jag tror att MaxOT är ganska lätt att följa och funkar för de flesta. Det är svårare att besluta om eget program och följa det. Ditt SL-program kan vara slitigt och tungt. Utan andra än Kollofolk att bolla idéer med kan ett SL-upplägg bli väl jobbigt.

Det viktigaste när det kommer till utveckling är inte namnet på träningsupplägget utan att man följer det under en försvarbar tid (vilket inte betyder en vecka eller två, eller oftast ens sex), utvärderar och anpassar.

Dagdrivare
2007-10-02, 22:08
Jag tror att MaxOT är ganska lätt att följa och funkar för de flesta. Det är svårare att besluta om eget program och följa det. Ditt SL-program kan vara slitigt och tungt. Utan andra än Kollofolk att bolla idéer med kan ett SL-upplägg bli väl jobbigt.

Det viktigaste när det kommer till utveckling är inte namnet på träningsupplägget utan att man följer det under en försvarbar tid (vilket inte betyder en vecka eller två, eller oftast ens sex), utvärderar och anpassar.

Jag köper ditt resonemang rakt av. Varför ska jag som inte är expert sitta och försöka bolla ihop ett program själv när det finns beprövade metoder att gå efter, som max-ot i detta fallet. Det är ett schema och bara följa det :)

Sedan ska man inte glömma att även max-ot är tungt och slitigt, därför är ju viloveckor inlagda. Men vad tycker du? Det är ju sant, ett sl-schema utan en klubb är inte så bra. Vad sägs, ska jag satsa på max? :)

Det verkar ju fungera för de flesta?

mini
2007-10-02, 22:11
Jag röstar på MaxOT ja.

Dagdrivare
2007-10-02, 22:18
Jag röstar på MaxOT ja.

Tack så mycket! Det gör jag med. Valet går till MaxOT och saken är avgjord! Jag gör som det står att man ska göra där, antingen det står att man ska ta i tills man spricker eller inte :) Gott så!