handdator

Visa fullständig version : Grapefrukt ökar risken för bröstcancer


King Grub
2007-10-02, 09:42
med upp till 30%. Läkartidningen nr 39/2007 sid 2784. (http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=7583)

skaparn
2007-10-02, 09:47
30%!? Det var ju en markant ökning.

Förutom bröstcancerrisken för kvinnor kommer dessutom horder av kolobyggare helt sluta med grapefrukt på grund av de ökade östrogennivåerna. Det kan aldrig vara optimalt för maximal muskeltillväxt.

Slartibartfast
2007-10-02, 10:02
30%!? Det var ju en markant ökning.


Nja.

Om en på 5000 får bröstcancer så betyder en 30 procentig ökning att 1,3 på 5000 får bröstcancer. Inte speciellt alarmerande.

jwzrd
2007-10-02, 10:05
Nja.

Om en på 5000 får bröstcancer så betyder en 30 procentig ökning att 1,3 på 5000 får bröstcancer. Inte speciellt alarmerande.

Jag vill å Skaparns vägnar tacka dig för att du hjälpte honom att förstå statistik.

skaparn
2007-10-02, 10:08
Nja.

Om en på 5000 får bröstcancer så betyder en 30 procentig ökning att 1,3 på 5000 får bröstcancer. Inte speciellt alarmerande.

Det är iofs sant, fast på 4 miljoner svenska kvinnor innebär det ändå drygt 200 fall av bröstcancer. Det är en hel del mätt i både pengar och lidande.

King Grub
2007-10-02, 10:08
Om en på 5000

Siffran är 1 på 8...

skaparn
2007-10-02, 10:08
Jag vill å Skaparns vägnar tacka dig för att du hjälpte honom att förstå statistik.

Slarti är ställd i den kö vilken jag upprättat för alla som vill läxa upp mig nowadays.

skaparn
2007-10-02, 10:12
Siffran är 1 på 8...

Ouch. Då blir ju min höftning inte 200 fall mer per år utan 150000. Va? Kan det stämma?

HenrY
2007-10-02, 10:14
Men då är frågan ifall fördelarna väger över nackdelarna när man äter en grapefrukt? Vilket jag absolut tror?*screwy*

Mycket som orsakar cancer nuförtiden... Fast inte granatäpple!:D:hbang:

Slartibartfast
2007-10-02, 10:15
Siffran är 1 på 8...

Damn! Såpass vanligt?

Orkade inte klicka på länken. ;)

King Grub
2007-10-02, 10:16
Alla kvinnor drabbas inte varje år. 1 av 8 någon gång i livet.

När det gäller riskfaktorer för cancer måste man ta hänsyn till längre tid än ett år. Det är sällan dom påverkar omedelbart. Om risken ökar med 30%, gäller det inte påverkan från ett intag, en veckas intag, eller liknande korta perioder, utan från längre tids regelbundet ätande, och då inte heller canceruppkomst samma vecka, månad eller år som man börjar äta eller mäta. 30% större risk att få bröstcancer någon gång i livet är en stor ökning.

Slartibartfast
2007-10-02, 10:21
Mycket som orsakar cancer nuförtiden... Fast inte granatäpple!:D:hbang:

Granatäpple skyddade dock mot prostatacancer. Så det funkar inte att först äta en grapefrukt och sen ett granatäpple, så det tar ut varann. ;)

skaparn
2007-10-02, 10:21
Alla kvinnor drabbas inte varje år. 1 av 8 någon gång i livet.

När det gäller riskfaktorer för cancer måste man ta hänsyn till längre tid än ett år. Det är sällan dom påverkar omedelbart. Om risken ökar med 30%, gäller det inte påverkan från ett intag, en veckas intag, eller liknande korta perioder, utan från längre tids regelbundet ätande, och då inte heller canceruppkomst samma vecka, månad eller år som man börjar äta eller mäta. 30% större risk att få bröstcancer någon gång i livet är en stor ökning.

Ah, tack för förtydligandet, då är jag med. Väldigt höga siffror i vilket fall, men antalet fall per år som jag räknade på torde då bli kring 150000/82 om man antar att medellivslängden är 82 år.

King Grub
2007-10-02, 10:23
Förresten - 30% större risk betyder väl inte 30% fler totala fall? Det betyder att risken för grapefruktätare är 30% större än om dom inte hade ätit grapefrukt.

skaparn
2007-10-02, 10:23
Granatäpple skyddade dock mot prostatacancer. Så det funkar inte att först äta en grapefrukt och sen ett granatäpple, så det tar ut varann. ;)

Asch då. Men nu löper ju inte riktigt samma personer risken för endera cancern. Väldigt få kvinnor med prostatacancer och tvärtom.

Slartibartfast
2007-10-02, 10:26
Asch då. Men nu löper ju inte riktigt samma personer risken för endera cancern. Väldigt få kvinnor med prostatacancer och tvärtom.

Nu var det ju precis det jag menade.

Men, män kan få bröstcancer. *popcorn*

skaparn
2007-10-02, 10:26
Förresten - 30% större risk betyder väl inte 30% fler totala fall? Det betyder att risken för grapefruktätare är 30% större än om dom inte hade ätit grapefrukt.

Jag ville bara i lite mer gripbara siffror redovisa vad en riskändring innebär på makronivå. Givet att ingen åt grapefrukt idag och att alla började göra det blir det ju en sådan ökning. Det låter kanske irrelevant men blir mer användbart ifall vi skulle diskutera preventiva åtgärder såsom granatäppleexemplet som togs upp.

Knabb
2007-10-02, 11:26
Oj då, något förvånad att en frukt skulle kunna ge så stor ökning av risken för bröstcancer. Vi har tidigare blivit helt bombarderade att frukt i alla de slag skulle skydda mot cancer. Kan det tänkas vara genmodifierade grapefrukter som äts? Någon som har länk till studien?

Slartibartfast
2007-10-02, 11:27
Någon som har länk till studien?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=17622247&dopt=AbstractPlus

Fullängdaren kostar.

Knabb
2007-10-02, 11:35
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=17622247&dopt=AbstractPlus

Fullängdaren kostar.

framgår inte av abstract vad det är för grapefrukter de ätit, ska se om jag kan få tag på fullängdaren :) Framgår säkert inte där heller :(

Slartibartfast
2007-10-02, 11:37
framgår inte av abstract vad det är för grapefrukter de ätit, ska se om jag kan få tag på fullängdaren :) Framgår säkert inte där heller :(

Om det var fråga om genändrade frukter tror jag det utan vidare skulle framgå även i abstraktet.

Knabb
2007-10-02, 11:46
Om det var fråga om genändrade frukter tror jag det utan vidare skulle framgå även i abstraktet.
Mycket av det vi äter är genmodifierat, det står inte på choklad pulvret att det är genmodifirade ämnen i det. Ökning en bröstcancer är så pass stor att man verkligen börjar undra vad som hänt, vore intressant och se hur mycket bröstcancer de har i länder där man traditionellt äter mycket grapefrukt. Jag kommer då inte köpa hem någon grapefrukt till min sambo innan jag vet vad som hänt.

Trance
2007-10-02, 12:19
Mycket av det vi äter är genmodifierat, det står inte på choklad pulvret att det är genmodifirade ämnen i det. Ökning en bröstcancer är så pass stor att man verkligen börjar undra vad som hänt, vore intressant och se hur mycket bröstcancer de har i länder där man traditionellt äter mycket grapefrukt. Jag kommer då inte köpa hem någon grapefrukt till min sambo innan jag vet vad som hänt.

Äter hon p-piller?

skaparn
2007-10-02, 12:33
Äter hon p-piller?

Man får väl väga risker mot fördelar. Det är ju inte direkt så att man kan praktisera sex utan risk för äckelbarn med hjälp av en grapefrukt.

jwzrd
2007-10-02, 12:42
Man får väl väga risker mot fördelar. Det är ju inte direkt så att man kan praktisera sex utan risk för äckelbarn med hjälp av en grapefrukt.

Känner du många kvinnor du kan göra gravid med hjälp av en grapefrukt?

Racso
2007-10-02, 12:47
Oj då, något förvånad att en frukt skulle kunna ge så stor ökning av risken för bröstcancer. Vi har tidigare blivit helt bombarderade att frukt i alla de slag skulle skydda mot cancer. Kan det tänkas vara genmodifierade grapefrukter som äts? Någon som har länk till studien?

För varje ny studie som kommer så blir det ju mer och mer uppenbart att lagom är bäst, gällande nästan allt.

Koloftw
2007-10-02, 12:48
Förutom träning :).

Racso
2007-10-02, 12:49
Förutom träning :).

Nej. Överdriven träning är inte hälsosam.

skaparn
2007-10-02, 12:51
Känner du många kvinnor du kan göra gravid med hjälp av en grapefrukt?

Har hört att den där Eva verkar rätt lätt.


Ahh, nu ska jag sluta tramsa i en tråd om ett seriöst ämne. Förlåt mig.

Knabb
2007-10-02, 12:51
Äter hon p-piller?

Nej, men hon har bröst :) Och inte vill jag hon ska få bröstcancer.

Halldin
2007-10-02, 12:52
Man får väl väga risker mot fördelar. Det är ju inte direkt så att man kan praktisera sex utan risk för äckelbarn med hjälp av en grapefrukt.
Kondom? Sterilisering?

Paltkoma
2007-10-02, 12:53
Enligt artikeln så var man tvungen att hålla ett tempo på 2 grape i veckan (1/4 om dagen) för att tillhöra högriskgruppen. Det kan inte vara så stor andel av Sveriges kvinnor som äter grape så ofta.

skaparn
2007-10-02, 12:58
Kondom? Sterilisering?

Orka inte förstå vad jag menade.

Sparrisen
2007-10-02, 12:59
Cancer är inget som uppkommer snabbt. Det krävs i snitt 7-8 mutationer för att en cancercell ska kunna uppstå. Vissa av dessa mutationer är specifika för given cancertyp, men merparten är generella mutationer som mer eller mindre är nödvändiga för att en från början frisk cell ska kunna övergå till att växa och dela sig okontrollerbart, dvs övergå till att bli en cancercell. Många av dessa generella mutationer förekommer i mer än hälften av alla cancertyper och medför tex hämmande av cellens förmåga till att begå "självmord", vilket normala celler gör när de drabbas av ett allvarligt fel. Men även sådana faktorer som ökad resistens mot kroppens egetförsvar samt ökad tillförsel av näring och syre, vilket en cancercell behöver. En ökad, medfödd risk för cancer finns det om en eller flera av dessa 7-8 mutationer redan finns i genomet och har ärvts från föräldrarna.
Vidare tar det ofta bortåt 25-35 år innan dessa mutationers effelt har fått genomslagskraft nog att kunna ge upphov till cancer. Undtantag finns givetvis.

HenrY
2007-10-02, 13:03
Granatäpple skyddade dock mot prostatacancer. Så det funkar inte att först äta en grapefrukt och sen ett granatäpple, så det tar ut varann. ;)

Haha näh, inte så jag menade!:)

Hade varit roligt dock, "Jävlar nu har jag ätit en grapefrukt... VART FAN ÄR MITT GRANATÄPPLE??! FÅR JU CANCER HÄR, ÄR JU KATABOL!!11!!2!" Etc!:D

Koloftw
2007-10-02, 13:19
Hur får man in sådana perfekta träffar när det gäller studier?

Tar man bara vilken frukt som helst (slump) , eller har man gissat att grapefrukt skulle leda till cancer och därför testar?

Ola Wallengren
2007-10-02, 13:25
Oj då, något förvånad att en frukt skulle kunna ge så stor ökning av risken för bröstcancer. Vi har tidigare blivit helt bombarderade att frukt i alla de slag skulle skydda mot cancer. Kan det tänkas vara genmodifierade grapefrukter som äts? Någon som har länk till studien?

Studien genomfördes mellan 1993 och 2002, och det kostfrekvensformulär som de använde fick personerna fylla i 1993-1994. De har inte frågat om genmodifierade grapefrukter (om det ens finns?), de har heller inte frågat om intaget av grapefruktjuice, vilket är en svaghet i studien och kan påverka resultaten åt båda hållen. De i den högsta gruppen av intag åt i genomsnitt 60g eller mer av grapefrukt eller pomelo.
Man tror ju att det är grapefruktens förmåga att minska nedbrytningen av östrogen i levern som är det som ger den ökad risken, så genmodifierad eller inte kanske inte spelar någon roll.
Man såg också att den relativa risken var högst hos de kvinnor som hade lägst östrogennivåer till att börja med, och påverakn blev mindre hos de som använde hormoner (som visserlgen hade en högre risk totalt sett).

Trance
2007-10-02, 13:26
Man får väl väga risker mot fördelar. Det är ju inte direkt så att man kan praktisera sex utan risk för äckelbarn med hjälp av en grapefrukt.

Du har helt enkelt inte ätit en riktigt god grapefrukt.

Hur som håller jag som vanligt en stor sund skepticism mot enskilda mass-studier. Speciellt efter sjuksköterskestudien som bevisade två helt motsatta saker enligt två olika metastudier.

skaparn
2007-10-02, 13:37
Hur får man in sådana perfekta träffar när det gäller studier?

Tar man bara vilken frukt som helst (slump) , eller har man gissat att grapefrukt skulle leda till cancer och därför testar?

Grapefrukt innehåller ett ämne som inhiberar enzymet cytokrom P450 3A4 (CYP3A4). Det är sedan tidigare känt att just CYP3A4 deltar i metabolismen av östrogen och att minskad aktivitet hos enzymet tenderar att leda till höjda halter av östrogen i blodet. Forskarnas tes har således varit att grapefruktkonsumtion skulle kunna leda till ökad risk för bröstcancer på grund av ökade nivåer av östrogen.



Typ

Halldin
2007-10-02, 14:05
Orka inte förstå vad jag menade.
Jo jag förstår precis.

jenny
2007-10-02, 14:06
Enligt artikeln så var man tvungen att hålla ett tempo på 2 grape i veckan (1/4 om dagen) för att tillhöra högriskgruppen. Det kan inte vara så stor andel av Sveriges kvinnor som äter grape så ofta.

Jag äter 3,5 grapefrukt i veckan, en halva varje frukost. Suck, jag som tycker att jag äter en sådan optimal frukost.

Knabb
2007-10-02, 14:37
Studien genomfördes mellan 1993 och 2002, och det kostfrekvensformulär som de använde fick personerna fylla i 1993-1994. De har inte frågat om genmodifierade grapefrukter (om det ens finns?), de har heller inte frågat om intaget av grapefruktjuice, vilket är en svaghet i studien och kan påverka resultaten åt båda hållen. De i den högsta gruppen av intag åt i genomsnitt 60g eller mer av grapefrukt eller pomelo.
Man tror ju att det är grapefruktens förmåga att minska nedbrytningen av östrogen i levern som är det som ger den ökad risken, så genmodifierad eller inte kanske inte spelar någon roll.
Man såg också att den relativa risken var högst hos de kvinnor som hade lägst östrogennivåer till att börja med, och påverakn blev mindre hos de som använde hormoner (som visserlgen hade en högre risk totalt sett).

:thumbup:

Racso
2007-10-02, 14:37
Du har helt enkelt inte ätit en riktigt god grapefrukt.

Hur som håller jag som vanligt en stor sund skepticism mot enskilda mass-studier. Speciellt efter sjuksköterskestudien som bevisade två helt motsatta saker enligt två olika metastudier.

Vad handlade det om? Hittas?