handdator

Visa fullständig version : Bästa vitaminerna för en tjej!?


skidtrixarn
2007-10-01, 21:48
Hej,

Vänder mig till kollos enorma samlade visdom och söker råd i vitamindjungeln.

Detta gäller vitaminer till min flickvän. Hon tränar hockey 3 ggr i veckan + match på helgerna och nåt pass gym här och där. Hon är ofta förkyld/sjuk och hängig. Har klent immunförsvar..

Tror inte hon får i sig alla vitaminer och mineraler hon behöver. Kan helt klart vara värt och testa tänkte jag, jag köper mer än gärna nåt åt henne, skit i vad det kostar bara det itne blir astronomisk dyrt.. Det är hon värd... *cupid*

Vad tror ni? Vilka grejjer finns det? Tips mottages! Vad kan ni rekomendera?
Extra B vitamin + omega 3? + en bra basvitamin? Tabletter eller vattenlösligt?

Fred / Marcus

skidtrixarn
2007-10-01, 21:49
Dubbelpost, kan nån mod fixa?

insolation
2007-10-01, 21:51
Om hon sköter kosten förövrigt så skulle jag säga mivitotal+ omega 3.

skidtrixarn
2007-10-01, 21:53
Hennes kost i övrigt är väl inte så superbra men jag jobbar på det. Vet att det är fel ände och börja i men jag tror ändå det är svårt att få i sig allt med bara vanlig kost..

Raggis
2007-10-01, 21:55
men jag tror ändå det är svårt att få i sig allt med bara vanlig kost..


Där tror du fel.

skidtrixarn
2007-10-01, 21:58
Ok, jo iofs, jag äter inge vitaminer, förutom dom som är tillsatta i gainern.. Och jag är aldrig sjuk, mår alltid toppen och är jämt pigg och glad.. Men jag äter bra varierad mat också, + grönsaker och frukt och allt möjligt nyttigt jag hittar.. Blir lite väl mycket pasta och köttfärs för henne...

Men Mivi total är bra säger ni? mer?

insolation
2007-10-01, 22:00
Där tror du fel.

visst går det att få i sig allt med vanlig kost, men man måsta variera mycke och svårt blir det om jag tex ska få i mig allt som finns i mivitotal tex i lika stora mängder.

dessutom så sköter hon inte kosten så bra, så då är det definitivt värdefullt att använda tillskott(om jag svarar för vad jag har läst iaf)

skidtrixarn
2007-10-01, 22:03
Ok, det låter bra, Mivitotal var bra pris på också.

Jag msåte låta som en jävla toffel men jag har en känsla av att hon inte kommer käka/dricka dom om dom smakar illa. Kan man blanda ut tex mivi total med apeslinjouice?

Fan va bra med snabba råd!

Raggis
2007-10-01, 22:05
Se till så att tillskottet(en) inte täcker RDI utav alla vitaminerna, iochmed att hon äter vanlig mat också.

skidtrixarn
2007-10-01, 22:06
Se till så att tillskottet(en) inte täcker RDI utav alla vitaminerna, iochmed att hon äter vanlig mat också.

Hur menar du? Dumt och få i sig för mycket vitaminer? Jag börjar bli trött..

Raggis
2007-10-01, 22:09
Hur menar du? Dumt och få i sig för mycket vitaminer? Jag börjar bli trött..

Jepp.

skidtrixarn
2007-10-01, 22:15
Jepp.

Ok, men om vi kör en mivitotal + en omega 3 så kanske man kan snåla lite med doseringen. 1-2msk 2 ggr om dan, om man kör 1 msk 2ggr om dan så kanske vi är i hamn?

Jag har försökt få henne att föra kostdagbok men hon krånglar så jag vet inte rikigt hur kycket hon får i sig..

Raggis
2007-10-01, 22:16
Kolla näringsdeklarationen. Lär stå hur mycket det innehåller per 10/100ml.

skidtrixarn
2007-10-01, 22:27
Kolla näringsdeklarationen. Lär stå hur mycket det innehåller per 10/100ml.

Jo, det blir så. Kör en mivi + nån omega 3.. Får se om det gör susen..

z_bumbi
2007-10-02, 06:07
Jag skulle köpa multivitamin/mineral på apoteket, man får inte problem med någon konstig smak, lätt att dosera, billigt, innehållet är balanserat (iofs beror det alltid på vad man äter i övrigt) och det är lätt att kommma ihåg vad man äter när man ska pisstestas.

skidtrixarn
2007-10-02, 15:41
Ok, Kan man blanda ut Mivi Total + med tex apelsinjouice?

Yankeee
2007-10-02, 15:46
Ok, Kan man blanda ut Mivi Total + med tex apelsinjouice?

Är väl bara att ta en mindre dos istället för att blanda ut?

Paltkoma
2007-10-02, 16:18
Hängiga tjejer har ibland järnbrist. Det är lätt att kolla på vårdcentralen.

Echina Guard + C-vitamin minskar förkylningsrisken med 80% c:a, om man knaprar det förebyggande. Dosen Echina Guard kostar dock en slant. Biverkningar finns.

skidtrixarn
2007-10-02, 20:23
Ok, Verkar inte vara järn i mivitotal, men vi börjar här och testar. Ska skicka iväg henne på ett blodtest också..

Men smaken är väl densamma ovasett mängd? :smash:

Ingen som vet om man kan blanda ut den med jouice?

machine gun
2007-10-02, 20:39
Mivitotal innehåller alldeles för höga doser av flera vitaminer, bland annat vitamin A (om de inte ändrat sen jag sist kollade), vilket kan vara direkt skadligt att överdosera. Äter man dessutom kött och mjölkprodukter samtidigt som man tar ett kosttillskott med mkt vitamin A är risken för överdosering väldigt stor.

I allra första hand är det kosten som behöver ses över. Tillskott kan aldrig ersätta en bra och varierad kost. Att äta mer frukt och grönt och variera maten är nog det allra bästa hon kan göra.

Men om vi nu pratar tillskott iaf, så skulle jag rekommendera ett vanligt multitillskott från Apoteket, t.ex. Vitamax kvinna, det kostar ca 90 kr för 100 tabletter och har ett lågt innehåll av vitamin A, men innehåller mer järn och folsyra, som är viktigt för kvinnor. Att bara ta en tablett varannan dag är ett bra sätt att undvika överdosering (man får ju i sig vitaminer och mineraler via maten också). Äter hon sällan fisk (mindre än 3 ggr/vecka), skulle jag i första hand förstås rekommendera att hon börjar äta fisk oftare, gärna fet fisk. T.ex. så är makrill i tomatsås ett smidigt sätt att få i sig omega 3. I andra hand skulle jag rekommendera någon typ av omega 3-tillskott i form av fiskoljekapslar.

skidtrixarn
2007-10-02, 21:49
Jo, har köpt ett omega-3 tillskott också, vet precis vad ni menar med att det är kosten som bör läggas om men det kommer inte och hända så länge hon inte bor med mig. Utan jag förösker bara göra så mcyekt jag kan..

Tror en Mivitotal kan göra susen. Sen kanske man inte behöver maxdosera utan kan hålla sig strax under underkant..

Sverker
2007-10-03, 06:16
Så hamnar du ungefär som machine gun skriver. En tablett/dosering varannan dag.

Kosten vi äter är ju inte befriad från näringsämnen. Det är ju snarare så att vi kanske får i oss 95 % av behovet. Då är det vansinne att kompletter med dagsbehovet och få 195 % av näringsämnena VARJE dag*screwy*

Tolkia
2007-10-03, 07:31
Så hamnar du ungefär som machine gun skriver. En tablett/dosering varannan dag.

Kosten vi äter är ju inte befriad från näringsämnen. Det är ju snarare så att vi kanske får i oss 95 % av behovet. Då är det vansinne att kompletter med dagsbehovet och få 195 % av näringsämnena VARJE dag*screwy*
+1. Ang. Mivitotal skulle jag vilja säga att det som skiljer ut det från andra preparat är hur bra man har lyckats marknadsföra det.

Bland_band
2007-10-03, 11:12
Mivitotal innehåller alldeles för höga doser av flera vitaminer, bland annat vitamin A (om de inte ändrat sen jag sist kollade), vilket kan vara direkt skadligt att överdosera. Äter man dessutom kött och mjölkprodukter samtidigt som man tar ett kosttillskott med mkt vitamin A är risken för överdosering väldigt stor.

I allra första hand är det kosten som behöver ses över. Tillskott kan aldrig ersätta en bra och varierad kost. Att äta mer frukt och grönt och variera maten är nog det allra bästa hon kan göra.

Men om vi nu pratar tillskott iaf, så skulle jag rekommendera ett vanligt multitillskott från Apoteket, t.ex. Vitamax kvinna, det kostar ca 90 kr för 100 tabletter och har ett lågt innehåll av vitamin A, men innehåller mer järn och folsyra, som är viktigt för kvinnor. Att bara ta en tablett varannan dag är ett bra sätt att undvika överdosering (man får ju i sig vitaminer och mineraler via maten också). Äter hon sällan fisk (mindre än 3 ggr/vecka), skulle jag i första hand förstås rekommendera att hon börjar äta fisk oftare, gärna fet fisk. T.ex. så är makrill i tomatsås ett smidigt sätt att få i sig omega 3. I andra hand skulle jag rekommendera någon typ av omega 3-tillskott i form av fiskoljekapslar.


Mivitotal innehåller inte A-vitamin överhuvudtaget.
Däremot innehåller en dos 1500mcg provitamin A, vilket betyder betakaroten helt enkelt.
Så en A-vitaminförgiftning utav Mivitotal är i princip helt omöjlig iallafall.

machine gun
2007-10-03, 14:14
Mivitotal innehåller inte A-vitamin överhuvudtaget.
Däremot innehåller en dos 1500mcg provitamin A, vilket betyder betakaroten helt enkelt.
Så en A-vitaminförgiftning utav Mivitotal är i princip helt omöjlig iallafall.

Bra där. Iofs har betakaroten i kosttillskottsform konstaterats bland annat öka cancerrisken hos rökare i en mkt uppmärksammad studie. Jag ställer mig därför högst tveksam till det också.

Till en tjej skulle jag dock välja ett kosttillskott som innehåller järn, vilket jag förstod det som att Mivitotal inte gör? Hur mkt folsyra innehåller det? (det kan stå folat/folacin ibland)

Doctor Snuggles
2007-10-03, 15:04
Bra där. Iofs har betakaroten i kosttillskottsform konstaterats bland annat öka cancerrisken hos rökare i en mkt uppmärksammad studie. Jag ställer mig därför högst tveksam till det också.

Till en tjej skulle jag dock välja ett kosttillskott som innehåller järn, vilket jag förstod det som att Mivitotal inte gör? Hur mkt folsyra innehåller det? (det kan stå folat/folacin ibland)

Om jag inte minns fel, så använde studierna sig av syntetisk betakaroten. Vet dock inte om mivitotal innehåller naturligt betakaroten.

Sedan när det gäller RDI, så gäller det bara VISSA vitaminer/mineraler som blir toxiska i stor mängd(t.ex fettlösliga sådana som A). Den övre gränsen för vitamin A (inte betakaroten då) är dock 3000 µg för en vuxen individ.

Bland_band
2007-10-03, 17:51
Bra där. Iofs har betakaroten i kosttillskottsform konstaterats bland annat öka cancerrisken hos rökare i en mkt uppmärksammad studie. Jag ställer mig därför högst tveksam till det också.

Till en tjej skulle jag dock välja ett kosttillskott som innehåller järn, vilket jag förstod det som att Mivitotal inte gör? Hur mkt folsyra innehåller det? (det kan stå folat/folacin ibland)

Nope, Mivitotal innehåller ej järn. Men, för någon med svag leverfunktion, alternativt inte har konstaterad järnbrist så är det nog ingen fara på taket ändå.
Den innehåller f.ö dagsbehovet utav folsyra, dvs 400 mcg,
Dock ingen koppar, vilket kan skapa en kopparbrist eftersom den innehåller zink. Iofs bara lite, 5mg, men ändå.
Annars tycker jag själv att Mivitotal är väldigt bra återhämtning- och immunförsvarssmässigt.

piraten99
2007-10-03, 18:18
Jepp.

på vilket sätt är det dumt att få i sig mer vitaminer-mineraler än man behöver=?

Eddie Vedder
2007-10-03, 18:20
på vilket sätt är det dumt att få i sig mer vitaminer-mineraler än man behöver=?

Toxicitet vid för högt intag av vissa vitaminer och mineraler. Översupplementering kan vara dirket farligt i vissa fall.

Annars är det mest onödigt.

piraten99
2007-10-03, 18:25
hur vet man att man får i sig för mkt då? det är ju svårt att kolla upp för en nybörjare.

på vardagar äter jag varierad kost; ibland grönsaker, ibland inte. ibland fisk, ibland inte, osv osv.
ett halvt kilo grönsaker lär jag inte äta om dagen iallafall.

jag tar only one (vitamin-mineral tillskott) och 2 omega-3 kapslar om dagen för att täcka upp näringsbehovet om dagen.
vissa dagar kanske jag får alla näringsämnen från maten, andra inte. svårt att veta.

OM jag har gått snart i ett år och överdoserat hur borde jag känna mig då?
jag är rätt så trött av mig, kan det va det?

Eddie Vedder
2007-10-03, 18:29
hur vet man att man får i sig för mkt då?

Det är ju svårt att veta. Med en multivitamin om dagen borde det inte vara någon fara iaf. Men vissa har ju tokdoseringar av vissa ämnen.

Symptom varierar förstås beroende på näringsämne och mängd. Det lär inte vara något att oroa sig över, samtidigt kan du ju t.ex. ta en varannan dag istället. Det är inte särskilt svårt att komma upp i tillräckliga mängder näring om du äter nog med mat rent allmänt, särskilt inte o din kost innehåller kött, ägg, mjölkprodukter, oraffinerat spannmål och iaf någorlunda med frukt och grönt.

Såvida du inte ligger på jättelågt kcalintag, utesluter många saker ur kosten (typ är vegan) eller har en jättedålig kosthållning bör du knappast oroa dig över näringsbrist. Riktig näringsbrist förekommer knappt i Sverige överhuvudtaget.

Doctor Snuggles
2007-10-03, 19:41
Det är inte så svårt som man tror. Kolla vilka vitaminer och mineraler som är toxiska vid höga mängder. Tar inte mer än en halvtimme på google. Sen är det bara att kolla så att multivitaminet inte har för höga doser av dessa, d.v.s. flera ggr RDI eller nåt. Vilket är rätt liten risk. Vad jag har märkt är att det dessutom oftast räcker ta halva dosen av de flesta tillskott då dosen brukar vara väl tilltagen.

machine gun
2007-10-04, 10:31
Sedan när det gäller RDI, så gäller det bara VISSA vitaminer/mineraler som blir toxiska i stor mängd(t.ex fettlösliga sådana som A). Den övre gränsen för vitamin A (inte betakaroten då) är dock 3000 µg för en vuxen individ.

Jag vet. Men äter man ett tillskott som ger hela RDI, dvs 900 µg och sen dessutom dricker A-vitaminberikad mjölk (mini-, lätt-, mellanmjölk undantag ekologisk samt många mjölkprodukter, t.ex. keso, yoghurt och kvarg) samt äter kött, leverpastej osv så kommer man ganska lätt upp i väldigt höga doser. Sen att vissa dessutom tror att "mer är alltid bättre" och tar dubbla doser av kosttillskott eller kombinerar flera tillskottspreparat gör ju inte saken bättre.

Annars tycker jag själv att Mivitotal är väldigt bra återhämtning- och immunförsvarssmässigt.

Hur motiverar du det? Det finns mig veterligen inga bevis för att vitamin- och mineraltillskott skulle främja varken återhämtning eller immunförsvar (förutsatt att man inte har en uttalad brist dvs).

Bland_band
2007-10-04, 13:25
Hur motiverar du det? Det finns mig veterligen inga bevis för att vitamin- och mineraltillskott skulle främja varken återhämtning eller immunförsvar (förutsatt att man inte har en uttalad brist dvs).

Utifrån mig egna erfarenheter så kan jag säga det att under de åren som jag använde Mivitotal så hade jag ett bättre immunförsvar mot vad jag fick när jag slutade med det. Vad det kan bero på går nog inte att svara till 100% på, men att det förmodligen har med b.la D-vitaminet, B-vitaminerna, magnesium och spårmineralerna att göra kan vara en tanke.
De studier som inte visar någon påvisad effekt på varken immunöförsvar eller återhämrning, skulle inte jag iaf blint lita på och härröra till precis hela befolkningen för det.
Jag t.ex har inte det bästa upptaget och matsmältningsfunktionen som kanske Olle på gatan har, har haft det stressigt förr och iom det så förlorar kroppen mer Magnesium och B-vitamier t.ex, varpå man lättare kan få brister osv. Brister som f.ö inte kan ses via blodprov.
Så jo, jag kan nog säga att jag är rätt så säker på att Mivitotalen hjälpte mig rent återhämtnigsmnässigt och även mitt immunförsvar just då.

Yankeee
2007-10-04, 14:32
Utifrån mig egna erfarenheter så kan jag säga det att under de åren som jag använde Mivitotal så hade jag ett bättre immunförsvar mot vad jag fick när jag slutade med det. Vad det kan bero på går nog inte att svara till 100% på, men att det förmodligen har med b.la D-vitaminet, B-vitaminerna, magnesium och spårmineralerna att göra kan vara en tanke.
De studier som inte visar någon påvisad effekt på varken immunöförsvar eller återhämrning, skulle inte jag iaf blint lita på och härröra till precis hela befolkningen för det.
Jag t.ex har inte det bästa upptaget och matsmältningsfunktionen som kanske Olle på gatan har, har haft det stressigt förr och iom det så förlorar kroppen mer Magnesium och B-vitamier t.ex, varpå man lättare kan få brister osv. Brister som f.ö inte kan ses via blodprov.
Så jo, jag kan nog säga att jag är rätt så säker på att Mivitotalen hjälpte mig rent återhämtnigsmnässigt och även mitt immunförsvar just då.

Du vill alltså att vi ska tro på en 20 årings empiriska erfarenheter trots att de talar emot diverse studier?

Doctor Snuggles
2007-10-04, 15:51
Hur motiverar du det? Det finns mig veterligen inga bevis för att vitamin- och mineraltillskott skulle främja varken återhämtning eller immunförsvar (förutsatt att man inte har en uttalad brist dvs).

Jag har för mig att Grub länkade till en studie som visade på att vitaminer (minns inte vilka) i samband med träning förbättrade resultaten.

Sverker
2007-10-04, 17:26
Jag t.ex har inte det bästa upptaget och matsmältningsfunktionen som kanske Olle på gatan har, har haft det stressigt förr och iom det så förlorar kroppen mer Magnesium och B-vitamier t.ex, varpå man lättare kan få brister osv. Brister som f.ö inte kan ses via blodprov.


Varför kan man inte det:confused:
Koncentrationen i blodet står ju i förhållande till mängden i vävnaden. Kan ju inte vara speciellt svårt att ta ett blodprov fastande för att avgöra ifall man ligger över eller under normalvärdet.