handdator

Visa fullständig version : Skaffa Comhem digitalbox - amatörfrågor


Officer
2007-10-02, 14:22
Idag har jag en 42" Samsung Q96 som är HD ready och allt det där.
Jag tittar på TV genom Com hem analog just nu - men tänkte skaffa digital då det kostar samma typ.
Funderar på den där Samsung DCB B260Z som endast kostar 1 kr om man binder upp sig 2 år, men tänkte på den där Humax CXHD 1000 C som är en "HD-box". Hur mycket skillnad i bildkvalitet är det mellan dessa? Den sistnämnda kostar 2000 spänn..

Är det stor skillnad i bildkvalitet mellan mitt vanliga analoga nät i min 42" plasma och det "vanliga" digitalnätet genom den förstnämnda boxen som inte är en HD-box?

watertouch
2007-10-02, 14:34
Ta den inspelningsbara med 2tuners istället. Finns väll typ bara 3kanaler som sänder i hd format just nu och då kan du inte spela in nått.

watertouch
2007-10-02, 14:35
Skillnaden är faktiskt inte sådärr jätte stor när du kopplar in boxen jämfört med innan.:(

Officer
2007-10-02, 14:36
1: Jag är inte intresserad av att spela in något

2: Mer jämförelse-snack på bilden tack. Lutar mer åt att jag behåller det analoga sändningen om skillnaden inte blir "wow!"

Piranha
2007-10-02, 14:37
Skillnaden är faktiskt inte sådärr jätte stor när du kopplar in boxen jämfört med innan.:(

Jämför med analogt som han skriver är väl ändå rätt markant.

watertouch
2007-10-02, 14:40
Jo men det sänds ju inte analogt längre nånstans sitter en digitalbox som skickar ut dom vanliga kanalerna.

Officer
2007-10-02, 14:41
Jo men det sänds ju inte analogt längre nånstans sitter en digitalbox som skickar ut dom vanliga kanalerna.

Exakt det jag kom och tänka på. Jag har ju kvar "vanliga" antennkabeln in i mitt Comhem-uttag men jag har ju inte "digital tv" rent formellt så att säga, trots att det sitter en digitalbox från centralen som skickar ut kanalerna

Piranha
2007-10-02, 14:41
Jo men det sänds ju inte analogt längre nånstans sitter en digitalbox som skickar ut dom vanliga kanalerna.

Det finns många kabelnät som fortfarande trycker ut signalerna analogt på nätet, även om station avkodas digitalt så blir slutresultatet inte ett dugg vackrare, så ja Anabolic avkodar sin signal analogt.

JJ
2007-10-02, 14:45
Jag hade satsat på en HD lösning. Hur stor skillnad du kommer se då du går över till digitalt är svårt att svara på, det beror även på din TV. Kolla om du inte kan prova gratis ett tag.

watertouch
2007-10-02, 14:50
AP. Hur kan du inte vilja kunna spela in nått?? :confused: :Virro

Noodles
2007-10-02, 16:21
Vi har Comhem och Samsungs inspelningsbara box med dubbla tuners. Det verkar vara en otursförföljd box, men vår har varit helt felfri. Funktionellt har den det mesta man behöver. Iofs skulle jag nog rekommendera dig att fundera på HD om din TV klarar det. Det hade jag gjort. Om inspelning inte är så viktigt kan du nog ta en av de befintliga HD-boxarna. Annars skulle jag rekommendera att du avvaktar tills utbudet av HD-boxar är större.

Angående bildkvalitet: när jag växlar mellan den vanliga analoga signalen direkt från centralantennen och den digitala från boxen är det en klar skillnad.

Pdaddy
2007-10-02, 16:24
JA kommer byta från komhem till CanalDigital snart.
Har själv en Full HDTV LCD, men comhem snuva mig på HD tv genom att säga att ja kunde få det å sen säga att de ej gick.
Canaldigital har nu en HD box me dubbla tunders + hårddisk :D

M

upf
2007-10-02, 16:49
Funderar på den där Samsung DCB B260Z som endast kostar 1 kr om man binder upp sig 2 år

Kör på detta http://www.comhem.se/portal/comhem/tv_kampanjer_start

Endast 1 års bindningstid & boxen gratis. Man nedgraderar till medium innan 3 månader.

blekfet2
2007-10-02, 17:10
För mig som också kör 42"plasma och nu kör med Comhem blev det en jädra skillnad på precis alla kanalen förutom 4an som är helt ok men inte alls lika bra som de andra.

Just angående hd-box så skippade jag det alt. då det som sagt inte är lönt att betala en massa extra för typ 2-3 kanaler.

Pepparkakssmurfen
2007-10-02, 18:15
HD-kanalen som visar mode är :thumbup: :thumbup:




:)

Officer
2007-10-02, 19:18
För mig som också kör 42"plasma och nu kör med Comhem blev det en jädra skillnad på precis alla kanalen förutom 4an som är helt ok men inte alls lika bra som de andra.
.

Jaså du tycker det var en bra jävla skillnad?
Det som stör mig mest är att jag kommer behöva ha en till fjärrkontroll för att hålla på med kanaler osv. Men den där digitalboxen från Comhem (som kostar 0) är ju Samsung.. kanske man kan styra den med min fjärr till Samsung PSQ96 42" plasma - nån som vet? Riktigt onödigt att ha 3 fjärrar att syssla med (hemmabion+teven räcker gott just nu)

Zedo
2007-10-02, 19:59
Com Hem suger!!! *spy* Dom trycker ju fortfarande ut sin signal analogt, i alla fall i vårt nät.
Sen vet jag inte om dom har bättrat sig, men när jag pratade med dom för rätt länge sen så fick man lov att fortsätta betala för det analoga utbudet för att kunna få det digitala. Som nåt slags grundabonnemang. Dom kanske har bättrat sig sen jag kollade upp det där, men i dagsläget skulle jag nog satsa på Boxer. Tror jag... I vilket fall är det nog dags att se till att få ett digitalt format. *popcorn*

Zedo
2007-10-02, 20:00
Jaså du tycker det var en bra jävla skillnad?
Det som stör mig mest är att jag kommer behöva ha en till fjärrkontroll för att hålla på med kanaler osv. Men den där digitalboxen från Comhem (som kostar 0) är ju Samsung.. kanske man kan styra den med min fjärr till Samsung PSQ96 42" plasma - nån som vet? Riktigt onödigt att ha 3 fjärrar att syssla med (hemmabion+teven räcker gott just nu)

Du kan väl skaffa en såndäringa multifjärr? Finns ju riktigt fräscha såna!!!

HajduMan
2007-10-02, 20:00
Jag körde det analoga först, sen ringde dom och erbjöd mig digitaltv med 8 favoriter, ja men det lät bra tyckte jag så jag tog det då jag fick hemtelefon på köpet + att jag fick uppgraderat 8mb internet till 24mb....

Nackdelar
-Det visade sig att de 8 kanaler jag kunde välja mellan var inga höjdar kanaler...
-uppgraderingen av internet fick alla som hade 8 mb då priset på 24 sänktes
-hemtelefonen var väll bra så länge jag ringer till andra hemnr
-fjärtkontrollen till samsungboxen är skit då jag i princip måste vara mitt framför boxen för att byta kanal
-texttv på boxen går inte att bläddra på utan jag måste skriva in varje ny sida
-bildkvaliten mellan digitv och analog är svår att se
-


Fördelar (enbart digital tv då det e de du frågar efter)
- *tänker*.... välj cplus paketet om de går då dom visar bäst skit

Officer
2007-10-02, 20:05
Zedo tack för dina upplysande svar kompis. Men multifjärr är inte min grej...

HajduMan - tack för en bra beskrivning. Vad är det för teve du tittar på? Låter inget vidare med boxen såsom du beskriver den.

Zedo
2007-10-02, 20:25
Zedo tack för dina upplysande svar kompis. Men multifjärr är inte min grej...

Är det för mycket begärt med en förklaring till varför?

Noodles
2007-10-02, 20:30
Com Hem suger!!! *spy* Dom trycker ju fortfarande ut sin signal analogt, i alla fall i vårt nät.


Det är väl bra för de som inte vill skaffa sig en box. Även om jag själv ville ha en box kan jag förstå de som inte vill lägga pengar på det om det kan undvikas.

HajduMan
2007-10-02, 21:26
HajduMan - tack för en bra beskrivning. Vad är det för teve du tittar på? Låter inget vidare med boxen såsom du beskriver den.


LG 37" LCD

blekfet2
2007-10-02, 23:00
Jaså du tycker det var en bra jävla skillnad?
Det som stör mig mest är att jag kommer behöva ha en till fjärrkontroll för att hålla på med kanaler osv. Men den där digitalboxen från Comhem (som kostar 0) är ju Samsung.. kanske man kan styra den med min fjärr till Samsung PSQ96 42" plasma - nån som vet? Riktigt onödigt att ha 3 fjärrar att syssla med (hemmabion+teven räcker gott just nu)

var nyss nere och kikade och ja, det är en mycket stor skillnad.

Hade också bläkänsla över att man får massa mer kontroller, men går som sagt att skaffa sig multifjärr om man inte får till ett bra "schema" med sina dosor :D

jag har själv samsung-boxen (den som kostar nada med 12månaders bindningstid), tycker det är en bra box som inte segar något alls mellan kanalerna samt finns bra inställningar till den. Det enda jag stört mig på är att samsung skickat ut en felaktig uppdatering som gör att EPG:n inte funkar, men pratade med inblandat folk och dom sade att om någon vecka så ska bajset vara fixat.

Jag hade själv lite ångest över att alla har klagat på comhem angående internet mm då jag i stort sett var tvungen att välja dom då andra alternativ inte var så bra just där jag bor, men är nu efter att ha haft telefon/internet/tv i 6 månader helt nöjd.

Baan
2007-10-02, 23:04
Om du inte vill satsa på com hem så kika på Boxer (+ en antenn för att ta emot signalen).

Officer
2007-10-05, 08:08
Jag tänkte på att min tv (PS42Q97) har ju en inbyggd digitalmottagare! Jag ringde Comhem för att kolla vilken CI-modul jag skulle ha och då sa de "Conax", samtidigt som han frågade om vilket märke jag hade på tvn. Han sa att det inte kommer att fungera då "det bara funkar med Sony". Vad är för reklam-skit?

Någon som kan bekräfta? Vart får jag tag i en Conax-modul? Och är det bara att köpa en sån modul och sen beställa digitaltv - sen ska det bara funka?

Zedo
2007-10-05, 16:23
Jag citerar, om du inte läst det själv redan:
"Den digitalmottagare du har i din TV är av fel typ för kabelnät som ComHem där de kör med DVB-C, den är till för marksänd TV man använder DVB-T. Fel standard alltså, och inget du kan fixa med rimliga medel, så du får vackert göra plats för en box om du vill ha digital-TV. Fördelen är att du får större valfrihet vad gäller vilka finesser du vill ha, kanske läge att kolla efter en box som klarar HDTV, eller en box med hårddisk."

*whistle*

Officer
2007-10-05, 16:42
Jag ringde Comhem idag och beställde den där satans 0-kronors Samsungboxen iallafall. Samma pris liksom - vad kan jag förlora?

Jag rapporterar senare ;)