handdator

Visa fullständig version : hur många reps om jag ska gå nr i vikt?


big_bone
2007-10-02, 00:45
tjenare..har styrketärnat ett bra tag nu o de e så att jag borde gå nr i vikt ör att kunna få mina muskler synliga...nu e saken den att en poalre sa att jag bode öka på reps o minska på vikten på så sätt svettas jag mer och får mer så att säga bränna fett mer än annars...hur ser pni på detta? o sen så hur kan jag förutom kondition o bra mat kunna se till att styrketrningen i sig hjälper mig bli av med min öveviktighet? förvisso så vägerm uskler mer och emd tnake på att jag har kört max-ot o blivit starkare så borde jag kunna köra som mi nvän säger..eler+

Deceiver85
2007-10-02, 01:18
Du kan inte gå ner i vikt genom att ändra antalet reps, det som gäller är aktivitetsnivå kontra näringsintag.

jojjep91
2007-10-02, 07:56
Alltså det Deceiver85 menar är att du måste äta mindre om du ska gå ner i vikt.

Och om du går ner i vikt kan du inte bygga mer muskler. Utan du tappar båda muskler och fett.

När du vill ha mer muskler och öka i vikt, äter du mer mat än din kropp klara av att förbruka.

Det som blir över bygger kroppen upp både muskler, lagra fett, mm.

pragmatist
2007-10-02, 09:00
Styrketräning bränner mycket lite fett under själva passet, oavsett om du kör 1 repetition eller 50. Att du bränner fett genom att träna med högre repetitionstal är med andra ord en seglivad skröna. Däremot är det förstås sant att om du utför mer arbete i gymmet så kommer din dygnsförbrukning av kalorier öka, och detta kan bidra till viktminskning.

I samband med fettminskning är styrketräningens huvudsyfte att se till att du inte tappar muskelmassa, och det som bevarar muskelmassa bäst är den träning som bygger muskelmassa bäst. Det finns för all del styrketräningsmetoder som fungerar som en sorts konditionsträning (framför allt olika typer av komplex, d.v.s. många olika övningar med t.ex. en skivstång direkt efter varandra) men jag skulle nog ändå föreslå att du låter styrketräningen vara styrketräning och låter den "riktiga" konditionsträningen stå för den högre förbränning du eventuellt eftersträvar.

Fjällbrynt
2007-10-02, 19:27
vissa menar även de att om man kör med mindre vila mellan seten så bränner man mer!

King Grub
2007-10-02, 19:29
Om passet är lika långt och vilan mellan seten kortare, så den totala arbetsvolymen blir större, förbrukar man onekligen mycket mer energi. Problemet blir nog att hålla intensiteten uppe; man brukar kunna träna intensivt eller länge, men inte både och.

Fjällbrynt
2007-10-02, 19:32
och supersets. Det som någon sade om att man måste bränna musklerna för att bränna fett, de är bullshit. Har man tillräckligt med protein i dieten utan att överskrida kaloriintaget så blir de bra

big_bone
2007-10-02, 21:36
ok då vet jag de :) ska försätta med min styrketräning med extra konditionspass