handdator

Visa fullständig version : Volymförslag för helkroppspass.


IntenZe
2007-10-02, 14:33
Hur hög repsmängd behöver man ha om man planerar att träna tre helkroppspass i veckan? Räcker det med runt 25 reps per övning tex 5x5 eller behöver man uppåt 40 som 4x10 eller 6x6? Har tränat lite av både och men har inte märkt nån skillnad direkt förutom att det blev tngre ju högre volym jag körde. Tränade inte så lång tid per av varje sätt dock.

Ola Wallengren
2007-10-02, 14:37
Om du verkligen tränar igenom hela kroppen i ditt träningspass så undrar jag om du över huvud taget orkar med mer än 25 reps per övning (dvs 2-3set), det gör inte jag i alla fall.

Gpajpen
2007-10-02, 14:37
hur mycket man "bör ha" vet jag inte men personligen kör jag på 3set x 3reps för varje muskelgrupp, och det fungerar utmärkt. (3 helkroppspass/vecka.)

jag anser därför att du inte behöver mer än 3set/muskelgrupp när du tränar kroppen 3 ggr i veckan, antalet reps per set får du variera efter behov och ork.

IntenZe
2007-10-02, 14:47
Om du verkligen tränar igenom hela kroppen i ditt träningspass så undrar jag om du över huvud taget orkar med mer än 25 reps per övning (dvs 2-3set), det gör inte jag i alla fall.

Ett typiskt pass kan se ut så här:
Knäböj
Bänkpress
Kabelrodd
Drag till hakan
bicepscurl

Det anser jag vara hela kroppen iaf.

Det är ju bara de sista seten som känns ut tunga.

T-Dog
2007-10-02, 16:20
Jag kör också helkropp, 3 ggr/veckan. Jag kör 4x8 på varje muskelgrupp. Det funkar skitbra på mig, sen om det är rätt för dig är en annan femma. Testa dig fram lite.

Ola Wallengren
2007-10-02, 16:56
Ett typiskt pass kan se ut så här:
Knäböj
Bänkpress
Kabelrodd
Drag till hakan
bicepscurl

Det anser jag vara hela kroppen iaf.

Det är ju bara de sista seten som känns ut tunga.

Det kanske kan fungera utmärkt om man varierar passen lite men i min mening har du inte tränat hela kroppen speciellt hårt på det passet.
Det är inte speciellt mycket arbete för vader, mage, triceps och baksida ben. Personligen tycker jag också att det är svårt att träna hela ryggen med endast en övning.
Vi kanske räknar seten lite olika. När jag säger 2-3set menar jag 2-3set till failure + uppvärmning.
Som jag delar upp kroppen har man ca 8-9 mukelgrupper att träna. Om man kör 2-3 set på varje + uppvärmning så hamnar man på ca 26-32 set per pass.
Om det tar 3min att köra och vila efter de tunga seten och ca 2 min på uppvärmningsseten så tar passet ca 70-90min och längre än så orkar inte jag träna hårt.
Men om man tränar ett sånt pass som du gav exempel på ovan 3ggr i veckan så kanske man gör bäst i att inte köra för hårt och för mycket trots allt.

MrBoris
2007-10-02, 17:16
Det kanske kan fungera utmärkt om man varierar passen lite men i min mening har du inte tränat hela kroppen speciellt hårt på det passet.
Det är inte speciellt mycket arbete för vader, mage, triceps och baksida ben. Personligen tycker jag också att det är svårt att träna hela ryggen med endast en övning.
Vi kanske räknar seten lite olika. När jag säger 2-3set menar jag 2-3set till failure + uppvärmning.
Som jag delar upp kroppen har man ca 8-9 mukelgrupper att träna. Om man kör 2-3 set på varje + uppvärmning så hamnar man på ca 26-32 set per pass.
Om det tar 3min att köra och vila efter de tunga seten och ca 2 min på uppvärmningsseten så tar passet ca 70-90min och längre än så orkar inte jag träna hårt.
Men om man tränar ett sånt pass som du gav exempel på ovan 3ggr i veckan så kanske man gör bäst i att inte köra för hårt och för mycket trots allt.

Jag kör liknande helkroppspass som dig 2ggr i veckan, och det är på gränsen att jag blir övertränad av det :em: riktigt jobbigt..

Doctor Snuggles
2007-10-02, 18:10
Volymen anser jag vara en högst personlig fråga som baseras på din återhämtningsförmåga (där matintag, sömn osv är faktorer som påverkar).
Det är ngt som du helt enkelt får testa dig fram till. Personligen räcker 1 arbetsset per (bas)övning, tillsammans med en ordentlig pyramid uppvärmning förstås.

pragmatist
2007-10-02, 20:06
Mellan 24 och 50 reps totalt per muskelgrupp kan vara ett bra riktmärke. Ska man åstadkomma det genom att köra 4-6 repetitioner per set för hela kroppen så blir det onekligen lite väl många set, men så behöver man inte träna heller. Man kan ju köra en eller två muskelgrupper på det sättet, övriga kan man köra 3x12 eller liknande. Eller varför inte 2x25 som omväxling?

IntenZe
2007-10-02, 20:45
Det kanske kan fungera utmärkt om man varierar passen lite men i min mening har du inte tränat hela kroppen speciellt hårt på det passet.
Det är inte speciellt mycket arbete för vader, mage, triceps och baksida ben. Personligen tycker jag också att det är svårt att träna hela ryggen med endast en övning.
Vi kanske räknar seten lite olika. När jag säger 2-3set menar jag 2-3set till failure + uppvärmning.
Som jag delar upp kroppen har man ca 8-9 mukelgrupper att träna. Om man kör 2-3 set på varje + uppvärmning så hamnar man på ca 26-32 set per pass.
Om det tar 3min att köra och vila efter de tunga seten och ca 2 min på uppvärmningsseten så tar passet ca 70-90min och längre än så orkar inte jag träna hårt.
Men om man tränar ett sånt pass som du gav exempel på ovan 3ggr i veckan så kanske man gör bäst i att inte köra för hårt och för mycket trots allt.

Jag varierar övningarna mellan varje pass så allt blir tränat iaf.
Om jag kör 4x12 så kör jag på samma vikt i alla seten.

ArcTiC
2007-10-02, 21:18
Ett volymförslag jag nappade på för helkroppspass:

HST liknande upplägg 3 ggr/vecka

2 v 15 reps
2 v 10 reps
2 v 5 rps
2 v negativa 1-2 reps alt 2 v 5 reps
vila= 1-2 v
Omstart 15 reps etc

Övning, antal set
Knäböj 2
Baksida lår 2
Bänkpress rak/lut 2
Dips 1
Lats smalt/brett 2
Rodd/marklyft 2
Traps 1
Axel press 1
Axel baksida 1
Axel flies 1
Biceps 2
Triceps 2
Stå vad 2
Mage 2

Är newb så har nog ingen större åsikt om dess effektivitet, upplägget funkar dock fint för mig i praktiken.'

Läs mer http://www.hypertrophy-specific.com/hst_index.html

-S-T-
2007-10-03, 11:43
Jag kör 3-4 omväxlande basövningar 3 x 5 tre gånger i veckan + 1-2 kompletterande övningar med fler reps, främst för axlar/skuldror. Prion just nu är att bli starkare, men nog växer jag också.

Den här volymen är säkert i minsta laget, men det funkar för mig och snabbt går det.